Diverse Hva er lekreste norske hifi-komponent noensinne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Istemmer tidlig Adyton (Modus og Cordis 1.6?) og spesielt Tandberg 3000-serie. Ingen av dem klarte å følge opp helt etterpå i mine øyne. 4000-serien til Tandberg synes jeg rett og slett ikke er fin.

    Doxa er bare sært og vanskelig å få til å matche annen hifi, midt mellom hel og halv standardbredde som de er. Finish og formgiving synes jeg ellers er uinspirert.

    MI har jeg også vanskelig for å like. Er de ikke rackmonteringsbredde, men uten ører? Samme her, synes det er uinspirert og fantasiløst, bortsett fra at det ikke matcher noe annet.

    Electrocompaniet synes jeg ikke noe om, gull og svart akryl? Nei herfra, og slett ikke bedre med larvikitt heller. Disse er Rackbredde uten skruehull. Stikker seg ut med annen bredde enn 'alt annet'. Har eid og satt pris på EC, men ikke designet.

    Hegel klarer jeg heller ikke helt å se poenget med. Litt 'prøver for hardt' over det. Har eid og likt produkter derfra også, av andre grunner enn form og farge.

    Samme med DP sin siste generasjon, DP A1/C1 og A1S/C1S. Prøver for hardt, og i enda større grad enn Hegel. Den lakkerte fronten på A1B/C1B klarer jeg heller ikke å like.

    Men jeg liker de gamle svarte 'traktorelegante' greiene med anløpte messingskilt fra DP, som mine BPC 7.0 og DPA 6.4. Vet jeg er rar....

    Slob'ene til Sluket er brutalelegante. Me like very much!
    Bruno Oldani designet Tandberg sin 3000 serie. Egentlig fra Sveits, men flyttet til Norge i 1958 :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tidlige Tandberg spolebåndopptakere er nydelige, og TD20A er majestetisk. Min stemme går allikevel til 3000-serien, og da helst de tidlige som ikke var sortelokserte. Jeg gjør et unntak for monsteret 3004:

    TANDBERG%u00252BTCD%u00252B3004%u00252B%u0025252801%u00252529.jpg


    Men også jeg forstår at kassettspillerelektronikk og -mekanikk trengte plass, og at de i det hele tatt klarte å stappe nedi alt som skulle til for FM-mottak slik Tandberg mente det skulle være i 3000-standardkabinettet på 3001 er nærmest et under.

    post-106386-0-72316000-1407407193_thumb.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Elcomp er glorete greier og ikke helt min smak.
    Nå var vel ikke denne tråden, slik jeg tolket startinnlegget, mente å handle om hva man ikke liker eller hvorfor.

    Forøvrig syns jeg uansett Electrocompaniet var på rett i spor i begynnelsen av "akryl-front" perioden før de lot seg friste til å bruke messingfargete kontroller og detaljer istedenfor det mer nesten helsvarte eksteriøret jeg liker så godt.

    s-l1000.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Joda, men jeg la ut et bilde av en Tandberg 74B, som jeg synes er meget lekker.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det lekreste kom som skisser, DP som EC.
    dpa1s_large.jpg

    Men det ble med håpet.
    Nå er det minner om drømmer, såvidt mulig å finne bilder.
    (dette er grabbet fra DP-menigheten-tråden)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    58.682
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    hifi og hifi, men tråden rommer snart alt som er laget av norsk lydelektronikk, så jeg sniker inn verden fineste reiseradio.
    Låter bra også, og jeg var lykkelig med den på hytta før DAB ble tredd nedover oss.

    TP 43:
    20170701_073545_005-large.jpg
     

    Hovland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Et merke som fikk sørgelig kort levetid var Optimal Acoustic Laboratories (OAL). Trøndersk og bærre lekkert. Bilde lånt fra nettet.
    oal.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    hifi og hifi, men tråden rommer snart alt som er laget av norsk lydelektronikk, så jeg sniker inn verden fineste reiseradio.
    Låter bra også, og jeg var lykkelig med den på hytta før DAB ble tredd nedover oss.

    TP 43:
    Vis vedlegget 539013
    I en amerikansk test ca 1970 danket den ut alt annet både på funksjon og teknisk kvalitet....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Istemmer tidlig Adyton (Modus og Cordis 1.6?) og spesielt Tandberg 3000-serie. Ingen av dem klarte å følge opp helt etterpå i mine øyne. 4000-serien til Tandberg synes jeg rett og slett ikke er fin.

    Doxa er bare sært og vanskelig å få til å matche annen hifi, midt mellom hel og halv standardbredde som de er. Finish og formgiving synes jeg ellers er uinspirert.

    MI har jeg også vanskelig for å like. Er de ikke rackmonteringsbredde, men uten ører? Samme her, synes det er uinspirert og fantasiløst, bortsett fra at det ikke matcher noe annet.

    Electrocompaniet synes jeg ikke noe om, gull og svart akryl? Nei herfra, og slett ikke bedre med larvikitt heller. Disse er Rackbredde uten skruehull. Stikker seg ut med annen bredde enn 'alt annet'. Har eid og satt pris på EC, men ikke designet.

    Hegel klarer jeg heller ikke helt å se poenget med. Litt 'prøver for hardt' over det. Har eid og likt produkter derfra også, av andre grunner enn form og farge.

    Samme med DP sin siste generasjon, DP A1/C1 og A1S/C1S. Prøver for hardt, og i enda større grad enn Hegel. Den lakkerte fronten på A1B/C1B klarer jeg heller ikke å like.

    Men jeg liker de gamle svarte 'traktorelegante' greiene med anløpte messingskilt fra DP, som mine BPC 7.0 og DPA 6.4. Vet jeg er rar....

    Slob'ene til Sluket er brutalelegante. Me like very much!
    Enig med deg:) Dp forsterkerne var kulere før. DPA 6.4 var en forsterker som ser ut som en forsterker.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    295628d1418766771-radionettes-fanklubb-sm-40.jpg


    Etter min mening var Radionette penere enn Tandberg, men smaken er som baken. Soundmaster SM40c var uansett en designperle, til og med før B&O kom med flatbanket Hi-Fi
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Jeg stemmer for det dårligste nogensinde. Electrocompaniets 25 W Klasse A.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    skjønner ikke hvorfor folk syns flate ensfargede metallplater er fint. det må i det minste avbalanseres med noe varmt, ala denne:
    pathoslogosmkiireview1_1-2.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og hva har den med norsk hifi å gjøre?
    Hold dere til tema (for en gangs skyld)!
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.072
    Antall liker
    3.064
    Torget vurderinger
    2
    skjønner ikke hvorfor folk syns flate ensfargede metallplater er fint. det må i det minste avbalanseres med noe varmt, ala denne:
    Vis vedlegget 539111
    Bare Italienske menn som kunne finne på noe så dumt som det der. Altså menn som aldri har tørket støv.

    God formgiving tar også hensyn til drift og vedlikehold.

    I klassisk hifi er trepanelene ofte på sidene, det er der du legger hendene når du flytter apparatet. Pent og praktisk.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    58.682
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det ikke hadde stått NORSK, hadde tråden sett ganske annerledes ut.
    Jeg må si at det er mye rart her. Det er ikke nok at det er norsk heller,-det skulle være lekkert...
    Jeg tror vi snart er ferdig for i dag...:p;)
    Forsman_06.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Studiomonitor var 3-veis, muligens 3 1/2-veis siden den hadde 2 like diskanter. 3005 hadde fire ulike elementer. Jeg kan ikke si noe om hvordan de var tunet i forhold til hverandre.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Det er mange vakre norske "apparater" å velge blant; særlig Tandberg har mye fint på samvittigheten. Men jeg synes også at de klassiske effekttrinnene til Electrocompaniet med tykk aluminiumsfront fortjener en plass her. Jeg hadde en AW 100 stående nederst i racket en periode på 80-tallet, og fikk mange kommentarer på hvor flott og enkel den var. Særlig som kontrast til mye glorete fra andre produsenter på den tiden.

    Og hvis det er tilstrekkelig at konstruktøren er norsk: Jeg synes faktisk NAD 3020 i utgaven med gul skrift er vakker (men der er det nok delte oppfatninger...) Innenfor de strenge kostnadsrammene, har 3020 et flott design også utvendig.
    AW100.jpg

    NAD_3020.jpg
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    denne var "ok", refurbished?
    3020-Silver.jpg


    ikke norsk merke, men en nordmann stod iallefall bak kretsene i originalen ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Tror det var spesial for tyskland.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Norsk stjerne på den audiofile stjernehimmelen,
    med silkestrømper? på osv..berre lekkert

    Collage.jpg


    skogrand.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn