Hva er ok å blåse på kabler vs resten?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    topline skrev:
    om.s skrev:
    ....og noen tror de vet alt, og det er også alt de vet, dårskap!..

    mvh
    Det er det man lærer etter at man vet "alt" som virkelig betyr noe.........har jeg hørt...
    Dagens, topline! Stjerne i boka! Det er så sant som det er sagt. ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    At man vet alt betyr som regel bare at man ikke vet hva man ikke vet. ;D
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    BT skrev:
    At man vet alt betyr som regel bare at man ikke vet hva man ikke vet. ;D
    Og at en vet ALT en ikke trengte å vite...

    Og det er forutsettningen for å forstå resten...
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    En liten historie som visstnok skal være sann.
    Albert Einstein var en gang i tiden ansvarlig for eksamensoppgavene på et Universitet.
    Men da han året etter kom med de samme oppgavene som året før fikk han kommentar på om ikke dette var oppgavene fra året før. Svaret hans var:

    Jo det stemmer.
    Men i år er svarene annerledes..
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    topline skrev:
    En liten historie som visstnok skal være sann.
    Albert Einstein var en gang i tiden ansvarlig for eksamensoppgavene på et Universitet.
    Men da han året etter kom med de samme oppgavene som året før fikk han kommentar på om ikke dette var oppgavene fra året før. Svaret hans var:

    Jo det stemmer.
    Men i år er svarene annerledes..
    Morsomt, men går det an det da? Verden går vel ikke videre........ ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    SAL skrev:
    Morsomt, men går det an det da? Verden går vel ikke videre........ ;)
    Man kan fortsatt sende satelitter ut i verdensrommet basert på Newtonsk mekanikk som er noen hundre år gammel. Strengt tatt er den "unøyaktig" siden ting ser annerledes ut fra ca 10% av lyshastigheten og oppover (noe av det Einstein fant ut, forresten).

    Jeg tror ikke det noensinne kommer en eneste revolusjonerende oppdagelse innen fysikk/elektronikk/materialteknikk osv fra sofakroken til Ola HiFi-dunk eller en kabelprodusent. Skal man tro på gullørene f.eks på HFS og toneangivende magsiner og skribenter innen denne hobbyen, så skjer slike oppdagelser dag ut og dag inn i norske lytterom. Og never mind at det åpenbart finnes over 100 ulike måter å lage den gylne kabel på.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Oppdagelser og oppdagelser.
    Diskusjonen har vel stått mellom hva som er hørbart. I kabeldebatten har det til nå vært mangel på forklaringer på hvordan kabler kan lyde forskjellig.Jeg er egentlig forbauset over at ikke disse forklaringsmodellene er mer kjendt enn de er. De er ikke akkurat nytt av året. Tar meg den frihet å sakse noen sitater fra denne tråden som illustrerer nivået i debatten.


    Denne delen av hobbyen er først og fremst kjennetegnet av en tilnærmet total mangel på forsåelse for proporsjoner. Det diskuteres ledninger med avvik i frekvensresponsen på kanskje 0.02dB mindre enn hva det absolutt billigste man kan få tak i på den dårlig dag. De samme eierene av disse kostbare ledningsstumpene har åpenbart ingen problemer med å bruke høyttalerelementer med avvik i kurven som er mange, mange ganger større - ei heller å plassere disse i en vanlig norsk stue hvor responsen som når lytteren har fått avvik som er enda mange, mange, mange, mange, mange ganger større. Om man etterlyser en teknisk/ingeniørmessig forklaring på effektene av elektriske/fysiske parametere ved kablagen så er svaret ganske enkelt: Det blir bare for dumt, effektene er så små og så perifere at det ikke er vits å bruke noe energi på, ressursene kan med fordel settes inn helt andre steder. Når man velger å bruke begreper som skineffekt, mikrofoni, propagasjonshastihet, båndbredde, støy, frekvensgang, dynamikk osv, osv så har man beveget seg over i den tekniske sfære, om man ikke liker de svarene rådende teori og praksis på områdene gir, så får man heller dikte opp noen egne begreper det ikke finnes noen teori for - alternativt vise hvorfor rådende teori på området er feil eller har hull - en praksis jeg ikke vil anbefale. "Fot", "godfølelse", "musikalsk", "engasjerende" er eksempler på flotte altnernative begreper i så måte. De er ikke definerte og enhver kabeleier kan legge akkurat hva han måtte føle for i de.


    Man trenger faktisk ikke et eneste vekttall teknisk utdannelse for å komme frem til den konklusjonen, det holder lenge med en liten dose sunn fornuft. Av de lydmessige utfordringene folk har spurt om på dette forum, så tror jeg det knapt er noen som ikke av en eller annen har blitt forsøkt løst med å bytte en eller annen kabel. For lite bass? Prøv en annen kabel. Slank mellomtone? Prøv en annen kabel. Skrikende topp? Prøv en annen kabel. Låter anlegget daft og uengasjerende? Prøv en annen kabel.

    Fra min tid på universitetet så var hardcore-HiFi-miljøet en standig joke blant de som studerte elektronikk, digitalteknikk og andre relevante tema. Det er muligens en grunn til det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Jeg sitter og funderer på hvem jeg har mest respekt for - folk som har lite greie på fysikk eller folk som har ekstrem trang til å latterliggjøre folk med lite greie på fysikk. Vanskelig valg det der... ::)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Enhver kabeldebatt burde startes med å stille spørsmål omkring termineringens viktighet.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Enhver kabeldebatt burde startes med å stille spørsmål omkring termineringens viktighet.
    Endelig. der kom det :) :) :) :)

    F. eks. fremstår det for meg som en gåte at kabler til 5 og 6-sifrete beløp er utstyrt med bananplugger med løs utenpåliggende buet kontaktfjær med veldig liten kontaktflate til terminalene. I tilleg er lederarealet i kontaktfjærene en vits i forhold til lederarealet i kablene.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    nb skrev:
    SAL skrev:
    Morsomt, men går det an det da? Verden går vel ikke videre........ ;)
    Man kan fortsatt sende satelitter ut i verdensrommet basert på Newtonsk mekanikk som er noen hundre år gammel. Strengt tatt er den "unøyaktig" siden ting ser annerledes ut fra ca 10% av lyshastigheten og oppover (noe av det Einstein fant ut, forresten).

    Jeg tror ikke det noensinne kommer en eneste revolusjonerende oppdagelse innen fysikk/elektronikk/materialteknikk osv fra sofakroken til Ola HiFi-dunk eller en kabelprodusent. Skal man tro på gullørene f.eks på HFS og toneangivende magsiner og skribenter innen denne hobbyen, så skjer slike oppdagelser dag ut og dag inn i norske lytterom. Og never mind at det åpenbart finnes over 100 ulike måter å lage den gylne kabel på.
    Kan du ikke bare ta med dine gullører til Porsgrunn(jeg spanderer selvfølgelig reisen), ta samtidig med dokumentasjon på at det ikke er forskjell på kabler. Dokumentasjonen er bare i tilfelle dine gullører ikke hører forskjell....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå snakker dere forbi hverandre. Igjen. Men det hadde jo ikke blitt noen kabeldebatter om folk ikke hadde snakket forbi hverandre.
     
    N

    nb

    Gjest
    SAL skrev:
    Kan du ikke bare ta med dine gullører til Porsgrunn(jeg spanderer selvfølgelig reisen), ta samtidig med dokumentasjon på at det ikke er forskjell på kabler. Dokumentasjonen er bare i tilfelle dine gullører ikke hører forskjell....
    Jeg har ikke gullører, det trodde jeg de fleste hadde fått med seg for lenge siden.

    Jeg har fått kabeldemoer på High-End-rommet på Oslo HiFI-Center, av Tor på Lyric, på HiFi-klubben, hatt saker på hjemlån fra NAT og Stereofil, så jeg ser ikke helt poenget. Noen spesiell grunn til at jeg skulle få en åpenbaring hjemme hos deg kontra på de stedene?

    Men takk for invitasjonen. Jeg hadde imidlertod nok vært mer interessert i det som står i garasjen enn det som kobler sammen anlegget;)
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    Der snakkes hele tiden om propositioner på det fornuftige plan, eks. man ikke kan hører 0.02 db forskel, det er jeg meget enig i, og jeg tro ikke man kan måle os frem til en forklaring/sammenhæng vedrørende kabler kun ved en frekvensmåling.
    Noget som flere hele tiden prøver, selv højt respekterede "vidnskabs" folk inden for AES, man konkludere så at der er meget små forskelle, som dog ved højtaler kabler bliver noget større når kablet drives af en forstærker og belastes af en højtaler, et signalkabel udviser også støre forskelle når det sider mellem to apparater, og der er ingen tvivl om at det betyder noget, men slet ikke alt.

    Alle er enige om at eks.v. MIT kabler giver en dejlig fyldig lyd Uanset hvilket anlæg disse kabler sidde i, sådan har alle kabler efter min mening en grundlyd der vil gå igen uafhængigt af anlægget.

    Det samme gør sig gældende med modstande og kondensatorer, ja faktisk alle komponenter.
    Er man er DIY mand har man måske prøvet at forbedre elektrolytterne i en strømfosrygning, ved at forbinde en film kondensator parallelt hen over elektrolytterne.

    Ingen tvivl om at det giver en anden lyd, (personligt fortrækker jeg ikke at gøre da jeg synes det giver en disharmoni i lyden), noget af denne forskel i lyden skyldes sikkert en bedre afkobling af høje frekvenser på grund af film kondensatorens bedre egenskaber ved netop disse frekvenser, men det er ikke hele historien.

    Fordi tages en anden film type/mærke kondensator med samme værdi og forbindes parallelt over elektrolytterne, så vil det give en anden lyd.

    Da jeg selv har klasse D har jeg mod min vilje været nødt til at afkoble (det er vigtigt ved klasse D), til det har jeg valgt en Jensen papir i olie, det er den kondensator der efter min mening giver den mindste disharmoni i forbindelse med elektrolytter.
    Er man en rigtig nørd så kan man hive plastikken (isoleringen) af elektrolytten, lægge papir på i stedet gennemvæde det med linolie, derefter ligge silke uden på, og også gennemvæde silken med linolie, tørre det hele godt igennem ved max 40 grader i en ovn, gør man nøjagtigt det samme med Jensen papir i olie kondensatoren, ja så er det faktisk næsten umuligt at hører at der er forbundet en film kondensator parallelt over elektrolytten.

    Ps. på en analog forstærker ville jeg aldrig forbinde noget parallelt hen over elektrolytterne men benytte mig af mange forskellige størrelser af elektrolytter.

    Også hvad angår modstande vil man opleve det samme, parallel forbindes en modstand der måske er 10000 gange større end den man parallel forbinder over, og som derfor ikke vil ændre noget ved den samlede modstands værdi.

    Men lyden vil ændre sig afhængig af hvilken type/mærke modstand der parallel forbindes med, det jeghar beskrevet her har jeg aldrig selv forstået helt til bunds, ligesom jeg heller ikke helt kan forstå at der er så stor lydforskel på sølv og kobber, selv om kablerne har fuldstændig samme isolering, men jeg er rimelig sikker på det er sådan, og det må jeg jo forholde mig til, og handle ud fra.

    Mange har måske også oplevet at man har købt nyt kabel eller et tweak , og pludselig bliver lyden markant bedre, selv om alt det andet udstyr jo er det samme. Hvordan kan så lidt betyde så meget.

    Man kan sige at ordsproget, en kæde er ikke stærkere end det svageste led, det passer ikke altid på hi-fi, og det er faktisk en af de ting jeg heller aldrig rigtigt har forstået, at selv små ændringer kan give en markant lyd ændring.

    Og til sidst vil jeg gerne igen slå fast at jeg mener at et kabel kan betragtes som en langstrakt kondensator, hvor jeg tror at en måling af DA (dielektrisk absorption) måske kunne give noget mere indformation end en frekvensgangs måling, i det hele taget overfører alle data fra kondensatorer til kabler ville måske være en god ide.

    Plus at jeg er ikke i tvivl om at mikrofoni (jitter ) har en betydning, jeg har selv brugt en skærm af bly, det er dog ikke kun for at forhindre mikrofoni men lige så meget for at skærme for digital støj, både ind og ud af apparater, digital støj er der jo ikke ligefrem er mangel på i klasse D forstærkere. Også stik og terminering betyder meget, og intet slår her en direkte lodning uden stik og bøsninger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn