Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hjemmelekse!

    Akkurat om denne saken tror jeg alle ordene du tenker på, og verre også, egner seg.
    Her får du neppe høvding klubben i huet
    Å begrense seg ordmessig når man skal reagere mot rasisme, vold, myndigheters manglende intelligens osv er en uting. Man må tørre å si i fra- på en måte som rett og slett ikke kan misforstås.
    ...myndighetenes manglende intelligens...?
    Hvem er myndighetene? Er de mindre begavede enn oss andre? Og kan ditt helt private syn på myndighetenes intelligens, uten videre sidestilles med rasisme og vold?
    sannsynligvis tenkes det på de institusjoner som vedtar, og i neste gang utfører. i forlengelsen av det så angår det da rasjonalet i dette.

    skulle ikke være for vanskelig.

    så kan vi diskutere rasjonalet, uten iq-test.
    Det er jo et rimelig bredt spekter av mennesker og roller vi omtaler i et sånt scenario. Gjennomsnitts-IQ som de fleste andre, dessuten med et bredere grunnlag for vedtak og utførende makt enn gjennomsnittet av befolkningen. Og dette fordi vi (folket) har satt dem til akkurat det.
    Hvordan man kan få for seg at det er sammenlignbart med rasime og vold når det skal omtales, er ikke bare en gåte, det oppleves som fullstendig merkelig.
    nå var det ikke sammenliknet ut over det at det angår det å si fra.

    som det heter i teksten:



    tverr lesning er tverr lesning.
    Ja, jeg leser det med en ganske tverr innstilling, nettopp fordi det er skadelig for samfunnet å være ukritisk og uhemmet i omtale av myndighetene i siviliserte land som vårt eget.
    Rasisme og vold er fenomener som skiller seg svært tydelig og skarpt fra en subjektiv og personlig uenighet med myndighetenes vedtak og utføringen av disse.

    Men, om jeg skal lese det med en noe vennligere innstilling, vil jeg si at dersom det dreier seg om myndighetene i f.eks. Myanmar eller Hviterussland, har jeg større forståelse for LarsEriks ståsted.
    at du ikke orker å se feillesning, tilsier at du bør bruke mer tid på å lese enn å skrive.

    det bare baller på seg med stadig nytt, uten å forholde seg til konkret sak. det er høflig (aka moralsk høyverdig: «ja, jeg leser det med en ganske tverr innstilling, nettopp fordi det er skadelig for samfunnet å være ukritisk og uhemmet i omtale av myndighetene i siviliserte land som vårt eget.», men like fordummende som kommentarfeltet i vg.

    hva er poenget?

    det er helt greit å stille spørsmål ved rasjonaliteten i det som vedtas også her på berget. trenger ikke gå til det store utelandet.
    ^^... Og @DrDong, jeg leste åpenbart ikke feil.

    Mannen mener åpenbart at hans evige sannheter er såpass selvsagte at andres innstilling til livet og samfunnet er å sammenligne med vold og rasisme, når man skal omtale dem.

    Helt på jordet.
    blir bare verre og verre etter som du skal legitimere din feillesning. (er det så vanskelig å si, ja, litt feillesning. i stedet for en rekke med sofistiske tullerier? det du understreker bare gjør det hele klart som krystall. du sitter bare å leter etter utveier, fremfor å si det som det er.)
    eller feillesning…
    Gjerne. Og da kan man med fordel forklare hva som ble lest feil, dersom motdebattanten er for mye i tåka til å finne ut av det selv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dersom ditt ønske konstant er å komme med personangrep fremfor saklig debatt, så kan det sikkert fremlegges på den måten. Men det er akkurat det motsatte jeg forsøker å komme fram til med mine innlegg.
    Ta folk på sak. Ikke på utseende, bakgrunn eller politisk tilhørighet.
    Hva i pokker er greia her?
    At du tror jeg sammenligner rasisme, vold og idioti hos myndigheter?

    Oppleves det i såfall som krenkende?

    Jeg har ikke sammenlignet Benjamin-saken med myndighetene. Derimot tok jeg til orde for at man ofte er for tilbakeholden med ordvalg og reaksjoner. Dette som et svar på Robot og Hønnjævelen sine innlegg.

    Og nå gidder jeg virkelig ikke dette mer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hva i pokker er greia her?
    At du tror jeg sammenligner rasisme, vold og idioti hos myndigheter?

    Oppleves det i såfall som krenkende?

    Jeg har ikke sammenlignet Benjamin-saken med myndighetene. Derimot tok jeg til orde for at man ofte er for tilbakeholden med ordvalg og reaksjoner. Dette som et svar på Robot og Hønnjævelen sine innlegg.

    Og nå gidder jeg virkelig ikke dette mer.
    Er i så fall ikke meg du krenker.
    Jeg bare påpeker at debattformen din ligner til forveksling dem du kritiserer hardest, i og med at du er såvidt slepphendt med karakteristikker.

    Skal du finne en kunstner med ordvalg omkring meningsmotstandere, sjekk Einar Førde.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Skal vi se; manglende intelligens fra myndighetene:

    * Bompenger i distriktene, det folk er totalt uavhengig av bilen. Idioti.
    * Like coronatiltak overalt, selv der smitte har vært minimal. Idioti.
    * skyhøye fergepriser, der folk er totalt avhengig av ferge. Idioti.
    +++++

    Manglende intelligens. Og forkvaklet ideologi.
    Bompenger i distriktene der folk er totalt avhengige av bilen. Genialt!
    Skyhøye fergepriser der folk er totalt avhengige av ferge. Genialt!

    Rammer du de som ikke har alternativer så MÅ de bruke det alternativet som er maksimalt avgiftsbelagt.
    Det er jo det som gir penger i kassen! Så dette er genialt!
    Veldig slemt, men genialt!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.030
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Bro og tunnel bygging til øyer nesten ingen bor på... Genialt
    Subsidierte ferger til steder ingen skulle tru at nokon..... Genialt
    Og vi vil for faen hverken ha coronatiltak, eller gi fra oss ein einaste vaksinedose
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er i så fall ikke meg du krenker.
    Jeg bare påpeker at debattformen din ligner til forveksling dem du kritiserer hardest, i og med at du er såvidt slepphendt med karakteristikker.

    Skal du finne en kunstner med ordvalg omkring meningsmotstandere, sjekk Einar Førde.
    Nå begynner jeg alvorlig å lure på din kapasitet.

    Jeg har altså aldri sammenlignet Benjamin-saken med idioter hos myndighetene.

    Så dersom noen krenkes av det, er det kun deres eget problem.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.030
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Nå begynner jeg alvorlig å lure på din kapasitet.

    Jeg har altså aldri sammenlignet Benjamin-saken med idioter hos myndighetene.

    Så dersom noen krenkes av det, er det kun deres eget problem.
    Hei, hei, hei
    Du skrev at du ikke gadd mere
    Trodde det betø at vi slapp deg her i tråden
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    klassisk hverdagsrasisme.
    Vet ikke hva som er værst hverdagsrasisme; denne type hverdagsrasisme eller infantiliseringen av de med andre hudfarger enn hvit.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    "Dette er tarifflønnen, hevdes det. Det gjør ikke situasjonen bedre. Vi har da fått et tariffområde hvor lønnsnivået er tilpasset nivået i land med betydelig lavere lønninger enn i Norge, og som er så lavt at det ikke er mulig å rekruttere norske arbeidstakere.

    Noen vil kunne karakterisere dette som tariffestet sosial dumping."


     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er vel tariffestet etter hva nordmenn er interesert i å betale når man går i butikken i tillegg til alle milliardene over skatteseddelen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Konkurranse, vet du. Alltid bra.
    Sånn jeg ser det, er det rådrift. El-sparke"sykler" og fritt fram for de fleste til å banke i vei med egen drosje, dette er jo den perfekte storm mot en hver form for seriøsitet innen individuell persontransport. Hva er det vi holder på med??!
    Vi stemmer på Erna og Siv. Det er hva vi gjør. Dette er ønsket og varslet utvikling.

