Høyttalere Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Da kjørte jeg Cervin Vega AL1000.
    Det digget vennene mine for det låt som party på Krazy Kangaroo i St. Anton :cool:
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Jeg vet hva som er min drømmelyd. Men den er det bare grisedyre anlegg som har klart å tilfredstille nå. Anlegg med høy grad av åpenhet og detaljer sammen med en viss dose varm og rund lyd. Skal man være gal og ta opp mer boliglån? Det hjelper jo heller ikke på at prisene bare går opp og opp. Klare å motstå fristelsen med nytt utstyr? Men da er det jo ikke noen aktiv hobby. Eller prøve å få en forandring med en annen type lyd. Det har jeg gjort nå, men det ble en divisjon ned i kvalitet på kjøpet. Alså ingen stor suksess. Egentlig andre forsøk med samme resultat. De jeg har er bedre. Nå er alt er stort spørsmålstegn. Luksusproblem vel og merke. Jeg frykter at andre valg vil gi samme resultat. Litt anderledes lyd, men ikke bedre totalt sett. Noen tanker her på generell bakgrunn uten å nevne merker?
    Nå kjenner jeg ikke til oppsettet ditt og lest hele tråden, men kan DSP være løsningen?
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Nå har jeg lest hele tråden, og jeg er fortsatt ikke helt sikker på om jeg har skjønt hva trådstarter egentlig lurer på. :unsure:
    Er det så himla vanskelig å forstå da?

    Alle her har vel et tak på hvor mye penger de vil/kan bruke på HiFi oppgraderinger??? Hva gjør DU da? Eller jeg? Eller han?

    For meg ble det litt vrient fordi innenfor et komfortabelt budsjett så vinner jeg noe og taper på et annet området ved bytte. Er det så vanskelig å forstå? Da blir det fort bomkjøp. Hvordan tenker dere som helt sikkert har vært i samme situasjon? Jeg har holdt mer eller mindre på med HiFi i 30år. Først nå nådde jeg taket på visse områder. Nei, jeg spør ikke om tips til utstyr. Det er mer filosofisk ovenfor hobbyen. Skal man da bare slutte med HiFi og ikke handler noe mer de neste 20 årene? Eller bare gjøre forandringer? Selge høyttalere for så å angre fordi de nye ikke er bedre? Jeg tipper endel gjør det. Bare for å holde i gang hobbyen og nysgjerrigheten. En tanke jeg fikk i dag var å beholde de gode gamle for «evig tid» og bytte av og til med anderledes høyttalere for moro skyld. Jeg vet ikke. Jeg har aldri lånt penger til HiFi. Gjør dere det?

    Hvis noen her fortsatt ikke forstår så gir jeg opp. Men det går helt fint. Null problem. Jeg finner nok ut av det. :D......
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jepp, har man penger bør man absolutt låne til hi-fi. Har man ikke pengene derimot, da må man spare.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Alle her har vel et tak på hvor mye penger de vil/kan bruke på HiFi oppgraderinger??? Hva gjør DU da? Eller jeg? Eller han?
    Svaret er jo selvsagt, da slutter man å kjøpe og bytte til dyrere og dyrere produkter, og må være fornøyd med det man har.? .Evt brukt bytte innenfor samme pris- en risikabel øvelse . Nesten Alle har en grense hvor den økonomiske samvittigheten slår inn, nå høres det ut som du har nådd din.
    ,.
    Få av oss er gift med Julenissen, bortsett fra @MakkinTosken da..

    PS har du tenkt på at det kan finnes høyttalere som er bedre og samtidig billigere enn dine? Å gå opp i pris er ikke nødvendigvis en forbedring …
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er det så himla vanskelig å forstå da?

    Alle her har vel et tak på hvor mye penger de vil/kan bruke på HiFi oppgraderinger??? Hva gjør DU da? Eller jeg? Eller han?

    For meg ble det litt vrient fordi innenfor et komfortabelt budsjett så vinner jeg noe og taper på et annet området ved bytte. Er det så vanskelig å forstå? Da blir det fort bomkjøp. Hvordan tenker dere som helt sikkert har vært i samme situasjon? Jeg har holdt mer eller mindre på med HiFi i 30år. Først nå nådde jeg taket på visse områder. Nei, jeg spør ikke om tips til utstyr. Det er mer filosofisk ovenfor hobbyen. Skal man da bare slutte med HiFi og ikke handler noe mer de neste 20 årene? Eller bare gjøre forandringer? Selge høyttalere for så å angre fordi de nye ikke er bedre? Jeg tipper endel gjør det. Bare for å holde i gang hobbyen og nysgjerrigheten. En tanke jeg fikk i dag var å beholde de gode gamle for «evig tid» og bytte av og til med anderledes høyttalere for moro skyld. Jeg vet ikke. Jeg har aldri lånt penger til HiFi. Gjør dere det?

