Hva er vits med hi-end cd-spillere?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Det er tydelig at noen synes ny teknologi er skremmende.
Nå forstår jeg bedre hvorfor du har valgt en sveivegrammofon som din avartar. Det er kanskje ikke heller tilfeldig at dine interesser går mot gamle amerikanske biler, rør og vinyl.. ;D

Mer seriøst: Hvorfor kverulerer du rundt noe som er bevist, bare fordi det representerer en teknologi du selv ikke ønsker å bruke? Knutinh har jo bevist dette på en meget troverdig måte. Du må også gjerne kontakte andre FAGFOLK på området for å sjekke hvor mange som støtter dine ideer.Denne teknologien er nemlig så kjent og utprøvd, at det som du tviler på ikke er vanskelig å få avklart ;)
Seriøst, jeg kverulerer ikke..
Som du kan se på bildene så forandrer ting seg for hver gang dette blir behandlet, å kopiere fra en CD vil aldri gi 100% identisk kopi, men for mange så er en kopi mer enn bra nok og slikt respekterer jeg..
Jeg respekterer ikke folk som prøver å overbevise andre om å selge sin High-End spiller for å prøve PC / DAC uten å teste opp mot den spilleren han har i dag, dette kan gå begge veier for vedkommende og ingen skal fortelle deg eller meg om hva vi skal bruke i vårt oppsett, dette er noe som folk frivillig må bestemme selv, aller helst teste i eget oppsett før en eventuell bytte av signalkilde..
Men å komme her å påstå at en kopi blir 100% identisk med originalen er bullshit..
Har også nevnt flere ganger at det er mulig å lage en bedre kopi enn original, men slikt utstyr koster enorme summer..

Jeg ser også at folk anbefaler trådløs overføring av signalet for å slippe å ha en PC i stua, spør de som har trådløs ADSL om de har stabilt nett, spør også om hvor godt signal det er fra A til B om det er snakk om noen meter evt med vegg mellom..
I samme slengen så kan vi også se på dette med signaltap over mange meter med kabel, her er det kanskje ikke snakk om noe tap i det heletatt.?

Ny teknologi er nok ikke skremmende, men etter å ha blitt lurt så sinnssykt mange ganger med ny teknologi, så vet jeg at gresset ikke alltid er like grønt på den andre siden ;)
Når du blir ”voksen” så kommer du nok til å sette pris på andre ting, slik som gamle biler, vinyl, rør og horn.. Og ikke minst, CD avspilt med en skikkelig god CD spiller 8)
BHO sin tag er: hva er en man uten rør.?
Impulse: svarte da med; en nybegynner.!

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
32GB flashdisk uten bevegelige deler

Hvor god hørsel har du, og hvor lenge vil du kverulere??

-k
Ønsker ikke kverulere, hvertfall ikke akkurat nå.

Ser ut som pc verdenen nærmer seg konsumentenes krav. Jeg skal under tvil si meg enig i at disse produktene vil kunne nærme seg noe som kan oppfattes som lydløst.

POENGET var at all elektronikk avgir en eller annen form for støy. Gjerne høyfrekvent som kan være vanskelig å bestemme. Den forringer likevel lydbølgene i rommet noe, og dermed lydbildet også.

Skjermen feks. Min crt avgir en ultra høy liten tynn pitch som jeg registrerer når annen støy er eliminert. Feks om natten når byen jeg bor i er på sitt mest stille.

Et annet eks er en lystoffrør lampe jeg har oppunder skapet på kjøkkenet. Den hummer.. Svakt. Lukker jeg skapdøra hummer den høyere. Den lager altså en slags resonans i kjøkkenskapet! Og slikt er det med alt som drives av elektrisitet fra el-nettet. Små humm og pitch'er utenfor det hørbare spekteret sniker seg frem litt her og der.

Så skal det virkelig lyttes så :

1. Av med all unødvendig el
2. Fyr opp noe levende lys
3. Fyll glasset... ;) Evt andre spirituelle oppfriskninger

john egil

K

knutinh

Gjest
POENGET var at all elektronikk avgir en eller annen form for støy.  Gjerne høyfrekvent som kan være vanskelig å bestemme.  Den forringer likevel lydbølgene i rommet noe, og dermed lydbildet også.

Skjermen feks.  Min crt avgir en ultra høy liten tynn pitch som jeg registrerer når annen støy er eliminert.  Feks om natten når byen jeg bor i er på sitt mest stille.  
Det er sant at endel elektronikk avgir akustisk støy også uten bevegelige deler.

For de fleste komponenter er ikke dette noe problem, men for noen (som crt-skjermer) kan det være problematisk om avstanden er liten.

Dette påvirker dog ikke lydbølger i rommet. Lufta er for alle gode formål lineær, spesielt ved pådrag i samme størrelsesorden som buzzingen fra en trafo. :)

-k

K

knutinh

Gjest
Hadde aldri forestilt meg at du ville mene noe annet ;). Går det an å bli enige om at man er uenig, av og til i hvertfall? Eller er det også diskuterbart? ;D
Dette er vel et diskusjonsforum så i utgangspunktet kan man vel diskutere det meste? :)

Ellers så har jeg ikke noe problem med at folk er uenige med meg, noe annet ville gi meg alt for tidlig hårtap ;-)

-k

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Og når det gjelder cd kopiering og små feil i denne prosessen.

Vel, la oss ta en lp plate, legg et lite rusk (tipper det er et der fra før) på et spor og spill av.. Så flytter du rusket litt og spill av igjen. Antar det ikke forandret mye på soundet fra platen eller hva tror du? Men at det knitra litt på et annet sted, jo da. ;)

john egil

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Det er sant at endel elektronikk avgir akustisk støy også uten bevegelige deler.

For de fleste komponenter er ikke dette noe problem, men for noen (som crt-skjermer) kan det være problematisk om avstanden er liten.

Dette påvirker dog ikke lydbølger i rommet. Lufta er for alle gode formål lineær, spesielt ved pådrag i samme størrelsesorden som buzzingen fra en trafo. :)
-k
Dette vet du ikke er sant.

john egil

K

knutinh

Gjest
Og når det gjelder cd kopiering og små feil i denne prosessen.  

Vel, la oss ta en lp plate, legg et lite rusk (tipper det er et der fra før) på et spor og spill av..  Så flytter du rusket litt og spill av igjen.  Antar det ikke forandret mye på soundet fra platen eller hva tror du?  Men at det knitra litt på et annet sted, jo da.  ;)

john egil
Analoge prosesser produserer generelt aldri samme resultat to ganger. Et visst element av stokastisk variasjon er alltid til stede, som du nevner ved knitring fra støvkorn, termisk støy, etc.

Hele poenget med digitale prosesser er å innføre et ekstra abstraksjonsnivå som ved å innføre terskler (fortolkningsverdier) og feilkorreksjon kan gi repeterbare resultater.

På den andre siden så finner du ingen musikere som greier å reprodusere en konsert to ganger. Det er vel noe av det som gjør at det er givende å høre på live musikk :)

-k

K

knutinh

Gjest
Dette vet du ikke er sant.

john egil
Javel? Påstår du at jeg lyver, eller hva vil du fram til?

Min påstand var at lyd i luft for alle gode formål kan sees på som lineær, spesielt når vi snakker om den lav-intensitets summingen man hører fra elektroniske komponenter i konsument-utstyr.

Jeg går ut ifra at du har noe å slå i bordet med når du først beskylder meg for løgn??

-k

http://www.acoustics.org/press/133rd/2pea.html

http://science.howstuffworks.com/acoustic-levitation2.htm

"However, extremely intense sounds -- like sounds that are physically painful to human ears -- are usually nonlinear. They can cause disproportionately large responses in the substances they travel through. Some nonlinear affects include:

*Distorted wave forms
*Shock waves, like sonic booms
*Acoustic streaming, or the constant flow of the fluid the wave travels through
*Acoustic saturation, or the point at which the matter can no longer absorb any more energy from the sound wave
"

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Knut Vadseth starter i nr. 24 utgaven av fidelity reviewen av Cary 306SACD med at "hele redaksjonen er overbevist om at nettopp denne digital signalkilden kan gi større forbedring for kronasjene enn andre oppgraderinger i annlegget". Er han da døv, dum eller er det PC og eksern DAC han sikter mot? 306en ble forøvrig slaktet i testen,... not!. Bare for å fyre oppunder litt.. :)
Jeg stoler ikke på Fidelity mer enn jeg stoler på min katt, og vi vil ha flere NISSER !!

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Javel? Påstår du at jeg lyver, eller hva vil du fram til?

Min påstand var at lyd i luft for alle gode formål kan sees på som lineær, spesielt når vi snakker om den lav-intensitets summingen man hører fra elektroniske komponenter i konsument-utstyr.

Jeg går ut ifra at du har noe å slå i bordet med når du først beskylder meg for løgn??

-k

http://www.acoustics.org/press/133rd/2pea.html
Selvsagt.

Kan ikke se at summing fra el-komponenter kan sees på som gode? Hvor har du dette fra? Med mindre dem kommer fra absolutte nødvendige komponenter som cd-spiller og/eller amp, og ikke kan unngåes, så burde det ansees som forringende uansett hvor lineær man oppfatter denne summingen.

john egil

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Innser at debatten på det nærmeste er kvelt nå, men jeg kom akkurat på at det vil være umulig å si hva man får på en CD om det er umulig å kopiere en fil. Hvis en CD blir trykt opp i 100 000 eksemplarer vil det da bli 100 000 forskjellige versjoner av den. Det er ganske utrolig og hvorvidt det er sant kanskje. Remarkable. Tar en pils snart.
Ta deg en pils eller to du, det er deg vel undt ;)
Produsentene bruker ikke CD nr 000001 til å kopiere til CD nr 000002 osv, de bruker en kopi av mastertape og lager da ex 10.000 nøyaktige kopier av "originalen" for å si det på en enkel måte..
Hadde de gjort det slik du beskriver, ved å kopiere CD nr 000001 til CD nr 000002, så til CD nr 000003 osv, så hadde nok produsenten fått en drøss med advokater på nakken :p

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Som du kan se på bildene så forandrer ting seg for hver gang dette blir behandlet, å kopiere fra en CD vil aldri gi 100% identisk kopi, men for mange så er en kopi mer enn bra nok og slikt respekterer jeg..

Seriøst: du kverulerer. Du overser glatt mitt bildeeksempel som viser at en 30. generasjons kopi er identisk med utgangspunktet. Hvordan kan en 30. generasjons kopi være identisk, hvis din 2. generasjon viser et så stort avvik? Svaret er enkelt: Du har begått en metodsk feil et eller annet sted.

K

knutinh

Gjest
Selvsagt.

Kan ikke se at summing fra el-komponenter kan sees på som gode?  Hvor har du dette fra?  Med mindre dem kommer fra absolutte nødvendige komponenter som cd-spiller og/eller amp, og ikke kan unngåes, så burde det ansees som forringende uansett hvor lineær man oppfatter denne summingen.

john egil
Når du ikke er i stand til å lese mine innlegg så kan jeg vel kanskje ikke bli fornærmet over beskyldninger heller.

Termen "lineær" betyr ikke "det gode".

Du skrev at støyen fra trafoer etc påvirket lydbølger i rommet. Jeg kommenterte kort og godt at dette i praksis er feil med mindre trafoen støyer med SPL på 150dB, noe som uansett vil gi deg problemer av helt andre årsaker.

For at en lydbølge skal påvirke en annen så har vi ikke lengre superposisjon, en god indikator på at lufta har blitt ulineær. Lufta kan betraktes som lineær for det meste utenom jetmotorer og eksplosjoner.

-k

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Ellers så har jeg ikke noe problem med at folk er uenige med meg, noe annet ville gi meg alt for tidlig hårtap ;-)

-k
Personlig har hårsituasjonen (ned) og hifi-interessen (opp) utviklet seg omvendt proposjonalt :eek: de siste årene, men det tror jeg ikke er helt unormalt.

Har til tider misstenkt at div. hifi bekymringer har påskynnet dette. Og hifi som bare skulle være gøy.. Noen som kjenner seg igjen? Beklager noe off-topic.

Godt å se at vi kan enes om noe og god helg!

bob

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg hevder at alle påstander om "koblinger" mellom f.eks CD-drivverk og DAC som går på "hørbare forskjeller som ikke lar seg måle" er feilaktige....
-k
I2S-koblingen mellom dekoder og DAC blir hevdet å være ovelegen S/PDIF fordi den splitter data og klokkesignalet og gir lavest jitter. Men eksterne digitale kilder er jo nesten bare S/PDIF - og altså mer jitter og trolig dårligere lyd. Noen som kan noe om dette?

K

knutinh

Gjest
Ta deg en pils eller to du, det er deg vel undt ;)
Produsentene bruker ikke CD nr 000001 til å kopiere til CD nr 000002 osv, de bruker en kopi av mastertape og lager da ex 10.000 nøyaktige kopier av "originalen" for å si det på en enkel måte..
Hadde de gjort det slik du beskriver, ved å kopiere CD nr 000001 til CD nr 000002, så til CD nr 000003 osv, så hadde nok produsenten fått en drøss med advokater på nakken :p
Det er fascinerende å diskutere med deg siden du greier å gå igjennom så mange sider uten å faktisk lese andres innlegg.

-k

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Nisser i datamaskinene har vi jo dokumentert tidligere. Riktig nok på off topic, men.

Heisann, her har vi jo en igjen:

Jeg snakker om Anna og ananas, og så kommer du dragende med meloner... Det er jo noe heeeeeelt annet, men skal jeg være ærlig så smaker meloner bedre. Tross alt :)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Viss du først skal bruke pc'en så hvorfor ikke da bruke den på dvd også? Med et grafikkort av brukende kvalitet.....Hvorfor kjøpe dvd spiller da?

Kommer nok aldri til å føle meg avslappet med musikken når den blir spillt av på ALT annet en vinyl eller cd

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Når du ikke er i stand til å lese mine innlegg så kan jeg vel kanskje ikke bli fornærmet over beskyldninger heller.

Termen "lineær" betyr ikke "det gode".

Du skrev at støyen fra trafoer etc påvirket lydbølger i rommet. Jeg kommenterte kort og godt at dette i praksis er feil med mindre trafoen støyer med SPL på 150dB, noe som uansett vil gi deg problemer av helt andre årsaker.

For at en lydbølge skal påvirke en annen så har vi ikke lengre superposisjon, en god indikator på at lufta har blitt ulineær. Lufta kan betraktes som lineær for det meste utenom jetmotorer og eksplosjoner.

-k
Joda, du kan nok være vanskelig å forstå med uttalelser som Dette påvirker dog ikke lydbølger i rommet. Lufta er for alle gode formål lineær, spesielt ved pådrag i samme størrelsesorden som buzzingen fra en trafo. Klart det ligger duket for misforståelser med slike utsagn..

I praksis!

Summer det fra el komponenter et steds fra annet enn fra vitale stereokomponenter så er det støy for meg hvis jeg registrerer det. Feks ved stille pauser i musikken og fremføringer i musikken som skal presantere meg for et lyd-vakum slik at min opplevelse blir størst og best mulig. Da vil jeg verken høre pc vifter eller brum eller hum eller lignende. Men vil du ha støy så skal ikke jeg ta fra deg den gleden ::)

john egil

Ps : Dog skal man ikke undervurdere hjernens evne til å dempe oppfattelsen av konstante og monotone forstyrrelser, og dermed gjøre dette til en bagatell.

K

knutinh

Gjest
Viss du først skal bruke pc'en så hvorfor ikke da bruke den på dvd også? Med et grafikkort av brukende kvalitet.....Hvorfor kjøpe dvd spiller da?

Kommer nok aldri til å føle meg avslappet med musikken når den blir spillt av på ALT annet en vinyl eller cd
Det er vel smak og behag. Som sagt tidligere:
  • En PC*) kan benyttes til høykvalitet avspilling. De fleste CD-ene som du har i hylla har sannsynligvis gått igjennom en PC.
  • En vanlig hyllevare PC støyer normalt mer enn hva som er akseptabelt på stua. Løsninger på dette er å sette den i en boks, i et annet rom, eller bruke software/hardware som reduserer/fjerner støyen. Noen modeller støyer også betydelig mindre enn andre. Evt kan man bruke PC-en som server og en liten set-top-box med display og fjernkontroll tilknyttet PC med nettverk.
  • Jeg er helt enig i at det er en egen "kos" å hente ut en CD, å se på coveret og legge plata inn i spilleren. Spilleren er i mitt tilfelle en PC som gir meg oversikt over alle sporene med titler på skjermen i det øyeblikket jeg legger inn skiva ;-)
  • PC trenger ikke å være begrenset av formatet CD. Linn selger musikk på nett i hirez PCM, NRK streamer nettradio i 5.1, og det er mulig å spille av DVD-A på PC. Dessuten gir PC store muligheter til romkorreksjon/dsp

*)Jeg bruker her "PC" som fellesbetegnelse på hjemmedatamaskiner fra ibm, dell, apple m.fl. med mindre annet er angitt.

K

knutinh

Gjest
Joda, du kan nok være vanskelig å forstå med uttalelser som Dette påvirker dog ikke lydbølger i rommet. Lufta er for alle gode formål lineær, spesielt ved pådrag i samme størrelsesorden som buzzingen fra en trafo.  Klart det ligger duket for misforståelser med slike utsagn..
Så hvis du ikke har nok kunnskap til å forstå elementær fysikk så er det naturlig å beskylde meg for løgn?

Du sa at lydbølger i rommet blir påvirket av støyen fra en trafo. Skal jeg la en slik opplagt feil stå ukorrigert i fare for at forklaringen blir for komplisert?
Summer det fra el komponenter et steds fra annet enn fra vitale stereokomponenter så er det støy for meg hvis jeg registrerer det.
Støy er vel støy uansett om det kommer fra CD-spiller, PC, støvsuger eller tungtrafikk?

Uansett er det uønsket.

-k

B

Back_Door

Gjest
Jeg respekterer ikke folk som prøver å overbevise andre om å selge sin High-End spiller for å prøve PC / DAC uten å teste opp mot den spilleren han har i dag, dette kan gå begge veier for vedkommende og ingen skal fortelle deg eller meg om hva vi skal bruke i vårt oppsett, dette er noe som folk frivillig må bestemme selv, aller helst teste i eget oppsett før en eventuell bytte av signalkilde..
Men å komme her å påstå at en kopi blir 100% identisk med originalen er bullshit..
Har også nevnt flere ganger at det er mulig å lage en bedre kopi enn original, men slikt utstyr koster enorme summer..

Jeg ser også at folk anbefaler trådløs overføring av signalet for å slippe å ha en PC i stua, spør de som har trådløs ADSL om de har stabilt nett, spør også om hvor godt signal det er fra A til B om det er snakk om noen meter evt med vegg mellom..
I samme slengen så kan vi også se på dette med signaltap over mange meter med kabel, her er det kanskje ikke snakk om noe tap i det heletatt.?

Ny teknologi er nok ikke skremmende, men etter å ha blitt lurt så sinnssykt mange ganger med ny teknologi, så vet jeg at gresset ikke alltid er like grønt på den andre siden ;)
Når du blir ”voksen” så kommer du nok til å sette pris på andre ting, slik som gamle biler, vinyl, rør og horn.. Og ikke minst, CD avspilt med en skikkelig god CD spiller 8)
BHO sin tag er: hva er en man uten rør.?
Impulse: svarte da med; en nybegynner.!
Jeg kan ikke lenger ta deg seriøst. Du leser jo ikke hva andre skriver og faktisk dokumenterer. Du har gjort deg opp en mening og har samtidig bestemt deg for ikke å skifte mening, uansett hva som legges på bordet. Du setter deg dermed i et underlig lys her på forumet.

Voksen?? Jeg er 49 år og dermed 11 år eldre enn deg.. ::)
Tror ikke det er så lurt å diskutere hvem av oss som har mest å lære..
Jeg har  respektert din tilnærming og prioritering av egne valg. Derfor er det svært skuffende å oppdage det bilde av deg selv som du nå har presentert i denne tråden..

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Så hvis du ikke har nok kunnskap til å forstå elementær fysikk så er det naturlig å beskylde meg for løgn?

Du sa at lydbølger i rommet blir påvirket av støyen fra en trafo. Skal jeg la en slik opplagt feil stå ukorrigert i fare for at forklaringen blir for komplisert?
Støy er vel støy uansett om det kommer fra CD-spiller, PC, støvsuger eller tungtrafikk?

Uansett er det uønsket.

-k
(uthevet) Dette var din tolkning. Jeg sa at støy, fra feks el brum (kjøkkenskapet mitt), påvirker lydbildet i rommet. For å gjøre det mer komplisert så har det med avstander til lydkilde og avstand til støykilde å gjøre.. OG, noe jeg kanskje skulle presisert bedre, så dukker dette problemet mer opp i dem stille partiene. Tror du forstår dette selv om det kreves en haug med formler og riktig kombinasjon av disse. Og alt går mot pluss minus uendelig... ;)

Dog kan den høye pitchen fra crt'n trenge gjennom det utroligste.

john egil

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Men å lese andres poster, det kan du ikke?

-k
Å joda, det gjør jeg med argusøyne ;)
Men fremdeles så er det ingen som har klart å overbevise for meg at en kopi blir 100% identisk med originalen..
Bilde er det vi ser best, ta bare å kopier en DVD mange ganger, så ser du det lett på en større/bedre TV at bildet blir verre og verre..
Vi snakker ikke om STORE forskjeller fra kopi til kopi, men etter 10 kopier så ser du det lett på en god TV..

Jeg er ikke direkte negativ til å bruke andre måter å spille av en CD på, eller å bruke PC / DAC, men da må det bli en bedre løsning enn jeg har i dag..
Ikke bare lydmessig, men også brukervennlighet må være på samme stadiet eller bedre..
Jeg lytter på hele plater, så å bruke PC for å ha "alle" sanger tilgjengelig er ikke noe poeng for min del, jeg putter bare inn ei plate og koser meg med musikken..
Støy er et viktig poeng og ikke minst pris, skal jeg bytte ut CD spilleren med noe annet, så forlanger jeg at det skal være like bra lyd (eller bedre) for det jeg får igjen for spilleren, hvis ikke så ser jeg hvertfall ikke poenget med å bytte.!?!

Hvor mange løsninger skal jeg teste/prøve/feile før jeg finner noe som lydmessig tilfredstiller mine krav.?
Har brukt flere år å en drøss med penger for å komme ditt jeg er i dag, skal jeg ende på samma byttekarusellen en gang til.?
Er det da ikke bedre at jeg beholder den spilleren jeg har, så jeg kan nyte god musikk med et system som faktisk funker jævlig bra i mine ører.?

Jo, jeg tror faktisk at dette er løsningen for meg, beholder den gamle traveren som gir meg mer enn bra nok lyd i mine ører, om det finnes andre alternativer som er bedre til lavere pris, så får det bare være..
Så får dere andre diskutere til dere kanskje blir enige en gang, jeg hopper hvertfall av denne karusellen med min overbevisning om at en kopi ikke er 100% identisk med originalen ;)

Kos dere med mye god musikk fra PC, CD spiller, kassett spiller, DAT eller vinyl, bruk det mediet som DU mener er best og ikke overbevis andre om at gresset er grønnere på andre siden ;)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Men fremdeles så er det ingen som har klart å overbevise for meg at en kopi blir 100% identisk med originalen..
Da henvender jeg meg direkte til deg for 3. eller 4. gang i denne tråden, uten at du har besvart noe som helst annet enn å gjenta dine påstander. Du kan overse det jeg sier nok en gang, eller du kan ta utfordringen. Det er opp til deg.  Du har vist en 2. generasjons kopi av et bilde som avviker klart og tydelig fra originalen. Jeg har vist en 30. generasjonskopi som er identisk. Eller mener du at mitt eksempel ikke har gyldighet? Eller at de to bildene i mitt eksempel er forskjellige? Hvilket er original og hvilket er kopi i så fall? For letthets skyld ser vi på bildene en gang til:

Bilde A

Bilde B

K

knutinh

Gjest
Hvis det faller deg vanskelig å lese så er du kanskje sterkere på tegninger?

Kan du kort kommentere hvor denne grafen avviker fra 0?

Hvis du ikke stoler på ord eller bilder, hva er det som må til for at du tar til deg virkeligheten? Video?

-k

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
561
Hvis du ikke stoler på ord eller bilder, hva er det som må til for at du tar til deg virkeligheten? Video?

-k
The Stereophile ;D

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Transport quality: one of the audiophile arguments for Squeezeboxes and Transporter is that modern hard drives can deliver much higher data throughput than is needed even for uncompressed Red Book CD audio files. Hard drives are designed to deliver bit-perfect copies of data embedded on their platters, while CDs are designed to be somewhat fault-tolerant. You're more likely to get bit-perfect data from a computer hard disk than a CD transport.

Disc errors: good audio-ripping software like 'cdparanoia' will force your computer to retry sections of the CD that give read errors. I've got one pop/rock CD from a friend whose surface is so damaged it won't play in any audio CD player I own (or any regular CD-playing computer software) -- not a single track. It took many hours for cdparanoia to rip the disc (vs. minutes for a good clean CD), but the resulting audio files are excellent. If you're using *any* CD transport that's playing "real time" and its buffer (see above) fills, that transport will try to drop/skip read errors. You'll get music based on imperfect data -- flawed sound.

K

knutinh

Gjest
POENGET var at all elektronikk avgir en eller annen form for støy. Gjerne høyfrekvent som kan være vanskelig å bestemme. Den forringer likevel lydbølgene i rommet noe, og dermed lydbildet også.
(uthevet) Dette var din tolkning. Jeg sa at støy, fra feks el brum (kjøkkenskapet mitt), påvirker lydbildet i rommet. For å gjøre det mer komplisert så har det med avstander til lydkilde og avstand til støykilde å gjøre.. OG, noe jeg kanskje skulle presisert bedre, så dukker dette problemet mer opp i dem stille partiene. Tror du forstår dette selv om det kreves en haug med formler og riktig kombinasjon av disse. Og alt går mot pluss minus uendelig... ;)
Jeg forstår deg slik at du går tilbake på ditt opprinnelige utsagn øverst. Dermed kan vi avslutte en helt unødvendig og for leseren uinteressant diskusjon.

-k

K

knutinh

Gjest
The Stereophile  ;D
Kanskje vi skulle omslynge oss i Audioquest-kabler, michell og komme på stua til Rotekroken og fortelle ham hva vi mener syngende og dansende? Dramatisert til levende bilder og en fortellerstemme med klesklype...

Selv om personen ikke er i stand eller ønsker å oppfatte noe som helst så kunne det vært en morsom seanse ;-)

Jeg får bare mer og mer respekt for lærere, Audiophile-Arve. Oppgaven med å lære små poder den lille gangetabellen må være virkelig krevende :)

-k

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Kort kommentar ifht. hi-end cd-spillere...

- CD'en er som dinosauren på vei ut...ingen tvil... :)

- registrerer at noen argumenter for cd/sacd er de samme som brukes av vinyl-folk - like me...kjenne/se på coveret type ting...

Det viktigste er selvfølgelig at man har glede av musikken uavhengig av hvordan den prosesseres...analogt/digitalt...vinyl/cd/datafil...alle er ute etter gleden ved musikk...

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Da henvender jeg meg direkte til deg for 3. eller 4. gang i denne tråden, uten at du har besvart noe som helst annet enn å gjenta dine påstander. Du kan overse det jeg sier nok en gang, eller du kan ta utfordringen. Det er opp til deg.  Du har vist en 2. generasjons kopi av et bilde som avviker klart og tydelig fra originalen. Jeg har vist en 30. generasjonskopi som er identisk. Eller mener du at mitt eksempel ikke har gyldighet? Eller at de to bildene i mitt eksempel er forskjellige? Hvilket er original og hvilket er kopi i så fall? For letthets skyld ser vi på bildene en gang til:

Bilde A

Bilde B

Det øverste bildet ser i hvert fall ut til å ha mørkere skygger. Hvilket som er originalen vet ikke, men det ser faktisk ut til å være nyanseforskjeller.

Skal jeg gjette er kanskje bilde A kopi, men poenget er vel at det faktisk ser ut til å være en ørliten forskjell.

B

BjornE

Gjest
Herlighet - det må være deilig å vite så lite om sin egen inkompetanse!

Til Knut - Du kaster perler for svin!

K

knutinh

Gjest
Det øverste bildet ser i hvert fall ut til å ha mørkere skygger. Hvilket som er originalen vet ikke, men det ser faktisk ut til å være nyanseforskjeller.

Skal jeg gjette er kanskje bilde A kopi, men poenget er vel at det faktisk ser ut til å være en ørliten forskjell.
Matlab-kode:
Kode:
>>im1 = imread('sunflower_01.gif');
>>im2 = imread('sunflower_02.gif');
>>difference = (double(im1)-double(im2));
>> find(difference~=0)
ans =

Empty matrix: 0-by-1
:)

-k

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Kort kommentar ifht. hi-end cd-spillere...

- CD'en er som dinosauren på vei ut...ingen tvil... :)

-
Er dinosauren på vei ut må den jo fortsatt finnes. ;)

Cd på vei ut, PC er veien å gå. "Alle" PC'er inneholder CD-/ DVD-drev? Litt rart dette her. ???

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
knutinh: skal denne utregningen si at matlab, menr det ikke er forskjell?

Jeg trenger forklaring på utregningen.

For meg ser fortsatt bilde A mørkere ut. Synes du er en forskjell på bildene? (subjektivt, uten noen annen analyse enn å bruke øynene)

Jeg har ikke påstått at man ikke kan lage nøyaktige digitale kopier, men for meg ser det ut som om det er en liten forskjell på bildene.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Så vidt jeg kan forestille mig må der også være jitter-agtige problemer ved aflæsning af Hard Disc som der er ved CD drev.
Flash Ram er vel løsningen hvis man vil undgå jitter.

Jeg bruger EAC og flere andre programmer til at kopiere mine CD'er så de kan komme med på båden om sommeren. Jeg finder det ind imellem utrolig vanskeligt at frembringe en eksakt digital kopi af en musik CD.

Alt andet lige kan digitale kopier jo aldrig komme til at indeholde de samme tilnærmelsesvis uendelige informationer som der ligger i f.eks. rillen på en LP eller i magnetismen på et spolebånd.

Dertil mangler vi vist stadig lidt udvikling af nanoteknologien.

"dolph"

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Etter å ha lest denne tråden tror jeg dere egentlig har glemt trådens utgangspunkt og faktisk bare liker å kverulere over tastaturet. Utgangspunktet er at ingen av alternativene egentlig er gjensidig utelukkende, og fasiten er jo likedan. Get a grip.

Husk at tastaturet er i det digitale domenet og derfor kan enkelte her i tråden mene at meningene kommer frem på en annen uttrykksform enn hva som var meningen... ;)

Topp Bunn