    Sosial dumping er villet politikk. Høyre og Frp og verstingen venstre står bak dette.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Beklager litt kaos, jeg så at samme sak ble kommentert i blå-blå-tråden, så jeg slettet mitt innlegg her...
    Men nå får det bare stå som det gjør. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hvorfor jeg skal forhåndsstemme så fort det er mulig, oppsummert i ett avsnitt. Det er en helt kurant sak om hva, om noe, de ulike partiene ønsker å gjøre med barnefattigdom. Noen vil øke barnetrygden den, noen vil inflasjonsjustere dden andre vil ikke gjør noe med den og heller gjøre det rimeligere med barnehage, SFO osv - helt greie ulike svar på en konkret problemstilling.


    Så snakker de med en dame fra AP, som først forsåvidt sier noe relevant om hva AP mener om saken men så kommer det:

    – Vi ga ikke støtte som ble brukt til utenlandske eiere som Louis Vuitton, sier Henriksen, som et stikk til regjeringens kompensasjonsordning under corona.

    Om det er noe som irriter meg MYE så det er det evige gjentagelsen av "talking points" som et politisk parti har bestemt seg for at alle som uttaler seg må sørge for å snike inn i enhver sammenheng uansett hvor malplassert det måtte være og uansett hvor irrelevant det måtte være i forhold til tema. Og som om 900k av de 40 millionene LV Norge betalte i utbytte til sin eier er det grelleste eksempelet på malplassert coronastøtte her i landet. Hvorfor ikke nevne Tons of Rock som fikk sitt beste resultat noen sinne og tjente rundt 40 ganger så mye i et år de ikke en gang arrangerte en festival? De gikk 35 millioner i overskudd som følge av at staten kompenserte alle billettinntektene og med null utgifter så blir det jo bra bunnlinje.

    Gled dere til et par måneder med politikere som essensielt krangler om tingenes tilstand i Norge i dag. Om de i det minste hadde kunnet fått en basal felles forståelse for hva status er nå så er det i det minste en viss sannsynlighet for at det kunne kommet noe halvt interessant ut av en politisk debatt, men det kommer det ikke til å gjøre så da er det bare å gjøre seg opp en mening om hva man skal stemme og få det unnagjort så raskt som mulig, deretter med god samvittighet ignorere hele greia.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Trodde dette ble ordnet med et pennestrøk av Kristin Halvorsen for lenge siden?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Dette er tarifflønnen, hevdes det. Det gjør ikke situasjonen bedre. Vi har da fått et tariffområde hvor lønnsnivået er tilpasset nivået i land med betydelig lavere lønninger enn i Norge, og som er så lavt at det ikke er mulig å rekruttere norske arbeidstakere.

    Noen vil kunne karakterisere dette som tariffestet sosial dumping."

    Basert på personlig erfaring: Jordbruket gikk gradvis over til å bruke billig utenlandsk arbeidskraft da gratis barnearbeid ikke lenger var tilgjengelig. For et par mannsaldre siden var det en selvfølge at barn jobbet på gårdene med sesongarbeid. Skolens høstferie = potetferie. Lønn for arbeidet var i beste fall symbolsk, tarifflønn var mer et teoretisk begrep. Selv om man fikk utbetalt jordbrukstariff for å jobbe på slektningers gård var det heller ikke mange kronene. Jordbrukstariffen har alltid vært de laveste lønningene i landet, spesielt ungdomsratene.

    Det kollapset da barnekullene ble mindre og de gjenværende fikk kontroversielle idéer om å gå på skole og gjøre andre ting enn å gå som gratis arbeidskraft på gården. Noe av bortfallet kunne kompenseres ved mekanisering, men første polakkene dukket opp i høy tid til å overta det som ikke kunne mekaniseres. Tarifflønnen var fortsatt den samme.

    Jeg tror ikke vi går tilbake til tiden med 10-12 unger som gratis arbeidskraft på hvert småbruk med det første.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo litt synd, man lærte mye av å jobbe litt i ungdommen. Jeg er jo oppvokst på gård og har jobbet mye hjemme. Var hjemme igjen på gården nå i sommerferien og mine barn på 9 og 11 har ikke helt samme erfaring som jeg hadde når jeg var på den alderen. Husker ikke helt når jeg begynte å kjøre traktor alene på jorden, men husker at jeg måtte ta spenntak i rattet når jeg skulle sette traktoren i revers for å få clutchen helt ned (MF 35/135).

    Ellers stod jeg også på potetmaskin hos naboen og fikk tarifflønn som 14/15/16 åring - det var gode penger den gangen!
     
    Sist redigert:

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Slåttearbeid var betalt med 50,- kroner dagen i min ungdom.

    Men tungt og trivelig arbeid var det :)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er viktig at jordbærselgerne har med seg pausebrakke og festivaldass når de stiller seg opp i veikanten :D
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder landbruk og utenlandske arbeidere så er det altså en tarifflønn som mange her oppfatter som alt for lav. Men som altså regnes som svært bra av mange av de arbeiderne det gjelder. Stikkordet her er valutakursene og hva reell verdi på lønna blir i hjemlandet. Penger tjent i Norge skal brukes i Vietnam, Romania osv. Verdien mangedobles for de fleste når de kommer hjem. Norge er ikke annerledes enn alle andre vestlige land i dette. Pris- og lønnsmekanismene er de samme og det fordrer arbeidere fra lavprisland. Tomatene dine fra Spania og Italia er høstet på akkurat samme måte. Tro hva lønna er i de landene for samme arbeid?

    Det er også krav til effektivitet i høstingsarbeidet, mye er spesialarbeid som krever både en god del opplæring og ikke minst erfaring i praktisk utførelse der det vil gå lang tid før man er dyktig. Produksjon av norsk mat er profesjonalisert (selvfølgelig) og det er små marginer mellom å tjene litt pr enhet eller gå med tap. Tidsfaktoren er uhyre viktig, ting kan ikke utsettes eller gå for treigt.

    Dette er selvsagte ting i de fleste andre bransjer. Det gjelder også i norsk landbruk, uansett hva Bollestad sier. Tenk at bedriften din må bytte ut alle ansatte med ufaglærte/skoleungdom/arbeidsledige på kort varsel. Hvor sannsynlig er det at dette går bra?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn: Store deler av norsk landbruk drives fremdeles på dugnad med gratisarbeid fra slekta. Dukk litt ned i bakgrunnsmaterialet for Bondeopprøret nå i vår så ser du fort at de arbeidsintensive delene av jordbruket ikke gir imponerende mye avkastning. Det er helt vanlig at unger/ungdommer hjelper til enten gratis eller for beskjeden betaling. Gratisarbeidende kårfolk er mer regelen enn unntaket. Jeg ser dette daglig. Det er forbasket mye arbeid som skal gjøres på et vanlig melkeproduksjonsbruk hver eneste dag. Eneste måten å få det til på er alle mann på dekk stort sett hele tiden. Inntjeningen på et slikt bruk står overhodet ikke i stil med innsatsen og kapitalbindingen. Men dette vet du jo selvfølgelig.

    Så kan man jo diskutere om det er forsvarlig å trekke inn ungene i gardsdrifta. En del av dette arbeidet er såpass risikofylt at i alle andre bransjer hadde det vært krav om avgjerdet område, spesialkompetanse og hjelmbruk. Statistikken viser jo at landbruket er nær toppen av lista når det gjelder yrkesrelaterte ulykker og dødsfall. Det skjer ting som er helt forferdelige i møte mellom maskiner, dyr og folk. Ofte er familiemedlemmer innblandet.

    Det meste hadde ordnet seg med en bedre økonomi på produksjonsleddet for norsk mat, men det ser ikke ut til å være mulig å få det til.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Når det gjelder landbruk og utenlandske arbeidere så er det altså en tarifflønn som mange her oppfatter som alt for lav. Men som altså regnes som svært bra av mange av de arbeiderne det gjelder. Stikkordet her er valutakursene og hva reell verdi på lønna blir i hjemlandet. Penger tjent i Norge skal brukes i Vietnam, Romania osv. Verdien mangedobles for de fleste når de kommer hjem. Norge er ikke annerledes enn alle andre vestlige land i dette. Pris- og lønnsmekanismene er de samme og det fordrer arbeidere fra lavprisland. Tomatene dine fra Spania og Italia er høstet på akkurat samme måte. Tro hva lønna er i de landene for samme arbeid?

