Hva er vits med hi-end cd-spillere?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Tror ikke du helt forstår hva DIGITAL DATABEHANDLING utgjør, Rotis. Er selv IT tekniker. Bilder skal IKKE endre seg hvis du lagrer i et ikke-komprimert format, da teller ikke .jpg. o.l. En bit er en bit osv. Hvis du har en PC som endrer det digitale innholdet i filer så er det på tide å handle ny burk!

Priser har vi ikke snakket om. Det var vel heller ikke grunnlaget for tråden.

Men det er klart, du får mye det du betaler for innen IT som innen High-End CD-spillere...trust me, I know! ;D

Det er vel mere bruksmåte og gjengivelseskvalitet av MUSIKKEN vi diskuterer, ikke sant?
.BMP er ikke komprimert, hvorfor forandrer selv .BMP bilder seg når de blir behandlet.?
Maskin er snart to år gammel, men har ingen planer om å skifte den ut med det første, jeg har ikke tro på at gresset blir så mye grønnere med ny maskin :D

Hva er vits med hi-end spillere er enme, jo, det er for å få frem musikken på best mulig måte og det må gjøres med en god/bra CD spiller..
Hvorfor skaffe seg enda mer jobb og styr i tillegg til støy og høye utgifter, bare for å kunne lytte på musikk på en annen måte, som slettes ikke behøver være noe bedre enn en CD spiller til samme pris..
Jeg undres over grunn til å legge så mye penger og jobb for å ha et system i platene, Ikea har CD hyller som du får kjøpt for en billig penge, bare sett platene i alfabetisk rekkefølge og nyt musikken fra en skikkelig CD spiller ;)

Bruksmåte på CD spiller er jo hav lettere enn en PC..
Musikken høres absolutt best ut via en CD spiller..
Poenget ditt var.? ;D
(jada jeg føler meg veldig bra faktisk 8))

High-End CD spillere er ikke noe som alle foretrekker, samme kan sies om PC basert avspilling med DAC også..
Noen trives også best med vinyl, alt handler om egen preferanse og hva en ønsker selv..
Jeg har ikke tenkt til å overtale noe med PC og DAC til å gå over til CD spiller, de som har PC og DAC bør heller ikke overtale de som har CD spiller å gå over heller..
Dette bør være frivillig og alle bør tenke over konsekvensene ved PC eller CD spiller, for begge metodene har sine "feil" og begrensninger..

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Kunne vært spennende å forsøkt dette, men hvordan i h...... begynner jeg??

Hva slags PC skal jeg kjøpe?

Holder det med hvilken som helst billig bærbar?

Hva slags program trenger jeg?

Hvor kjøpes dette?

Hvordan får jeg musikk inn på PC-en?

Om jeg må ta et datakurs for å få til dette, blir det allikevel enklere med CD :-[

K

knutinh

Gjest
Alle data som blir behandlet, vil ikke bli 100% identisk med originalen,
Hvis dette stemmer så står vårt samfunn for fall. Hvis det ikke er mulig å kopiere digitale data tapsfritt så må vi legge ned banksystemet, alle de utallige offentlige registre du er inne i, all fly/tog-traffikk, etc.

Tilbake til konto-bok, papir-registre og regnestav altså.

Du sitter på informasjon som er en krutt-tønne for samfunnet som vi kjenner det!

Så skal liksom musikken overført til PC bli 100% som originalen eller bedre og til lavere pris enn en skikkelig CD spiller.?
Skal jeg le eller gråte.?
Jeg har bevist over enhver tvil at dette er mulig ved en dokumentert test her på hifisentralen. Poenget med testen var nettopp å ha noe håndfast å vise til når slike diskusjoner oppstår.

Det rare er at jeg viser til denne testen ca en gang i mnd men likevel virker det ikke som om folk har noe ønske om å ta til seg informasjonen.

-k

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
645
Kunne vært spennende å forsøkt dette, men hvordan i h...... begynner jeg??

Hva slags PC skal jeg kjøpe?

Holder det med hvilken som helst billig bærbar?

Hva slags program trenger jeg?

Hvor kjøpes dette?

Hvordan får jeg musikk inn på PC-en?

Om jeg må ta et datakurs for å få til dette, blir det allikevel enklere med CD :-[
Mye å velge i!
Det enkleste er ofte det beste:
1. MiniMac
2. Ja, om den ikke bråker
3. iTunes
4. Lastes ned gratis fra www.apple.no
5. Start iTunes og putt CD-en i maskinen.

