- Ble medlem
- 18.09.2005
- Antall liker
- 645
Om hørbarhet: Lyttetester
Marshall er fortsatt notoriske for å spille høyt, og ikke låte på sitt beste før man får opp volumet opp litt. Gjelder nok de fleste rørforsterkere, men Marshall virker å være i en særklasse med kreasjoner som kanskje særlig 1959 Super Lead, også kjent som Plexi. Før disse kom med mastervolum hadde man ikke noe annet valg enn å beise på med volum for å få den lyden man var ute etter. Bl.a. Joe Satriani sa i et intvervju en gang at det å spille på disse forsterkerne uten mastervolum gjorde at han lærte seg å spille på en helt annen måte, nettopp fordi det ikke var noe å gjemme seg bak.Dette er nok riktig... Vox AC 30, som var populær rundt midten av 60-tallet, var nettopp... 30W.. Beatles brukte stort sett VOX... ved den berømte konserten på Shea stadium var det brukt neo så fantastisk som litt oover 100W.... så kan man selv tenke seg hvordan det låt..
Marshallforsterkerne kom utover siste halvdel av 60-tallet og ble fort "go-to" for alle om skulle spille høyt.. bl.a The Who.... hvor både forsterkere og gitarer fikk gjennomgå.... hver gang...
Det nederste ser ut slik jeg har opplevd klasse D i praksis. Har kostet litt, akkurat de opplevelsene.En watt er en watt, men det er ikke hele svaret. Litt av utfordringen er som kjent at spesifikasjoner av utgangseffekt er som strikk på metermål - hvor langt skal strikken strekkes ? Som du i og for seg belyser. Det er kanskje opplysende å relatere skjemaet ditt til en graf for effekt vs forvrenging. Her er et tilfeldig valgt eksempel fra stereophile:
Vis vedlegget 1164793
Effekten er spesifisert til 27W/50W. En mer "konservativ" spesifikasjon for utgangseffekt kunne f.eks være ved 1% forvrenging og 4W. Innenfor 10% forvrenging så ser det ut som denne forsterkeren ikke har et veldefinert punkt der den går inn i klipping, typisk en "knekk" i kurven der forvrengningen endrer takt og øker vesentlig raskere med økt effekt.
Her er et annet eksempel fra stereophile
Vis vedlegget 1164801
https://stereophile.com/content/moon-861-stereomono-power-amplifier-measurements
Den spiller klokkerent opp til ca 800W, iht spec, og går dretter rett i knas dvs klipping, med en godt definert knekk i kurven.
Mvh
KJ
Da anbefaler jeg å se denne:Nå husker jeg ikke noe om Who og hotellrom, men de var jo i godt selskap i den sjangeren....
Ja, det kan jeg se for meg. Når du drar en 800W forsterker til klipping er det ikke uvanlig at høyttalerne må repareres etterpå.Det nederste ser ut slik jeg har opplevd klasse D i praksis. Har kostet litt, akkurat de opplevelsene.
Høres eksakt ut som om du har vært hjemme hos meg, du!Samme opplevelse på et par Doxa og en AudioNote forsterker. Hevede øyebryn fra et par tilhørere fikk volumkontrølleren til å vri opp til 11. Det låt slettes ikke bra. Det forbauset meg og en annen hvordan de andre som hørte på ikke hørte det. Alt kollapset, men det hørtes ikke ut som klipping i diskanten. På det tidspunktet mistet jeg nok litt sansen for AudioNote, da en annen rørforsterker ble koblet på rett etterpå og låt så mye «riktigere» i mine ører, også når man spilte høyere.
Siden den gang ble jeg helt sikker på at rør ikke er noe for meg.