"Detaljene" holder ofte til i øvre mellomtone og oppover i diskanten. Der er fingerlyder og harpiksgnissing på strenger, stolknirk og pustelyder, osv. Samtidig bruker øret diskantinformasjonen til å retningsbestemme lyd, spesielt i høyde og dybde. (Se f eks
http://dare.ubn.kun.nl/bitstream/2066/18958/1/18958.pdf)
Disse lydene er gjerne ganske lave i nivå, sånn at anlegg som fremhever "mikrodetaljer" også sannsynligvis komprimerer signalet ganske kraftig. Det vil si at store utsving (f eks paukedrønn) forsterkes forholdsvis mye mindre enn små utsving (f eks pustelyder). Et "analytisk" anlegg med mye "holografi" og "mikrodetaljer" er sannsynligvis et anlegg som legger for mye vekt på frekvensbåndene fra 4-16 kHz, sånn ca, og som ikke evner å gjengi naturlig dynamikk. "Sounds like hi-fi" (og det er
ikke noen god attest å få fra folk som holder på med live-lyd.)
Det rytmiske drivet i musikken ligger gjerne i båndet fra ca 50 Hz (stortromme) og oppover til ca 150 Hz. En normal høyttaler som er plassert en meter eller så fra veggen vil få en ettertrykkelig kansellering omtrent midt i det båndet, når den reflekterte lyden fra veggen kommer tilbake til høyttalerfronten i motfase med direktelyden. Ooops.
Grunntoneområdet i musikken ligger litt høyere, sånn omtrent 200-600 Hz. Det er der de tonene som spilles og synges holder til. Den "vanlige" C-tonen er 262 Hz, kammertonen A som instrumenter stemmes etter er 440 Hz, og den neste C'en er 523 Hz. Det er de tonene vi spilte på blokkfløyte en gang i skoletiden. En vanlig gulvstående høyttaler med lytteren sittende i normal avstand vil også få en kansellering et sted midt i det båndet, fordi lyden som reflekteres fra gulvet til lytteposisjon forsinkes akkurat så mye at det når frem til øret i motfase med direktelyden. (
Floor-Bounce Effect) Ooops, igjen.
Det er også en hel drøss med kanselleringer ved høyere frekvenser, men over grunntoneområdet begynner øret å glatte ut topper og bunner som kommer tett sammen. De to akustiske kanselleringseffektene tilsammen vil veldig lett drive resultatet bort fra det "musikalske" og i retning av det "hifi-analytiske". Og for ordens skyld: Du løser
ikke det problemet med å kjøpe dyrere kabler.