6. Og så trenger du en DAC. Miglia HarmonyAudio f.eks. 1290kr.

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Hva er vits med high-end cd-spillere når man kan laste all informasjon på en harddisk og sende det videre til en high-end Dac?
Ja takk begge deler ;D Det greieste er jo en high end DAC integrert med CD-spiller - da får man i pose og sekk og kan koble på en SqueezeBox eller tilsvarende. Og så er det utrolig deilig å knotte på high-end utstyr..... men setter man ikke pris på det så bevares... det skal ikke mange hundrelappene til for å lage lyd :p

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
OT , val : Der er jo flere måter å gjøre dette på, Squeezebox, Transporter, Sonos, Soundbridge, Apple Airport, ethernet, trådløs, du velger...
Litt info om Squeezeboks : http://angerman.net/squeezeboxfaq/book.html

Cd er data, hvorfor skal det da alltid diskuteres om det blir korrekt på en pc ? Det blir som det er, ikke mer, ikke mindre, kanskje det er frastøtende at man ikke kan tweake en pc som man kan med cd avspiller ? Mister man interessen for musikk fordi man ikke kan påvirke den ?
Men ja, alle er fritt stillet til å velge !

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
MiniMac er ikke vannkjølt... ;)
Nei, Mac mini er vel et unikum, jeg er mac-bruker selv, så det er forsåvidt en grei løsning.
Men mange kvier seg for å velge Mac, også var det dette med den fine sølvskiva i den fine Cd-spilleren da!

Og noe som jeg hater med mac: Slot-in cd-spiller!! Det er faen meg den værste driten som er oppfunnet! Gud vet hvor mange macer jeg har skrudd i filler pga dette (heldigvis fått det sammen igjen, dog)

PK
Edit: ca 75 mac'er på arbeidsplassen ;)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
645
Kvier man seg for å velge Mac kan en naturligvis kjøre hvilken som helst stillegående laptop eller PC. Men det synes å være sjelden vare...

Men jeg kan vanskelig skjønne hvorfor de som kvier seg skulle kvie seg for å kjøpe en miniMac og kjøre Windows på den? ;)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Mye  å velge i!
Det enkleste er ofte det beste:
1. MiniMac
2. Ja, om den ikke bråker
3. iTunes
4. Lastes ned gratis fra www.apple.no
5. Start iTunes og putt CD-en i maskinen.

6. Og så trenger du en DAC. Miglia HarmonyAudio f.eks. 1290kr.

Takker for info :)

Men hva kan dette sammenlignes med lydmessig? Var fornøyd med Meridian 506-24, og ønsker ikke noe dårligere lyd enn dette!

Vet om folk som kjøper pc-dacer til 30 laken, og det har jeg ikke råd til for øyeblikket

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
591
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
PC og DAC er ikke for musikkelskere.
Enten man spiller vinyl eller cd er det en helt egen følelse å lete etter akkurat den plate eller den låten eller bare gå på oppdagelsesferd i samlinga.
Det blir alt for upersonlig å legge opp spillelister på PC eller plukke frem et album fra PC'en.
Jeg mener bestemt at PC/DAC er et blindspor, og de som går for denne løsningen før eller senere vil gå lei og spille cd/vinyl igjen - så sant man er musikkelsker da, og ikke teknofrik.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
645
Søker du forumet finner du en rekke tips på DACer. Bruker du en Mac eller en Toshiba kan du kople til de fleste DACer vha Toslink som leveres standard med disse maskinene. Ellers finnes det en rekke USB-dacer til mellom 1 og 10k. Disse er hyggelig priset siden de selges i musikkforretninger og ikke i hi-fi-sjappa... ;)

Om du bare vil prøve uten å benytte mye penger er HarmonyAudioen et funn. Den låter suverent i mitt anlegg, men krever FireWire og minijack-kabler. FireWire finner du på alle Macer, men ikke på alle PC-laptoper. Gode minijack-kabler lager du enklest selv.

Ønsker du balanserte utganger kan AudioFire 2 være verdt å prøve. Fåes hos http://www.sound1.no/ .Men OBS! Denne krever også FireWire.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Som vanlig har diskusjonene lett for å gli ut her inne...

Det som bør være interessant å diskutere er vel om det er mulig å få godlyd av ripping+avspilling+DAC, ikke om man synes det tar for lang tid, ser stygt ut osv...

Det blir som å diskutere kvaliteten på siste Minor Majority plata og argumentere med at platebutikken ligger for langt unna så det blir så stress å kjøpe plata... ::)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Enten man spiller vinyl eller cd er det en helt egen følelse å lete etter akkurat den plate eller den låten eller bare gå på oppdagelsesferd i samlinga.
Det blir alt for upersonlig å legge opp spillelister på PC eller plukke frem et album fra PC'en.
Jeg mener bestemt at PC/DAC er et blindspor, og de som går for denne løsningen før eller senere vil gå lei og spille cd/vinyl igjen - så sant man er musikkelsker da, og ikke teknofrik.
Dette er stikk i strid med mine erfaringer. Jeg hører veldig mye mer musikk nå enn før. Jeg tror det kommer av at det er lettere å skifte album. Derfor er dette veien å gå for de som er opptatt av musikken og ikke alt det andre fjaset ;)

Synes også det kan gi en god følelse av å bla fysisk gjennom en LP/CD bunke, men helt ærlig, hvor ofte gjør du egentelig dette?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
645
P
Det kan du nok mene, men slike kategoriske utsagn er ofte ikke riktige...

Jeg har forlengst skrotet CD-spilleren min. Spiller også vinyl. Elsker musikk. Og er ikke teknofrik ;)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
føler at hele denne tråden er en provokasjon mot god lyd. å bryr dere ikke om å lytte eller om dere ikke har  lert dere å bry dere om forskjeller, så gå over i et data-forum der kopiering av lyd,bilde,spill osv er på lik linje.
la oss som bryr oss om nerven i musikken vere i fred.
:mad: :mad: :mad: :mad:
Tviler på om du egentelig har testet dette så mye ut i praksis.

Den dagen jeg ble overbevist koblet vi en pc, via Apple Airport og jallaoptisk fra Claes Olson, til DAC. Deretter ble selekterte lydspor rippet lossless og sammenlignet med Teac Esoteric X3. Prismessig var det da en pc løsning til ca 1500 kr (om man regner med at de fleste allerede har en pc stående) vs dedikert spiller til 60 000. Via en dcs DAC var det rett og slett umulig å høre forskjell. Hvordan dette da kan være en provokasjon mot god lyd er mer enn jeg kan forstå.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Det kan du nok mene, men slike kategoriske utsagn er ofte ikke riktige...

Jeg har forlengst skrotet CD-spilleren min. Spiller også vinyl. Elsker musikk. Og er ikke teknofrik ;)
jeg har en sony DAT2000 til mine gamle cdbånd,og to styk pioner DAT med dobbelt hastighed (24bit) til at optage analog lyd på (skåner den dyre pickup,og lyder langt bedre på analoge optagelser iøvrigt - tv og tuner)
ejer ikke en cdafspiller og har forlængst erkendt min begrænsning mht at bygge bedre DAC end min LCDAC med samtlige clocks og audio note overførselstrafoer/rør etc..som på ingen måde kommer i nærheden af den lyd grammofonen giver.

tecknofreak? nope så hellere jazz/blues/rock/folk - hehe

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
Tviler på om du egentelig har testet dette så mye ut i praksis.

Den dagen jeg ble overbevist koblet vi en pc, via Apple Airport og jallaoptisk fra Claes Olson, til DAC. Deretter ble selekterte lydspor rippet lossless og sammenlignet med Teac Esoteric X3. Prismessig var det da en pc løsning til ca 1500 kr (om man regner med at de fleste allerede har en pc stående) vs dedikert spiller til 60 000. Via en dcs DAC var det rett og slett umulig å høre forskjell. Hvordan dette da kan være en provokasjon mot god lyd er mer enn jeg kan forstå.
at du ikke hører forskjell, er meg totalt uforståelig.
har utallige venner (bekjente) som bruker pc baserte plattformer. med dedikerte lydkort, kraftige strømorsyninger osv, helt fra vanlig stue saker, til veeeldig dyre. å da snakker vi pc plattformer lett over 50 k.
å forskjell, joda. til de grader. så at noen ikke hører dette.....som sakt, totalt uforståelig, og ikke min skyld.
skal vel ikke si jeg er den med mest fartstid på pc-plattormen som lydkilde.
men syntes lydforskjellen er så stor at det er helt uinntresant. men for all del, kan noen demonstrere en godt lydene sak, misunner dere nemlig den totalt overlegene bruker vennligheten

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
mm.. koser meg 8)
Er vel med PC/DAC som med CD når den kom.?
Hvor mange år tok det før CD ble bedre enn vinyl når du regner krone for krone i "elektronikk".?
Sånn grovt regnet, det er jo ikke mulig å si nøyaktig, så vil jeg si 20 år fra CD ble introdusert på markdedet til den passerte vinyl..

For de som husker kampen mellom VHS, 2000 og Beta, så vant VHS selv om det var dårligst, brukervennlighet og mengder med filmer var vel avgjørende den gangen, men vi alle vet hva som egentlig skulle vært vinneren..

Laser Disc ble vel introdusert i Japan ca 1976 om jeg ikke tar helt feil, bilde og lyd var vesentlig bedre enn DVD i mange år, men så var det denna snuinga av plata på LD som gjorde at de tapte kampen mot DVD, solgte vel sjela mi og alt av LD i 2001, elendig lyd og få filmer var det jeg endte opp med da, men det er ingen tvil om at DVD har passert LD i dag..

Produsentene propper oss full av shit å skal ha oss til å kjøpe det nyeste hele tiden, veldig mange går i baret med begge beina, jeg har brent meg så mange ganger at jeg går ikke på PC/DAC på mange år, om jeg noen gang kommer til å gjøre det..
Dere andre kan hive penga ut av vinduet for min del, bare ikke rør penga mine ;)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
at du ikke hører forskjell, er meg totalt uforståelig.
har utallige venner (bekjente) som bruker pc baserte plattformer. med dedikerte lydkort, kraftige strømorsyninger osv, helt fra vanlig stue saker, til veeeldig dyre. å da snakker vi pc plattformer lett over 50 k.
å forskjell, joda. til de grader. så at noen ikke hører dette.....som sakt, totalt uforståelig, og ikke min skyld.
skal vel ikke si jeg er den med mest fartstid på pc-plattormen som lydkilde.
men syntes lydforskjellen er så stor at det er helt uinntresant. men for all del, kan noen demonstrere en godt lydene sak, misunner dere nemlig den totalt overlegene bruker vennligheten
Å argumentere mot slike påstander blir både vanskelig og meningsløst. Bortsett fra at jeg aldri har sagt at det er din skyld... ;)

Jeg har ikke så god greie på data at jeg forstår hva som gjør at en pc koster 50 000.... men som sagt: i dette oppsettet var det umulig å høre forskjell selv om det også ble benyttet trådløs overføring. I ettertid har jeg jo forstått at dette er helt i overenstemmelse med teorien.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
mm.. koser meg 8)
Hvor mange år tok det før CD ble bedre enn vinyl når du regner krone for krone i "elektronikk".?
Sånn grovt regnet, det er jo ikke mulig å si nøyaktig, så vil jeg si 20 år fra CD ble introdusert på markdedet til den passerte vinyl..

For de som husker kampen mellom VHS, 2000 og Beta, så vant VHS selv om det var dårligst, brukervennlighet og mengder med filmer var vel avgjørende den gangen, men vi alle vet hva som egentlig skulle vært vinneren..

Laser Disc ble vel introdusert i Japan ca 1976 om jeg ikke tar helt feil, bilde og lyd var vesentlig bedre enn DVD i mange år, men så var det denna snuinga av plata på LD som gjorde at de tapte kampen mot DVD, solgte vel sjela mi og alt av LD i 2001, elendig lyd og få filmer var det jeg endte opp med da, men det er ingen tvil om at DVD har passert LD i dag..

Produsentene propper oss full av shit å skal ha oss til å kjøpe det nyeste hele tiden, veldig mange går i baret med begge beina, jeg har brent meg så mange ganger at jeg går ikke på PC/DAC på mange år, om jeg noen gang kommer til å gjøre det..
Dere andre kan hive penga ut av vinduet for min del, bare ikke rør penga mine ;)
jeg er enig i alt pånær din påstand om at cd lyder bedre end lp..det er måske forklaringen på du mener el34pushpull lyder bedré end 2A3se!
i mit univers er analog lyd via singleendede trioder over effektive højtalere - LANGT bedre end cd via hvad som helst.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
mm.. koser meg 8)

Dette blir en litt feil sammenligning, da det jo ikke er et helt nytt format som introduseres. (Enig med deg i mye av det andre forresten) Poenget er vel at det er veldig enkelt og greit å legge en kopi av cden inn på HDen og la maskina mate dacen med signal istedenfor en dyr cd-spiller.

Og slik jeg kjenner teknologien vi omgir oss med (takk Discovery/National Geographics... ;)), skulle det være en særdeles grei oppgave å streame et digitalt signal ut til en DAC. Problemet oppstår først i det øyeblikket man introduserer enkel, velkjent og velutprøvd teknologi i en hi-fi setting. Da må det kjøles, fryses, vatres, velsignes osv før det kan være godt nok.

C

cpc

Gjest
mm.. koser meg 8)
..... jeg har brent meg så mange ganger at jeg går ikke på PC/DAC på mange år, om jeg noen gang kommer til å gjøre det..
Du er virkelig langt utpå jordet!!

Jeg vil oppfordre deg til å lese litt om stoffet, kanskje lære noe nytt. Så slipper du å fremstå så ignorant ved neste korsvei!

Hvis du ikke vil lese, så kan du gjøre et forsøk:

Skriv en side i word om noe du liker, f.eks. musikk.
Lagre dette, og brenn ut en cd. Sett cden i pcen, eller hvilken som helst pc, og se hva som skjer! Samme dokumentet kommer frem! Helt identisk! QED...

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
bare et enkelt spørsmål, siden det alikevel er så enkelt som du beskriver.
kan du fortelle oss hvorfor eldre cd-spillere ikke ville ville spille brente plater ?
vi kan begynne der.
Du er virkelig langt utpå jordet!!  

Jeg vil oppfordre deg til å lese litt om stoffet, kanskje lære noe nytt. Så slipper du å fremstå så ignorant ved neste korsvei!

Hvis du ikke vil lese, så kan du gjøre et forsøk:

Skriv en side i word om noe du liker, f.eks. musikk.
Lagre dette, og brenn ut en cd. Sett cden i pcen, eller hvilken som helst pc, og se hva som skjer! Samme dokumentet kommer frem! Helt identisk! QED...

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Hva er vits med high-end cd-spillere når man kan laste all informasjon på en harddisk og sende det videre til en high-end Dac?
Jo, for meg som sitter i stummende mørke og lytter på musikk så er den minste ekstra støy et stort problem. Selv den mest støysvake harddisk lager alt for mye lyd. Jeg er ekstremt opptatt av dynamikken, og ser ingen poeng i å strebe etter det i anlegget for så å ødelegge dynamikken med ekstern støy.
Etter å ha byttet ut min Hegel CDP4A mot en Wadia 850, fått justert utgangsnivået på 850 optimalt mot effektforsterkeren min så må jeg bare spørre... Hvorfor i pokker skulle jeg plusse på sus og støy når det låter så ekstremt fantastisk rent, stort, 3-dimensjonalt, nøyaktig, magisk og ikke minst utrolig dynamisk med en high-end CD-spiller?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Selv den mest støysvake harddisk lager alt for mye lyd.
Det spiller mindre rolle hvor mye/lite støysvak diskene er da de befinner seg i et annet rom.
;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
[ ... ]
Hvis du derimot konsulterer faglitteratur (så som Journal of Audio Engineering Society), ingeniører som jobber innen feltene etc, så tror jeg du vil finne at de fleste er forsiktige med påstander om store forskjeller, og at blindtester ikke gir støtte til at en CD-spiller til 100.000 gir bedre lyd enn en til 5.000,- Kort og godt er det innen disse leirene enighet om at det er "godt" (om ikke perfekt) samsvar mellom teori og praksis.

[ ... ]

mvh
Knut Inge
Jeg hadde ingen problemer med å høre hva som var hva i en blindtest mellom cd-spillere. Kvalitetsforskjellene var betydelige, og jeg trengte ikke mange sekundene før jeg var sikker på hvilken jeg hørte.

B

bender

Gjest
hvorfor er det så vanskelig å få laget en minijack digitalutgang på desse ipod og andre harddiskspillerene?
hva er vel bedre enn å ligge i sofaen med en slik i hånden med skjermen og utvalget rett foran øynene og en tynn tapsfri ledning til dacn.. :D

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
her er en løsning som funker for meg.

Signalkilder
Til cdspilling og film - primare v25
Til pc, eh, en pc og en apple airport, pcen står i naborommet, men det er ikke for langt til å bytte låter med f.eks logitechs fjernkotroll. Kostnad 800 kr for airporten, pc har man.

dac-pre bel canto dac 3. Denne har bare digitale innganger og passer perfekt til dvd og pc som drivverk.

Resultatet?
Vel, airporten og dvden låter forskjellig. Jeg klarer ikke bestemme meg for hva som er best. Skal prøve en bedre optisk kabel fra airporten da den jeg har er fra clas ohlson. Kanskje det gjør at pc går forbi på kvalitet? Pr i dag synes jeg det låter like bra, og begge låter fordømt bra.

Dette funker for meg. At noen mener musikk ikke kan nytes via moderne teknologi for være deres eget problem. At de ser seg nødt til å disse andre for deres valg er vel bare trist. Fleksibilitenen f.eks når man har folk på besøk og lager playlist er nok grunn for meg. Ingen kan ødelegge cdene mine i festlig lag, de får bare tilgang på winamp :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
hva er vel bedre enn å ligge i sofaen med en slik i hånden med skjermen og utvalget rett foran øynene og en tynn tapsfri ledning til dacn.. :D
Mye!

F.eks en slik i hånden med trådløs overføring til dacen.
;)

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Det spiller mindre rolle hvor mye/lite støysvak diskene er da de befinner seg i et annet rom.  
;)
Selvsagt en løsning, men det høres da fryktelig dyrt ut hvis man skal overføre lyd via gode kabler frem til der man sitter og lytter. Dessuten må man nok betale mer for en DAC som faktisk er like bra som Wadia 850 enn det jeg betalte for min Wadia 850 på bruktmarkedet. Må innrømme at da ser jeg ikke helt poenget med PC/DAC-løsning.

En annen ting er jo at man må ha en skjerm tilkoblet for å lete etter de låtene man vil høre. Å ha en skjerm foran meg der jeg lytter er uaktuelt for lyden sin del. Når jeg hører for en forskjell det gjør bare å fjerne racket bak høyttalerne, så vil alt som ødelegger for 3-dimensjonaliteten være fy-fy hos meg. Å måtte springe til et annet rom for å velge låter synes jeg heller ikke er noe alternativ.

Men-men... Alt dette er jo ut fra meg og min situasjon. Jeg ser ikke bort fra at PC/DAC kan være en god løsning for mange, men ikke for meg. Jeg holder meg til high-end CD en stund til jeg ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Selvsagt en løsning, men det høres da fryktelig dyrt ut hvis man skal overføre lyd via gode kabler frem til der man sitter og lytter. Dessuten må man nok betale mer for en DAC som faktisk er like bra som Wadia 850 enn det jeg betalte for min Wadia 850 på bruktmarkedet. Må innrømme at da ser jeg ikke helt poenget med PC/DAC-løsning.

En annen ting er jo at man må ha en skjerm tilkoblet for å lete etter de låtene man vil høre. Å ha en skjerm foran meg der jeg lytter er uaktuelt for lyden sin del. Når jeg hører for en forskjell det gjør bare å fjerne racket bak høyttalerne, så vil alt som ødelegger for 3-dimensjonaliteten være fy-fy hos meg. Å måtte springe til et annet rom for å velge låter synes jeg heller ikke er noe alternativ.

Men-men... Alt dette er jo ut fra meg og min situasjon. Jeg ser ikke bort fra at PC/DAC kan være en god løsning for mange, men ikke for meg. Jeg holder meg til high-end CD en stund til jeg  ;)
Jeg tror ikke du helt har forstått hvordan en Squeezebox fungerer. Overføringen skjer trådløs, og du slipper å forlate godstolen for å velge låt.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=360761

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2

Men-men... Alt dette er jo ut fra meg og min situasjon. Jeg ser ikke bort fra at PC/DAC kan være en god løsning for mange, men ikke for meg. Jeg holder meg til high-end CD en stund til jeg  ;)
Hørt om Sonos? En fjernkontroll ødelegger særdeles lite for 3-dimensjonaliteten... ;)

T

timc

Gjest
Jeg gjorde en sammenligning mellom PC/Airport/Flac og en Denon 2910 inn på en dCS. Til min overraskelse var Denonen overlegen.

Mvh

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Jeg tror ikke du helt har forstått hvordan en Squeezebox fungerer. Overføringen skjer trådløs, og du slipper å forlate godstolen for å velge låt.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=360761
Tok en titt på linken din. Noe å tenke på til stua. Når det gjelder lytterommet mitt, der jeg prøver å skvise mest mulig godlyd ut av hver krone, så kommer jeg fortsatt ikke unna en serdeles god DAC og dyre kabler, uansett hvor kort de kablene er. Siden jeg slipper å tenke WAF i lytterommet, så fastholder jeg at high-end CD-spiller er den beste og billigste løsningen for best mulig lyd der. Dere skal selvsagt få være så hjertens uenige som dere bare vil, men hvis noen skulle ønske så er dere velkommen til en liten lytteaften hos meg. Det er ikke et sosialt lytterom. Kun en av gangen kan sitte og lytte. Til gjengjeld er det helt utrolig god lyd for den ene. Bare send meg en PM hvis dere ønsker så ordner vi en liten lyttesession.

EDIT:
Glemte forresten å legge til at jeg har et lite lydstudio hvor alt er basert på harddisk-recording, så det er ikke det at jeg er fremmed for lyd via PC og harddisk. Jeg synes bare at high-end CD-løsningen i lytterommet funker bedre der.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fikk hørt og sett litt på Sonos for noen dager siden.

Fantastiske saker.
Enkelt og funksjonellt. Fjernkontrollen med skjerm er genial og lekker.

Lydmessig vet jeg ikke hvordan selve Sonosen funket, men gjennom litt "beskjedent" Mark Levinson utstyr.....dac, pre og power, låt det ikke så verst  ;D

K

knutinh

Gjest
  • En PC*) kan benyttes til høykvalitet avspilling. De fleste CD-ene som du har i hylla har sannsynligvis gått igjennom en PC.
  • En vanlig hyllevare PC støyer normalt mer enn hva som er akseptabelt på stua. Løsninger på dette er å sette den i en boks, i et annet rom, eller bruke software/hardware som reduserer/fjerner støyen. Noen modeller støyer også betydelig mindre enn andre. Evt kan man bruke PC-en som server og en liten set-top-box med display og fjernkontroll tilknyttet PC med nettverk.
  • Jeg er helt enig i at det er en egen "kos" å hente ut en CD, å se på coveret og legge plata inn i spilleren. Spilleren er i mitt tilfelle en PC som gir meg oversikt over alle sporene med titler på skjermen i det øyeblikket jeg legger inn skiva ;-)
  • PC trenger ikke å være begrenset av formatet CD. Linn selger musikk på nett i hirez PCM, NRK streamer nettradio i 5.1, og det er mulig å spille av DVD-A på PC. Dessuten gir PC store muligheter til romkorreksjon/dsp

*)Jeg bruker her "PC" som fellesbetegnelse på hjemmedatamaskiner fra ibm, dell, apple m.fl. med mindre annet er angitt.

O

omholt

Gjest
Tviler ikke på at man kan få like god lyd med PC og DAC/Slim Device Transporter som med en CD spiller. Det er ikke et argument for min del.

Skal ramse opp noen årsaker igjen til at jeg ikke vil gå over til PC og DAC:
1. Ønsker ikke å bruke tid på å rippe hver gang jeg kjøper en ny CD. Den skal rett i i spilleren.
2. Kan være noe tidkrevende å sette seg inn hvordan gjøre tingene på rett måte. Plutselig dukker det opp noe nytt, så man sette seg inn i det også. Mindre tid til å lytte.
3. Det er noe nostgalgisk ved å finne CDen i hyllen og legge den i spilleren. Sjansen for at man hører gjennom en hel plate er også større og finner godbiter som tar litt tid å like.
4. PCen støyer for mye.
5. NAS-en ekstra boks vil jeg ikke ha!
6. Vanskelig å få testet DACer pr. dags dato. En signalkilde skal matche resten av anlegget. CD spillere kan man enkelt få testet.
7. SACD
8. Aner meg at sjansen for ulovlig nedlasting av musikk blir mer fristende når man har musikken på PCen.

Om noen år tipper jeg det vil finnes flere CD spillere med innebygget hardisk. Da skal det vurderes hvis CD samlingen er blitt veldig stor.

Topp Bunn