    Det er også krav til effektivitet i høstingsarbeidet, mye er spesialarbeid som krever både en god del opplæring og ikke minst erfaring i praktisk utførelse der det vil gå lang tid før man er dyktig. Produksjon av norsk mat er profesjonalisert (selvfølgelig) og det er små marginer mellom å tjene litt pr enhet eller gå med tap. Tidsfaktoren er uhyre viktig, ting kan ikke utsettes eller gå for treigt.

    Dette er selvsagte ting i de fleste andre bransjer. Det gjelder også i norsk landbruk, uansett hva Bollestad sier. Tenk at bedriften din må bytte ut alle ansatte med ufaglærte/skoleungdom/arbeidsledige på kort varsel. Hvor sannsynlig er det at dette går bra?
    Alt dette er jo helt greit, men da kan man ikke argumentere med beredskapshensyn for overføringer til landbruket. Den beredskapen forsvinner når man har gjort seg avhengig av nesten utelukkende utenlandsk arbeidskraft.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Her har vi litt om samrøret som heter norsk politi og en privat forening. Media begynner å ta tak i det Jonasali på twitter har gravd i.

    Tilliten til politi er ufortjent høy i Norge.


    Motstanden til å granske dette har vært høy. Først skulle de granske seg selv, men etter protester så blir det ekstern granskning.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.030
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo

    Her har vi litt om samrøret som heter norsk politi og en privat forening. Media begynner å ta tak i det Jonasali på twitter har gravd i.

    Tilliten til politi er ufortjent høy i Norge.
    Får grensepolitiet høyere lønn om de er Frp medlemmer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn: Store deler av norsk landbruk drives fremdeles på dugnad med gratisarbeid fra slekta. Dukk litt ned i bakgrunnsmaterialet for Bondeopprøret nå i vår så ser du fort at de arbeidsintensive delene av jordbruket ikke gir imponerende mye avkastning. Det er helt vanlig at unger/ungdommer hjelper til enten gratis eller for beskjeden betaling. Gratisarbeidende kårfolk er mer regelen enn unntaket. Jeg ser dette daglig. Det er forbasket mye arbeid som skal gjøres på et vanlig melkeproduksjonsbruk hver eneste dag. Eneste måten å få det til på er alle mann på dekk stort sett hele tiden. Inntjeningen på et slikt bruk står overhodet ikke i stil med innsatsen og kapitalbindingen. Men dette vet du jo selvfølgelig.

    Så kan man jo diskutere om det er forsvarlig å trekke inn ungene i gardsdrifta. En del av dette arbeidet er såpass risikofylt at i alle andre bransjer hadde det vært krav om avgjerdet område, spesialkompetanse og hjelmbruk. Statistikken viser jo at landbruket er nær toppen av lista når det gjelder yrkesrelaterte ulykker og dødsfall. Det skjer ting som er helt forferdelige i møte mellom maskiner, dyr og folk. Ofte er familiemedlemmer innblandet.

    Det meste hadde ordnet seg med en bedre økonomi på produksjonsleddet for norsk mat, men det ser ikke ut til å være mulig å få det til.
    Jo, jeg vet. En kompis fra nabogården sa at «det er i grunnen litt rart at så mange av oss overlevde oppveksten». Min bror har fortsatt gården. Han sier at det gikk fra å være dårlig butikk til å bli dyr hobby.

    Det er noen motstridende målsettinger her mellom hva folk er villige til å betale for matvarer, levelig inntekt fra landbruk, og bosetting i distriktene. Jeg mistenker at man kan velge to, men ikke få alle tre.

    Man kunne sannsynligvis fått til en helt OK matvareproduksjon i Norge ved å konsentrere det meste på det beste jordbrukslandet nær befolkningssentra, men det ville jo lagt ned det som er igjen av melkebruk i distriktene. Eller man kunne bestemt at gårdene ligger der de ligger, lønnstariffen og arbeidsmiljøreglene fra tungindustri gjelder, alle arbeidstimer skal lønnes, og jordbruksvarene får bare koste det de koster, men da ville man også blitt nødt til å innføre permanent stengning av grensene for både varer og mennesker i samme slengen. Det er noen naturgitte begrensninger her.

     
    Sist redigert:

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Det som er tragisk for nasjonen Norge er at den beste sentrale matjorda tas i bruk til helt andre formål.
    Dette er lettdrevet jord med god bonitet som gir større avlinger enn den jorda som blir igjen. Ergo vil kostnadene for å produsere en enhet av melk, korn, potet
    eller hva dette måtte være, bli dyrere.

    Og av de ressurser Norge har, så er areal av matjord som vi har minst av, og som vi virkelig burde verne om.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1

    Her har vi litt om samrøret som heter norsk politi og en privat forening. Media begynner å ta tak i det Jonasali på twitter har gravd i.
    På høy tid at dette grumset blir gjennomgått.

    Tilliten til politi er ufortjent høy i Norge.


    Motstanden til å granske dette har vært høy. Først skulle de granske seg selv, men etter protester så blir det ekstern granskning.
    Dette har jo vært en kjent sak i en årrekke og pussig at det plutselig blir litt fart i dette nå. Ble selv overrasket over dette da jeg leste om det første gang for ca 10 år siden. Sjokkerende å høre alle bortforklaringer fra politiet der man forsøker å gi inntrykk av at "alle" forstår at NNPF ikke har noe med politiet å gjøre. Nesten som pressen der de forsøker å rettferdiggjøre diverse anonsestudio der reklame kamufleres som journalistisk innhold i feks VG.

    Politiet skal være krystallklare på at ingen kan bruke "politi" i navnet dersom det ikke faktisk er politiet som står bak. Dette kan jo ikke være noe å diskutere?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    det er politiets innsats for sabotasje av rusreformen som gjør at enkeltmennesker nekter å la det ligge. gravejobben som skulle vært gjort for 10 år siden gjøres nå.. av private... helt til media kaster seg på da ballen har fått momentum.

    en rekke politifolk bør miste jobben sin, men det skjer selvsagt aldri.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1


    " Media liker ofte å snakke om seg selv som maktkritiske. Men gjennomgående ser det ut til å ha oppstått et åndelig fellesskap mellom deler av mediene og andre sterke miljøer i vår felles hovedstad. Og det er at all politikk som begår den store synd at man lytter til folket, blir stemplet som noe fremmedartet og negativt. Noe som er hisset opp av et slags ondt elitehat og populisme fra periferien. Hvordan havnet vi der? "
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som er tragisk for nasjonen Norge er at den beste sentrale matjorda tas i bruk til helt andre formål.
    Dette er lettdrevet jord med god bonitet som gir større avlinger enn den jorda som blir igjen. Ergo vil kostnadene for å produsere en enhet av melk, korn, potet
    eller hva dette måtte være, bli dyrere.

    Og av de ressurser Norge har, så er areal av matjord som vi har minst av, og som vi virkelig burde verne om.
    Sant, men samtidig har det vært et politisk mål å styre mest mulig matvareproduksjon til de marginale brukene i periferien. Distriktspolitikk, må vite, ikke nødvendigvis økonomisk produksjon av kortreist mat. En langsiktig trend er at antall bruk faller mye, dyrket areal faller litt, og produksjonsvolumet øker omtrent med folketallet. «Arbeidsdelingen» med kornproduksjon på flatbygdene og melkeproduksjon langt uti ser også ut til å bli svekket. Det jordbruksarealet som går ut av bruk er i stor grad brattland på Vestlandet, men produksjonen erstattes av mer melkeproduksjon på Østlandet i stedet for korn.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    En ting som definitivt har gått galt i Norge, er at det i det hele tatt finnes menn(esker) som tillater seg selv å synke så dypt at de oppfører seg som udyr på nettet. Overfor flott ungdom med engasjement og tro på framtida.
    De som velger å "kommentere" på den måten er ufyselige drittunger i voksen kropp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    En ting som definitivt har gått galt i Norge, er at det i det hele tatt finnes menn(esker) som tillater seg selv å synke så dypt at de oppfører seg som udyr på nettet. Overfor flott ungdom med engasjement og tro på framtida.
    De som velger å "kommentere" på den måten er ufyselige drittunger i voksen kropp.
    Man hører slikt andre steder enn på nettet også. Vi må begynne å si til avsenderne at det ikke er greit.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1
    En ting som definitivt har gått galt i Norge, er at det i det hele tatt finnes menn(esker) som tillater seg selv å synke så dypt at de oppfører seg som udyr på nettet. Overfor flott ungdom med engasjement og tro på framtida.
    De som velger å "kommentere" på den måten er ufyselige drittunger i voksen kropp.


    Ja det er plenty å argumentere mot på alle disse luftslottene som bygges, men hvorfor er du sikker på at det er voksne som kommenterer på denne måten, har du hørt på språket blant de yngre?

    Og jeg har tidligere vist til avisenes skriblerier om høyresiden og det er ikke alltid mye å skryte av…



    Velgernes hovedsak foran årets valg er sosiale forskjeller. Innvandring er langt nede på lista. Da er det ingen grunn til å bite på hver gang Listhaug åpner munnen. Det kommer lite godt ut av gjørmebryting med en frekk apekatt.
    Og tror hvor dette synges blant ungdommen



    Den Raude Revolusjonen Kjem!
    Vi skal gifte bort Kjell Magne med en homse fra Hawaii,
    Vi skal gifte bort Kjell Magne med en homse fra Hawaii,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Syng Norge, Norge ut av NATO,
    Norge, Norge ut av NATO,
    Norge, Norge ut av NATO,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Vi skal melde Valgerd Svartstad Haugland inn i LLH,
    Vi skal melde Valgerd Svartstad Haugland inn i LLH,
    Vi skal melde Valgerd Svartstad Haugland inn i LLH,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Syng EU, EU ut av verden,
    EU, EU ut av verden,
    EU, EU ut av verden,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Vi skal fylle våre badekar med Unge(onde) Høyres blod,
    Vi skal fylle våre badekar med Unge Høyres blod,
    Vi skal fylle våre badekar med Unge Høyres blod,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Syng kirka, kirka ut av staten,
    kirka, kirka ut av staten,
    kirka, kirka ut av staten,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Vi skal sette byråd Tornås til å vaske opp på Blitz,
    Vi skal sette byråd Tornås til å vaske opp på Blitz,
    Vi skal sette byråd Tornås til å vaske opp på Blitz,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Syng Harald, Harald ut av Sonja,
    Harald, Harald ut av Sonja,
    Harald, Harald ut av Sonja,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Vi skal denge Willy Haugli med en lang og hard batong,
    Vi skal denge Willy Haugli med en lang og hard batong,
    Vi skal denge Willy Haugli med en lang og hard batong,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Syng Verdensbanken ut av verden,
    Verdensbanken ut av verden,
    Verdensbanken ut av verden,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Vi skal slippe Kristin Devold fra et nato bombefly,
    Vi skal slippe Kristin Devold fra et nato bombefly,
    Vi skal slippe Kristin Devold fra et nato bombefly,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Syng George Bush, George Bush ut til fronten,
    George Bush, George Bush ut i fronten,
    George Bush, George Bush ut i fronten,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Vi skal gjelle Carl I. Hagen med et rustent hakekors,
    Vi skal gjelle Carl I. Hagen med et rustent hakekors,
    Vi skal gjelle Carl I. Hagen med et rustent hakekors,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Vi skal kaste Einar Steensnes fra en oljerigg til havs,
    Vi skal kaste Einar Steensnes fra en oljerigg til havs,
    Vi skal kaste Einar Steensnes fra en oljerigg til havs,
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
    Vi skal henge Torbjørn Jagland fra ei bærekraftig eik.
    Vi skal henge Torbjørn Jagland fra ei bærekraftig eik.
    Vi skal henge Torbjørn Jagland fra ei bærekraftig eik.
    Når den raue revolusjona kjem, klart vi kjem!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er vel den regla defintivt ikke representativ for majoriteten av ungdom, selv om det generelt gjerne føres et friskt språk i ungdomsmiljøene.. nå som tidligere..
    På meg virker det som det først og fremst er media som forsøpler språk og meninger.... avisspråket som tydelig presenteres av yngre "journalister" er ikke akkurat noe mønster for balansert språk...
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn