Hva er ok å blåse på kabler vs resten?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gago skrev:
    kablene mine koster ca. 1% av anleggets totale kostnad.
    jeg synes de er jævlig gode og gir meg akkurat det jeg vil ha.
    og, ja, jeg hører forskjell på kabler.
    19% mer og blid som en sol 8)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Tror nesten jeg skal ta å regne ut det der, Gago påstod jo at jeg holdt meg til 70% regelen :D
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Tror nesten jeg skal ta å regne ut det der, Gago påstod jo at jeg holdt meg til 70% regelen :D
    Det er vel det politkerne kaller for "handlingsreglen" ;D
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Surprise: Jeg har 3 sett lakrissnører i kjeden. Egentlig 2, men siden jeg ikke har noen kabel på 2m, har jeg derfor fra kilde til preamp koblet sammen 2 sett på 1m med hun/hun adapter.. gidder ikke bruke penger på dette siden jeg har en preamp jeg jobber mot og har XLR-kabler klare for dette.
    Ellers har jeg til høyttalerne et shotgun-oppsett med toppmodellen til et billigmerke. Lyden er fremdeles ca 10 ganger bedre enn da jeg hadde et annet anlegg med Valhalla rund baut. (Shotgun her også gitt..hehe)

    Jeg tror vel ærlig talt at lakris er godt nok for de fleste jeg.. Det er liksom ikke her skoen trykker. Men en dyr og "bedre" kabel kan godt utgjøre spissen over i'en i et godt oppsett, og jeg har også opplevd helt håpløse kabler, så dette må ikke misforstås at jeg er medlem av målemafiaen :D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Man skrev:
    Surprise: Jeg har 3 sett lakrissnører i kjeden. Egentlig 2, men siden jeg ikke har noen kabel på 2m, har jeg derfor fra kilde til preamp koblet sammen 2 sett på 1m med hun/hun adapter.. gidder ikke bruke penger på dette siden jeg har en preamp jeg jobber mot og har XLR-kabler klare for dette.
    Ellers har jeg til høyttalerne et shotgun-oppsett med toppmodellen til et billigmerke. Lyden er fremdeles ca 10 ganger bedre enn da jeg hadde et annet anlegg med Valhalla rund baut. (Shotgun her også gitt..hehe)

    Jeg tror vel ærlig talt at lakris er godt nok for de fleste jeg.. Det er liksom ikke her skoen trykker. Men en dyr og "bedre" kabel kan godt utgjøre spissen over i'en i et godt oppsett, og jeg har også opplevd helt håpløse kabler, så dette må ikke misforstås at jeg er medlem av målemafiaen :D
    De avslørte kansje en del svakheter de valhallaen, eller så har du kansje bedre bokser å koble samen nå :D
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo litt rart at de skal gjøre lyden bedre i ditt anlegg mens de "avslører" feil i mitt eget. Perfekt alibi m.a.o ;)
    Helt seriøst, jeg har jo et helt annet anlegg i dag, som er mye bedre. Og jeg har jo ikke sagt at Valhalla er en dårlig kabel.

    Det ligger en liten historie bak.
    Jeg måtte nylig flytte litt på ting iogmed det kom inn et nytt møbel. På samme tid byttet jeg ut høyttalerne, og inn kom et par rimelige monitorer som sto rett på gulvet. Der og da hadde jeg ikke andre kabler, og derfor ble det slik. Det var ikke så farlig iogmed jeg hadde de monitorene på gulvet uansett. Men når de nye høyttalerne kom, kom sjokket: Det låt *mye* bedre enn de forrige, og det selv med aller kjipeste type lakriskabler.

    Selv mine intetanende ikke-audiofile venner har kommentert det uten at de har visst noe.
    Og her er prikken over i'en: De nye høyttalerne er identiske med de jeg byttet ut! (men et annet fysisk par)
    Eneste forskjellen er hun/hun adapter og 1 ekstra lakriskabel, men forskjellen tilsvarer en oppgradering fra lakris til Odin, samt oppgradering av elektronikk. Denne forbedringen har selvsagt ikke noe med adapteret og kablene å gjøre. Poenget var at de nye høyttalerne spiller såpass overlegent de gamle, men at du ikke trenger superkabler for å høre dette klart og tydelig.

    Hvorfor de nye spiller såpass mye bedre enn de gamle kan man bare spekulere i. Kanskje jeg tar det i en egen tråd.
     

    goffa

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Hadde en riktig morsom opplevelse med en hifi novise her forleden. Tenkte jeg bare skulle vise hva kabler har å si for den totale lyden så jeg lånte bort et sett ZenSati series 2 RCA til 40.000,- i ett oppsett som koster mindre enn denne ene meteren med kabel. Videre i anlegget sitter billigste Transparent pris 869,-(som ble byttet ut med noen sørgelige "hifilisser" fra ikke navngitt produsent), og responsen var meget morsom. Det å gi hifi noviser en slik mulighet gir også oss innrøkte og grettne gamle hifi gubber nye ord på hva som høres. Han sa at dette var utrolig, at detaljer kom frem på en helt ny måte, at cymbaler låt mer som cymbaler, at det virket som om musikken roet seg ned etc. Han følte at han for første gang virkelig hørte hva som bodde i anlegget han hadde kjøpt, så diskusjonen om pris på kabler kontra hva anlegget koster blir litt feil. Mitt råd er kjøp så gode kabler du har råd til, gjør jobben skikkelig, med strømkabler til apparatene, legg mest på første ledd, altså kilde, ta det gjerne stegvis og la ting spille seg ordentlig inn før du bytter til noe nytt eller "bedre". Når du er sikker på hvordan utstyret spiller maksimalt, kan du bytte og prøve ut forskellige løsninger for å finne hva som passer for deg, hastverk er i dette tilfellet lastverk, en imponatorkabel kan høres bra ut rett ut av boksen, men kan vise seg å bli vanskelig å leve med i det lange løp. Så tid og penger, med ett stort lag tålmodighetskrem vil vinne i lengden.
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Audiostone skrev:
    Hadde en riktig morsom opplevelse med en hifi novise her forleden. Tenkte jeg bare skulle vise hva kabler har å si for den totale lyden så jeg lånte bort et sett ZenSati series 2 RCA til 40.000,- i ett oppsett som koster mindre enn denne ene meteren med kabel. Videre i anlegget sitter billigste Transparent pris 869,-(som ble byttet ut med noen sørgelige "hifilisser" fra ikke navngitt produsent), og responsen var meget morsom. Det å gi hifi noviser en slik mulighet gir også oss innrøkte og grettne gamle hifi gubber nye ord på hva som høres. Han sa at dette var utrolig, at detaljer kom frem på en helt ny måte, at cymbaler låt mer som cymbaler, at det virket som om musikken roet seg ned etc. Han følte at han for første gang virkelig hørte hva som bodde i anlegget han hadde kjøpt, så diskusjonen om pris på kabler kontra hva anlegget koster blir litt feil.
    Normalt ville jeg ikke kommentert slike innlegg, men siden du er en profesjonell bransjeaktør, så vil jeg gjerne spørre: Mener du med dette at "noviser" er mindre påvirkelige for forventning og placebo enn "innrøkte hifi-gubber" er? Eller ble denne testen gjennomført blindt? Hvordan mener du at denne ene anekdoten fra en enkelt person har noen generell betydning for andre?

    Audiostone skrev:
    Mitt råd er kjøp så gode kabler du har råd til
    Jeg tolker dette slik at du mener at kabler blir bedre jo dyrere de er. Er det riktig forstått? Hvilken dekning har du som profesjonell for å si dette?

    Audiostone skrev:
    Så tid og penger, med ett stort lag tålmodighetskrem vil vinne i lengden.
    Hvor stor klype salt synes du man skal ta en slik påstand med, at du som bransjeaktør oppfordrer folk til å bruke så mye penger som mulig på kabler?

    Jeg vil samtidig minne om regel 9 for forumet:
    Høvdingen skrev:
    Dersom du tilhører hifibransjen har du lov til å delta i diskusjoner på Hifisentralen, men det er ikke tillatt å reklamere for egen person/virksomhet eller produkter som du har tilknytning til eller er fabrikant av. Med reklamering menes anbefalinger, skryting, lydbeskrivelser, enten direkte eller indirekte måter, som er ment å påvirke eller manipulere brukere til å bli interessert i din person/virksomhet eller det aktuelle produktet.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Fush skrev:
    Audiostone skrev:
    Hadde en riktig morsom opplevelse med en hifi novise her forleden. Tenkte jeg bare skulle vise hva kabler har å si for den totale lyden så jeg lånte bort et sett ZenSati series 2 RCA til 40.000,- i ett oppsett som koster mindre enn denne ene meteren med kabel. Videre i anlegget sitter billigste Transparent pris 869,-(som ble byttet ut med noen sørgelige "hifilisser" fra ikke navngitt produsent), og responsen var meget morsom. Det å gi hifi noviser en slik mulighet gir også oss innrøkte og grettne gamle hifi gubber nye ord på hva som høres. Han sa at dette var utrolig, at detaljer kom frem på en helt ny måte, at cymbaler låt mer som cymbaler, at det virket som om musikken roet seg ned etc. Han følte at han for første gang virkelig hørte hva som bodde i anlegget han hadde kjøpt, så diskusjonen om pris på kabler kontra hva anlegget koster blir litt feil.
    Normalt ville jeg ikke kommentert slike innlegg, men siden du er en profesjonell bransjeaktør, så vil jeg gjerne spørre: Mener du med dette at "noviser" er mindre påvirkelige for forventning og placebo enn "innrøkte hifi-gubber" er? Eller ble denne testen gjennomført blindt? Hvordan mener du at denne ene anekdoten fra en enkelt person har noen generell betydning for andre?
    Min erfaring er den samme. "Noviser" som ikke vet om det er forskjeller på kabler, hva en kabel koster eller heter, eller hvor god den skal være, er bra "testobjekt" for å detektere forskjeller. For alt de vet kan kablene du kommer med være dårligere enn dem har selv. Men de har ofte et åpent sinn på at det kan være forskjeller. Hvor ligger problemet hen, Fush?
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    topline skrev:
    Min erfaring er den samme. "Noviser" som ikke vet om det er forskjeller på kabler, hva en kabel koster eller heter, eller hvor god den skal være, er bra "testobjekt" for å detektere forskjeller. For alt de vet kan kablene du kommer med være dårligere enn dem har selv. Men de har ofte et åpent sinn på at det kan være forskjeller. Hvor ligger problemet hen, Fush?
    Når en nybegynner får presentert en kabel som koster 40000,-, så vil prisen i seg selv lage en forventning som gjør at han opplever den som bedre. Det viser forskning som er gjort på sammenheng mellom pris og effekt, og ble grundig diskutert i denne tråden. Den kanskje viktigste innvendingen som kom mot dette, var at lang erfaring kan bidra til at man i mindre grad blir påvirket av pris. (Uten at denne innvendingen ble underbygget på noen måte.)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Placebo-vekterne slår til igjen.
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    BT skrev:
    Placebo-vekterne slår til igjen.
    Ja, som sagt så ville jeg vanligvis ikke kommentert et slikt innlegg. Men jeg forventer større ryddighet fra en bransjeaktør som benytter en slik tråd til å reklamere for egne produkter.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Fush skrev:
    topline skrev:
    Min erfaring er den samme. "Noviser" som ikke vet om det er forskjeller på kabler, hva en kabel koster eller heter, eller hvor god den skal være, er bra "testobjekt" for å detektere forskjeller. For alt de vet kan kablene du kommer med være dårligere enn dem har selv. Men de har ofte et åpent sinn på at det kan være forskjeller. Hvor ligger problemet hen, Fush?
    Når en nybegynner får presentert en kabel som koster 40000,-, så vil prisen i seg selv lage en forventning som gjør at han opplever den som bedre. Det viser forskning som er gjort på sammenheng mellom pris og effekt, og ble grundig diskutert i denne tråden. Den kanskje viktigste innvendingen som kom mot dette, var at lang erfaring kan bidra til at man i mindre grad blir påvirket av pris. (Uten at denne innvendingen ble underbygget på noen måte.)
    Visste vedkommende hva kabelen kostet under låneperioden? Var prislisten lagt ut da dette skjedde? Det står det vel ingenting om, men hadde vært interessant å vite i forhold til troverdighet

    Mvh
    RBN
     

    ovewik

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    95
    Antall liker
    2
    Skal ikke kabelene bare lede strøm?. Har prøvd flere kabler i forskjelige pris klasser,og kan ikke høre noe forskjell. Eneste som hører Veeeeldig forskjell er kabel produsentene og hifi skribenter som ikke betaler for dem selv,og skriver hvor bra de er. Også er vi andre tykke i hodet om vi ikke kjøper de. Placebo effekten er der uten tvil!!. De skal kun lede strøm!. Ta strømmen i el anlegget hjemme,du får strøm i fra et nett som hvisse steder er nesten 100 år gamelt også skal den siste meteren du bruker gjøre under verker ???
    Strømmen kommer flere 10 talls kilometer i fra huset ditt,1m kan ikke forandre det til og bli en helt fantastisk forskjell i lyden de som påstår det må ta frem boka og lese litt. Strøm er strøm uansett hvor den kommer i fra.være seg forsterker eller stikk kontakt. Jeg synes også at en kabel skal se pen ut,men noe særlig lyd messig forbedring er det ikke så langt det ikke er en 0,05 kvadrat. De skal lede strøm uten og tape seg,og det gjør de så langt du ikke skal strekke de over 20m eller mer. Da er det bedre og bruke pengene på noe som hvirkeli ut gjør en forskjell
    som demping eller bedre anlegg!.

    Ove
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.783
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For tiden 3%...

    Lange ledninger og mange kontakter i et aktivt 4-veissystem, gitt.
    Jeg lodder selv, forresten. Det er ikke med i overslaget.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    O:W 64 skrev:
    Skal ikke kabelene bare lede strøm?. Har prøvd flere kabler i forskjelige pris klasser,og kan ikke høre noe forskjell. Eneste som hører Veeeeldig forskjell er kabel produsentene og hifi skribenter som ikke betaler for dem selv,og skriver hvor bra de er. Også er vi andre tykke i hodet om vi ikke kjøper de. Placebo effekten er der uten tvil!!. De skal kun lede strøm!. Ta strømmen i el anlegget hjemme,du får strøm i fra et nett som hvisse steder er nesten 100 år gamelt også skal den siste meteren du bruker gjøre under verker ???
    Strømmen kommer flere 10 talls kilometer i fra huset ditt,1m kan ikke forandre det til og bli en helt fantastisk forskjell i lyden de som påstår det må ta frem boka og lese litt. Strøm er strøm uansett hvor den kommer i fra.være seg forsterker eller stikk kontakt. Jeg synes også at en kabel skal se pen ut,men noe særlig lyd messig forbedring er det ikke så langt det ikke er en 0,05 kvadrat. De skal lede strøm uten og tape seg,og det gjør de så langt du ikke skal strekke de over 20m eller mer. Da er det bedre og bruke pengene på noe som hvirkeli ut gjør en forskjell
    som demping eller bedre anlegg!.

    Ove
    Ikke bry deg om pris. Prøv forskjellige konstruksjonsprinsipper på kablene. Og gjerne i samme prisklasse. Det finnes mye billig som låter bra, og mye annet som låter mindre bra til en høyere pris.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Audiostone skrev:
    Så tid og penger, med ett stort lag tålmodighetskrem vil vinne i lengden.
    Når du skriver vil vinne, er det som i ønsker å vinne, eller ligger det noe imperativt i utsagnet, mer som kommer selvfølgelig til å vinne? Forskjellen er ikke uvesentlig, i det ene tilfellet snakker vi om ønsketekning og i det andre tilfellet en kategorisk påstand. Ut i fra rensen av innlegget ditt legger jeg til grunn det siste.

    Audiostone skrev:
    Så tid og penger, med ett stort lag tålmodighetskrem vil vinne i lengden.
    Denne tålmodighetskremen hva er den god for? Er det et glidemiddel for at tiden og dermed lengden skal føles mer friksjonsfri eller har kremen en mer umiddelbar kurativ virkning? Er den i det hele tatt viktig, påvirker den hovedbudskapet eller er det rett og slett overflødige ord som er puttet inn for forsøksvis å underbygge noe intetsigende med mer av det samme? "Ett stort lag", betyr det et stort lager av tålmodighetskrem eller mener du et tykt lag av krem?
    Hvis vi antar (korriger meg hvis jeg tar feil) at tålmodighetskremen er underordnet fremstår budskapet ditt som: Tid og penger vil vinne i lengden. Men fortsatt er det veldig vanskelig å ta tak på denne påstanden, holde den godt fast og forstå hva den forsøker å formidle.

    Audiostone skrev:
    Så tid og penger, med ett stort lag tålmodighetskrem vil vinne i lengden.
    Det skulle jo bare mangle at tid ikke vinner i lengden. Det blir litt av samme logikken som at vold avler vold. Men hva menes med at penger vil vinne i lengden? Hva vil det si å vinne? Å få mer penger, å få mer tid, eller noe annet? Eller vinnes det i sin alminnelighet bare ved å ha penger i lengden? Har det noen betydning hvilken faktor som er dominant, eller er det produktet av tid og penger som gjelder? Er det like bra å ha en tid og hundre penger som å ha hundre tider og en penge?

    Audiostone skrev:
    Så tid og penger, med ett stort lag tålmodighetskrem vil vinne i lengden.
    Jo da, men kan du forklare?


    Jan E.
     
    N

    nb

    Gjest
    Audiostone skrev:
    en imponatorkabel kan høres bra ut rett ut av boksen, men kan vise seg å bli vanskelig å leve med i det lange løp.
    Kanskje den blir utspillt? Siden ingen forstår hva som eventuellt skulle skje ved "innspilling" er det like sannsynlig at den blir dårligere som at den blir bedre, er det ikke?
     

    ovewik

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    95
    Antall liker
    2
    mutz skrev:
    O:W 64 skrev:
    Skal ikke kabelene bare lede strøm?. Har prøvd flere kabler i forskjelige pris klasser,og kan ikke høre noe forskjell. Eneste som hører Veeeeldig forskjell er kabel produsentene og hifi skribenter som ikke betaler for dem selv,og skriver hvor bra de er. Også er vi andre tykke i hodet om vi ikke kjøper de. Placebo effekten er der uten tvil!!. De skal kun lede strøm!. Ta strømmen i el anlegget hjemme,du får strøm i fra et nett som hvisse steder er nesten 100 år gamelt også skal den siste meteren du bruker gjøre under verker ???
    Strømmen kommer flere 10 talls kilometer i fra huset ditt,1m kan ikke forandre det til og bli en helt fantastisk forskjell i lyden de som påstår det må ta frem boka og lese litt. Strøm er strøm uansett hvor den kommer i fra.være seg forsterker eller stikk kontakt. Jeg synes også at en kabel skal se pen ut,men noe særlig lyd messig forbedring er det ikke så langt det ikke er en 0,05 kvadrat. De skal lede strøm uten og tape seg,og det gjør de så langt du ikke skal strekke de over 20m eller mer. Da er det bedre og bruke pengene på noe som hvirkeli ut gjør en forskjell
    som demping eller bedre anlegg!.

    Ove
    Ikke bry deg om pris. Prøv forskjellige konstruksjonsprinsipper på kablene. Og gjerne i samme prisklasse. Det finnes mye billig som låter bra, og mye annet som låter mindre bra til en høyere pris.
    Det er jo det jeg sier! jeg bryr meg ikke om pris. konstruksjonsprinsipper er jo ikke annet en utseende,de skal lede strøm og ikke mere eller mindre en det. Lengden man bruker i ett hifi oppsett er alt for liten til at forskjellige legeringer har noe og si. Så i ett hifi magasin der de satt forsterkerene på brus kasser bak høyttalerene og brukte korte sølv kabler og mente det hvar helt fantastisk lyd vinning på det,det er helt utrolig hva som de kan finne på og skrive. En kabel som ser bra ut er vell og bra det,men ikke noe mer. De som jobber i bransjen er helt sikkert ikke enige,for de tjener fett på dette. H
    Ove
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.695
    Torget vurderinger
    6
    For å klargjøre så er ikke Audiostone distributør for ZenSati i Norge det er det Acoustic Tuning som er. Siden synes jeg alltid det er en fornøyelse å se hvor mye tid enkelte legger ned på å så tvil om kabler, branseaktører og hifi presse. Hvorfor jeg bruker ordet hifi novise er ganske enkelt for at de ofte lytter med ett åpent sinn, noe vi alle kunne lære av.
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    nat skrev:
    Hvorfor jeg bruker ordet hifi novise er ganske enkelt for at de ofte lytter med ett åpent sinn, noe vi alle kunne lære av.
    Påstår du at en "novise" ikke lar seg påvirke av prisen på et produkt han/hun lytter til?
     

    goffa

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Nå forstår den lett forvirrede audioaktør hvor feilen ligger, hjalp Morten på NAT med ett sett up for Plinius kveld og glemte å logge meg av for så å logge på under eget bransjenavn. Ideene som er forfektet i denne lille anekdote får stå for min regning og ikke Mortens. Vel snakk om novisefeil.
    Hilsen Rolf i Audiostone, en tydligvis useriøs aktør på det norske hifimarked.
     

    goffa

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Nå hadde novisen ikke peiling på hva kabelen kostet, ei heller merket før vi snakket sammen da de ble levert tilbake, beklager dette da det tydligvis har meget å si for hørselen til et mennesket.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    xerxes skrev:
    Jeg bruker ikke kabler. Jeg bruker ledninger. Det er billigere.
    Er det hensiktsmessig? Jeg foretrekker kabler da det både er penere og mer praktisk. Dessuten er besparelsen neppe mer enn 10-15 kr og oppover.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Placebo-vekterne slår til igjen.
    He-he.

    Jeg har mange ganger erfart betydelig lydforskjeller kabler imellom. Derimot er det ikke så lett å si hvilken som er best. Forskjellig er ikke nødvendigvis bedre. "Mer detaljert symbaler" kan likesågodt være en betoning, som bedre oppløsning. Mitt tips er å kjøpe noen "snusfornuftige" allroundkabler med mye tverrsnitt. Selv bruker jeg SILK/Silspeak. Bruk kr-differansen til å oppgradere de aktive komponentene.
     
    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    BT skrev:
    Placebo-vekterne slår til igjen.
    He-he.

    Jeg har mange ganger erfart betydelig lydforskjeller kabler imellom. Derimot er det ikke så lett å si hvilken som er best. Forskjellig er ikke nødvendigvis bedre. "Mer detaljert symbaler" kan likesågodt være en betoning, som bedre oppløsning. Mitt tips er å kjøpe noen "snusfornuftige" allroundkabler med mye tverrsnitt. Selv bruker jeg SILK/Silspeak. Bruk kr-differansen til å oppgradere de aktive komponentene.
    Åneidu. Her skal det brukes til det svir ordentlig, det har vi nemlig lært i denne tråden.
     

    ElvisRuler

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Innlegg
    132
    Antall liker
    2
    Clas Ohlson Premium er NOK på kabler. Ser stilig nok ut, er bedre enn absolutt low life lisser og gjør samme jobben som de aller dyreste.
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Fush skrev:
    topline skrev:
    Min erfaring er den samme. "Noviser" som ikke vet om det er forskjeller på kabler, hva en kabel koster eller heter, eller hvor god den skal være, er bra "testobjekt" for å detektere forskjeller. For alt de vet kan kablene du kommer med være dårligere enn dem har selv. Men de har ofte et åpent sinn på at det kan være forskjeller. Hvor ligger problemet hen, Fush?
    Når en nybegynner får presentert en kabel som koster 40000,-, så vil prisen i seg selv lage en forventning som gjør at han opplever den som bedre. Det viser forskning som er gjort på sammenheng mellom pris og effekt, og ble grundig diskutert i denne tråden. Den kanskje viktigste innvendingen som kom mot dette, var at lang erfaring kan bidra til at man i mindre grad blir påvirket av pris. (Uten at denne innvendingen ble underbygget på noen måte.)
    Dersom forskning har bevist at dette er tilfellet, må jo det stemme. Men jeg skulle tro at forventninger til et produkt, ut i fra prisen på produktet, vil kunne påvirke lytteren begge veier. Jeg finner det nærliggende å tro at en lytter like gjerne vil konkludere med at et produkt ikke er bra nok til prisen, spesielt dersom lytteren er en nybegynner. Ikke vet jeg.

    PS! Min utheving.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    blekansikt skrev:
    Fush skrev:
    topline skrev:
    Min erfaring er den samme. "Noviser" som ikke vet om det er forskjeller på kabler, hva en kabel koster eller heter, eller hvor god den skal være, er bra "testobjekt" for å detektere forskjeller. For alt de vet kan kablene du kommer med være dårligere enn dem har selv. Men de har ofte et åpent sinn på at det kan være forskjeller. Hvor ligger problemet hen, Fush?
    Når en nybegynner får presentert en kabel som koster 40000,-, så vil prisen i seg selv lage en forventning som gjør at han opplever den som bedre. Det viser forskning som er gjort på sammenheng mellom pris og effekt, og ble grundig diskutert i denne tråden. Den kanskje viktigste innvendingen som kom mot dette, var at lang erfaring kan bidra til at man i mindre grad blir påvirket av pris. (Uten at denne innvendingen ble underbygget på noen måte.)
    Dersom forskning har bevist at dette er tilfellet, må jo det stemme. Men jeg skulle tro at forventninger til et produkt, ut i fra prisen på produktet, vil kunne påvirke lytteren begge veier. Jeg finner det nærliggende å tro at en lytter like gjerne vil konkludere med at et produkt ikke er bra nok til prisen, spesielt dersom lytteren er en nybegynner. Ikke vet jeg.

    PS! Min utheving.
    slik var det med meg! trodde ikke en døyt på forskjeller. har blitt klokere
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    BT skrev:
    Placebo-vekterne slår til igjen.
    He-he.

    Jeg har mange ganger erfart betydelig lydforskjeller kabler imellom. Derimot er det ikke så lett å si hvilken som er best. Forskjellig er ikke nødvendigvis bedre. "Mer detaljert symbaler" kan likesågodt være en betoning, som bedre oppløsning. Mitt tips er å kjøpe noen "snusfornuftige" allroundkabler med mye tverrsnitt. Selv bruker jeg SILK/Silspeak. Bruk kr-differansen til å oppgradere de aktive komponentene.
    Ganske så enig med pedal, men mitt oppsett synes å være mindre kabel-kilent enn de fleste. Nesten umulig å høre forskjell mellom kabler, i hvert fall mellom de "fornuftig konstruerte" kablene jeg har brydd meg med å prøve i anlegget. Det ville formodentlig vært hørbare forskjeller om jeg hadde beveget meg lenger ut fra "mainstream". For eksempel hvis jeg byttet ut alle kvadratmillimetrene med høyttalerkabler med gratis skytetråd selvplukket på en sprengningstomt. Skulle mene det ville gjøre en forskjell, ja.

    Likevel, i etterpåklokskapens lys skulle jeg nok brukt (mye) mindre penger på kabler, og helst loddet dem sammen selv. Dette er ikke på langt nær så vanskelig som enkelte prøver å få oss til å tro. De fleste av oss ser ut til å gå gjennom en fase hvor vi bruker en god del mer penger på kabelatur enn hva som egentlig er nødvendig.
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    blekansikt skrev:
    Fush skrev:
    topline skrev:
    Min erfaring er den samme. "Noviser" som ikke vet om det er forskjeller på kabler, hva en kabel koster eller heter, eller hvor god den skal være, er bra "testobjekt" for å detektere forskjeller. For alt de vet kan kablene du kommer med være dårligere enn dem har selv. Men de har ofte et åpent sinn på at det kan være forskjeller. Hvor ligger problemet hen, Fush?
    Når en nybegynner får presentert en kabel som koster 40000,-, så vil prisen i seg selv lage en forventning som gjør at han opplever den som bedre. Det viser forskning som er gjort på sammenheng mellom pris og effekt, og ble grundig diskutert i denne tråden. Den kanskje viktigste innvendingen som kom mot dette, var at lang erfaring kan bidra til at man i mindre grad blir påvirket av pris. (Uten at denne innvendingen ble underbygget på noen måte.)
    Dersom forskning har bevist at dette er tilfellet, må jo det stemme. Men jeg skulle tro at forventninger til et produkt, ut i fra prisen på produktet, vil kunne påvirke lytteren begge veier. Jeg finner det nærliggende å tro at en lytter like gjerne vil konkludere med at et produkt ikke er bra nok til prisen, spesielt dersom lytteren er en nybegynner. Ikke vet jeg.

    PS! Min utheving.
    slik var det med meg! trodde ikke en døyt på forskjeller. har blitt klokere
    Vet ikke om du forstod hva jeg mente å si, eller kanskje jeg ikke har forstått hva du sier. Uansett, jeg vet også at det er forskjell på kabler, noen er korte, mens andre er lange :D Neida, klart det er lydmessige forskjeller.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    ..noen barn er grønne men det er utenpå.. ;)



    Mvh. RS
     
    M

    musicus

    Gjest
    Fush skrev:
    nat skrev:
    Hvorfor jeg bruker ordet hifi novise er ganske enkelt for at de ofte lytter med ett åpent sinn, noe vi alle kunne lære av.
    Påstår du at en "novise" ikke lar seg påvirke av prisen på et produkt han/hun lytter til?
    Jeg, føler nesten for å kalle deg en novise i betydningen nevnt overfor, herre, hvor mye tid gidder noen bruke på noe de ikke alikevel tror på ::) ....

    mvh
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    om.s skrev:
    Fush skrev:
    nat skrev:
    Hvorfor jeg bruker ordet hifi novise er ganske enkelt for at de ofte lytter med ett åpent sinn, noe vi alle kunne lære av.
    Påstår du at en "novise" ikke lar seg påvirke av prisen på et produkt han/hun lytter til?
    Jeg, føler nesten for å kalle deg en novise i betydningen nevnt overfor, herre, hvor mye tid gidder noen bruke på noe de ikke alikevel tror på ::) ....

    mvh
    +1
     
    M

    musicus

    Gjest
    ElvisRuler skrev:
    Clas Ohlson Premium er NOK på kabler. Ser stilig nok ut, er bedre enn absolutt low life lisser og gjør samme jobben som de aller dyreste.
    Det er vel ikke snakk om de "dyrere" gjør en annen jobb, det er vel mer snakk om hvordan de gjør den samme jobben...

    mvh
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    om.s skrev:
    Jeg, føler nesten for å kalle deg en novise i betydningen nevnt overfor, herre, hvor mye tid gidder noen bruke på noe de ikke alikevel tror på ::) ....
    Hvordan var det der med å prøve å ta ballen i stedet for mannen igjen?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Jeg bruker skolisser. De fungerer utmerket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn