Hva er vits med hi-end cd-spillere?

J

Jurassic

Gjest
Siden denne tråden her har blitt ganske ufruktbar så har jeg et spørsmål til knutinh.
Hvordan er Mathlab å bruke i forhold til Maple?
Står uten noen pc kalkulator nå om dagen

K

knutinh

Gjest
Siden denne tråden her har blitt ganske ufruktbar så har jeg et spørsmål til knutinh.
Hvordan er Mathlab å bruke i forhold til Maple?
Står uten noen pc kalkulator nå om dagen
Jeg har bare såvidt prøvd Maple, men såvidt jeg forstår er Maple spesielt egnet til symbolsk regning og pene plot, mens Matlab er spesielt egnet til numeriske matriseoperasjoner.

Den symbolske biten i Matlab er heller dårlig.

Jeg må innrømme at jeg liker at du kan gjøre nesten alt i Matlab uten å være noen egentlig programmerer. Filbehandling, grafikk, dsp, etc gjøres kjapt med skripting, og man lærer seg alle uvaner som ekte programmerere ikke har ;-)

-k

K

knutinh

Gjest
Så vidt jeg kan forestille mig må der også være jitter-agtige problemer ved aflæsning af Hard Disc som der er ved CD drev.
Flash Ram er vel løsningen hvis man vil undgå jitter.
Hvorfor?

-k

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg helt enig med Loevhagen, her er det mye hemningsløs kverulering over tastaturet, elller kanskje det burde navngis "tastatourettes syndrom", for alt jeg vet. Uten å orke å engasjere meg i denne ørkesløse kopi/orginal-krangelen,må jeg bare få påpeke at du ikke akkurat gjør deg selv noen tjenester med billedbeviset ditt, Knut. Holmium har helt rett, han. Det er markant forskell på de to bildene. Bilde A er mørkere, du ser det spesielt på undersiden av bladverket. Kopi og orginal ER altså ikke identiske, uansett hva det tydeligvis ikke helt oppegående programmet ditt måtte gi deg av bevis.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Hvorfor må bevegelige deler føre til jitter?

-k
Jitter opstår vel for det meste p.g.a. netstøj, forsinkelser i dataoverførsel eller rystelser ved aflæsning af medier. Og førstnævnte og sidstnævnte er vel fænomener man eliminerer ved at bruge solid state digital opbevaring.

"dolph"

K

knutinh

Gjest
Jitter opstår vel for det meste p.g.a. netstøj, forsinkelser i dataoverførsel eller rystelser ved aflæsning af medier. Og førstnævnte og sidstnævnte er vel fænomener man eliminerer ved at bruge solid state digital opbevaring.

"dolph"
Har du noe forhold til buffere? Hvor mange buffere tror du at lyden går igjennom fra harddisk til spdif ut i en PC?

På hvilken måte unngår man nettstøy hvis man leser fra flash kontra disk?

Hvordan mener du at lyd-data propagerer igjennom en software/OS-arkitektur, hvordan skiller dette seg fra f.eks tcp-pakker eller word-filer lest fra disk?

-k

-k

K

knutinh

Gjest
Jeg helt enig med Loevhagen, her er det mye hemningsløs kverulering over tastaturet, elller kanskje det burde navngis "tastatourettes syndrom", for alt jeg vet. Uten å orke å engasjere meg i denne ørkesløse kopi/orginal-krangelen,må jeg bare få påpeke at du ikke akkurat gjør deg selv noen tjenester med billedbeviset ditt, Knut. Holmium har helt rett, han. Det er markant forskell på de to bildene. Bilde A er mørkere, du ser det spesielt på undersiden av bladverket.  Kopi og orginal ER altså ikke identiske, uansett hva det tydeligvis ikke helt oppegående programmet ditt måtte gi deg av bevis.

Hvor da mener du? Kan du markere det for meg?

-k

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
;D De fleste som skjønner opp-ned på et tastatur ser jo at du har linket inn samme bildet i

K

knutinh

Gjest

Hvor mange sjatteringer er det på kvadratet midt i tegningen?

Hvor mange sorte prikker er det?

-k

B

Back_Door

Gjest
Det samme gjelder ripping av cd'er, uansett program så vil det ikke bli identisk med originalen.
Dersom en kopi ikke er lik originalen, gjør din pc noe feil. Når jeg ripper, foregår det med et program som hele tiden måler om original og kopi er identisk. Punkt for punkt. Er det ikke 100 % likt, sier programmet fra. Når ripping er ferdiog og programmet bekrefter 100% match, da er kopi lik original. Eller mener du at en pc ikke kan måle likhet mellom digitale signal??

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Å joda, det gjør jeg med argusøyne ;)
Men fremdeles så er det ingen som har klart å overbevise for meg at en kopi blir 100% identisk med originalen..
Bilde er det vi ser best, ta bare å kopier en DVD mange ganger, så ser du det lett på en større/bedre TV at bildet blir verre og verre..
Vi snakker ikke om STORE forskjeller fra kopi til kopi, men etter 10 kopier så ser du det lett på en god TV..
Husk at materialet på DVD'er er kraftig lossy bitredusert. Dersom metoden du bruker til å kopiere DVDer innebærer transkoding av bitreduserte formater, vil en degradering av kvaliteten være åpenbar og ganske selvforklarende.

Se forøvrig mitt alter-egos vesle uformelle test av påstandene om at digitale kopier ikke er perfekte.

;D De fleste som skjønner opp-ned på et tastatur ser jo at du har linket inn samme bildet i -tagen...[/quote]

Det bør det jo være en liten vekker for folket som mener at det er forskjell på bildene 8)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vel, på min nykalibrerte Mac-skjerm ser jeg tydelig at det øverste bildet er en anelse mørkere. .På andre skjermer kan det muligens se likt ut.  Nå er jeg riktignok vant til å studere bilder, det er en del av jobben min. Jeg orker ikke ta ytterligere del i denne ørkesløse diskusjonen, jeg nevnte det fordi det faktisk ER forskjell her.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Ser også ganske stor forskjell i farger for disse to bildene (via macbook pro 17)
Øverste bilde har mørkere farger.

Edit; Ganske stor er vel å ta hardt i, men ser forskjeller ved første øyekast uten videre å studere bildene.

Edit2; Ble lurt av forskjellig vinkel i fohold til øye/skjerm mellom de to bildene.
Trekker tilbake at jeg ser forskjeller på bildene :-[

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ser også ganske stor forskjell i farger for disse to bildene (via macbook pro 17)
Øverste bilde har mørkere farger.

Edit; Ganske stor er vel å ta hardt i, men ser forskjeller ved første øyekast uten videre å studere bildene.

I rest my case.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Har ikke så mye greie på det tekniske ang. kopiering av data, men er nå overbevist på at det går an å lage 100% like kopier.. Men at mange program har feil som medfølger ikke korrekt kopi er det vel kanskje ikke noe tvil om heller (?)

Uansett mine kopier av musikk er mer en bra nok for meg, FY FLATE så fint det er med PC basert avspilling via en super dac. (5 tårns LMC bygget DDDac med 60 dac brikker uten filtrering uten Op amper.. )

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Ved Allahs skinntøfler!

Dersom dere tar begge bildene inn i et grafikkbehandlingsprogram, inverterer det ene og summerer bildene, får dere en ensfarget grå firkant hvor pikslene har RGB-verdiene 128, 128, 128. Bildene "kansellerer" hverandre, og er dermed identiske.

Hvis dere sitter og ser på LCD-skjermer, er det ikke så rart at bildene kan virke ulike, da LCD-skjermer har ujevn fargegjengivelse både horisontalt og vertikalt.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei, bruker LCD skjerm, her blir jeg lurt av vinkelen... dette er nok skjermen sin feil...
Kan en stille opp bildene side om side så blir det bedre :)

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Last ned begge to og legg de inn i iPhoto, for eksempel :)

K

knutinh

Gjest
Kanskje bildet kan tjene for en vekker for menigheten som påstår at deres subjektive lyd/bilde-opplevelser er fasit, mens måling og blindtester er hhv unøyaktig og unødvendig?

Impulse hvis jobben din er å studere bilder så erjeglitt skuffet over at du ikke vurderte å ta differansen mellom filene.

Til den som spurte lengre opp:
Matlabkoden min tok for seg en og en pixel i bildene og beregnet differansen. Deretter søkte jeg etter verdir ulik null i differansenbildet, og som utskriften viser fant jeg ingen...

For ordens skyld var jeg selv usikker på om bildene var forskjellig. Jeg synes det er var vanskelig å vurdere den blå "gradienten" i bakgrunnen, spesielt på lcd-skjermer som er følsom forvinkel som portal sier.

-k

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Personlig ville jeg nok åpnet de to bildene i en editor, eksempelvis Photoshop, og sammenlignet fargeverdiene. På den måten ville jeg ha gardert meg selv mot å poste lettere pinlige innlegg i et offentlig rom som dette.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Det som også bør være en tankevekker er at alle som ser nyanseforskjeller på bildene ser den samme forskjellen. Hvis alle innbiller seg forskjeller burde det vel blitt registrert ulike varianter av hva som ser forskjellig ut.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Jetman; det må vel være lov å ta feil... uten å måtte legge opp en slagplan i forkant for bedre ryggdekning. Tar meg ikke selv så veldig høytydelig så det får heller være.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Jetman; det må vel være lov å ta feil... uten å måtte legge opp en slagplan i forkant for bedre ryggdekning. Tar meg ikke selv så veldig høytydelig så det får heller være.
Selvfølgelig, du har helt rett. Beklager sarkasmen i innlegget mitt. Skal skjerpe meg :)

K

knutinh

Gjest
Det som også bør være en tankevekker er at alle som ser nyanseforskjeller på bildene ser den samme forskjellen. Hvis alle innbiller seg forskjeller burde det vel blitt registrert ulike varianter av hva som ser forskjellig ut.
Det kan man gjerne intuitivt, men når de to bildene faktisk viser seg å vær klin like. Må man ikke da modifisere teorien sinfo å gjenspeile virkeligheten, eller er det ikke så farlig med hva som virkelig skjer?

Er det overhodet ingen somreagerer på at en gruppe her inne kollektivt har registrert klart synlige forskjeller i to identiske bilder? Gir det overhodet ingen støtte til hypotesen jeg har framsatt om at folk kollektivt finner ut at to kliss like kabler låter svært så forskjellig???

-k

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Når det gjelder mitt innlegg så baserer det seg på virkelige synlige forskjeller, men dette kommer av at skjermen viser bildene ulikt grunnet forskjellige vinkler, ser ikke helt sammenheng mellom test av kabler.

B

Back_Door

Gjest
Det kan man gjerne intuitivt, men når de to bildene faktisk viser seg å vær klin like. Må man ikke da modifisere teorien sinfo å gjenspeile virkeligheten, eller er det ikke så farlig med hva som virkelig skjer?

Er det overhodet ingen somreagerer på at en gruppe her inne kollektivt har registrert klart synlige forskjeller i to identiske bilder? Gir det overhodet ingen støtte til hypotesen jeg har framsatt om at folk kollektivt finner ut at to kliss like kabler låter svært så forskjellig???

-k
Enkelte finner kun glede ved sin hobby i en surrealistisk setting. Knutinh, du truer denne setting..

3

322_911

Gjest
Bunnen av bildene fremstår mørkere etterhvert som jeg scroller nedover. Prøv det selv.

Ingen av prikkene er sorte? Kvadratet er ensfarget? Hva er premiene?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
For å forsøke å få tråden tilbake til topic:

Jeg tror mange er skeptisk til HD basert kilde på grunn av uvitenhet. Som denne tråden viser er jo mange av argumentene enten ikke riktig begrunnet (ref "ikke mulig å kopiere 100% identisk) eller helt irrelevante problemstillinger (ref "ripping tar for mye tid", "støy er et problem" osv).

Jeg var også skeptisk til PC i begynnelsen. Så gjorde jeg en test på et veldig oppegående anlegg som gjorde meg overbevist lydmessig.
Så var jeg skeptisk til formatet i praktisk bruk. Etter en del undersøkelser fant jeg ut at også dette var elegant, praktisk og uproblematisk.

Nå skal jeg ut å kjøpe meg noe ny musikk og kose meg med å bruke 15 minutter i ettermiddag til ripping! ;D

Ellers en stor takk til Knutinh som tålmodig tar seg tid til og forklare komplisert teknologi og samtidig har en veldig god måte å skrive på. Ved å først legge frem sine argumenter og deretter basere sine konklusjoner på dem, er det for det første veldig lett å forstå hva han skriver og for det andre mulig å vise til at hans argumenter er feil og derfor også at konklusjonen er feilaktig. Et forbilde for flere her inne i "kampens hete".... ;D

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Når det gjelder bildene på forrige side så er det en klar forskjell i kodingen. Som sagt kan dere bare åpne gif-filene med Notepad og det er store forskjeller.

Hvis du ripper en CD til harddisk uansett program og åpner original fil mot rippet fil i Notepad så er ikke kodingen lik, og da vil heller ikke avspillingen bli identisk. Jeg vet at programmet sjekker rippingen underveis, men kodingen er ikke lik.
Det er ikke riktig, binærdataene er bit-for-bit identiske

Dette gjelder også solsikkene til Knutinh.

Kan vi snart bli ferdig med dette tullet nå? Selvstudier innen digitalteknikk anbefales på det varmeste.

H

Homarhus

Gjest
Mitt ytrste ønske er å fyre opp folk til å kaste seg hardnakkett inn i en diskusjon. Det har jeg klart. Jeg har rokket ved hi-fi bransjens kjærne. Hehe!!

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Når det gjelder bildene på forrige side så er det en klar forskjell i kodingen. Som sagt kan dere bare åpne gif-filene med Notepad og det er store forskjeller.
Skjermdumpene her viser starten og slutten av de to filene åpnet i TextEdit under OSX

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Til den som spurte lengre opp:
Matlabkoden min tok for seg en og en pixel i bildene og beregnet differansen. Deretter søkte jeg etter verdir ulik null i differansenbildet, og som utskriften viser fant jeg ingen...
Et lite spørsmål til deg siden du ser ut til å en del kunnskap om dette:
Hvis man sammenligner pixel for pixel, og alle pixlene har en så liten forskjell at den blir tilnærmet null. Så sier vi videre at den bittelille differansen som er, alltid går i samme retning. Vil det da kunne være en forskjell i den virkelige verden som programmet ikke har oppdaget pga at det har satt hver pixelforskjell til null?
Eller vil programmet uansett legge differansen inn i en tabell el minne og registrere en forskjell i sluttsum?

Var dette forståelig?

Dette er et generelt spørsmål og ikke spesifikt til noen av trådens eksempler. Vil bare øke min kunnskap og forståelse.

Jeg tror fortsatt at det kan lages nøyaktige kopier, men jeg tror ikke alle digitale kopier er nøyaktige av den grunn.

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0
Hvis folk som deltar i diskusjonen med drivverk til både 10 og 100 tusen ikke generelt er i stand til å lese plater uten feil så er jo det synd men kanskje en indikator på at man har latt andre valg enn lydkvalitet styre innkjøpet? Uansett er DVD-spilleren til salgs, husk at lyden blir bedre jo mer du byr ;-)
latterlig!
har du noen gang sammenlignet lyden fra drivverk, nei?
har du i det hele tatt hørt om jitter!?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Interessant hvor mye det ble ut av dette. Men jeg foretrekker og høre på min musikk på cd spillern, etter jeg har vært i hylla og plukka ut det jeg vil høre på. Og jeg foretrekker og ha cd plater som jeg har kjøpt, med cover og slik det skal være.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Hva er vits med high-end cd-spillere når man kan laste all informasjon på en harddisk og sende det videre til en high-end Dac?
En high-end CD-spiller inneholder vel gjerne en High-end DAC også.
- Man får drivverk og DAC i ett kabinett.
- Man slipper digitalkabel eller trådløs overføring.
- Lett å plassere i stereobenken.
- Man slipper forstyrrende skjerm.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Interessant hvor mye det ble ut av dette. Men jeg foretrekker og høre på min musikk på cd spillern, etter jeg har vært i hylla og plukka ut det jeg vil høre på. Og jeg foretrekker og ha cd plater som jeg har kjøpt, med cover og slik det skal være.
Syke syke mann!!!! ;D
Har du ikke skjønt at dette er helt feil måte å gjøre det på. ???

Et stereoanlegg med en vanlig CD-spiller som kilde??? Hva er det som feiler deg?

Nei, ta nå og les tråden på nytt. Les og lær! ;D

Topp Bunn