Hva er viktigst mht ditt høyttalervalg.?

Hva er viktigst for deg når du skal velge høyttalere.?

  • At det er dyre elementer.

    Stemmer: 0 0.0%
  • At det er dyre delefiltre.

    Stemmer: 0 0.0%
  • At det er dyre og pene kasser.

    Stemmer: 0 0.0%
  • At elementer er enkelt og lett å drive.

    Stemmer: 0 0.0%
  • At delefilter er enkelt og lett å drive.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Lukket konstruksjon er best.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Refleks konstruksjon er best.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Horn konstruksjon er best.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bare det er lett å drive spiller det ingen rolle.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bruker gjerne ekstreme summer på amp (strøm) for å få høyttalere til å spille optimalt.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bare det låter slik jeg ønsker spiller det ingen rolle.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Helheten og at det låter som ett element er viktigst.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Må ha litt ekstra futt i bassen.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Shiter i "bass" bare jeg hører musikken like tydelig og detaljert i hele frekvensområdet.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Holografi, 3D og innsyn må være i absolutt toppklasse.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bare foten går så er det samma med holografi, 3D og innsyn.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bare de får gode tester så gjør jeg alt for at det skal spille optimalt hos meg.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Shiter i tester bare det har godt samspill med rommet.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Kjøper heller noe nytt enn å ha noe gammelt i hus, uansett hvor bra det gamle spiller.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bryr meg ikke om hvor gamle høyttalerene er, bare det låter bra.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Noe jeg har glemt å ta med som er viktig for deg (utdyp i innlegget).

    Stemmer: 0 0.0%
  • Andrehåndsverdi er mye viktigere enn musikken de gjenskaper.

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Bruk fornuften og svar ærlig..
Pris/lyd pr krone har jeg ikke tatt med, det er noe som er ganske så sannsynlig for de aller fleste av oss ;)
Bare klasket dette sammen for å få en liten pekepinn på hva andre kamerater her på HFS mener er viktigst for han..
La nå dette bli en hyggelig tråd som vi kanskje kan lære litt av hverandre, er da lov å diskutere å ha forskjellige meninger, men ikke la det bli en debatt på hva du kan høre eller ikke, eller hva du har lest andre mener/påstår ;)
Kjell
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Her var det jammen mange valg, men for min del manglet det et:
Så lenge det er en KLIPSCH !! ;)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Continuo skrev:
Her var det jammen mange valg, men for min del manglet det et:
Så lenge det er en KLIPSCH !! ;)
Vi legger jo ikke opp til krangling heller da ;D
Men tror jeg har dekket det aller meste som kan være viktig mht kjøp av høyttalere.?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg skulle gjerne hatt 8 valg her, men jeg tok bare med 7 :-[
Får ikke redigert det heller :p
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Kan kanskje ta med plasseringsvennlighet, men det spiller jo litt inn på punktet om rom. Det var ganske avgjørende for meg, selv om jeg gikk litt bort fra det etterhvert.

Fot - og helheten i lydbildet derimot ble stående som mest viktig.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
tore_v1 skrev:
Kan kanskje ta med plasseringsvennlighet, men det spiller jo litt inn på punktet om rom. Det var ganske avgjørende for meg, selv om jeg gikk litt bort fra det etterhvert.

Fot - og helheten i lydbildet derimot ble stående som mest viktig.
Du svarte jo på det selv, så da slapp jeg å si noe ;D
Tanken var å ta med alle de kritteriene som er viktig for deg, ikke bare de som er viktigst, sånn i tilfelle det er noen som misforsto meg 8)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
At jeg regner med at jeg kan selge dem igjen senere uten vesentlig tap. (Handler strort sett på bruktmarkedet)

Ellers kan jeg leve med mye rart så lenge det ikke gir meg lyttetretthet eller irriterer meg på noe vis.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Gjestemedlem skrev:
At jeg regner med at jeg kan selge dem igjen senere uten vesentlig tap. (Handler strort sett på bruktmarkedet)

Ellers kan jeg leve med mye rart så lenge det ikke gir meg lyttetretthet eller irriterer meg på noe vis.
Det er et kritterie som jeg ville satt på anlegg nr 2 eller 3..
For oss som virkelig elsker musikken, så er andrehåndsverdi et ikke-tema..
Regner med at det er du som krysset av for noe jeg hadde glemt.?
Det er ikke glemt, men noe som virkelig ikke burde vært et tema i det heletatt, sett med mine øyne som er mer glad i god musikkgjengivelse enn penger..
Syns ikke andrehåndsverdi har noe i denne sammenhengen å gjøre, sorry..
Kjell
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Rotekroken skrev:
For oss som virkelig elsker musikken, så er andrehåndsverdi et ikke-tema..

Syns ikke andrehåndsverdi har noe i denne sammenhengen å gjøre, sorry..
Kjell
8)


Stemte hønn og alder er samma f.

/jan
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
JanR skrev:
Rotekroken skrev:
For oss som virkelig elsker musikken, så er andrehåndsverdi et ikke-tema..

Syns ikke andrehåndsverdi har noe i denne sammenhengen å gjøre, sorry..
Kjell
8)


Stemte hønn og alder er samma f.

/jan
Noe annet hadde virkelig sjokkert meg, Jan ;D
Har du sett at:
Lukket = 0
Refleks = 0
Horn = 6
Vet ikke om det kalles ren utklassering jeg.? ;D
 
T

Tølper

Gjest
Rotekroken skrev:
Gjestemedlem skrev:
At jeg regner med at jeg kan selge dem igjen senere uten vesentlig tap. (Handler strort sett på bruktmarkedet)

Ellers kan jeg leve med mye rart så lenge det ikke gir meg lyttetretthet eller irriterer meg på noe vis.
[...]
For oss som virkelig elsker musikken, så er andrehåndsverdi et ikke-tema..[...]
Er dette noen gang et godt argument? Hva får noen til å tro det? Vel, samme kan det være.

Mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Velmålende elementer er best
Åpen baffel er best
Fulltoneelektrostat er best
Bånddiskant er best
Dyre terminaler
Van den Hul-kabling innvendig
Lakkfinish
Aluminiumskabinett
Sponkabinett
Dipol er best
Bipol er best
Dynaudio Esotar 330-diskant må de ha!

Tøyseavstemning.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Tølper skrev:
Rotekroken skrev:
Gjestemedlem skrev:
At jeg regner med at jeg kan selge dem igjen senere uten vesentlig tap. (Handler strort sett på bruktmarkedet)

Ellers kan jeg leve med mye rart så lenge det ikke gir meg lyttetretthet eller irriterer meg på noe vis.
[...]
For oss som virkelig elsker musikken, så er andrehåndsverdi et ikke-tema..[...]
Er dette noen gang et godt argument? Hva får noen til å tro det? Vel, samme kan det være.

Mvh
Om det er et godt argument eller ikke, ja det får dere bestemme..
Men tråden handler om kritterier som er viktige for musikk gjengivelsen for enkelte, ikke hva som vi får igjen når vi skal selge..
Det er vel viktigere at det låter bra, enn prisen vi kan få igjen.?

Det er plass til å sette opp dette som alternativ, men jeg kan faktisk ikke forstå hensikten..
Fler som vil ha det som et valg her eller.?
Kjell
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Rotekroken skrev:
For oss som virkelig elsker musikken, så er andrehåndsverdi et ikke-tema..
Ah beklager at jeg ikke fikk med meg dette. Det ekskluder jo slike som meg som ikke er så opptatt av musikk. Ergerlig at jeg har stemt helt på feilaktig grunnlag og laget kludder med statistikken din.

Men jeg er jo egentlig litt glad for at dere ikke tenker som jeg da, og handler nytt og blankpusset med stjerner i øynene og visa i baklommen. ::)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Gjestemedlem skrev:
Rotekroken skrev:
For oss som virkelig elsker musikken, så er andrehåndsverdi et ikke-tema..
Ah beklager at jeg ikke fikk med meg dette. Det ekskluder jo slike som meg som ikke er så opptatt av musikk. Ergerlig at jeg har stemt helt på feilaktig grunnlag og laget kludder med statistikken din.

Men jeg er jo egentlig litt glad for at dere ikke tenker som jeg da, og handler nytt og blankpusset med stjerner i øynene og visa i baklommen. ::)
Siden dette var svar til meg, så har jeg følgende og si til deg..
Du kan ikke komme lenger vekk fra sannheten, enn med de spydige bemerkningene dine ;)
Alle de flåsete påstandene dine er feil, i forhold til mine personlige kritterier..
Du burde kanskje tenke deg litt om før du kommer med slike utblåsninger.? ::) ;D

Men har likevel lagt til det som et valg for å slippe mer "krangling" i tråden ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Rotekroken skrev:
Men har likevel lagt til det som et valg for å slippe mer "krangling" i tråden ;)
Nemmen, det var jo hyggelig. Skjønt .. nå er det jo strengt tatt litt sent siden du har glemt å åpne for muligheten til å endre stemmer avgitt på sviktende grunnlag.

Men på den annen side ble jo da "Noe jeg har glemt å ta med som er viktig for deg" relevant likevel til slutt.

Så jeg får vel si meg tilfreds med dette, og heller tråle bruktbørsen etter nye høyttalere.

Men hvorfor egentlig denne tråden om høyttalere, bruker ikke dere musikkelskere heller pengene på plater da?
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
142
Shiter i "bass" bare jeg hører musikken like tydelig og detaljert i hele frekvensområdet
Har jo subb til bassen....
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Bass er nevnt som viktig parameter,- hvorfor er da ikke en luftig, myk og detaljert diskant med som ett alternativ? Ja, slik som Esotar D330 gir? :)

Synes ellers avstemningen er litt blanding av for mange rare valg.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Holografi, 3D og innsyn må være i absolutt toppklasse.

Bare foten går så er det samma med holografi, 3D og innsyn.



Er fot, holografi, 3D og innsyn en motsetning???
Jeg kan få fot i bilen, men jeg får det hjemme også selv om jeg har bra holografi og 3D.. Hva du mener med innsyn er jeg litt usikker på.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
"Hol Fotografi og Trangsyn"
Kult navn på butikk.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Som faginteressert blir det gjerne til at, til tross for at at jeg også vektlegger er resultatet, min vurdering går via selve konstruksjonen og metodikkene.

Jeg svarte: Noe jeg har glemt å ta med som er viktig for deg (utdyp i innlegget).

Fra tidligere er det gjort en del seriøs forskning på området høyttalere og persepsjon. Min erfaring er at resultatet av denne type forskning bør være styrende for valg av materialer, utforming, konfigurasjon, konstruksjonsprinsipper osv. Det finnes flere veier "til Rom", men det må inneholde disse relativt viktige igrediensene.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men Snickers-is! Du kan da ikke mene av valget bør tas med grunnlag i kunnskap?
 
U

utgatt60135

Gjest
At det er dyre elementer.
At det er dyre delefiltre.
At det er dyre og pene kasser.
Prisen betyr egentlig ikke noe i seg selv, men liker jo at de er veldig pene og elegante og at designet står til prisen :).

At elementer er enkelt og lett å drive.
At delefilter er enkelt og lett å drive.
Lukket konstruksjon er best.
Refleks konstruksjon er best.
Horn konstruksjon er best.
Bare det er lett å drive spiller det ingen rolle.
Spiller egentlig liten rolle bare det spiller som ønskelig.

Bruker gjerne ekstreme summer på amp (strøm) for å få høyttalere til å spille optimalt.
Jeg ser det heller som en fordel at det ikke kreves mye effekt, men egentlig ikke så viktig annet enn at mye effekt koster mer.

Bare det låter slik jeg ønsker spiller det ingen rolle.

Helheten og at det låter som ett element er viktigst. Må ha litt ekstra futt i bassen.
Det er så absulutt det viktigste!


Shiter i "bass" bare jeg hører musikken like tydelig og detaljert i hele frekvensområdet.
Nei, bass er veldig viktig for nesten all musikk. Dypbass er veldig godt å ha også, men slett ikke viktigst.


Holografi, 3D og innsyn må være i absolutt toppklasse.
Viktig på gode opptak av akustisk musikk men ikke på rock og annet. Avhengig av hvilke plater man prioriterer alså.

Bare foten går så er det samma med holografi, 3D og innsyn.
Igjen avhengig av sjanger. Let´s rock :D.


Bare de får gode tester så gjør jeg alt for at det skal spille optimalt hos meg. Shiter i tester bare det har godt samspill med rommet.
Tja.. tester indikerer jo på gode saker, men integrering går foran uansett ;).


Kjøper heller noe nytt enn å ha noe gammelt i hus, uansett hvor bra det gamle spiller.

Bryr meg ikke om hvor gamle høyttalerene er, bare det låter bra.
Så lenge det spiller som rakker´n og de ser bra ut...

Noe jeg har glemt å ta med som er viktig for deg (utdyp i innlegget).
Er det noen som gir katta hvordan de ser ut ::) :-*.

Andrehåndsverdi er mye viktigere enn musikken de gjenskaper.
Nei dæven.... driver da ikke med HiFi for å bare bytte eller få forandringer hele tiden ??? :). Men det er jo viktig å få solgt de om det trengs daså klart :). Derfor kan det være en ulempe å kjøpe noe ukjent.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Slang som sagt dette ut på meget kort tid, så jeg var klar over at det var masse huller her ;)
Men sett opp en liste slik du mener det skal stå, så tar vi det derfra..
Dette var ment til å ha en enkel avstemning om hva vi mener er viktig..
Litt preget av påstander om at høyttalere med billige elementer bare er dritt, så ble jeg litt provosert og ville høre hva folket mente om høyttalere generelt og hva som er viktig for dem..
Det var oppstandelsen til tråden, men så tok jeg med litt til, og litt til, ja så ble det ganske mange spørsmål ut av det til slutt ;D

For de som har startet slike avstemninger før, så ser dere at det ikke er så veldig lett å ha oversikten over alt..
Prøvde å sette det ene opp mot det andre, slik at vi velger Conny eller Helge.. Helt vellykket var det ikke :-[

Er dette helt på trynet, så har jeg 2 forslag:
1) Start egen tråd slik du mener den skal være satt opp, så stenger vi denne tråden..
Du skjønner det at jeg ikke er perfekt, så jeg klarer heller ikke å sette opp perfekte avstemninger, håper du er perfekt og kan gjøre det.!
2) Overse feil evt feil..

Eneste jeg kan gjøre med avstemningen, det er å legge til spørsmål..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Snickers-is skrev:
Som faginteressert blir det gjerne til at, til tross for at at jeg også vektlegger er resultatet, min vurdering går via selve konstruksjonen og metodikkene.

Jeg svarte: Noe jeg har glemt å ta med som er viktig for deg (utdyp i innlegget).

Fra tidligere er det gjort en del seriøs forskning på området høyttalere og persepsjon. Min erfaring er at resultatet av denne type forskning bør være styrende for valg av materialer, utforming, konfigurasjon, konstruksjonsprinsipper osv. Det finnes flere veier "til Rom", men det må inneholde disse relativt viktige igrediensene.
Du og din forskning ville vel ha goder av å sette opp en avstemning med dine spørsmål.?
Jeg mener seriøst at vi trenger fler som kan mekke sammen høyttalere, også her i lille Norge..
Kan du få litt drahjelp av oss her på forumet, så syns jeg du skal sette premissene og la oss prøve å hjelpe deg så godt vi kan..
Jeg hjelper gjerne til, om det er noe som jeg kan bidra med..

La meg si det slik at jeg ikke har tro på at ICE amp i dag har de beste arbeidsbetingelsene med de høyttalerene som er på markedet, hvertfall ikke direkte koblet uten masse shit i mellom..
Det låter nok meget bra, men jeg er bombesikker på at det er mer å hente.!
Det er ganske mange høyttalere som er produsert med transistor forsterker og som låter best sammen med transistor, samme er det med rør, men det finnes vel ingen høyttalere på det kommersielle markedet som er en perfekt match til ICE.?
Noen få er det sikkert, men vi trenger nok mer.?
Og de få høyttalerene som er perfekt til ICE koster vel mer enn det smaker.?

Min overbevisning og erfaring sier at veldig mange høyttalere låter best med transistor, på samma måte som med rør..
Jeg slakter ikke ICE og tror det vil glimte til med de rette høyttalerene..
Sett meg gjerne i skammekroken om jeg tar feil ;)
Kjell
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Snickers-is skrev:
Valentino skrev:
Men Snickers-is! Du kan da ikke mene av valget bør tas med grunnlag i kunnskap?
Nei, på ingen måte. Terningen er din venn ;)
Kanskje en digresjon.

Filosofisk sett; om du slettet alt du hadde av kunnskap, kun brukte ørene og ikke hadde noen psykiske\placebo-påvirkninger i et godt lytterom, ville du endt opp med samme oppsett du bruker i dag? Sett at du hørte alt du har hørt hittill i samme rekkefølge. Er en person som kun bruker intuisjoner, egne følelser\inntrykk og ører mindre egnet til å plukke ut det ultimate anlegg?
 
K

knutinh

Gjest
emokid skrev:
Filosofisk sett; om du slettet alt du hadde av kunnskap, kun brukte ørene og ikke hadde noen psykiske\placebo-påvirkninger i et godt lytterom, ville du endt opp med samme oppsett du bruker i dag? Sett at du hørte alt du har hørt hittill i samme rekkefølge. Er en person som kun bruker intuisjoner, egne følelser\inntrykk og ører mindre egnet til å plukke ut det ultimate anlegg?
Mer filosofi:
Hva er et "godt" anlegg? Dersom et godt anlegg er et som trigger gode følelser, så vil vel den personen som bruker egne følelser som rettesnor kjøpe det "beste" anlegget?

Jeg er overbevist om at jeg ville ha valgt forskjellig dersom jeg var i stand til å fri meg fra all forventning, kunnskap, visuell smak etc.

Gitt at jeg allerede ser meg selv som et feilbarlig menneske, så er spørsmålet om jeg bør prøve å forstå fenomenene for derved å gjøre bedre valg (evt å snevre inn test-kandidatene), eller om det er bedre å kaste terning.

-k
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Rotekroken skrev:
Snickers-is skrev:
Som faginteressert blir det gjerne til at, til tross for at at jeg også vektlegger er resultatet, min vurdering går via selve konstruksjonen og metodikkene.

Jeg svarte: Noe jeg har glemt å ta med som er viktig for deg (utdyp i innlegget).

Fra tidligere er det gjort en del seriøs forskning på området høyttalere og persepsjon. Min erfaring er at resultatet av denne type forskning bør være styrende for valg av materialer, utforming, konfigurasjon, konstruksjonsprinsipper osv. Det finnes flere veier "til Rom", men det må inneholde disse relativt viktige igrediensene.
Du og din forskning ville vel ha goder av å sette opp en avstemning med dine spørsmål.?
Jeg mener seriøst at vi trenger fler som kan mekke sammen høyttalere, også her i lille Norge..
Kan du få litt drahjelp av oss her på forumet, så syns jeg du skal sette premissene og la oss prøve å hjelpe deg så godt vi kan..
Jeg hjelper gjerne til, om det er noe som jeg kan bidra med..

La meg si det slik at jeg ikke har tro på at ICE amp i dag har de beste arbeidsbetingelsene med de høyttalerene som er på markedet, hvertfall ikke direkte koblet uten masse shit i mellom..
Det låter nok meget bra, men jeg er bombesikker på at det er mer å hente.!
Det er ganske mange høyttalere som er produsert med transistor forsterker og som låter best sammen med transistor, samme er det med rør, men det finnes vel ingen høyttalere på det kommersielle markedet som er en perfekt match til ICE.?
Noen få er det sikkert, men vi trenger nok mer.?
Og de få høyttalerene som er perfekt til ICE koster vel mer enn det smaker.?

Min overbevisning og erfaring sier at veldig mange høyttalere låter best med transistor, på samma måte som med rør..
Jeg slakter ikke ICE og tror det vil glimte til med de rette høyttalerene..
Sett meg gjerne i skammekroken om jeg tar feil ;)
Kjell
Nei, ingen skammekrok på deg, men det er to problemer ift å fri til "publikum". For det første må man for å skape debatt slenge ut teorier om hvordan ting skal gjøres. Som du kanskje har lagt merke til så er det veldig stille i alle slike tråder. Knutinh, Rhesus og et par til kommer med et par kommentarer eller spørsmål, ære være dem for det, men å få til en virkelig debatt er neimen ikke lett.

For det andre er det mye av dette som er vanskelig å få til uten å komme på kant med reglene. Bransjehjørnet går selvsagt an så det er en relativt liten del av det.

Ellers er jeg enig med deg i dette med match, men det finnes transistoramper som er så lik spesifikke klasse D at det finnes en del høyttalere på markedet som trives meget godt med klasse D og da for eksempel ICE.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
emokid skrev:
Snickers-is skrev:
Valentino skrev:
Men Snickers-is! Du kan da ikke mene av valget bør tas med grunnlag i kunnskap?
Nei, på ingen måte. Terningen er din venn ;)
Kanskje en digresjon.

Filosofisk sett; om du slettet alt du hadde av kunnskap, kun brukte ørene og ikke hadde noen psykiske\placebo-påvirkninger i et godt lytterom, ville du endt opp med samme oppsett du bruker i dag? Sett at du hørte alt du har hørt hittill i samme rekkefølge. Er en person som kun bruker intuisjoner, egne følelser\inntrykk og ører mindre egnet til å plukke ut det ultimate anlegg?
Jeg hadde neppe endt opp der jeg er i dag både fordi jeg ikke valgte Linn på bakgrunn av lyttetesting, og fordi jeg har bygget resten av oppsettet selv. Når det er sagt så tror jeg spørsmålet kan omformuleres: Ville jeg foretrukket det samme om jeg hadde styrt unna faglig tilnærming under veis? Jeg har ikke svaret, men jeg tror det forholder seg omtrent slik:

Fagkunnskap muliggjør utvikling. Uten fagkunnskap ville mange ting ikke blitt konstruert og utviklingen ville stoppet. På samme måte som man som teknisk utvikler ikke kan lytte seg til alt selv innen hifi kan man heller ikke lytte seg til det perfekte anlegg som konsument. Noen vil sikkert mene at om man får høre alt så kan man plukke ut det beste, men det er minst tre vesentlige bøyger med dette:

1: Om man skal lytte til alt vil det ta lang tid.
2: "Alt" vil innebære alle mulige kombinasjoner av rom og utstyr. Det ville til slutt være synonymt med tung faglig kunnskap å kartlegge alt dette utstyret nøyaktig.
3: Visualisering av opplevelser gjennom målinger og faglig tilnærming gir økt kunnskap om lytting og psykoakustikk som man ellers ikke kan oppnå bare som subjektiv lytter.

Dermed tror jeg at jeg ville gått glipp av mye (jeg går selvsagt glipp av mye som det er, men jeg ville nok gått glipp av mer) som en direkte følge av mangel på viten om hvodan jeg skulle oppnå det jeg var på jakt etter.

Når det er sagt så kan man jo fint støtte seg på andre med kunnskap, og dermed kunne jeg jo i teorien funnet "meg selv" og fått eksakt de samme rådene som jeg har gitt til meg selv. :D
 
R

RL69

Gjest
-at jeg kan lytte til musikk på relativt høyt volum i 6-12 timer i strekk uten å bli sliten.
-at lyden høres "riktig" ut.
-at det ikke "koster skjorta" å få dette til.

Endte opp med dipoler igjen etter noen år med bassrefleks. Bare gi dem 2-3 meter med luft bak så spiller det fantastiskt.

MVH
KOL69

Stemte: "Helheten og at det låter som ett element er viktigst"
"Holografi, 3D og innsyn må være i absolutt toppklasse"
 
O

omholt

Gjest
Synes dette er vanskelig. Kan for lite om hva som er viktig i en høyttaler konstruksjon.

Det som jeg derimot er ganske sikker på er at gode arbeidsbetingelser for en høyttaler er viktigere for totalresultatet enn dyre komponenter. Jeg har hørt billige høyttalere med gode arbeidsbetingelser låte veldig bra, og jeg har hørt dyre høyttalere som låt veldig dårlig p.g.a. romproblemer.
Jeg liker denne uttalelsen: "I'd rather listen to a mid-fi system in a high-end room than a high-end system in a mid-fi room, any day."

Jeg har forøvrig aldri hørt dyre høyttalerkonstruksjoner med skikkelig gode arbeidsbetingelser. Det må vel være det ultimate.
 
K

KindOfBlue

Gjest
At de er aktive er ganske hendig. Meridian satser stort på dét nå, selv har jeg BeoLab 5, som jeg tror Rotekroken ville blitt overrasket over.

Var på Porgy & Bess på lørdag, en forestilling som forøvrig kan avbefales - amatøraktige sangprestasjoner. Men orkesteret var i graven og leverte. Jeg har billetter midt på, nede.

Må si at etter å ha hørt orkesteret arbeide i vei i tre timer, så ble jeg ikke skuffet når jeg satte på en langt bedre Porgy & Bess hjemme.
 
I

ijustpop

Gjest
KindOfBlue skrev:
At de er aktive er ganske hendig. Meridian satser stort på dét nå, selv har jeg BeoLab 5, som jeg tror Rotekroken ville blitt overrasket over.

Var på Porgy & Bess på lørdag, en forestilling som forøvrig kan avbefales - amatøraktige sangprestasjoner. Men orkesteret var i graven og leverte. Jeg har billetter midt på, nede.

Må si at etter å ha hørt orkesteret arbeide i vei i tre timer, så ble jeg ikke skuffet når jeg satte på en langt bedre Porgy & Bess hjemme.
Skal i operaen og se det samme i dag. Pluss Arve Henriksen som solist på Sketches of Spain. Ser virkelig fram til det, spesielt Sketches of Spain med Arve Henriksen. Dropper Neilern i spektrum for denne konserten.

I pollen svarte jeg "Helheten og at det låter som ett element er viktigst" og "Shiter i "bass" bare jeg hører musikken like tydelig og detaljert i hele frekvensområdet"

Nærhet til opptaket er også et viktig hensyn når hifi-valg skal tas. Og en nyansert bassgjengivelse.
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.329
Antall liker
956
Det som er viktig for meg er at høytalerne kan fungere som allrundere(usikker på skrivemåten her, forstå meg rett). Både musikk og hjemmekino må kunne fungere godt i surond. I tillegg ønsker jeg best mulig respons i sterio, når jeg ønsker dette. Mine nye høytalere(Mentor serien), syns jeg fungerer meget godt. Oppløste, og med god presisjon. Surond lyden er meget god. Men slik er jeg, hva som er svaret er jo opp til den enkelte.
 
O

O J

Gjest
Tror etterhvert det viktigste blir at et godt mellomtone element får ta seg av mellomtonen, og at et godt basselement får ta seg av bassen.

..men jeg klarer meg inntil videre.. ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Rotekroken skrev:
Snickers-is skrev:
Som faginteressert blir det gjerne til at, til tross for at at jeg også vektlegger er resultatet, min vurdering går via selve konstruksjonen og metodikkene.

Jeg svarte: Noe jeg har glemt å ta med som er viktig for deg (utdyp i innlegget).

Fra tidligere er det gjort en del seriøs forskning på området høyttalere og persepsjon. Min erfaring er at resultatet av denne type forskning bør være styrende for valg av materialer, utforming, konfigurasjon, konstruksjonsprinsipper osv. Det finnes flere veier "til Rom", men det må inneholde disse relativt viktige igrediensene.
Det er ganske mange høyttalere som er produsert med transistor forsterker og som låter best sammen med transistor, samme er det med rør, men det finnes vel ingen høyttalere på det kommersielle markedet som er en perfekt match til ICE.?
Noen få er det sikkert, men vi trenger nok mer.?
Og de få høyttalerene som er perfekt til ICE koster vel mer enn det smaker.?


Kjell
Har du ikke hørt om Gaia du da? ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Alle mine høyttalerkjøp, og de fleste andre komponenter også har blitt kjøpt og kommer sikkert fortsatt til å bli kjøpt etter prisippet:

"It seemed like a good idea at the time"

Det meste er basert på en idé og en forhåpning om hvordan det skal låte sammen med andre komponenter. Som oftes gjør det ikke det, men det er litt morro likevel og av og til treffer det riktig bra. Og da slår jeg meg til ro en stund.

Har nettopp gjort en avtale om kjøpe av et sett med høyttalere uten å ha hørt dem, samt en avtale om kjøp av en kilde jeg ikke har hørt men har stor tro på. Nå gjenstår det bare å komme på en lys ide for hva som skal være mellom dem. :)

Føles litt som magi. Lyd som skapes kun på bakgrunn av mine egne visioner, vilje og kjøpekraft.

Lyttingen kommer nok som en overrakelse om en måneds tid eller så.

Wish me luck...
 
Topp Bunn