    Hvis noen her fortsatt ikke forstår så gir jeg opp. Men det går helt fint. Null problem. Jeg finner nok ut et lav det. :D......
    Detparadoksale er vel heller at det faktisk ikke koster DEG noe å fortelle om resten av oppsettet, uten at noen nødvendigvis skal komme med tiips! Men det gjør det gjør det enklere å forstå hvor skoen trykker for din del….

    mvh
    Proffen
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Man setter opp drømmesystemet på høyttalersiden, og får noen til og bygge det - DBO (Done By Others).
    DET er en annen rettning en det TS gjør idag, og er vel den rimeligste veien og gå om det skal bli BEDRE enn hva du/han har idag.
    Det og forflytte seg sideveis i et strekk blir bare mye bæring, og knag.
    Noen ganger må man på utsiden av comfortsonen, for og få skikkelig progresjon.. og det og holde på med slikt er meget lærerikt, for da forstår man hvor man skal legeigjen kronasjene og ikke. Samt at det kan innpass hos andre som har mer kunnskap. GØY og lære, og dem allerfleste liker og dele (og gjerne skryte litt) :cool:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er det så himla vanskelig å forstå da?

    Alle her har vel et tak på hvor mye penger de vil/kan bruke på HiFi oppgraderinger??? Hva gjør DU da? Eller jeg? Eller han?
    Personlig ville jeg nok svart det samme som noen andre ha forsøkt seg på i tråden her som du har avvist hvertfall for egen del, og det er jo så klart greit. Nemlig å se på om det er andre grep man kan gjøre enn å bytte utstyr, typisk akustiske tiltak i rommet, gjerne i kombinasjon med DSP. Det kan fort få et anlegg til 10,000 til å høres ut som det koster 100,000, eller et anlegg til 100,000 som om det koster 1,000,000. Så det er jo et tiltak det er dumt å bestemme seg for å bare hoppe bukk over hvis målet er god lyd. :)
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Ikke lest hele tråden, men jeg har hatt flere Dynaudio. Confidence og Contour. Notorisk sultne på strøm. Lyden dauer fort om de ikke får nok.
    Billigst Confidence koster nå 213.000,-. Utfordringen er ikke at jeg ikke får liv i de, men at de gamle har betydelig større åpenhet og detaljnivå. Skal jeg beholde det siste må jeg opp i det prissjiktet der. Med en normal lønn er det mye. Om da da ikke bruker alle sine penger på HiFi.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke sånn at akustikkbehandling betyr 50cm med glava heller nødvendigvis, og at hvis man ikke fyller rommet med glava så er det ikke vits.

    Her er fra et rom på ca 20kvm hvor det allerede var dempet en del i frontvegg (oransje). Så ble det lagt til ca 6kvm med tynne akustikkplater (30mm) lektet ut litt så det var noen cm glippe bak dem (rød). En endring fra over 0,4s gjenklang til under 0,3s er STOR forskjell og ekstremt merkbart på lyden. Alt av detaljer kommer mer frem, rom og bredde (3d/holografi) blir mye bedre, osv.

    Det er da fortsatt gjenklang i nedre register som ikke er løst, men det er fortsatt stor effekt.

    1668153594072.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du har byttet om rød og oransje i teksten eller jeg trenger mer kaffe.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo ikke sånn at akustikkbehandling betyr 50cm med glava heller nødvendigvis, og at hvis man ikke fyller rommet med glava så er det ikke vits.

    Her er fra et rom på ca 20kvm hvor det allerede var dempet en del i frontvegg (oransje). Så ble det lagt til ca 6kvm med tynne akustikkplater (30mm) lektet ut litt så det var noen cm glippe bak dem (rød). En endring fra over 0,4s gjenklang til under 0,3s er STOR forskjell og ekstremt merkbart på lyden. Alt av detaljer kommer mer frem, rom og bredde (3d/holografi) blir mye bedre, osv.

    Det er da fortsatt gjenklang i nedre register som ikke er løst, men det er fortsatt stor effekt.

    Vis vedlegget 867035
    Har du tatt høyde for decaylineæritet når du presenter den grafen? I små rom vil man jo ha en temmelig kort tidlig decay. Vanskelig å mene mye om hva du har endret om ikke du viser målinger i det diffuse og ekte reverb.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har du tatt høyde for decaylineæritet når du presenter den grafen? I små rom vil man jo ha en temmelig kort tidlig decay. Vanskelig å mene mye om hva du har endret om ikke du viser målinger i det diffuse og ekte reverb.
    Siden jeg mangler kaffe så kobler jeg ikke umiddelbart akkurat hva du vil se. Hva vil du jeg skal trykke på i REW, så kan jeg legge det ut. :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Man setter opp drømmesystemet på høyttalersiden, og får noen til og bygge det - DBO (Done By Others).
    DET er en annen rettning en det TS gjør idag, og er vel den rimeligste veien og gå om det skal bli BEDRE enn hva du/han har idag.
    Det og forflytte seg sideveis i et strekk blir bare mye bæring, og knag.
    Noen ganger må man på utsiden av comfortsonen, for og få skikkelig progresjon.. og det og holde på med slikt er meget lærerikt, for da forstår man hvor man skal legeigjen kronasjene og ikke. Samt at det kan innpass hos andre som har mer kunnskap. GØY og lære, og dem allerfleste liker og dele (og gjerne skryte litt) :cool:
    @inselwind bygde et par flotte høyttalere som bygde på en Troels Gravesen-konstruksjon. En sånn løsning hadde absolutt vært interessant for min del. Konstruksjonene til Troels Gravesen er anerkjente, og du kan velge selv hvor mange kroner du vil legge i finishen. Minuset er at du ikke kan gå inn i en butikk å få demo, så det ville krevd å besøke noen som har konstruksjonen du ønsker. Videresalg kan også være vrient.

    En annen løsning jeg ville vurdert sterkt om jeg hadde 100k, er systemet til @SigbergAudio. To aktive stativhøyttalere og en sub (kanskje to?) fra han, som er et system som inkluderer romkorreksjon, virker som fabelaktig god valuta for pengene. Stikk innom han for en demo, da vel?

    Poenget mitt er bare at det finnes utmerkede produkter og løsninger der lydkvaliteten står i stil til det du faktisk betaler for, men det finner du antakeligvis ikke hos «asylet» i «byens flottelste lokaler» :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Siden jeg mangler kaffe så kobler jeg ikke umiddelbart akkurat hva du vil se. Hva vil du jeg skal trykke på i REW, så kan jeg legge det ut. :D
    Synes kanskje det er bedre å se på wavelet, ir eller kanskje RT60 decay. Å vurdere Rt60 som en enkel verdi når bølgelengden nærmer seg romdimensjoner er vel temmelig intetsigende da du umulig kan oppnå et ekte diffust område ved de frekvensene og direktiviteten er jo også en kilde til feilestimat.

    Jeg bruker RT60 estimatene for evt å se litt avvik i det øverste, altså punkt til punkt javnhet, men tar det med en klype salt og som en høyst privat referanse. Allmenheten får nok mer ut av de grafiske presentasjonene.

    Min mening og forståelse.:giggle:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Alle her har vel et tak på hvor mye penger de vil/kan bruke på HiFi oppgraderinger??? Hva gjør DU da? Eller jeg? Eller han?

    For meg ble det litt vrient fordi innenfor et komfortabelt budsjett så vinner jeg noe og taper på et annet området ved bytte. Er det så vanskelig å forstå? Da blir det fort bomkjøp. Hvordan tenker dere som helt sikkert har vært i samme situasjon?
    Jeg har aldri ønsket å bruke lånte penger for å kjøpe elektronikk. Føler bare det ville vært en demper på gleden av å kjøpe produktet, og hvis det i tillegg er ganske kostbare ting vil det ta så lang tid å betale ned at man sikkert har fått lyst på noe annet innen den tid.

    Jeg må klare meg med et veldig enkelt og rimelig oppsett foreløpig, da den største delen av familieøkonomien må gå til andre ting. Det viktigste er nok å kose seg med musikken og ikke fokusere på hva som låter dritt med anlegget man har kontra hvis man helt fritt kunne velge og vrake. Når sant skal sies så har vi "audiofile" en tendens til å henge oss opp i ting som er helt uvesentlige for å kunne nyte musikken. Når man først har kommet opp på et (slik jeg tolker det du skriver) høyt nivå, så fremføres allerede musikken såpass realistisk. Slik at om man etter en ytterligere kostbar oppgradering kan sense at overtonene klinger litt annerledes eller at du kan se for deg at musikerne har fått 10 ekstra cm mellom seg i lydbildet - det er i det store bildet egentlig ganske uvesentlig.

    Ikke ment som en pekefinger, men man blir fort overfokusert på ting som har lite med det å nyte musikk å gjøre 🙃
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    En tanke jeg fikk i dag var å beholde de gode gamle for «evig tid» og bytte av og til med anderledes høyttalere for moro skyld...
    En god ide......hvis du har plass (y)
    Systemet som spiller i Vintage-rommet her.....er 30 år eller eldre :coffee:
    Det er en befrielse å både kunne lytte til "moderne" utstyr i ett rom.....og den gode gamle lyden i et annet
    Det gir litt mer perspektiv på utviklingen.......som i det store og hele handler om en sinnsyk prisstigning :unsure:
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Ikke ment som en pekefinger, men man blir fort overfokusert på ting som har lite med det å nyte musikk å gjøre 🙃
    Takk for et fint innlegg, Eirik. Jeg skulle nok ønsket meg noe mer tilgivende lyd, men merker at jeg må ned på de aller dårligste innspillingene før jeg foretrekker Dynaudioene fremfor de analytiske. Vanlige innspillinger går bra. Så kanskje man ikke skal henge seg så mye opp i det :).
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Synes kanskje det er bedre å se på wavelet, ir eller kanskje RT60 decay. Å vurdere Rt60 som en enkel verdi når bølgelengden nærmer seg romdimensjoner er vel temmelig intetsigende da du umulig kan oppnå et ekte diffust område ved de frekvensene og direktiviteten er jo også en kilde til feilestimat.

    Jeg bruker RT60 estimatene for evt å se litt avvik i det øverste, altså punkt til punkt javnhet, men tar det med en klype salt og som en høyst privat referanse. Allmenheten får nok mer ut av de grafiske presentasjonene.

    Min mening og forståelse.:giggle:
    Jeg ser at disse sveipene er kjørt med såpass kort lengde at decay/wavelet ikke ga data spesielt langt ut (antar det er grunnen). Men siden du er så grei kan jeg hvertfall dele vannfall hvis det hjelper. :)

    Før:
    1668158125800.png



    Etter:
    1668158142422.png
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Trådstarter. Selvsagt har alle et tak på hvor mye man vil bruke, det er jo eneste måten å sprenge budsjettet på, og må da legges inn i det reelle budsjettet. Skulle det være sånn at det kniper så koster 20kg ris 400kr, så man finner pengene dersom man går inn for det. Dersom du innehar selvkontroll nok til å ikke sprenge det så er jo saken klar. Du kan ikke gjøre noe som medfører å gå utenfor komfortsonen og da gjenstår vel egentlig bare det åpenbare.

    Du skriver jo at du har nådd dit tak. Dersom du fremdeles ikke nyter musikken selv etter at du har nådd taket ditt, så har du gjort noe feilprioriteringer, for meg bekjent har et stereoanlegg få ekstra funksjoner ut over det å ta plass og få sette noen drivere i sving for å produsere lyd. Joda, jeg er klar over at man kan benytte en høyttaler til en pidestall for planter og annet nips.

    Prisgaloppen medfører at alle endringer du gjør vil kun være endringer og ikke et nummer opp i serien av det man evt måtte ha hjemme. Å gå et nummer opp er nok det mest kostbare og minst produktive dersom det finnes toppmodeller av samme merke med høyere nummerserier.

    Du kan selvsagt søke råd vedrørende hvilke endringer som passer dine ører, men de rådene vil være basert på andres ører. Og selv om mange råd vil være velmenende så er det ikke sikkert dine ører vil være takknemlige av den grunn..

    Skulle det så være at kløa for disse endringene skulle være tilstede, start med å finne ut hva du vil ha mer av, mindre av, egenskaper du vil beholde osv og ta valgene basert på disse. Det er ikke så vanskelig. Det vanskelige er å videreformidle dette og tolke svarene en får.

    Drit i merkefetish, det er bare en fetish og et merke fortjener ikke det. Disse merkene fikk normalt sin status for lenge siden da de skilte seg nevneverdig ut og gjerne i forholdet ytelse vs pris. Altså eksakt som i dag.

    Siden du ikke etterspør råd om produkter så er det neppe noen her som kan hjelpe deg med unntak av noen som hjelper folk med å sortere tanker for en, da gjerne for penger.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Poenget var forøvrig ikke at dette nødvendigvis var noen form for perfeksjon eller referanse, men at akustikkplater som ikke nødvendigvis er så utrolig tykke og dermed kan snikes inn i en stue kanskje kamuflert som bilder osv har en effekt hvis man da riktignok bruker en god del av de. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke ment som en pekefinger, men man blir fort overfokusert på ting som har lite med det å nyte musikk å gjøre 🙃
    Men som stuegris og tåpe må jeg si det skal mer en god lyd til for en god musikkopplevelse. Man går ikke på konsert bare for lyden av musikken man liker vel, men også for totalopplevelsen og showet?

