Hva er ok å blåse på kabler vs resten?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    musicus

    Gjest
    Audiostone skrev:
    Nå hadde novisen ikke peiling på hva kabelen kostet, ei heller merket før vi snakket sammen da de ble levert tilbake, beklager dette da det tydligvis har meget å si for hørselen til et mennesket.
    Jeg synes det var ett hyggelig innlegg du kom med her, leste det vel som en fordomsfri yttring av en uerfaren hifi/musikk interessert person.

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Fush skrev:
    om.s skrev:
    Jeg, føler nesten for å kalle deg en novise i betydningen nevnt overfor, herre, hvor mye tid gidder noen bruke på noe de ikke alikevel tror på ::) ....
    Hvordan var det der med å prøve å ta ballen i stedet for mannen igjen?
    Den ballen du spiller med gidder jeg ikke forsøke å ta, ser ikke vitsen.

    mvh
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    ...også forsøker vi å holde en hyggelig tone, folkens. Bare så det er sagt. :)

    Mbare - moderator
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.784
    Antall liker
    21.687
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva? Er det ikke lov å kalle opp folk på kabelhjørnet heller lenger? Hva er det med dette forumet?
     
    M

    musicus

    Gjest
    P.O.M. skrev:
    larkus skrev:
    roffe skrev:
    Man bruker akkurat så mye på kabler som man trenger for å få tilfredsstilt sine egne krav til kablenes kvalitet. Dette spørsmålet kan kun besvares ut fra hvilke faktorer den enkelte vektlegger for valg av kabler.
    Nødvendigheten av dyre kabler for at et anlegg skal låte virkelig godt er ut fra min erfaring betydelig overdrevet.
    Jeg mener dessuten å huske at det også er blitt ettertrykkelig motbevist i en annen tråd her på HFS ;) ;)

    Dyrest er ikke nødvendig best men kan faktisk være det…..
    Og der oppsummerte du det ganske godt, imo (uthevet av meg).....

    mvh
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det spørs på anlegget hva som gjør seg av kabling.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Eg har høyrt at kablene er forsterkerens forlengede strømbaner og bør dimensjoneres deretter ???



    Mvh. Brasse



    (strømkabler er veldig billige)
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Brasse skrev:
    Eg har høyrt at kablene er forsterkerens forlengede strømbaner og bør dimensjoneres deretter ???
    Her er et bilde av strømbanen inni en kraftig utgangstransistor, brukt av f.eks. Krell og ML i deres konstruksjoner. Legg merke til sytråden på emitteren. Der går all strømmen.
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Rhesus skrev:
    Her er et bilde av strømbanen inni en kraftig utgangstransistor, brukt av f.eks. Krell og ML i deres konstruksjoner. Legg merke til sytråden på emitteren. Der går all strømmen.
    Det har uansett ikke noe å si. Alle vet at det kun er ledre på <i>utsiden</i> av boksene som har noe å si. De inni er det ikke så nøye med, og følgelig blir det enda mindre nøye med ledningene som i tillegg til å være inne i apparatet befinner seg inne i komponentene. De har rett og slett ingen betydning for lyden. Og skulle de mot all formodning ha det, kan eventuelle skavanker enkelt rettes opp med riktige ledninger på utsiden av boksene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    :)

    Det bildet er en kjempegod illustrasjon på at det er tverrsnitt x lengde som betyr noe, ikke tverrsnittet i seg selv. Den sytråden er ca 5 mm lang, sånn at den totale resistansen ikke blir så veldig stor. Det er litt annerledes med en 1000 ganger lengre høyttalerkabel.

    Jeg er likevel rimelig trygg på at en del parametre, som utgangsimpedans og dermed dempefaktor, kan ha noe med tykkelsen på den tråden å gjøre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Min erfaring etter faktisk å ha testet litt forskjellig av kabler i eget oppsett er at det er nettop tingen å gjøre. Altså teste litt i eget oppsett. Jeg har opplevd alt fra å konstatere at her hører jeg ingen forskjell, til å teste kabler som ga så skarp diskant at jeg ikke klarte å høre på. Jeg har også testet kabler som har gitt langt større forbedring enn jeg trodde var mulig ved å skifte kabler.

    Derfor er min anbefaling: prøv å finne ut av det selv. Det siste man bør gjøre er å høre på alle oss tullingene her på Sentralen. Her spriker jo uansett svarene i alle retninger i enhver diskusjon hvor kabel er eller blir tema. Jeg husker da jeg var fersk i dette gemet og ba om anbefalinger av kabler her på forumet. Det første svaret var bare "Nå blir det bråk igjen", og det ble det. ;D
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    asbjbo skrev:
    :)

    Det bildet er en kjempegod illustrasjon på at det er tverrsnitt x lengde som betyr noe, ikke tverrsnittet i seg selv. Den sytråden er ca 5 mm lang, sånn at den totale resistansen ikke blir så veldig stor. Det er litt annerledes med en 1000 ganger lengre høyttalerkabel.

    Jeg er likevel rimelig trygg på at en del parametre, som utgangsimpedans og dermed dempefaktor, kan ha noe med tykkelsen på den tråden å gjøre.
    Jeg regner med det er en språklig glipp, men det er tverrsnitt delt på lengde som betyr noe. Ikke gange.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Barbaresco skrev:
    Jeg regner med det er en språklig glipp, men det er tverrsnitt delt på lengde som betyr noe. Ikke gange.
    Øh, ja. Motstanden er gitt ved resistivitet x lengde / areal. Tidlig på morgenen fortsatt... :)
     
    M

    musicus

    Gjest
    nb skrev:
    Rhesus skrev:
    Her er et bilde av strømbanen inni en kraftig utgangstransistor, brukt av f.eks. Krell og ML i deres konstruksjoner. Legg merke til sytråden på emitteren. Der går all strømmen.
    Det har uansett ikke noe å si. Alle vet at det kun er ledre på <i>utsiden</i> av boksene som har noe å si. De inni er det ikke så nøye med, og følgelig blir det enda mindre nøye med ledningene som i tillegg til å være inne i apparatet befinner seg inne i komponentene. De har rett og slett ingen betydning for lyden. Og skulle de mot all formodning ha det, kan eventuelle skavanker enkelt rettes opp med riktige ledninger på utsiden av boksene.
    ::)

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    BT skrev:
    Min erfaring etter faktisk å ha testet litt forskjellig av kabler i eget oppsett er at det er nettop tingen å gjøre. Altså teste litt i eget oppsett. Jeg har opplevd alt fra å konstatere at her hører jeg ingen forskjell, til å teste kabler som ga så skarp diskant at jeg ikke klarte å høre på. Jeg har også testet kabler som har gitt langt større forbedring enn jeg trodde var mulig ved å skifte kabler.

    Derfor er min anbefaling: prøv å finne ut av det selv. Det siste man bør gjøre er å høre på alle oss tullingene her på Sentralen. Her spriker jo uansett svarene i alle retninger i enhver diskusjon hvor kabel er eller blir tema. Jeg husker da jeg var fersk i dette gemet og ba om anbefalinger av kabler her på forumet. Det første svaret var bare "Nå blir det bråk igjen", og det ble det. ;D
    Mye min erfaring og anbefaling også!

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    om.s skrev:
    Man skal ha temmelig lang erfaring med HiFi for ikke å være i stand til å se det absurde i det ensidige fokuset på utvendige ledninger. I høyttalere med delefilter er det mye mer ledning inni, men de er det fint få som bryr seg noe om. Ditto med innsiden av apparater, der finner du nok mye generisk noname brukt. Ikke mange som bytter ut disse.

    HiFi kretsanalyse er omtrent som følger

    20 cm noname ledning i forsterker + 2 meter superduperhøyttalerkabel + ørten meter noname ledning i spolen på delefilter = superlyd

    20 cm noname ledning i forsterker + 2 meter noname høyttalerkabel + ørten meter noname ledning i spolen på delefilter = tenners gnissel, flatt lyedbilde, dårlig oppløsning osv

    Kilometervis med strømnett + 1 meter superstrømkabel = superlyd
    kilometervis med strømnett + 1 meter medfølgende nettledning = trøbbel

    Men dette er kanskje helt logisk for deg?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.784
    Antall liker
    21.687
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å, det er bare et uttrykk for at jeg koser meg med tråden. ;D

    (Jeg skal ha 37m signalkabel i nyanlegget, forresten.)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Rhesus skrev:
    Brasse skrev:
    Eg har høyrt at kablene er forsterkerens forlengede strømbaner og bør dimensjoneres deretter ???
    Her er et bilde av strømbanen inni en kraftig utgangstransistor, brukt av f.eks. Krell og ML i deres konstruksjoner. Legg merke til sytråden på emitteren. Der går all strømmen.
    Synd for forumet og de som forsøker å lære noe her at kvakksalvere som Rhesus får fritt spillerom for sine fordreide "fakta". De som i motsetning til Rhesus har litt erfaring med større sluttrinn vet f.ex at dimensjoneringen av strømkurs fra sikringsskap et avgjørende for kraftige forsterkerens ytelse.
    Dette altså på primær- eller høyspentsiden. Når så læreboka sier at ledearealet skal oppdimensjoneres proposjonalt med spenningsreduksjon for å forhindre tap i overføringskapasitet bør bildet være klart nok for de fleste.



    Mvh. RS
     
    M

    musicus

    Gjest
    nb skrev:
    om.s skrev:
    Man skal ha temmelig lang erfaring med HiFi for ikke å være i stand til å se det absurde i det ensidige fokuset på utvendige ledninger. I høyttalere med delefilter er det mye mer ledning inni, men de er det fint få som bryr seg noe om. Ditto med innsiden av apparater, der finner du nok mye generisk noname brukt. Ikke mange som bytter ut disse.

    HiFi kretsanalyse er omtrent som følger

    20 cm noname ledning i forsterker + 2 meter superduperhøyttalerkabel + ørten meter noname ledning i spolen på delefilter = superlyd

    20 cm noname ledning i forsterker + 2 meter noname høyttalerkabel + ørten meter noname ledning i spolen på delefilter = tenners gnissel, flatt lyedbilde, dårlig oppløsning osv

    Men dette er kanskje helt logisk for deg?
    Det jeg sliter med etter relativt lang hifi fartstids, er å ikke se det ensidig absurde i de fleste av dine kabel innlegg, at du som ikke tror på dette gidder bruke så mye tid og energi på å lire av deg ting du tror vet alt om, men dette er kanskje logisk for deg?

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Valentino skrev:
    Å, det er bare et uttrykk for at jeg koser meg med tråden. ;D

    (Jeg skal ha 37m signalkabel i nyanlegget, forresten.)
    Se der ja, visste det var en liten kabel freak i deg, godt gjømt ett sted ;) ...

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    om.s skrev:
    Det jeg slite med etter relativt lang hifi fartstids, er å ikke se det ensidig absurde i de fleste av dine kabel innlegg, at du som ikke tror på dette alikevel gidder bruke så mye tid og energi på å lire av deg ting du tror vet alt om, men dette er kanskje logisk for deg?

    mvh
    Du svarte ikke på spørsmålet.

    Jeg har for øvrig sikkert 50 meter ledning i mitt underholdningsalter (jeg har ganske mange bokser) som ennå ikke har sviktet meg, det gjør meg vel like kvalifisert til å mene noe om dette tema som f.eks deg selv?

    For meg er det helt logisk å diskutere tema på et diskusjonsforum, det er ingen som tvinger deg til å lese denne tråden eller komme med heiarop fra sidelinjen til de du måtte være enig eller oppfordre de du er uenig med til å avstå fra å poste noe som er on topic. For å anvende din egen logikk: Er du ikke snart lei av å drive med det - det skjer jo i omtrent hver eneste tråd hvor slike tema blir tatt opp?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.784
    Antall liker
    21.687
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser på specs versus applikasjon, om.s. og så bestiller jeg fra ELFA. Jeg bruker Neutrikplugger fordi de er veldig gode å jobbe med når man skal lodde.
    En festlig sak: XLR-kontaktene får sølvbelagte kontaktflater. Jeg blingset i det periodiske systemet: Ag v.s. Au. ;D

    Jeg er aldri på utkikk etter kabler som skal forandre lyden min. Det er ikke vanskelig å lage en transparent kabel for lydfrekvensene, og det er bare i hifi (tror jeg) at man har et marked for ikketransparente kabler.
     

    goffa

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Men når alt kommer til alt er det kun en tweak som gir ubetinget resultat i følge danske High Fidelity, en god flaske rødvin, ja de dansker......
     
    M

    musicus

    Gjest
    nb skrev:
    om.s skrev:
    Det jeg slite med etter relativt lang hifi fartstids, er å ikke se det ensidig absurde i de fleste av dine kabel innlegg, at du som ikke tror på dette alikevel gidder bruke så mye tid og energi på å lire av deg ting du tror vet alt om, men dette er kanskje logisk for deg?

    mvh
    Du svarte ikke på spørsmålet.

    Jeg har for øvrig sikkert 50 meter ledning i mitt underholdningsalter (jeg har ganske mange bokser) som ennå ikke har sviktet meg, det gjør meg vel like kvalifisert til å mene noe om dette tema som f.eks deg selv?

    For meg er det helt logisk å diskutere tema på et diskusjonsforum, det er ingen som tvinger deg til å lese denne tråden eller komme med heiarop fra sidelinjen til de du måtte være enig eller oppfordre de du er uenig med til å avstå fra å poste noe som er on topic. For å anvende din egen logikk: Er du ikke snart lei av å drive med det - det skjer jo i omtrent hver eneste tråd hvor slike tema blir tatt opp?
    Jeg har like stor tiltro til dine kabel erfaringer som du burde ha til mine med dbt, abx osv...

    Selvsagt gir jeg mitt besyv til de som har sammenfallende meninger, noe annet ville kanskje være mer lik nb logikk?

    Jeg leser med interesse mange som ikke deler mine meninger, og felles for de er kanskje en noe mer positiv og open minded holdning, bl.a til at ikke hele hifi verden og dens aktører er fanden selv, der lærer jeg mye, av de mener jeg.

    Dessuten liker jeg godt å lese om andres erfaring, lik eller ikke, mine egne.

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg ser på specs versus applikasjon, om.s. og så bestiller jeg fra ELFA. Jeg Neutrikplugger fordi de er veldig gode å jobbe med når man skal lodde.
    En festlig sak: XLR-kontaktene får sølvbelagte kontaktflater. Jeg blingset i det periodiske systemet: Ag v.s. Au. ;D

    Jeg er aldri på utkikk etter kabler som skal forandre lyden min. Det er ikke vanskelig å lage en transparent kabel for lydfrekvensene, og det er bare i hifi (tror jeg) at man har et marked for ikketransparente kabler.
    Jeg har også forsøkt å koble inn kabler som skulle være "tech perfekte", greit nok det, eller egentlig ikke, fikk ikke fot liksom, mens andre igjen drar igang hele nytelses apparatet, da er hva som er "rett", ikke så vanskelig for meg.

    mvh
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    R.Solhaug skrev:
    Synd for forumet og de som forsøker å lære noe her at kvakksalvere som Rhesus får fritt spillerom for sine fordreide "fakta". De som i motsetning til Rhesus har litt erfaring med større sluttrinn vet f.ex at dimensjoneringen av strømkurs fra sikringsskap et avgjørende for kraftige forsterkerens ytelse.
    Hvem som er kvakksalveren kommer vel an på øyet som ser.
    Hvor mange audioeffektforsterkere har du konstruert, forresten?
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Audiostone skrev:
    Men når alt kommer til alt er det kun en tweak som gir ubetinget resultat i følge danske High Fidelity, en god flaske rødvin, ja de dansker......
    Har egentlig aldri skjønt den der.
    Opplever heller det motsatte, at de store musikkopplevelsene kommer i edru tilstand. Kan ha noe med at med noe innabords vil jeg gjerne guffe på litt mer, og det takler anlegget mitt relativt dårlig. Blir hvertfall ikke noe bedre lyd....hehe..
    Så det funker best på normalt lyttenivå i edru tilstand. Da funker det til overmål 100%! ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Jeg er aldri på utkikk etter kabler som skal forandre lyden min. Det er ikke vanskelig å lage en transparent kabel for lydfrekvensene, og det er bare i hifi (tror jeg) at man har et marked for ikketransparente kabler.
    Amen. Kabler skal være transparente for signalet. Så snart de er gode nok til å være transparente, er de gode nok, og trenger slett ikke å koste mer enn det. Eventuelt ønsket farging kan tilføres andre steder på mer forutsigbare måter, og til lavere kostnad.

    For meg er det fortsatt et tankekors at det finnes (og visstnok selges) signalkabler som koster dobbelt så mye for en meter enn hva en hel DEQX HDP3 koster. Jeg kan når som helst demonstrere at jeg kan gjøre mye mer med lyden fra kontrollpanelet for DEQX'en enn med hvilket som helst kabelbytte. Unntatt hvis jeg bruker litt for korte kabler - da blir det helt stille.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Rhesus skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Synd for forumet og de som forsøker å lære noe her at kvakksalvere som Rhesus får fritt spillerom for sine fordreide "fakta". De som i motsetning til Rhesus har litt erfaring med større sluttrinn vet f.ex at dimensjoneringen av strømkurs fra sikringsskap et avgjørende for kraftige forsterkerens ytelse.
    Hvem som er kvakksalveren kommer vel an på øyet som ser.
    Hvor mange audioeffektforsterkere har du konstruert, forresten?

    Det hjelper pent lite å ha loddet sammen noe underdimensjonert juggel, det er ingen kunst. Som med høyttalere; alle kan få til lyd. Spørsmålet er; hvordan minimere tap/maksimere ytelse. Synd å bruke energi på å kverulere om det, bortkastet. Vil du lære noe så prøv før du argumenterer. Det er nok en grunn (eller to) til at anlegget mitt spiller i en annen liga enn ditt.


    Mvh. RS
     
    M

    musicus

    Gjest
    om.s skrev:
    roffe skrev:
    Man bruker akkurat så mye på kabler som man trenger for å få tilfredsstilt sine egne krav til kablenes kvalitet. Dette spørsmålet kan kun besvares ut fra hvilke faktorer den enkelte vektlegger for valg av kabler.
    Helt enig!

    mvh
    Bare for å dra det tilbake på trådens tema, og meget godt presisert av Roffe, imho..

    mvh
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    En festlig sak: XLR-kontaktene får sølvbelagte kontaktflater. Jeg blingset i det periodiske systemet: Ag v.s. Au. ;D
    Det kunne vært værre. Jeg bommet på den første bokstaven da jeg skulle lodde med sølv en gang, H i stedet for A, og det ble bare klin. Syk ble jeg også. Huff.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    asbjbo skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg er aldri på utkikk etter kabler som skal forandre lyden min. Det er ikke vanskelig å lage en transparent kabel for lydfrekvensene, og det er bare i hifi (tror jeg) at man har et marked for ikketransparente kabler.
    Amen. Kabler skal være transparente for signalet. Så snart de er gode nok til å være transparente, er de gode nok, og trenger slett ikke å koste mer enn det. Eventuelt ønsket farging kan tilføres andre steder på mer forutsigbare måter, og til lavere kostnad.
    Hvordan definerer du størrelse på lydbilde, er det "farging?
    Tenker på opplevelsen av høyde, bredde og dybde.
    Kabler som får lydbilde til å krympe eller ekspandere......er det farging?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har bygd slanke, lange bokser som jeg har satt over signalkabler og høyttalerkabler. Dermed er de blitt internkabler med langt mindre betydning, en billig oppgradering. En gang bygde jeg en høyttaler selv og la til å begynne med delefilteret på utsiden for å kunne modde det uten å åpne kassen. Dere kan sikkert tenke dere hvordan det låt: 50 meter kobbertråd i spolen fungerte plutselig som no-name høyttalerkabel og det låt nærmest som klokkeradio. Utrolig at det skulle ha så mye å si, men dere som tviler kan jo prøve selv, hvis dere har anlegg som er gode nok til å avsløre relativt tydelige forskjeller.

    Til saken og topic: Hva er OK å blåse på kabler mellom komponentene i forhold til inni?
     
    M

    musicus

    Gjest
    totte skrev:
    Til saken og topic: Hva er OK å blåse på kabler mellom komponentene i forhold til inni?
    Personlig synes jeg det er relativt uinteressant hva som er inni (les: i betydningen jeg utgår fra at konstruktøren vet hva han driver med og prioriterer deretter), hténe, for å ta ett konkret ex, ble valgt ut fra en viss prestanda, kvalitet og egen signatur, og det er flere andre spm som kommer inn, garanti, reklamasjon, videresalg osv, selv ville jeg ikke lagt mange kroner på ett komponent som noen har modda, foretrekker det orginalt.

    Selv har jeg oppnådd meget gode synergier med samme ht kabel som internkablingen og signalkablene, er ikke det like lett å få til bestandig.

    Og da er vi tilbake til det enkeltes menneske valg og prioritering:

    "Man bruker akkurat så mye på kabler som man trenger for å få tilfredsstilt sine egne krav til kablenes kvalitet. Dette spørsmålet kan kun besvares ut fra hvilke faktorer den enkelte vektlegger for valg av kabler."

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    topline skrev:
    asbjbo skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg er aldri på utkikk etter kabler som skal forandre lyden min. Det er ikke vanskelig å lage en transparent kabel for lydfrekvensene, og det er bare i hifi (tror jeg) at man har et marked for ikketransparente kabler.
    Amen. Kabler skal være transparente for signalet. Så snart de er gode nok til å være transparente, er de gode nok, og trenger slett ikke å koste mer enn det. Eventuelt ønsket farging kan tilføres andre steder på mer forutsigbare måter, og til lavere kostnad.
    Hvordan definerer du størrelse på lydbilde, er det "farging?
    Tenker på opplevelsen av høyde, bredde og dybde.
    Kabler som får lydbilde til å krympe eller ekspandere......er det farging?
    Hvis det faktisk skjer i kablene, er det farging.

    Min erfaring er likevel at alt det der er følsomt for høyttalerens spredningsegenskaper i rommet, plassering av høyttalere og lytteposisjon, for ikke å snakke om akustisk behandling av lytterommet, spesielt i førsterefleksjonspunktene. Jeg har aldri greid å få til noen forskjell på noe av det der ved kabelbytter.

    Tenk over at førsterefleksjonene kommer som en serie av lydfronter noen få millisekunder etter direktelyden, med nivå kanskje 5-6 dB lavere enn direktelyden og en eller annen forskjell i frekvensgang sammenlignet med direktelyden. Den reflekterte lyden blander seg med direktelyden og lager et komplekst interferensmønster av forsterkning og kanselleringer (comb filtering, med dype nuller på kanskje -30-40 dB ved enkelte frekvenser), i tillegg til det som skjer i tidsdomenet.

    Øret og hjernen forsøker så å sortere ut alt dette for å finne ut hvor ting befinner seg i lydbildet. Å endre forsinkelse, nivå eller spektralt innhold på refleksjonene vil definitivt påvirke romopplevelsen. En kabel som gjorde noe tilsvarende med signalet ville så definitivt farge lyden så det suser. Den ville rett og slett vært defekt (og magisk - jeg aner ikke hva slags fysikk som skulle få det til å skje i en passiv kabel), for ikke å snakke om at det vil være komplett uforutsigelig hvordan en slik sak ville virke sammen med akustikken i et bestemt rom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn