Hva er viktigst mht ditt høyttalervalg.?

Hva er viktigst for deg når du skal velge høyttalere.?

  • At det er dyre elementer.

    Stemmer: 0 0.0%
  • At det er dyre delefiltre.

    Stemmer: 0 0.0%
  • At det er dyre og pene kasser.

    Stemmer: 0 0.0%
  • At elementer er enkelt og lett å drive.

    Stemmer: 0 0.0%
  • At delefilter er enkelt og lett å drive.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Lukket konstruksjon er best.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Refleks konstruksjon er best.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Horn konstruksjon er best.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bare det er lett å drive spiller det ingen rolle.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bruker gjerne ekstreme summer på amp (strøm) for å få høyttalere til å spille optimalt.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bare det låter slik jeg ønsker spiller det ingen rolle.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Helheten og at det låter som ett element er viktigst.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Må ha litt ekstra futt i bassen.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Shiter i "bass" bare jeg hører musikken like tydelig og detaljert i hele frekvensområdet.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Holografi, 3D og innsyn må være i absolutt toppklasse.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bare foten går så er det samma med holografi, 3D og innsyn.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bare de får gode tester så gjør jeg alt for at det skal spille optimalt hos meg.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Shiter i tester bare det har godt samspill med rommet.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Kjøper heller noe nytt enn å ha noe gammelt i hus, uansett hvor bra det gamle spiller.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Bryr meg ikke om hvor gamle høyttalerene er, bare det låter bra.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Noe jeg har glemt å ta med som er viktig for deg (utdyp i innlegget).

    Stemmer: 0 0.0%
  • Andrehåndsverdi er mye viktigere enn musikken de gjenskaper.

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
G

Gjestemedlem

Gjest
atonal skrev:
Hva slags ht. har du bestilt, Gjestemedlem?
Kan komme tilbake til det litt senere etter en forhåpentligvis vellykket handel. Håper å ha dem i eie til helgen.

Som en generell kommentar til høyttalervalg har jeg forøvrig også for tiden sympati for tanken om å prøve noe helt nytt og anderledes av og til i forhold til tidligere prioriteringer, rett og slett fordi dette kan åpne opp for å utvide musikkbruken til områder med et ufullbyrdet potensiale.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Karma skrev:
Rotekroken skrev:
Snickers-is skrev:
Som faginteressert blir det gjerne til at, til tross for at at jeg også vektlegger er resultatet, min vurdering går via selve konstruksjonen og metodikkene.

Jeg svarte: Noe jeg har glemt å ta med som er viktig for deg (utdyp i innlegget).

Fra tidligere er det gjort en del seriøs forskning på området høyttalere og persepsjon. Min erfaring er at resultatet av denne type forskning bør være styrende for valg av materialer, utforming, konfigurasjon, konstruksjonsprinsipper osv. Det finnes flere veier "til Rom", men det må inneholde disse relativt viktige igrediensene.
Det er ganske mange høyttalere som er produsert med transistor forsterker og som låter best sammen med transistor, samme er det med rør, men det finnes vel ingen høyttalere på det kommersielle markedet som er en perfekt match til ICE.?
Noen få er det sikkert, men vi trenger nok mer.?
Og de få høyttalerene som er perfekt til ICE koster vel mer enn det smaker.?


Kjell
Har du ikke hørt om Gaia du da? ;D
Nei, hva pokker er det da, hengekøye.? ::)

Klart man vet hva Gaia er, men har ikke hørt de selv, som du vet..
Jeg hadde faktisk Gaia i tankene når jeg skrev til Snickers, og jeg tror fremdeles at klasse D er i puppestadiet og samma med høyttalere til D-klassen.. Bare fremtiden kan vise oss om jeg tar rett eller om jeg tar grundig feil..
Jeg sier ikke at det ikke spiller bra i dag, jeg sier at klasse D har (kan/bør ha) mye mer i seg enn de har kommet i dag..
Og høyttalere til klasse D er heller ikke i nærheten av hva som vil komme i fremtiden..

_________________________________________________

Kanskje jeg er en rar figur, men jeg tror at match mellom transistor og høyttalere basert på transistor låter bedre med transistor enn rør eller klasse D..
Samma mener jeg om høyttalere som er matchet til rør..
Og jeg tror at samme gjelder høyttalere til klasse D..
At vi trenger alle typer teknologier i både høyttalere og amp, det er ikke jeg i det minste tvil om, vi er forskjellige alle mann og smaken er som baken 8)

Å diskutere høyttaler "teknologier" (de som låter best til rør, til transistor og til klasse D) er waste of time, hvertfall for meg og i denne tråden..
Tanken var å se hva folket ville valgt av diverse kritterier mht de oppsatte parametre..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Gjestemedlem skrev:
atonal skrev:
Hva slags ht. har du bestilt, Gjestemedlem?
Kan komme tilbake til det litt senere etter en forhåpentligvis vellykket handel. Håper å ha dem i eie til helgen.

Som en generell kommentar til høyttalervalg har jeg forøvrig også for tiden sympati for tanken om å prøve noe helt nytt og anderledes av og til i forhold til tidligere prioriteringer, rett og slett fordi dette kan åpne opp for å utvide musikkbruken til områder med et ufullbyrdet potensiale.
Hvis du får de jeg tror, så vet jeg at de spiller meget bra.!
Hvertfall hos nåværende eier på hans utstyr ;)
Lykke til, Gjestemedlem.!
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jeg liker en litt tilbaketrukket mellomtone. Er ikke interessert i at musikerne står inne i stua, men heller illusjonen av at veggen bak høyttalerne glir til side og at jeg ser inn i et rom der musikerne befinner seg. (I konsertsalen velger jeg nesten alltid en plass langt bak). Altså stemte jeg for "holografi og innsyn", etter et raskt gjennomsyn, og selv om jeg egentlig mener at klangbalansen kommer først av alt. Men altså: Tørr, nøytral mellomtone uten klingeri, og ellers alt i balanse. Kan gi avkall på den siste rest av superfin diskant -som stort sett mangler på platene- og den siste rest av nederste oktav, om nødvendig.
Men hårene reiser seg på hodet av velvære når alt er på plass, innkludert at det er nok kraft i et et paukeslag fra bakerst i orkesteret, til at det treffer meg fysisk som en trykkbølge og samtidig oppleves som et instrument, som har grunntone og overtoner, og som både svever over og integreres i passelig grad -uten overdrivelse- med resten av orkesterklangen, og dertil med en helt riktig dose naturlig etterklang i rommet... hm det begynner visst å bli sent. (kunne egentlig skrive en bok). No
 
Topp Bunn