Høyttalere Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet hva som er min drømmelyd. Men den er det bare grisedyre anlegg som har klart å tilfredstille nå. Anlegg med høy grad av åpenhet og detaljer sammen med en viss dose varm og rund lyd. Skal man være gal og ta opp mer boliglån? Det hjelper jo heller ikke på at prisene bare går opp og opp. Klare å motstå fristelsen med nytt utstyr? Men da er det jo ikke noen aktiv hobby. Eller prøve å få en forandring med en annen type lyd. Det har jeg gjort nå, men det ble en divisjon ned i kvalitet på kjøpet. Alså ingen stor suksess. Egentlig andre forsøk med samme resultat. De jeg har er bedre. Nå er alt er stort spørsmålstegn. Luksusproblem vel og merke. Jeg frykter at andre valg vil gi samme resultat. Litt anderledes lyd, men ikke bedre totalt sett. Noen tanker her på generell bakgrunn uten å nevne merker?
    Du har faktisk fått en masse gode tips bare på første siden i tråden din om f. eks. DSP, akustikkbehandlig og bruktmarkedet. Alt dette uten å nevne merker.

    Mvh
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Du har faktisk fått en masse gode tips bare på første siden i tråden din om f. eks. DSP, akustikkbehandlig og bruktmarkedet. Alt dette uten å nevne merker.
    Ja, og det er bra!!! Skriv konstruktivt, les hva som faktisk står og vær hyggelig så går det bra uansett :). Jeg takker for alle konstruktive innlegg, ikke de som absolutt gjør sitt ytterste til misforstå på en ufin måte enda hvor mange ganger man gjentar seg.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.665
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir bare rarere og rarere. Jeg har aldri bedt om tips til utstyr her. Jeg har gjentatt og gjentatt hva tråden handler om, men noen her klarer å vri det til noe helt annet. Dere legger til noe jeg aldri har sagt eller ment.

    Hva i alle dager er dette for et forum? Er det for å skremme vekk nykommere? Ikke vet jeg. Rart er det i allefall. Jeg har da bare prøvd å være være hyggelig og dele helt oppriktige dilemmaer så blir man møtt av slik trang til å misforstå og kverulere. Det blir lenge til jeg lager en egen tråd til her alle fall.
    Forumet her er ikke væree enn andre , heller motsatt . Det er dårlig ide i ett forum om å være mere eller mindre anonym imo .Opprett deg en tråd i ; mitt anlegg med bilder feks , en liten presentasjon av deg og evt anlegg og tanker ,,,der kan du legge ut etter ditt eget tempo og lyst ,,, ikke minst ,bare noen tanker .Det beste av allt,,,det er fredag for he,,,,,. )
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kikk på hjemme hos @HasseBasse
    Ser ut som om han med små penge har fått seg noen gode høyttalere!
    Kanskje ikke verdens beste WAF but who cares.
    WAF = Wife Acceptance Factor, da er man jo nødt til å kjøpe en (wife).😁
    Bruker hellere pengene på Musikk (y)
    WAF er også et individuellt begrep, ikke alle liker det samme. Hadde jeg ville spendert flere penger, hadde
    de blitt påført en finish, som kom tettere på det, de prøver å likne....... JBL 4367.
    Vil påstå, at med det antall kr., som er brukt her, kommer du ikke tettere på MORO-faktor i det hele tatt.
    Om en av kompisserne insisterer på, at han SKAL ha de, da bygger jeg helt sikkert et sett til, kanskje en
    litt forfinet av slagsen, med det blir med samme hornet og driverne.
    Hvorfor...... fordi denne moro/gøy/underholdningsfaktoren til prisen er umulig å slå.
    Er det HiFi? Nei, men det er dynamisk ut over alle grenser. Magnepan 3.6 skal ha fixet diskant-ribbon, og
    da bli´r de solgt ;)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    WAF = Wife Acceptance Factor, da er man jo nødt til å kjøpe en (wife).😁
    Bruker hellere pengene på Musikk (y)
    WAF er også et individuellt begrep, ikke alle liker det samme. Hadde jeg ville spendert flere penger, hadde
    de blitt påført en finish, som kom tettere på det, de prøver å likne....... JBL 4367.
    Vil påstå, at med det antall kr., som er brukt her, kommer du ikke tettere på MORO-faktor i det hele tatt.
    Om en av kompisserne insisterer på, at han SKAL ha de, da bygger jeg helt sikkert et sett til, kanskje en
    litt forfinet av slagsen, med det blir med samme hornet og driverne.
    Hvorfor...... fordi denne moro/gøy/underholdningsfaktoren til prisen er umulig å slå.
    Er det HiFi? Nei, men det er dynamisk ut over alle grenser. Magnepan 3.6 skal ha fixet diskant-ribbon, og
    da bli´r de solgt ;)
    Om det ikke var for min hang up på rørforsterkere, så kunne jeg levd godt med lyden av Maggie's.
    Og støtter deg fullt ut på moro faktoren, som Louis synger: If it ain't got that swing, It ain't worth a thing!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Om dine Maggie's legges ut for prisen av dine hjemmebygde, så er jeg måske i markedet...
    Men måske du vil oppgradere din Smarte bil til noget smartere?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg gjør er å prøve å lære meg mer om hvilke parametere som gir meg den lyden jeg ønsker meg. Men jeg er jo en typisk DIY'er som liker å skru på DSP og gjøre tiltak i rommet. Flytte bassene jeg har til andre posisjoner og slike ting. Akkurat nå har jeg oppgradert lydkortet til ett med Dirac. (MiniDSP flex 8) Da kan jeg kjøre 8 kanalers aktiv deling og bruke den nye UMIC-2 for å justere lyden med Dirac.
    For meg er det slike ting jeg gjør når jeg vil ha en oppgradering, og det er virkelig store ting som skjer også
    Hvordan måler flex 8? 😃
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg har vel ikkje tenkt på at oppgradering er for dyrt, men eg har ved fleire høve tenkt på kva det vil koste og erstatte utstyr dersom det feiler.
    Så, eg har passa på så godt eg kan, oppgradert delefilter i høgtalerane, passer på å rotere bassane jamt og trutt.
    Har heldigvis mange for- og effektforsterkarar slik at når ein evt melder behov for service, så er det ein som kan ta over medan eg ordner opp.
    Sjølvsagt har eg fleire platespelerar, armar, pickuppar, stepuppar, ...
    Men heil klart, om alt skulle gå adundas, så har eg eit problem. Eller utfordring... Dyrt kan det bli.
    Men som far min sa når han kjøpte ny dreiebenk; Det er ikkje skikkeleg hobby om det ikkje koster litt!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Om dine Maggie's legges ut for prisen av dine hjemmebygde, så er jeg måske i markedet...
    Heeeelt så billige blir de nokk ikke ;)
    Men måske du vil oppgradere din Smarte bil til noget smartere?
    Hvor smart kan en bil fra 2003-2005 egentlig bli??
    Veier 800 Kg, kjører vel over 20 på literen om du ikke kjører griiiis, har crash sensor, sidevers G-sensor, Anglesensor, klimaanlegg, 2-trins varme i begge seter, airbags i front og i begge seter, ABS, ESP (som kan frakobles), musikkanlegg, automatgear eller TIP-tronic på gearstang eller paddleshift på ratt, autolys, ute-temp måler med advarsel for frost, tankmåler som ved under 5 liter forteller hvor mye som er tilbake med ½ liters mellemrom, elektrisk nedrulling av tak, aldrig et problem å parkere.......
    Kunne bli ved, men tror, det rekker 😂
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Neida, aldri feil med en roadster, den er sgu smart nok!
    Men tilbake til trådens tema:
    For oss HiFi nerder/nisser/entusiaster så er oppgraderings spøkelset hva 3 fot syken er for båtfolket!
    Og må innrømme, er av og til litt syk jeg òg!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vet hva som er min drømmelyd. Men den er det bare grisedyre anlegg som har klart å tilfredstille nå. Anlegg med høy grad av åpenhet og detaljer sammen med en viss dose varm og rund lyd. Skal man være gal og ta opp mer boliglån? Det hjelper jo heller ikke på at prisene bare går opp og opp. Klare å motstå fristelsen med nytt utstyr? Men da er det jo ikke noen aktiv hobby. Eller prøve å få en forandring med en annen type lyd. Det har jeg gjort nå, men det ble en divisjon ned i kvalitet på kjøpet. Alså ingen stor suksess. Egentlig andre forsøk med samme resultat. De jeg har er bedre. Nå er alt er stort spørsmålstegn. Luksusproblem vel og merke. Jeg frykter at andre valg vil gi samme resultat. Litt anderledes lyd, men ikke bedre totalt sett. Noen tanker her på generell bakgrunn uten å nevne merker?
    Det her blir jo bare visvas - pardon my french.
    Vi har fått vite hvilke høyttalere du kjører med, men ikke noe annet.
    Ved å få opplyst om kilder, forsterkeri osv, bil det kaaanskje bli lettere å forstå hva det er som gjør at du opplever de utfordringene/begrensningene du beskriver. Der har du vært relativt grundig, og du har vært detaljert i beskrivelsen av din drømmelyd,
    Alt dette kan gjøres uten å på død og liv skulle gi noen spesifikk grunn til å spamme tråden med såkalte tips.........

    mvh
    Proffen
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    He-he

    Sier ikke at det ikke går an for de med ikke-fullt-så-høye-ambisjoner (eller som må forholde seg til stue-hifi) å lære av Shys og andres erfaringer – supert det! Men i en generell tråd som dette må en kanskje forvente noe mer pedagogisk enn bare å slenge ut en pen kurve (motstykket er Sigberg, som tar seg tid til å forklare).
    Sigberg er en tålmodig mann som vil nå ut til flest mulig. Han selger jo saker og ting. Kurven jeg la ut var et lite hint til Sigberg om at det kanskje ikke er så lurt å bruke RT 60 målingene i REW for å forklare forbedringer i akustikken i små beboelsesrom. Ser vel også at det innlegget er fjernet

    Pedagogikk er ikke min sterkeste side, men har nok bidratt litt likevel for noen. Akkurat i denne tråden føler jeg at jeg ikke klarer å bidra siden TS og jeg har ekstremt forskjellig syn på hva god lyd er og hva som skal til for god lyd. Prishopp på hifi er veldig underordnet og sjelden noe som helst "guide" for god lyd. Hvordan høyttalere og rom lever sammen er ekstremt viktig for god lyd
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Drømmekundene er det mange av, dyrest er alltid best er enkelt å forholde seg til.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    70kkr og litt snekkerarbeider dekker fra 500 hz og ned. Billigste jeg fant med såpass headroom, og når en begynner sammenligne med hva som må til av kjøpesubber blir det nesten gratis.
    Men det er ingen relevant sammenligning. For du tar ikke 70k om du skulle solgt slike bassystemer som levebrød, akkurat som det sikker ikke koste PD 70k å lage elementene. At din tid er så lite verdt at det er lønnsomt for deg å bruke den som valuta til egne ting hjelper jo ikke en som ikke har råd til å avse disse timene.

    Og når det kommer til prishopp er det etter min erfaring en god indikasjon på økte kvaliteter om man ser på serien til en produsent. Det fantes åpenbart billigere elementer som du antar ikke oppfylte dine krav, men like jævli billigere.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Sigberg er en tålmodig mann som vil nå ut til flest mulig. Han selger jo saker og ting. Kurven jeg la ut var et lite hint til Sigberg om at det kanskje ikke er så lurt å bruke RT 60 målingene i REW for å forklare forbedringer i akustikken i små beboelsesrom. Ser vel også at det innlegget er fjernet

    Pedagogikk er ikke min sterkeste side, men har nok bidratt litt likevel for noen. Akkurat i denne tråden føler jeg at jeg ikke klarer å bidra siden TS og jeg har ekstremt forskjellig syn på hva god lyd er og hva som skal til for god lyd. Prishopp på hifi er veldig underordnet og sjelden noe som helst "guide" for god lyd. Hvordan høyttalere og rom lever sammen er ekstremt viktig for god lyd
    Denne diskusjonen skulle egentlig aldri funnet sted i og med at du slettet det aktuelle innlegget, men jeg hadde allerede lagt ut det jeg skrev, før du slettet innlegget. Jeg beklager at jeg tilla deg intensjoner du ikke hadde.

    Ellers er jeg helt enig med deg i synet på pris og god lyd, og fremgangsmåten til TS synes jeg er underlig. Han om det.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå fikk jeg forøvrig plutselig wavelet til å virke igjen også. Sist @MakkinTosken spurte så klippet den ved 50ms av en eller annen grunn. Jeg skylder på REW og ikke brukeren.

    Vil forøvrig understreke (i den grad noen bryr seg) at dette ikke er hjemme hos meg, men på verksted/lager hvor jeg pusler med å sette opp det som muligens blir demorom etterhvert. Her er det hvertfall foreløpig ikke snakk om akustikkdemping etter alle kunstens regler, men test av 9stk 60x120cm (30mm) plater som jeg dumpet over rimelig på finn. Vitsen med å kjøpe de var nettopp å teste opplevd effekt av relativt tynne plater (til mulig bruk på messer), som var det jeg forsøkte å poengtere i den forrige posten også. Jeg skjønner at RT-grafene ikke er perfekte og at de egentlig er ment for større rom osv, men de er litt lettere å forstå enn vannfall/wavelet for de som i utgangspunktet ikke har greie på det.

    Før:
    1668238340221.png


    Etter:
    1668238413444.png



    Det er effekt her ned til hvertfall 2-300hz. Så er det (kanskje?) en litt interessant diskusjon dette med tynne plater som da "demper ujevnt"
    som jeg allerede der tenker er litt upresist, det demper jo ikke ujevnt, men du får en gradvis fallende effekt nedover. Så det er ikke ujevnt, men det er heller ikke flatt.

    Så da er det lett å tenke at dette påvirker opplevd frekvensrespons ganske mye, plutselig mister vi all diskanten og det høres ut som om vi har en sokk over hodet? Eller? Gitt at når vi kommer oppover i frekvens så er det i økende grad direktelyd vi hører, så må det vel bare være fint å få dempet refleksjoner der oppe selv om det ikke er tilsvarende dempet lenger ned? Hvis vi i hovedsak hører direktelyden så er jo den uendret, vi får bare mindre støy fra rommet. Slik oppleves det hvertfall i praksis i dette tilfellet, aka anekdotisk bevis. :)

    Poenget her er ellers på nytt ikke om dette spesifike rommet er bra eller dårlig dempet, men litt sånn halvkrampeaktig på tema (slik jeg etter beste evne har forstått temaet da) forsøke å si at det er ikke nødvendig å avfeie akustikkremedier selv om det er en vanlig stue, og selv om man ikke har plass til 200mm glava. Om ikke annet vil demping oppover gjøre rommet hyggeligere å være i på generelt grunnlag også, i form av mindre gjenklang fra hylende unger eller bråkete julebordsgjester. :)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    TS har vel det mest vanlige "problemet" i denne hobbyen! :giggle:. De fleste sitter med noe man har råd til og drømmer om noe man ikke har råd til (sånn direkte).
    Så hvordan kommer man dit man vil ? Ser noen går for diy, noen har kone som betaler, noen sparer, noen bestemmer seg for at det jeg har er bra nok.
    For min egen del er det masse tålmodighet som må til, litt som jakt. Ha tentaklene ute overalt og være klar til å slå til når muligheten byr seg. En annen ting er prioritering! Man må ofte prioritere ned noe annet for å prioritere sin HiFi drøm. Sett av et middels beløp på en konto du ikke ser, plutselig er det 200k der!!
    TS har nok mer eller mindre bestemt seg hvor han vil. Jeg kjenner meg igjen i denne "lock on target" tvangstanken der bedre råd blir forkastet fordi jeg rett og slett bare har lyst på det spesifikke produktet! Prosessen kan ta år...vinylriggen jeg nylig kjøpte har stått på "vil ha" listen siden 2020. Ta tiden, jobb deg tålmodig mot målet! Klarer du ikke det så mangler du kanskje motivasjon?! Da er muligens ikke produktet for deg :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gitt at når vi kommer oppover i frekvens så er det i økende grad direktelyd vi hører, så må det vel bare være fint å få dempet refleksjoner der oppe selv om det ikke er tilsvarende dempet lenger ned?
    Har noen meninger om dette når jeg betrakter waveleten din og hvor i tid denne dempingen skjer, men dette er ikke en akustikktråd, så lar det ligge. Jeg er nok ikke helt enig i at all demping er bedre en ingen og at ethvert halvhjertet tiltak bedrer forutsetningen for høyttalere.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har noen meninger om dette når jeg betrakter waveleten din og hvor i tid denne dempingen skjer, men dette er ikke en akustikktråd, så lar det ligge. Jeg er nok ikke helt enig i at all demping er bedre en ingen og at ethvert halvhjertet tiltak bedrer forutsetningen for høyttalere.
    Det er jo ikke et uinteressant tema. Kan vi plukke det opp i en annen? Hvor gir mening? REW Målinger-tråden?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er temmelig sikkert på at Dynaudio som alle andre merker setter prisnivået etter kvalitet. Og som i alle andre bransjer.
    Kvaliteten KAN øke med prisen.
    Men det er ingen absolutt sammenheng der.
    Høyere pris kan skyldes for eksempel unødvendige ekstrafunksjoner, fancy innpakning, kostbare lokaler, dyr markedsføring, høye lønninger, store bonuser til selgere eller store utbytter til aksjonærer.
    Ingen ting av av dette gir noe ekstra for deg som kunde.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.665
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    TS har vel det mest vanlige "problemet" i denne hobbyen! :giggle:. De fleste sitter med noe man har råd til og drømmer om noe man ikke har råd til (sånn direkte).
    Så hvordan kommer man dit man vil ? Ser noen går for diy, noen har kone som betaler, noen sparer, noen bestemmer seg for at det jeg har er bra nok.
    For min egen del er det masse tålmodighet som må til, litt som jakt. Ha tentaklene ute overalt og være klar til å slå til når muligheten byr seg. En annen ting er prioritering! Man må ofte prioritere ned noe annet for å prioritere sin HiFi drøm. Sett av et middels beløp på en konto du ikke ser, plutselig er det 200k der!!
    TS har nok mer eller mindre bestemt seg hvor han vil. Jeg kjenner meg igjen i denne "lock on target" tvangstanken der bedre råd blir forkastet fordi jeg rett og slett bare har lyst på det spesifikke produktet! Prosessen kan ta år...vinylriggen jeg nylig kjøpte har stått på "vil ha" listen siden 2020. Ta tiden, jobb deg tålmodig mot målet! Klarer du ikke det så mangler du kanskje motivasjon?! Da er muligens ikke produktet for deg :)
    Ja ,,,jeg var der ,,,før.
    Nå for tiden tenker jeg det litt bedre å gamble enn å gommle. Aktualitetens verdi over alder og tid tenker jeg og

    Ett lite appropos om å vente for lenge Selv hadde jeg så lyst på bw801 ,,,en gang ,,og ,da jeg endelig hadde råd ,da var de oppbrukte /utspillte m flisete membran kant oppheng . Så da var det back in track again for ny diy for en tid
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    TS har vel det mest vanlige "problemet" i denne hobbyen! :giggle:. De fleste sitter med noe man har råd til og drømmer om noe man ikke har råd til (sånn direkte).
    Så hvordan kommer man dit man vil ? Ser noen går for diy, noen har kone som betaler, noen sparer, noen bestemmer seg for at det jeg har er bra nok.
    For min egen del er det masse tålmodighet som må til, litt som jakt. Ha tentaklene ute overalt og være klar til å slå til når muligheten byr seg. En annen ting er prioritering! Man må ofte prioritere ned noe annet for å prioritere sin HiFi drøm. Sett av et middels beløp på en konto du ikke ser, plutselig er det 200k der!!
    TS har nok mer eller mindre bestemt seg hvor han vil. Jeg kjenner meg igjen i denne "lock on target" tvangstanken der bedre råd blir forkastet fordi jeg rett og slett bare har lyst på det spesifikke produktet! Prosessen kan ta år...vinylriggen jeg nylig kjøpte har stått på "vil ha" listen siden 2020. Ta tiden, jobb deg tålmodig mot målet! Klarer du ikke det så mangler du kanskje motivasjon?! Da er muligens ikke produktet for deg :)
    Ah, det var sånne innlegg jeg så for meg. Takk. Etter mer tenking er dette gode råd. Tror jeg drar på en tålmodig jakttur etter bestemte høyttalere. Å sette av en egen konto er ikke dumt. Har gjort det med andre kommende utgifter også med hell. Å kjøpe nytt blir for dyrt. Lån føles ikke bra. Og så har jeg nok blitt mer bevisst på at det jeg føler mangler nå har mindre å si enn jeg trodde. Analytisk til allround var en litt mindre overgang enn jeg trodde. Og så kommer jeg nok til å se om det kan være noen gode akustikkplater som ikke ødelegger estetikken i stua, men akustikken er er helt ok. Og bassen er meget god til mine krav. Jeg har merket at åpenhet og detaljrikdom er veldig viktig for musikkgleden. I alle fall når man har blitt vant med den. Jeg nøt nok musikken like bra med billigere anlegg, men det er vanskelig å gå nedover igjen. Og sideveis. Med bruktkjøp så kan det jo hende jeg tar en sving innom noe annet på den kanskje lange veien til drømmehøyttaleren (uten å selge de gamle). Matchingen nå er god. Eventuelt forsterker blir vurdert hvis det kommer en høyttaler som skal være her lenge.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Alternativt kan du jo forsøke å løsrive deg fra en tilsynelatende hang-up ifht et bestemt høyttalerpar.
    Det KAN jo hende at dagens elektronikk ikke er den ultimate matchen. Da er jo alternativ 1 å bytte høyttalere. Alternativ 2 kan bli å se på elektronikken. Alternativ 3 er kanskje mer "omfattende" - noen har jo vært inne på akustikkbehandling, DSP osv.....
    Da KAN jo ellers hende at et annet høyttalerpar, kombinert med annen elektronikk, kan gi deg et bedre totalresultat - uten at det nødvendigvis trenger å koste mer penger......

    mvh
    Proffen
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Sigberg er en tålmodig mann som vil nå ut til flest mulig. Han selger jo saker og ting. Kurven jeg la ut var et lite hint til Sigberg om at det kanskje ikke er så lurt å bruke RT 60 målingene i REW for å forklare forbedringer i akustikken i små beboelsesrom. Ser vel også at det innlegget er fjernet

    Pedagogikk er ikke min sterkeste side, men har nok bidratt litt likevel for noen. Akkurat i denne tråden føler jeg at jeg ikke klarer å bidra siden TS og jeg har ekstremt forskjellig syn på hva god lyd er og hva som skal til for god lyd. Prishopp på hifi er veldig underordnet og sjelden noe som helst "guide" for god lyd. Hvordan høyttalere og rom lever sammen er ekstremt viktig for god lyd
    Husk anlegget ditt står i 30m2 rom * kr. 60,000.- = kr. 1,800,000.-
    Hadde du leid det ut for kr. 100,000.- i året i stedet * 70 år= kr. 7,000,000.- 😜
    Legger vi til 50% skatt som må til om du skal tjene pengene i stedet for leie blir det totalt kr. 12,300,000.-
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Alternativt kan du jo forsøke å løsrive deg fra en tilsynelatende hang-up ifht et bestemt høyttalerpar.
    Det KAN jo hende at dagens elektronikk ikke er den ultimate matchen. Da er jo alternativ 1 å bytte høyttalere. Alternativ 2 kan bli å se på elektronikken. Alternativ 3 er kanskje mer "omfattende" - noen har jo vært inne på akustikkbehandling, DSP osv.....
    Da KAN jo ellers hende at et annet høyttalerpar, kombinert med annen elektronikk, kan gi deg et bedre totalresultat - uten at det nødvendigvis trenger å koste mer penger......

    mvh
    Proffen
    Du er inne på noe. Høyttalere, elektronikk og tweaks er designet til dels til hverandre. Kjøper en alt i ca samme årsmodell er mye utviklet samtidig. Kjøper en noe med 30 år forskjell i alder er det mer tilfeldig om en lykkes.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjenner meg igjen i denne "lock on target" tvangstanken der bedre råd blir forkastet fordi jeg rett og slett bare har lyst på det spesifikke produktet! Prosessen kan ta år...vinylriggen jeg nylig kjøpte har stått på "vil ha" listen siden 2020.
    Samme her....
    Vinylriggen jeg har rigget det siste året har stått på "vil ha" listen siden arbeidsuka på ungdomsskolen....i den lokale Hi-Fi sjappa
    Drømmen er nå både realisert og nytes hver dag - ikke nødvendigvis med snurrende skive (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg hadde også arbeidsuke i en stereosjappe, veldig artig, selv om det var mest bæring av tver :LOL:

    Det var i desember og vi fikk smake på julebakst stort sett ved hver levering/henting :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vet hva som er min drømmelyd. Men den er det bare grisedyre anlegg som har klart å tilfredstille nå. Anlegg med høy grad av åpenhet og detaljer sammen med en viss dose varm og rund lyd. Skal man være gal og ta opp mer boliglån? Det hjelper jo heller ikke på at prisene bare går opp og opp. Klare å motstå fristelsen med nytt utstyr? Men da er det jo ikke noen aktiv hobby. Eller prøve å få en forandring med en annen type lyd. Det har jeg gjort nå, men det ble en divisjon ned i kvalitet på kjøpet. Alså ingen stor suksess. Egentlig andre forsøk med samme resultat. De jeg har er bedre. Nå er alt er stort spørsmålstegn. Luksusproblem vel og merke. Jeg frykter at andre valg vil gi samme resultat. Litt anderledes lyd, men ikke bedre totalt sett. Noen tanker her på generell bakgrunn uten å nevne merker?
    Tipset er å begynne med de 2 første boksene. Få det ca perfekt så er det mye enklere.
    Jeg selv har MiniDSP SHD Studio som er en ren dsp boks inkl Dirac, med innebygget streamer. Måler godt.
    Så en Dac som er Topping D90SE som også måler godt.

    Og en mic kjøpte jeg som MiniDSP anbefaler.
    Lot så Dirac Live få sine målinger før den stilte inn selv hele frekvens kurven.

    Og NEI, jeg har ikke dempet stua i det hele.
    Bare vanlig innredet.

    Når jeg skriver måler godt, mener jeg blant de beste.

    Da er det mye enklere og billigere å få godlyden.
    Dette går på egne erfaringer.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn