Hva gjør man ..

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
Noen som har irritert meg siden jeg kjørte hjem fra jobben på Fredagen som jeg bare må få ut.

Tydeligvis 2 ungdommer i to forskjellige biler som ligger i en kø med 5-6 biler jeg ligger bakerst. Bilen forran meg driver og kjører opp på siden av bilen forran han igjen. Til og begynne med trodde jeg han bare prøvde å ta seg forbi men etter hvert som han bremser/leker og styrer bare mer skjønner jeg at de driver og leker.
En av gangene han utfører stuntet smeller det nesten front i front med en annen bil, og tror du fan ikke han driver på videre 2 minutter etterpå. Hvor jævla dum går det ann å bli ?! Jeg noterte nummerskiltet og vurderer og anmelde fyren. Jævla mange komlinger i trafikken, kan de ikke bare kjøre idiot og drepe seg selv ! Er de nødt til å leke med andres sitt liv i tillegg !?
Det skal sies at jeg er ingen engel selv i trafikken om dere tror det men jeg leker ikke med andres sitt liv på den åpenbare idiotiske måten disse guttene gjorde.

Vel der var det sagt, og godt var det !!

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Vel blåst, greit at folk er idioter, men ikke vær det på arenaer hvor andre kan bli skadet...
Er så enig, burde vært en modenhets test sammen med teori testen før man får førerkortet slik kunne man ha luket vekk de største idiotene muligens. Vil tro en del ulykker kunne vært ungått...

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
johnnygrandis skrev:
Jeg noterte nummerskiltet og vurderer og anmelde fyren.
Jeg hadde anmeldt det. Vi er alle tjent med at den type bilister får seg en velfortjent pause fra bilkjøringen.
Kanskje en tenkepause vil få ham på bedre tanker??

Mvh

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.206
Ja kanskje kunne han i det minste få seg en prat med onkel han idioten der.
Kan jo virke som han trenger litt oppmerksomhet fra den kanten.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Anmeld det, ungdommelig overmot er en ting, idioti er en annen!

N

nb

Gjest
Hørte jeg "henlagt pga bevisets stilling?" Tror dessverre det ville bli resultatet av en anmeldelse.

Idioter på veien er det dessverre altfor mange av.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Hørte jeg "henlagt pga bevisets stilling?" Tror dessverre det ville bli resultatet av en anmeldelse.

Størst sjanse for henleggelse ja. MEN sjansen er også stor for at vedkommende som blir anmeldt vil få en henvendelse fra politiet, og DET vil fortelle denne personen at folk ikke godtar slik idiotisk og farefull framferd.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
nb skrev:

Størst sjanse for henleggelse ja. MEN sjansen er også stor for at vedkommende som blir anmeldt vil få en henvendelse fra politiet, og DET vil fortelle denne personen at folk ikke godtar slik idiotisk og farefull framferd.
Det er selvfølgelig eneste følge man kan våge å håpe på.

N

Nifelheim

Gjest
Det viktigste er å bli kvitt idiotien fra veien. Om det kommer av at fyren får en skjennepreken fra politiet og forstår alvoret eller om han mister lappen er to forskjellige måter. Resultatet er at idiotien forsvinner (hvis ikke fyren er kronidiot da).

Så anmeld fyren.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.543
Om ALLE som ser jubelidioten anmelder skjer det garantert noe. Om INGEN anmelder skjer det garantert ingenting, før han eventuelt forårsaker en alvorlig ulykke.

Lever en anmeldelse, og gi heller blanke i om saken blir henlagt. Du har gjort ditt beste, mer kan ingen forlange.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
epi skrev:
Om ALLE som ser jubelidioten anmelder skjer det garantert noe. Om INGEN anmelder skjer det garantert ingenting, før han eventuelt forårsaker en alvorlig ulykke.

Lever en anmeldelse, og gi heller blanke i om saken blir henlagt. Du har gjort ditt beste, mer kan ingen forlange.
Det er nok veien å gå, fullt vitende om at et vitneutsagn fra en bil ikke kan brukes som grunnlag for noen domfellelse. Men den kan være den advarselen en dum, ung sjåfør (eller to) trenger for å komme seg litt ned på bakken. Attenåringer har gått fra å snegle seg over veien i syttenårsalderen fordi de er sjalu på alle som har lov å kjøre bil, og så har de plutselig samme rett selv. Personlig fikk jeg førerkortet et par år senere enn normalt og slapp å konfrontere meg selv med baluba på det dummeste. Men jeg husker godt at det var de samme som sneglet seg over veien, eller henviste til bilens ansvar når de gikk rett ut i veien uten å se seg for, som laget trafikk-kø på fredagskvelder. Dette er åpenbart noe som trigger sabotasjeinstinktet til noen ungdommer, og det var slettes ikke uvanlig oppførsel langs riksveien på Karmøy da jeg vokste opp. I helgene, selvsagt.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.327
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
nb skrev:

Det er riktig. I hovedsak ønsker politiet varsler om slike ting selv om det uten bevis er vanskelig å forfølge de. Var borte i en tilsvarende sak en gang og politiet sa de gjerne ville ha en anmeldelse som grunnlag for å ta en prat med fyren.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
erato skrev:
emotikon skrev:
nb skrev:

Det er riktig. I hovedsak ønsker politiet varsler om slike ting selv om det uten bevis er vanskelig å forfølge de. Var borte i en tilsvarende sak en gang og politiet sa de gjerne ville ha en anmeldelse som grunnlag for å ta en prat med fyren.
Jeg tar en telefon til politiet senere idag, kjenner jeg blir forbannet når jeg tenker på episoden - sint og redd om en tenker på å skulle møte en slik idiot på veien med hele familien i bilen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
erato skrev:
emotikon skrev:
nb skrev:

Jeg tar en telefon til politiet senere idag, kjenner jeg blir forbannet når jeg tenker på episoden - sint og redd om en tenker på å skulle møte en slik idiot på veien med hele familien i bilen.
Meget bra at du noterte deg registeringsnummer (eller hva du enn har merket deg) slik at bilene kan identifiseres. Det er på en måte litt din "plikt" å tyste noen ganger. Dette fører ikke til alvorlige problemer for den toskete ungdommen, men vil sikkert være en vekker. Jeg har en følelse av at det er såkalt greie gutter som gjør slikt. De som er av den virkelig ondsinnede kriminelle typen driver ikke med slike barnestreker. De har for mye til å skjule til å utsette seg for så mye oppmerksomhet og potensielle unødvendige konfrontasjoner med "purken". Derfor har nok en slik henvendelse ganske god effekt. Guttene vet at kommer det en slik anmeldelse til så sitter de i en pinlig situasjon som ikke er verdt å skryte av i ettertid.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er endel folk som ikke burde hatt lov å kjøre bil. Himmane hvor aggressive endel er i trafikken.

I dag var jeg på vei utover mot Askøy og ligger i venstre felt utover. Jevn flyt i begge filer. I nærheten av avkjørselen til Askøy minsker farten i fine til høyre, sikkert endel som skal av der. Så jeg finner en luke og blinker meg inn i rekken. Men det var lite populært, stor lastebil som i stedet øker farten og presser meg ut igjen.. jojo, greit nok. Ingen vits å krangle med 20T. Så jeg kjører et par biler lenger frem der det er en luke, blinker og legger meg inn her. Men slikt skal ikke striler ha noe av.. noen foran dem... så bilen bak finner seg ikke i slikt, og kjører forbi med utenfor kjørebanen på høyre side og prøver å presse meg ut av filen og tilbake i venstre fil... kødder ikke. Finner fort ut at det er bare å slippe han forbi.. men ikke nok med det. Når bilen er kommet foran og har kjørt noen meter lenger fram, så bråbremser han helt plutselig og uten grunn, med det håp om at jeg skal kjøre på ham bakfra. Jeg greier å stoppe, så noen videre situasjon ble avverget. Men noterer meg at bilen allerede var godt bunket bak... syke bolehoder i bil. Huvva, kjekt å være tilbake i sivilisasjonen igjen, godt bak bymurene.

N

nb

Gjest
Det burde for øvrig være en mulighet til å på generelt grunnlag ta lappen fra folk som - gjerne i ganske dyre Audier og BMWer - er veldig ivrige på å kjøre mye forbi i køene hjem fra vinterfjellet. De skjønner tydligvis ikke at om de reduserer antall biler foran seg som skal til akkurat samme sted (les: Oslo) fra 1000 til 999 så har det svært liten effekt på ankomsttidspunktet.

P

Parelius

Gjest
nb skrev:
Det burde for øvrig være en mulighet til å på generelt grunnlag ta lappen fra folk som - gjerne i ganske dyre Audier og BMWer - er veldig ivrige på å kjøre mye forbi i køene hjem fra vinterfjellet. De skjønner tydligvis ikke at om de reduserer antall biler foran seg som skal til akkurat samme sted (les: Oslo) fra 1000 til 999 så har det svært liten effekt på ankomsttidspunktet.
De har kanskje ikke lært nok matte?

Ofte lurer vi oss selv til å tro at ting går raskere bare vi «jobber» litt for det. Det er noe med den subjektive opplevelse. Det gjelder kanskje ikke bare bilkjøring…

N

nb

Gjest
Parelius skrev:

Ofte lurer vi oss selv til å tro at ting går raskere bare vi «jobber» litt for det. Det er noe med den subjektive opplevelse. Det gjelder kanskje ikke bare bilkjøring…
I trafikken og når man skal av et fly er for meg to av de klareste eksemplene på menneskets til tider manglende evne til å ta rasjonelle valg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg tror mange har personlig utbytte av å kjøre forbi noen. Det føles rett og slett godt.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
Gjestemedlem skrev:
Det er endel folk som ikke burde hatt lov å kjøre bil. Himmane hvor aggressive endel er i trafikken.

I dag var jeg på vei utover mot Askøy og ligger i venstre felt utover. Jevn flyt i begge filer. I nærheten av avkjørselen til Askøy minsker farten i fine til høyre, sikkert endel som skal av der. Så jeg finner en luke og blinker meg inn i rekken. Men det var lite populært, stor lastebil som i stedet øker farten og presser meg ut igjen.. jojo, greit nok. Ingen vits å krangle med 20T. Så jeg kjører et par biler lenger frem der det er en luke, blinker og legger meg inn her. Men slikt skal ikke striler ha noe av.. noen foran dem... så bilen bak finner seg ikke i slikt, og kjører forbi med utenfor kjørebanen på høyre side og prøver å presse meg ut av filen og tilbake i venstre fil... kødder ikke. Finner fort ut at det er bare å slippe han forbi.. men ikke nok med det. Når bilen er kommet foran og har kjørt noen meter lenger fram, så bråbremser han helt plutselig og uten grunn, med det håp om at jeg skal kjøre på ham bakfra. Jeg greier å stoppe, så noen videre situasjon ble avverget. Men noterer meg at bilen allerede var godt bunket bak... syke bolehoder i bil. Huvva, kjekt å være tilbake i sivilisasjonen igjen, godt bak bymurene.
Måtte jo bare komme, så stor som du er i kjeften på HFS. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Super skrev:
Måtte jo bare komme, så stor som du er i kjeften på HFS. ;D
Så du antyder at noen gretne HFSere satt å speidet på sotraveien for å finne en anledning til å ta igjen? Hmm... skummelt. Er det eplehodene, eferpistene, jesusdyrkerne, islamistene, juvente, turbofeministene, mastringteknikerne, snåsabanden, svikeren Erna Solberg eller landbruksmafiaen som står bak mon tro? :eek:

Jeg får vel sladde skiltene på neste askøytur. :'(

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
Parelius skrev:

I trafikken og når man skal av et fly er for meg to av de klareste eksemplene på menneskets til tider manglende evne til å ta rasjonelle valg.
En del år tilbake, mens vi fortsatt landet på Fornebu, opplevde jeg noe meget underlig. Det hendte man fikk gå i de underjordiske passasjene til et fly som var parkert et stykke fra terminalen. Greie, brede passasjer - oversiktlige så man kunne se helt til enden av dem.
MEN - midt i passasjen, med kanskje 15 meters avstand, stod det pillarer, som hjalp til å støtte taket. Meget beskjedne saker, disse pillarene, mer en stolpe.
En gang jeg skulle ta et fly og hadde sjekket inn sent kom jeg gående i passasjen, og så en horv medreisende stå i bred kø på høyre side, for å komme forbi pillaren på den siden - men det var helt åpent på venstre side, og jeg gikk forbi køen og venstre om pillaren, og kom først på flyet.

Det var ingen stengsler å se, det var helt åpent. De som stod rett bak dem som "tettet til" åpning mellom sidevegg og pillar kunne fint se at det bare var å smette rundt pillaren, men gjorde det ikke. Og det var minst femten-tyve meter med passasjerer som stod og stampet fordi det gikk så tregt gjennom den åpningen.

Da skjønte jeg at mennesker, spesielt i flokk, kan være meget irrasjonelle.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Da skjønte jeg at mennesker, spesielt i flokk, kan være meget irrasjonelle.
Det ser man tydelig når man observerer menneskers oppførsel i krise/katastrofesituasjoner.

Topp Bunn