Hva er vits med hi-end cd-spillere?

C

cpc

Gjest
Er ikke så lenge siden det var enkelte som mente at squezeboxen ga like god lyd ut fra de analoge utgangene som en high end cd spillere og de som mente noe annet var bare fordomsfulle mot nye ting.

Så kom Stereophile og testet den og konkluderte med at lydkvaliteten ut fra de analoge utgangene var på linje med en 2000 kroners pioneer dvd spiller og da hadde alle squeezebox tilhengere planlagt å bruke den med ekstern dac.

En lenke er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd og personlig tror jeg at mange av de som står på barrikadene for pc basert avspilling har såpass med svake ledd fra før at behovet for en god kilde ikke er prekært, men det er bare min teori og jeg vet at det finnes flere som stiller som gode untak fra den teorien.
Meg bekjent bruker LMC, med et av Norges flotteste private anlegg, en pc-audioløsning. Dette støtter da ikke teorien din med pc-basert = low-end.
Dersom dette ikke er riktig beklager jeg det.

Utenom det bekvemmelige, som jeg er enig med deg i, hva er dine argumenter imot pc-audio som kilde i et komromissløst anlegg?

K

knutinh

Gjest
Meg bekjent bruker LMC, med et av Norges flotteste private anlegg, en pc-audioløsning. Dette støtter da ikke teorien din med pc-basert = low-end.

Utenom det bekvemmelige, som jeg er enig med deg i, hva er dine argumenter imot pc-audio som kilde i et komromissløst anlegg?
Et annet poeng er jo at CD-ene som folk kjøper har blitt produsert på mac-er, PC-er, Atarier etc i veldig mange år.

Jeg kjenner ikke situasjonen for masteringstudio i detalj men jeg tipper at nær 100% benytter PC/mac i ett eller annet steg for å behandle lyddataene.

Moderne studioutstyr er i praksis "embedded" datamaskiner, enten det er miksepulter, klangmaskiner, opptakere, synthesizere, eller som vi har sett de siste 5 åra bare et lag av software som fyller alle disse funksjonene på en laptop.

Denne kjører f.eks linux.

Jeg forstår at dette er frustrerende for de som liker så se på verden som en kompleks forunderlig verden hvor rosa gummiklosser gir bedre "definisjon" og strømkabler skal koste 10.000,- når selve plata er produsert i følge vanlige fysiske lover.

-k

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Du kan være rimelig trygg på at all innspilt musikk idag har passert gjennom X antall PC'er/MAC'er, DAC'er og ADC'er og i tillegg sannsynligvis er blitt manipulert i varierende mengde av en god del forskjellig software.

Skjønner ikke helt denne enten-eller holdningen til PC/MAC basert kontra CDspiller basert avspilling, begge deler fungerer ypperlig, begge deler har (stort sett) fjernkontroll og begge deler er det mulig å teste ut på en forholdvis rimelig måte hvis man har PC/MAC fra før. I tillegg kan de jo fungere glimrende side om side, gjerne inn i samme DAC.

BTW, sjekk ut Lavry DAC'er, har hørt et par proff-varianter som låter meget bra.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Takker for anbefalingene (tar gjerne flere), men dere må unnskylde min skepsis her. Kan virkelig en DAC til under 10.000,- hamle opp med DACen i Wadia 850?
Skal jeg først bytte ut Wadiaen vil jeg ha noe som helst er enda bedre, og som funker som preamp med fjernkontroll på volumet (latskapen lenge leve ;D).
Hvorfor bytte? Har ikke Wadian digitale innganger, eller sender Squeezeboxen noe annet enn vanlig 2-kanals?

J

Jurassic

Gjest

Nå skrev jeg jo at det fantes hederlige untak angående brukere av pc basert avspilling.

Tviler heller ikke på at ny teknologi har noe for seg men jeg har lagt merke til en ting og det er at etterhvert som det kommer noe nytt så blir det genierklært og tilhengerene forsvarer det med nebb og klør fram til det blir testet i de ulike tidskriftene.

Nå kan en kjøpe et solid drivverk for 2k for å koble til en high end dac så allerede der er 8-10 tusen spart sammenlignet med å kjøpe en datamaskin, samt at en slipper styr med nettverk som er ustabilt, viftesus og mye styr og stress med å konfigurere dritten samt legge inn cd'ene.

Men nekter ikke for at pc'en kan fungere bra som transport for det har jeg lest i stereophile at den gjør.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
561
Nå kan en kjøpe et solid drivverk for 2k for å koble til en high end dac så allerede der er 8-10 tusen spart sammenlignet med å kjøpe en datamaskin, samt at en slipper styr med nettverk som er ustabilt, viftesus og mye styr og stress med å konfigurere dritten samt legge inn cd'ene.

Men nekter ikke for at pc'en kan fungere bra som transport for det har jeg lest i stereophile at den gjør.
Du vil ikke høre, skjønner jeg. Men kanskje hører du den dagen Sterephile skriver at det ikke er styr og stress og låter minst like bra? ;)

J

Jurassic

Gjest
Vil ikke høre?
Jeg vil høre men etter min mening er alt som involverer data og nettverk pr. dags dato styr og stress.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Vil ikke høre?
Jeg vil høre men etter min mening er alt som involverer data og nettverk pr. dags dato styr og stress.
Det er mest styr og stress med å finne ut hvilken programvare/maskinvare/filformat/server/disk/NAS som er den rette for akkurat deg. Selve konfigurasjonen er bare et øyeblikk. Dessuten er datakyndighet en verdsatt egenskap i vår tid og dag, så et lite dykk i denne delen av dataalderens mangfoldige natur vil bare bringe deg nærmere musikken. IMHO. :)

K

knutinh

Gjest
Vil ikke høre?
Denne tråden har vel hatt flere bidrag som beskriver hvordan man kan få smertefrie datamaskiner opp og gå.

For å få en allerede innkjøpt PC støyfri så har jeg laget en guide:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=pclyd;action=display;num=1164757886

Ellers er det fullt mulig å kjøpe en bærbar, en utvalgt ny PC, eller en mac som ofte har lite støy.

Jeg har to PC-er hjemme som er satt sammen med henblikk på lav støy - stue-pcen høres ikke i lytteposisjon for meg eller noen som har vært innom.

For å rippe CD-er til data har jeg laget en annen guide:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=pclyd;action=display;num=1165854223

Når det gjelder virus så er det faktisk ikke noe stort problem å kjøpe en pakke som beskytter deg med antivirus og brannvegg. Dersom maskinen kun skal spille av musikk og ikke tilkobles nett så trenger du knapt noen sikkerhet. Mac (og linux) har også fordelen at svært få finner det bryet verdt å skrive virus til dem.

Merk at jeg ikke mener at PC/Mac er veien til absolutt alt godt. Tvert imot mener jeg at digital kilde som regel er uten betydning for lydkvaliteten, og at man dermed kan gå for den mest praktiske løsningen.

-k

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
jeg er enig i alt pånær din påstand om at cd lyder bedre end lp..det er måske forklaringen på du mener el34pushpull lyder bedré end 2A3se!
i mit univers er analog lyd via singleendede trioder over effektive højtalere - LANGT bedre end cd via hvad som helst.
Hei Johnny..
Angående Copland CD, pre og effekt kontra SET amper så er min koklusjon at en sinnsykt bra enhet ikke klarer jobben alene, den MÅ ha gode samarbeidspartnere for å kunne yte sitt aller beste..
Når Copland samtidig bruker Klipsch av bedre kvalitet for å tune sine komponenter og de som jobber for Copland har et SÆRDELES godt øre for musikk (i mine ører), om det er den ene typen eller den andre typen rør, så får det bare være at det er EL34 Pentoder som er Triodekoblede, lyden er like bra uansett ;)
Vet ikke om dere i Danmark har noe erfaring med Porsche motor i VW bobler, men jeg kan skrive under på at en VW boble ikke har så gode kjøreegenskaper som en Porsche selv om de har samme motor, atter en gang så er det snakk om samarbeid mellom delene ;)

Men tilbake til emnet, jeg tror ikke du får like bra lyd med vinyl som med CD om du regner krone for krone, hvertfall ikke her i Norge som prisene på vinyl har tatt seg så kraftig opp..
Så i mine ører er det en dedikert CD spiller som vinner når vi snakker om priser brukt eller nytt og til samme pris..
Det er vel en grunn til at nettopp CD selger mest på verdensbasis.?
Vinyl er vel fremdeles det mediet som øker mest i salg.?
Kunne absolutt tenkt meg vinyl igjen, men av praktiske årsaker så er det umulig for meg i dag..

Og de som ønsker PC / DAC basert lyd, de skal få lov til å ha det for min del, jeg har ikke tenkt å henge meg opp i hva folk bruker til å spille av sin musikk med..
Men ingen klarer å overbevise meg om at PC / DAC er en bedre løsning enn ren CD, med eller uten separat DAC til samme pris, den køper jeg ikke..

Men at fremtiden kan by på mye spennende er det liten tvil om, tenk bare på om RAM brikker faller så mye i pris at du kan velge mellom en CD, vinyl eller RAM plate til samme pris..
Mastertape rett på en RAM brikke kunne kanskje ha vært noe.?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Du er virkelig langt utpå jordet!!  

Jeg vil oppfordre deg til å lese litt om stoffet, kanskje lære noe nytt. Så slipper du å fremstå så ignorant ved neste korsvei!

Hvis du ikke vil lese, så kan du gjøre et forsøk:

Skriv en side i word om noe du liker, f.eks. musikk.
Lagre dette, og brenn ut en cd. Sett cden i pcen, eller hvilken som helst pc, og se hva som skjer! Samme dokumentet kommer frem! Helt identisk! QED...
WOW.!
Nå ble jeg imponert :p
Prøv noe mer AVANSERT å se hva som skjer da, om du fremdeles er overbevist om at en kopi er like bra som originalen, så er det kanskje på tide med nye briller.?

Prøv fremgangsmåten som jeg beskrev med et bilde, så ser du fort at jeg har rett..
Prøv også å legg det bilde ut på nett og last ned igjen, tror du det er identisk med originalen.?
Det er nok ikke jeg som fremstår som en "idiot" ved neste korsvei, lurer på hvem det kan være ;D

Kos dere med musikken fra PC og DAC, jeg har ikke tenkt til å overbevise dere om at dere tar feil..
Men dere kan glemme å overbevise meg om at en kopi er 100% identisk med originalen, det kommer aldri til å skje.!
Det er mange år siden plateselskapene skjønte at mastertape er best og at det blir tap for hver kopi som blir laget etter mastertape, eller mener du at dette bare er vås fra dems side.?
Hmmm.. 8)

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
hei der

jo vist yder ingen kæde bedre end det ringeste led - så langt er vi enige..
mener du en singleended triode amp lyder ringere på klipch,end en pushpull el34 - så er det ringeste led fundet!

analogien porche/wv siger mig at klipch anvender ringere elementer end lowther,som jeg selv bruger - der er mange måder at opnå en høj følsomhed,men nødvendigheden af ekstreme magneter er basal,såfremt
højeste kvalitet er ønsket.

nu var min påstand jo at intet overgår vinyl/S.E.T./ sålænge udgangspunktet er optimal lydgengivelse - om økonomi skal indgå som væsenlig faktor,må det nødvendigvis medføre en forringelse af det samlede resultat!
så om nogen mener en mp3afspiller via klasse D over cervin vega gør jobbet ok - set i lyset af prisskiltet - forstår jeg nemt regnestykket,det har bare intet med min oprindelige påstand at gøre!

selv har jeg ikke cdafspiller mere - efter at have oplevet en billig sansui (mener jeg det var) spille mere musik end en accuphase dp65 - mener jeg det er spild af penge med superdyre cdafspillere!

hvordan folk når til nirvana med hifikomponenter er en privat sag - jeg har fundet min,du har fundet din,og naboen sin..

skulle det lykkes musikindustrien at sælge os ny teknologi - og dermed også sælge samme musik igen! - håber jeg oprigtigt de næste gang sætter lydkvaliteten højere end bekvem betjening.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
En ting jeg lurer på, eller egentlig veldig mange ting jeg lurer på, men skal prøve å være litt kortfattet her nå..

Hvis PC og DAC er fremtiden, kommer vi da til å oppleve at slike store sjapper som Hi-Fi Klubben og Hi-Fi Center kjedene vil gå for en slik boks koblet til en server der alle kan velge mellom hvem sanger de vil høre.?
Sånn i teorien så skal dette la seg gjøre, har ikke orket å sette meg grundig inn i akkurat dette pga jeg eier ingen slik kjede (skulle dog ønske det men...), men jeg tror teknologien har vært tilgjengelig for større bedrifter en lang stund.?
Jeg har aldri opplevd å komme inn i en slik butikk, noen andre som har opplevd dette eller.?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
561
Men dere kan glemme å overbevise meg om at en kopi er 100% identisk med originalen, det kommer aldri til å skje.!
En gang for lenge siden var det umulig å overbevise kirkens menn om at jorden er rund...

De døde alle som ignoranter ;D

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Takker for anbefalingene (tar gjerne flere), men dere må unnskylde min skepsis her. Kan virkelig en DAC til under 10.000,- hamle opp med DACen i Wadia 850?
  Skal jeg først bytte ut Wadiaen vil jeg ha noe som helst er enda bedre, og som funker som preamp med fjernkontroll på volumet (latskapen lenge leve ;D).
Mark Levinson 390S er et bra alternativ som DAC, forforsterker og CD-spiller i et med fjernkontroll. Den har analog volumkontroll i motsetning til Wadia 850.

K

knutinh

Gjest
WOW.!
Nå ble jeg imponert :p
Prøv noe mer AVANSERT å se hva som skjer da, om du fremdeles er overbevist om at en kopi er like bra som originalen, så er det kanskje på tide med nye briller.?

Prøv fremgangsmåten som jeg beskrev med et bilde, så ser du fort at jeg har rett..
Prøv også å legg det bilde ut på nett og last ned igjen, tror du det er identisk med originalen.?
Det er nok ikke jeg som fremstår som en "idiot" ved neste korsvei, lurer på hvem det kan være ;D

Kos dere med musikken fra PC og DAC, jeg har ikke tenkt til å overbevise dere om at dere tar feil..
Det er mange år siden plateselskapene skjønte at mastertape er best og at det blir tap for hver kopi som blir laget etter mastertape, eller mener du at dette bare er vås fra dems side.?
Hmmm.. 8)
Jeg synes det er fascinerende å snakke med mennesker med slike holdninger. Uansett hvor mange ganger jeg legger ut beviser på at kopi er lik original ved å ta differansen sample for sample så vil det være noen som påstår at små grønne menn har endret samplene før jeg rakk å ta differansen :)

En ting jeg lurer på, eller egentlig veldig mange ting jeg lurer på, men skal prøve å være litt kortfattet her nå..

Hvis PC og DAC er fremtiden, kommer vi da til å oppleve at slike store sjapper som Hi-Fi Klubben og Hi-Fi Center kjedene vil gå for en slik boks koblet til en server der alle kan velge mellom hvem sanger de vil høre.?
Sånn i teorien så skal dette la seg gjøre, har ikke orket å sette meg grundig inn i akkurat dette pga jeg eier ingen slik kjede (skulle dog ønske det men...), men jeg tror teknologien har vært tilgjengelig for større bedrifter en lang stund.?
Jeg har aldri opplevd å komme inn i en slik butikk, noen andre som har opplevd dette eller.?
De to nevnte kjedene er jo så heldige å ha en særdeles ukritisk kundegruppe. Hvis jeg hadde selgerevnene til å pushe produkter som bare skulle se pene ut, koste en masse penger og understøttes av kvasi-teknisk mumbojumbo så hadde jeg sannsynligvis sluttet med teknologi og gått over til mer innbringende aktiviteter ;-)

-k

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
561
Hmmm.. 8)
Om du mot fomodning skulle ønske ikke å leve som ignorant skulle du kanskje ta innover deg at med CDen ble musikkformidlingen dratt over i de digitale verdenen. Og i den digitale verdenen er det en smal sak å lage eksakte kopier.

I de gode gamle dager laget man en analog mastertape. Og kopier av den ble aldri like bra som originalen. På samme måte som kopier av VHS-taper.

Men denslags fakta affiserer deg vel ikke? ;)

Pboden

Medlem
Ble medlem
28.06.2003
Antall liker
8
Hva med en Audio Aero cd-spiller med innganger? Da får du cd-spiller, dac og forforsterker til god kvalitet i en boks. Da kan du koble til f.eks SB3 til en digital inngang for å bruke dac og pre, og så har du en god cd-spiller i tillegg.
Jeg benyttet selv en AAC inntil 2 uker siden. Jeg kjøpte en Squeezebox som jeg koblet rett til Capitoens inngang. Lyden var helt på høyde med cd-spilleren isolert, og jeg kom til den konklusjonen at selve cd-spilleren i fremtiden ikke ville bli benyttet når først cd-platene var rippet. Grunnet praktiske løsninger valgte jeg å kjøpe Transporter, som kom i huset for en uke siden. Dette til fordel for en egen dac til Squeezeboxen, så den er nå solgt.

Det har gått fort i svingene de siste dagene, men jeg angrer ikke. Vi får se om fremtiden får frem cd-platene fra loftet, men jeg tviler.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Om du mot fomodning skulle ønske ikke å leve som ignorant skulle du kanskje ta innover deg at med CDen ble musikkformidlingen dratt over i den digitale verdenen. Og i den digitale verdenen er det en smal sak å lage eksakte kopier.

I de gode gamle dager laget man en analog mastertape. Og kopier av den ble aldri like bra som originalen. På samme måte som kopier av VHS-taper.

Men denslags fakta affiserer deg vel ikke? ;)
hmm
her er det man skal gøre opmærksom på at den digitale verden KUN kan laves eksakte kopier af digitale originaler...
16 bit er bare ikke nok hvis eksakte kopier af analogt materiale skal realiseres!

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Hvorfor bytte? Har ikke Wadian digitale innganger, eller sender Squeezeboxen noe annet enn vanlig 2-kanals?
Hovedforskjellen mellom 860 og 850 er nok dessverre at sistnevnte ikke har digitale inn-/ut-ganger. Ellers hadde det selvsagt vært en god ide å bruke den. Hadde jo også vært ypperlig for å teste forskjellen mellom VRDS-drivverk og squeezbox som avspiller.

Jeg ser forresten at det nevnes litt om hva lydstudioer bruker. De aller fleste kjører fulldigitalt i dag, og de fleste innspillingene er ikke utenfor det digitale domenet mellom første opptak og avsplilling av CDen hjemme hos kunden. Stort sett alt av prosessering som EQ, klang osv er software-basert, og det skjer selvsagt på en Mac og av og til PC.
Det jeg ikke helt forstår er om det skulle være et argument for at PC/Mac-basert avspilling skulle være bedre enn CD-spiller?
Jitter-problematikken er kanskje fraværende ved avspilling via harddisk, men det kreves fortsatt en god avlesning av CDen + et velfungerende rippeprogram for et vellykket utgangspunkt for harddiskavspilling. Et virkelig godt CD-drivverk gjør etter min mening ikke den jobben noe dårligere.
Jeg jobber til daglig i mer eller mindre grad med harddiskrecording av både lyd og bilde. Mitt hovedargument mot PC/Mac-avspilling i lytterommet har hele tiden vært mekanisk støy. Jeg har ikke argumentert for at en CD-spiller må låte noe bedre, bare at den ikke har den mekaniske støyen. Squeezbox er den første løsningen jeg har sett som gjør det mulig å ha PC/Mac i et annet rom og overføre dataen via vanlig nettverkskabel eller trådløst. Alle løsninger jeg tidligere har sett har involvert USB-kabel eller firewire-kabel, noe som har gjort det til en tungvindt løsning for meg pga at det har krevd nye kabelstrekk over lengre avstander.
Syntes bare jeg måtte nevne dette siden flere her på tråden ser ut til å tro at "High-End CD-spiller-tilhengerne" ikke er klar over at lydstudioene jobber med PC/Mac. Jo, det er ihvertfall flere av oss som er klinkende klar over det, selv om vi ikke anser det som et argument for at PC/Mac som signalkilde skulle være noe bedre. Det er tross alt fortsatt den samme pressede CD-platen som er utgangspunktet for hva vi skal høre hjemme. Hadde man fått den opprinnelige harddisken med de originale ProTools- eller Cubase-innspillingene med 24/96 eller 24/192 oppløsning som aldri har vært innom en CD, ja da hadde nok PC/Mac-løsningen vært klart best.

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
hmm
her er det man skal gøre opmærksom på at den digitale verden KUN kan laves eksakte kopier af digitale originaler...
16 bit er bare ikke nok hvis eksakte kopier af analogt materiale skal realiseres!
Nå må det sies at data kan gå tapt hvis ikke avlesningen av CD-platen er nøyaktig nok, men-men... Dette er kanskje bare kverulering. Er avlesningen 100% nøyaktig så får man også en kopi som er 100% lik originalen i motsetning til i den analoge verden.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
561
hmm
Ja ???

Og CDer er digitalt materiale. Som Rotekroken aldri i sitt levende liv vil akseptere at det lar seg gjøre å lage en eksakt kopi av på harddisk.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
561
Nå må det sies at data kan gå tapt hvis ikke avlesningen av CD-platen er nøyaktig nok, men-men... Dette er kanskje bare kverulering. Er avlesningen 100% nøyaktig så får man også en kopi som er 100% lik originalen i motsetning til i den analoge verden.
Ja. Det KAN hende. Og Knutinh har dokumentert opp og ned i mente at det praktisk talt aldri skjer med en normalt OK CD. Men skulle rippen feile vil det lydmessig oppleves som et knepp her og der. Ikke som dårligere lyd med mindre 3D og perspektiv og hva en måtte ønske å bruke av begreper. Som mange ønsker å tro...

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Og CDer er digitalt materiale. Som Rotekroken aldri i sitt levende liv vil akseptere at det lar seg gjøre å lage en eksakt kopi av på harddisk.
Jeg bruker EAC med AccurateRip til å rippe med. Kan desverre ikke begi meg ut på noen grundig forklaring, men har i det minste fått med meg at det blir kalkulert en sjekksum av de leste dataene. Denne sjekksummen kontrolleres opp mot en database hvor andre brukere har registrert sine data. Som regel stemmer disse summene og ut ifra det kan man konkludere med at rip'en er eksakt. Hvor nøyaktig dette er har jeg desverre ingen kompetanse til å uttale meg om, men jeg vil anta at det er en brukbar indikasjon på at det går an at to ulike spillere leser de samme dataene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.966
  Syntes bare jeg måtte nevne dette siden flere her på tråden ser ut til å tro at "High-End CD-spiller-tilhengerne" ikke er klar over at lydstudioene jobber med PC/Mac. Jo, det er ihvertfall flere av oss som er klinkende klar over det, selv om vi ikke anser det som et argument for at PC/Mac som signalkilde skulle være noe bedre. Det er tross alt fortsatt den samme pressede CD-platen som er utgangspunktet for hva vi skal høre hjemme. Hadde man fått den opprinnelige harddisken med de originale ProTools- eller Cubase-innspillingene med 24/96 eller 24/192 oppløsning som aldri har vært innom en CD, ja da hadde nok PC/Mac-løsningen vært klart best.
En del av de tidligste SACD utgivelsene fra Sony Music ble mastret på følgende måte: analogtapene ble avspilt via båndmaskin og gikk absolutt korteste vei til DSD A/D konverteren. Uten noen Pc/proTools eller noe annet "dritt" fordi disse redskapene ikke på dette tidspunkt kunne takle DSD. Bare unntaksvis ble det benyttet EQ på musikken.
Det er først nå i den senere tid at jeg er blitt klar over hvor vanvittig bra disse SACD'er. Dette har skjedd i takt med at stereoanlegget mitt er blitt som et åpent vindu mot musikken. Og det er nettopp denne utrolige siktbarheten inn i musikkens innerste detaljer som er besnærende med disse SACD'er. Det er en vanvittig åpenhet i lyden. ( Ella & Louis singel layer SACD omtalt i 'The Clever little clock' tråden er en av disse).

Synd at ikke flere discer er mastret på denne måten. Doug Sax har sagt i et intervju at bare det at signalet går ubehandlet/uprossesert gjennom workstations gjør at lyden taper seg. Mindre digitalt gir bedre lyd.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Tvert imot mener jeg at digital kilde som regel er uten betydning for lydkvaliteten, og at man dermed kan gå for den mest praktiske løsningen.

-k
Mener du dette?

Med digital kilde antar jeg at du mener alle moduler en digital kilde inneholder, inkludert DA-konverteringen?

Overrasker meg meget hvis din mening gjenspeiler formuleringen.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
En gang for lenge siden var det umulig å overbevise kirkens menn om at jorden er rund...

De døde alle som ignoranter ;D
For oss Ateister så har jorden vært rund siden tidenes morgen.! :eek: 8)
Og med det samme vi er inne på runde ting som funker best, slik som hjul, CD, vinyl og jordkloden.... 8)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Ja ???

Eksagt eller nøyaktig kopi er IKKE det samme som 100% identisk..
Det vil alltid bli en forskjell, forskjellen kan under visse forutsettinger være til det bedre, men aller helst til det verre (min påstand er ikke mye verre, men ikke så bra som originalen), men garantert anerledes.. Kanskje ikke så lett hørbart i alles ører, men det er en trenings sak, ikke alle er født med ski på beina ;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
For de som mener at behandling av digitalt medie ikke forandrer seg så lenge det ikke er komprimert, bør absolutt ta en titt HER..
Nøyaktig beskrevet hva som er gjort hele veien, stoler du ikke på meg, så ta en test selv..
Det er kanskje lettere å lure ører enn øyne, har ikke satt meg inn i hva som er mest "lettlurt" men jeg mener at dette er så tydelig at det holder som bevis på at digital behandling forandrer seg fra originalen, ikke alltid til det verre, men du klarer aldri å lage en 100% identisk kopi..

Så da kan du spørre deg selv, trives du med den form for avspilling du bruker i dag.?
Er svaret ja, så er det jo greit..
Er svaret nei, så bør du tenke på å finne deg en annen måte å formiddle musikken på..

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
dette var intresant. har ingen problem med å se forskjell. er denne sammenligningen virkelig reel ?
dette må vi ta tak i. kan noen fortelle hvorfor det er forskjell !! og hvorfor vi /han digitalt måler likt signal.
her er det jo store synlige forskjeller........om lignene skjer på lyd-kopiering, vil det svært hørbart.
nå venter jeg i ulidelig spenning på "bevisene" som forteller at de alikevel er like,,,
For de som mener at behandling av digitalt medie ikke forandrer seg så lenge det ikke er komprimert, bør absolutt ta en titt HER..
Nøyaktig beskrevet hva som er gjort hele veien, stoler du ikke på meg, så ta en test selv..
Det er kanskje lettere å lure ører enn øyne, har ikke satt meg inn i hva som er mest "lettlurt" men jeg mener at dette er så tydelig at det holder som bevis på at digital behandling forandrer seg fra originalen, ikke alltid til det verre, men du klarer aldri å lage en 100% identisk kopi..

Så da kan du spørre deg selv, trives du med den form for avspilling du bruker i dag.?
Er svaret nei, så bør du tenke på å finne deg en annen måte å formiddle musikken på..

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
BTW, sjekk ut Lavry DAC'er, har hørt et par proff-varianter som låter meget bra.
Lavry er også den proffdacen jeg holder for å være mest "audiofil".
Den har også en "world psu" så det er jo mulig å kjøpe de brukt verden over!
Det gjør jo ting meget interessant.

mvh

B

Back_Door

Gjest
Eksagt eller nøyaktig kopi er IKKE det samme som 100% identisk..
Det vil alltid bli en forskjell, forskjellen kan under visse forutsettinger være til det bedre, men aller helst til det verre (min påstand er ikke mye verre, men ikke så bra som originalen), men garantert anerledes.. Kanskje ikke så lett hørbart i alles ører, men det er en trenings sak, ikke alle er født med ski på beina ;)
Det er tydelig at noen synes ny teknologi er skremmende.
Nå forstår jeg bedre hvorfor du har valgt en sveivegrammofon som din avartar. Det er kanskje ikke heller tilfeldig at dine interesser går mot gamle amerikanske biler, rør og vinyl.. ;D

Mer seriøst: Hvorfor kverulerer du rundt noe som er bevist, bare fordi det representerer en teknologi du selv ikke ønsker å bruke? Knutinh har jo bevist dette på en meget troverdig måte. Du må også gjerne kontakte andre FAGFOLK på området for å sjekke hvor mange som støtter dine ideer.Denne teknologien er nemlig så kjent og utprøvd, at det som du tviler på ikke er vanskelig å få avklart ;)

C

cpc

Gjest

Det så spesiellt ut Rotis, og jeg kan ikke forklare hvorfor det er slik. Mulig Knutinh kan ha en forklaring?
Det er jo et argument for din teori om at kopi ikke er lik originalen.

Men, hvor mye kjenner du til digital behandling? Hvordan ville en fil se ut, det være seg tekst i mitt eksempel,
dersom ett (1) bit manglet?

Du har jo selv lagt ut eksempel for din teori her, det samme har Knutinh gjort. Har du sett og forstått den?

Bruker man rippeprogram ala EAC, er det ingen grunn til at kopien skal skille seg fra originalen. IMHO er dette innlysende, logisk og rett.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1

Hvordan gikk du fram da du kopierte bildet? Artifaktene i det kopierte bildet har en karateristikk som ligner de man kan få når men tar en skjermdump. En skjermdump gir IKKE en eksakt kopi.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Høh...

Tenk å påstå at jorden er rund!
Den er jo full av ujevnheter, og skifter fasong med tidevannet.

T

timc

Gjest
Har ikke internett egne standarder for farger og slikt som automatisk blir lagt til ting som blir lastet opp?

Jeg er forøvrig enig med rotekroken om at en kopi ikke er 100% identisk med orginalen. Prøv med en CD. ta en kopi av en kopi av en kopi. osv.......den virker ikke til slutt. Har ikke testet dette selv. Men har kompisser som har prøvd. Mener å huske at det ikke skulle så mange til heller.

Mv

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Jeg prøver ikke å si på noen måte at du tar feil. Forskjellene er jo svært tydelige, men kan det være at det er noen smådata som er gått tapt på veien, og at det andre bilde ikke er en "eksagt" kopi (uten at jeg er noen ekspert på området, bare så det er avklart med det samme)?
Du har lastet bildet opp på en ekstern nettserver på internet, og så lastet det tilbake på din maskin igjen. Jeg vil tro at det ligger adskillig flere muligheter for tap av data, og dermed reduksjon i kvalitet, ved en slik prosess enn ved å lese av en CD-plate på en god brenner i PC/Mac med et godt rippeprogram ala EAC. En liten feil på den eksterne serveren, et øyeblikks linjeproblem under overføringen el.l.
Har du forsøkt å brenne bildet som data på en CD-R og så laste det tilbake i maskinen? Uansett resultat så mener jeg det ville vært en mer reell sammenligning ut fra hva som diskuteres her på tråden.

Topp Bunn