    For mange av oss kan både omgivelsen og utstyret vi omgir oss med være en betydelig oppgradering av denne opplevelsen, selv om investeringen kanskje ikke svarer seg, sett med rent fokus på lydkvaliteten. Hva som skal til er selvfølgelig svært individuelt, så derfor burde både gjerrigknarkene og jålebukkene ha det i mente når de diskuterer.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ser at disse sveipene er kjørt med såpass kort lengde at decay/wavelet ikke ga data spesielt langt ut (antar det er grunnen). Men siden du er så grei kan jeg hvertfall dele vannfall hvis det hjelper. :)

    Før:
    Vis vedlegget 867052


    Etter:
    Vis vedlegget 867053
    Som du ser av vannfallet, er jo evt demping gjort svært ulineært, som ikke kom så godt frem på RT60.

    Wavelet er på mange måter en toppview av vannfall, så den skulle væe mulig å presentere. Men la oss gi oss der. Du mente jo kun disse målingene for å underbygge et poeng og det fikk du jo frem. 😁
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Billigst Confidence koster nå 213.000,-. Utfordringen er ikke at jeg ikke får liv i de, men at de gamle har betydelig større åpenhet og detaljnivå. Skal jeg beholde det siste må jeg opp i det prissjiktet der. Med en normal lønn er det mye. Om da da ikke bruker alle sine penger på HiFi.
    Confidence sin Esotar2 diskant er 1,1 tomme stor om jeg husker riktig. Den er sikkert så stor for å tåle belastningen den får med Dynaudio sine typiske slakke delefiltre (eller lav deling), men utfordringen er at alle drivere blir direktive og begynner å beame kraftig når driveren blir stor i forhold til størrelsen på bølgelengdene den skal gjengi.

    Med manglende spredning over 7 khz vil man kunne merke at det mangler luft og stjernestøv. Hvis man er opptatt av de effektene som skjer høyt i frekvens må man ta hensyn til energinivået fra både høyttaler og rom.

    Kanskje kunne du vunnet noe tilbake ved å tilpasse avstand og vinkling på høyttalerne i forhold til lytteposisjon eller ved å forsøke noen velplasserte diffusorer på refleksjonspunkter i rommet. Eller valgt høyttalere med tilnærmet lik frekvensrespons, men bedre spredning oppover I frekvens.

    Ingen av de tingene trenger å koste mye.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    7khz? 1.1" tilsvarer ca. 12.3khz før den begynner å beame, istedenfor 13.5 for en vanlig 1"
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    7khz? 1.1" tilsvarer ca. 12.5khz før den begynner å beame, istedenfor 13.5 for en vanlig 1"
    Tok ikke regnestykket, jukset og glodde på målinger i kjent stil.

    Edit; Du har rett, blingset på gradene. De begynner å beame kraftig oppi det området der.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.667
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    eirik84

    Det er godt vi ser forsjellig på denne hobbien , jeg har mang en gang vært deprimert over kjøp og utfall ,,, For min del har framgang kommet fra mer bevisste valg . Helt siden jeg startet har alltid søkt mot det perfekte , selv om dt ikke alltid kan bli helt det ,,,Jeg søker alltid å prøve å gjøre det beste ut av det jeg har .Jeg ser på meg som en minimalist og jeg handler ikke over evne ,,
    Men av og til for meg har det eneste rette vært å svi " slitt ,dvs bruke hi fi kreditt kortet" ,,,,så får man det så mye bedre etter på : )
    Jeg kunne alldri aksptere å gå sideveis eller ned
    Selv om at jeg synes jeg er alldri så bevisst ,,så var jeg ikke bestemmt nok sist da jeg skulle erstatte " en CD clamp drive som hadde tjent meg en 15 års tid ,,, En dyr innovativ memory player ble handlet ,,,,enda jeg vet jeg burde kjøpt en clamp on igjen "Det blir ikke feil å spinne videre på gode konsepter IMO
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    For meg var svaret på trådstarteres spørsmål å bygge anlegget mitt selv, da fikk jeg noe som var skreddersydd til der de skulle stå plassert samt min lydpreferanse. Fant aldri noe kjøpeprodukt som kunne oppnå begge disse samtidig til en betalbar penge.

    Ellers er jo mantraet godt nok alfa omega, det er tross alt musikken vi skal høre på, ikke anlegget
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn