Politikk, religion og samfunn Hva er i ferd med å gå galt i Europa?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det virker som vi bare ligger noen år etter USA i enkelte land. Spesielt i de russisk nærliggende landene...

    1623757680012.png
    Er det hatet og fremmedgjøringen som skal være toneangivende utover?
    Hva skyldes dette? Om det i det hele tatt er mulig å finne en "enkel" konklusjon på dette.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Syns det er helt merkelig at EU parlamentet bare sitter og ser på og aksepterer at enkelte at medlemslandene som Polen og Ungarn fjerner seg mer fra basale menneskerettigheter. De gangene EU kommer med kritikk, er det en avdempet kritikk, og ikke noe som får makthaverne i de aktuelle landene til å endre retning.

    Hva med saftige økonomiske sanksjoner som får det til å svi, som f eks trekke tilbake all landbruksstøtte?
    EU er feig.
    Kanskje de mener det er bedre å ha rebellene innafor fellesskapet, enn å kaste dem ut (til Putin?)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du er inne på noe i den siste setningen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Årsaken til hat og fremmedgjøring tror jeg skyldes en langsiktig strategi fra Russland og Kina. En destabelisering av EU og USA profilerer de begge på. Det er langt enklere å få igjennom sine politiske mål når motstanderen sliter med indre uro og splid.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    eu har prosedyrer for opptak, ikke for utkastelse. i tillegg er det økonomiske interesser i eu som har fordeler ved å ikke rock the boat. eu har en oppgave i å jobbe seg ut av en form for schizofrenie.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    se ellers denne tråden

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så du mener at Russland og Kina i lang tid har jobbet i det skjulte for at Ungarerne ikke skal like homofile?
    Jepp, de fyrer oppunder uenigheter i land de ser seg tjent med å gjøre nettopp det. De tidligere østblokklandene er midt i skuddlinjen for denne taktikken. Putin ønsker ikke demokratier på dørstokken, han er redd for smitteeffekten.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Det er da noe positivt med Ungarn:
    Nå blir Harry Potter forbudt. Makan til dårlig bok og film serie skal du lete etter.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Men stappa fulle tribuner på EM kampen i kveld har de, den skal ha for.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Så du mener at Russland og Kina i lang tid har jobbet i det skjulte for at Ungarerne ikke skal like homofile?
    Litt flåsete?
    Han har et poeng, selv om jeg ikke tror at de er den direkte grunnen til det som skjer i både U ngarn og som har skjedd i Polen. Russiske troll har lenge arbeidet for å destabilisere Europa og de er i ferd med å lykkes på enkelte områder. At Ungarn og Polen er i ferd med å gå tilbake til middelalderen har vel mest med religion og "sterke" ledere med høyrevridning, men ikke undervurder Facebook og russiske troll....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Harry Potter blir ikke forbudt, men må sendes sent på kvelden, i følge Aftenposten.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det er da noe positivt med Ungarn:
    Nå blir Harry Potter forbudt. Makan til dårlig bok og film serie skal du lete etter.
    Det er jo kanskje på en måte litt paradoksalt, siden J. K. Rowling har fått en del (rettmessig) pepper for å ha kommet med transfobe uttalelser og synspunkter. Regner med Ungarn er omtrent like aksepterende for transpersoner som for homofiile?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si meg møkkalei all denne homoreklamen over alt! Det er ikke noe galt med homofili det og kjenner flere som er det, også i egen familie, men må det hauses opp og reklameres og trøkkes på barn og voksene i alle sammenhenger?. Det virker som en hysterisk trang til selvhevdelse og anerkjennelse som bare skaper irritasjon hos meg. Vær gjerne både kristen eller homo men la meg slippe misjoneringen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Hvor "transfobe" var nå egentlig de uttalelsene til Rowling ?
    Det lurte jeg også på, så jeg brukte litt tid på å sette meg inn i saken. Du kan jo gjøre det samme hvis du lurer, men utfra hva du har skrevet om temaet tidligere blir jeg ikke veldig overrasket om du kanskje er litt enig med henne. ;)


     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Nok til at noen ble krenket. Det holder jo det i vårt debatt klima
    Ingen tvil om at det er mange transaktivister som har i overkant ømme tær, men det blir enkelt å bare avfeie alt som krenkekultur og utslag av snowflake mentalitet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg må si meg møkkalei all denne homoreklamen over alt! Det er ikke noe galt med homofili det og kjenner flere som er det, også i egen familie, men må det hauses opp og reklameres og trøkkes på barn og voksene i alle sammenhenger?. Det virker som en hysterisk trang til selvhevdelse og anerkjennelse som bare skaper irritasjon hos meg. Vær gjerne både kristen eller homo men la meg slippe misjoneringen.
    Kanskje du ville trives bedre i Russland eller Ungarn? Der er som kjent homoreklame og homopropaganda forbudt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har det alltid supert i Budapest jeg, men jeg vil nå bo her i Norge likevel .

    Det blir som med fotball, selv om man er uinteressert slipper man ikke unna og blir bombardert med fotballgnål i alle kanaler og nesten alle sammenhenger
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har det alltid supert i Budapest jeg, men jeg vil nå bo her i Norge likevel .

    Det blir som med fotball, selv om man er uinteressert slipper man ikke unna og blir bombardert med fotballgnål i alle kanaler og nesten alle sammenhenger
    Kanskje saker som dette er litt hvorfor det fortsatt er nødvendig med homoreklame, eller pride som mange andre kaller det.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    De "tolerante" er dog fantastisk intolerante når det kommer til stykket.

    Barn må ha med skriftlig melding hjemmefra om de skal være med på skolegudstjeneste, men når barneskolen skal arrangere "prideopptog" er det ikke

    snakk om "tillatelse" hjemmefra. Da er det pliktig for alle! Det skurrer hos meg, på et prinsippielt plan.

    Det "sosiale presset" som gjør at alskens politikere MÅ gå i Prideopptog er ikke annet enn et (meget vellyket ) opplegg for å ydmyke

    "The usual suspects"! (hvite menn 40+)

    For egen del gir jeg en god fan i hvem som ligger med hvem, når og hvordan. Det er ikke smittsomt og angår ikke meg! Når sykepleieren presenterer seg

    med: "Hei jeg heter Andre´ og jeg er homofil" må jeg si at det begynner å irritere! Det interesserer meg ikke! Jeg skjønner at hen er homo ut fra det slappe

    håndtrykket kombinert med prideflagget på uniformen! ( beskrivelsen er en bevisst provokasjon fra min side! ) Jeg ville vært mye mer interessert i å vite

    om hen var anestesisykepleieren som skulle delta i operasjonen enn å vite noe om hans legning! Jeg ville da aldri finne på å presentere meg med: "Hei jeg

    heter Spiralis og jeg er heterofil mannsgris og stolt av det!"

    Jeg møtte en slik "hei jeg heter Pål og er homofil" og svarte med "Hei, og til info gir jeg en god Fan i hvem eller hva du har sex med!" hvortil hen svarte: "Å

    du er en sånn som hater homofile du?". Det hjalp ikke at jeg repliserte med: "Nei jeg diskriminierer ingen ei heller homofile, jeg hater heller ikke homofile.

    Jeg hater alle like mye!" Ble ikke bedre stemning av det heller!

    Det går faktisk an "å leve og la leve", men jeg skal innrømme at jeg blir litt provosert av at enkelte grupper ( ikke bare homofile ) skal dytte på meg sine

    holdninger og hvis de ikke får responsen: "å så flott" går de over til over til å ville dytte dette ned i halsen min! Det gir meg bare lyst til å spy!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En av mine venner er "chef" på en restaurant her i Århus.
    En aften 5 min. før lukketid kommer et par inn, og gutten går op til kjøkken-disken å¨si´r:
    "Jeg er veganer. Hva´ vil du gjøre ved det"???
    Han fik beskjed på at velge noget fra menu´en eller forsvinne.
    Oy.... som han var krenket 😂
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    De "tolerante" er dog fantastisk intolerante når det kommer til stykket.

    Barn må ha med skriftlig melding hjemmefra om de skal være med på skolegudstjeneste, men når barneskolen skal arrangere "prideopptog" er det ikke

    snakk om "tillatelse" hjemmefra. Da er det pliktig for alle! Det skurrer hos meg, på et prinsippielt plan.

    Det "sosiale presset" som gjør at alskens politikere MÅ gå i Prideopptog er ikke annet enn et (meget vellyket ) opplegg for å ydmyke

    "The usual suspects"! (hvite menn 40+)

    For egen del gir jeg en god fan i hvem som ligger med hvem, når og hvordan. Det er ikke smittsomt og angår ikke meg! Når sykepleieren presenterer seg

    med: "Hei jeg heter Andre´ og jeg er homofil" må jeg si at det begynner å irritere! Det interesserer meg ikke! Jeg skjønner at hen er homo ut fra det slappe

    håndtrykket kombinert med prideflagget på uniformen! ( beskrivelsen er en bevisst provokasjon fra min side! ) Jeg ville vært mye mer interessert i å vite

    om hen var anestesisykepleieren som skulle delta i operasjonen enn å vite noe om hans legning! Jeg ville da aldri finne på å presentere meg med: "Hei jeg

    heter Spiralis og jeg er heterofil mannsgris og stolt av det!"

    Jeg møtte en slik "hei jeg heter Pål og er homofil" og svarte med "Hei, og til info gir jeg en god Fan i hvem eller hva du har sex med!" hvortil hen svarte: "Å

    du er en sånn som hater homofile du?". Det hjalp ikke at jeg repliserte med: "Nei jeg diskriminierer ingen ei heller homofile, jeg hater heller ikke homofile.

    Jeg hater alle like mye!" Ble ikke bedre stemning av det heller!

    Det går faktisk an "å leve og la leve", men jeg skal innrømme at jeg blir litt provosert av at enkelte grupper ( ikke bare homofile ) skal dytte på meg sine

    holdninger og hvis de ikke får responsen: "å så flott" går de over til over til å ville dytte dette ned i halsen min! Det gir meg bare lyst til å spy!
    Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd noe av det du beskriver her.

    Angående politikere og det sosiale presset du snakker om, handler det vel mest om at man også er et forbilde som politiker og kanskje bør gå foran med et godt eksempel når det gjelder aksept og inkludering. Vet ikke. Men når kristne mørkemenn fra KrF nekter å delta på slike arrangementer syns jeg faktisk ikke det er helt på trynet at det blir påpekt, heller.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    De "tolerante" er dog fantastisk intolerante når det kommer til stykket.

    Barn må ha med skriftlig melding hjemmefra om de skal være med på skolegudstjeneste, men når barneskolen skal arrangere "prideopptog" er det ikke

    snakk om "tillatelse" hjemmefra. Da er det pliktig for alle! Det skurrer hos meg, på et prinsippielt plan.

    Det "sosiale presset" som gjør at alskens politikere MÅ gå i Prideopptog er ikke annet enn et (meget vellyket ) opplegg for å ydmyke

    "The usual suspects"! (hvite menn 40+)

    For egen del gir jeg en god fan i hvem som ligger med hvem, når og hvordan. Det er ikke smittsomt og angår ikke meg! Når sykepleieren presenterer seg

    med: "Hei jeg heter Andre´ og jeg er homofil" må jeg si at det begynner å irritere! Det interesserer meg ikke! Jeg skjønner at hen er homo ut fra det slappe

    håndtrykket kombinert med prideflagget på uniformen! ( beskrivelsen er en bevisst provokasjon fra min side! ) Jeg ville vært mye mer interessert i å vite

    om hen var anestesisykepleieren som skulle delta i operasjonen enn å vite noe om hans legning! Jeg ville da aldri finne på å presentere meg med: "Hei jeg

    heter Spiralis og jeg er heterofil mannsgris og stolt av det!"

    Jeg møtte en slik "hei jeg heter Pål og er homofil" og svarte med "Hei, og til info gir jeg en god Fan i hvem eller hva du har sex med!" hvortil hen svarte: "Å

    du er en sånn som hater homofile du?". Det hjalp ikke at jeg repliserte med: "Nei jeg diskriminierer ingen ei heller homofile, jeg hater heller ikke homofile.

    Jeg hater alle like mye!" Ble ikke bedre stemning av det heller!

    Det går faktisk an "å leve og la leve", men jeg skal innrømme at jeg blir litt provosert av at enkelte grupper ( ikke bare homofile ) skal dytte på meg sine

    holdninger og hvis de ikke får responsen: "å så flott" går de over til over til å ville dytte dette ned i halsen min! Det gir meg bare lyst til å spy!
    Jeg finner det veldig merkelig at du bruker tulleordet "hen" og samtidig har det budskapet i innlegget. "hen" er vagt, intetsigende og forvirrende. Det må være bedre å bruke han eller hun, og så eventuelt bruke "transperson", "tvekjønnet" eller noe passende i de få tilfellene der man vet at vedkommende ikke vil være hverken han eller hun. De fleste homser og lesber bruker faktisk han eller hun. Å bli omtalt som en "hen" er noe de fleste ikke vil identifisere seg med.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg finner det veldig merkelig at du bruker tulleordet "hen" og samtidig har det budskapet i innlegget. "hen" er vagt, intetsigende og forvirrende. Det må være bedre å bruke han eller hun, og så eventuelt bruke "transperson", "tvekjønnet" eller noe passende i de få tilfellene der man vet at vedkommende ikke vil være hverken han eller hun. De fleste homser og lesber bruker faktisk han eller hun. Å bli omtalt som en "hen" er noe de fleste ikke vil identifisere seg med.
    Hen har vel ingenting med seksuell legning å gjøre, så det er vel litt merkelig å bruke det på noen som er homo eller lesbisk, ja. Det brukes nok først og fremst av ikke-binære som ikke føler seg som verken "han" eller "hun", men noe midt i mellom. En transperson kan være både binær og bruke pronomen han eller hun, eller ikke-binær og foretrekke pronomen hen. Det skal ikke være lett. :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Ifølge def. hentet fra Google er hen et kjønnsnøytralt pronomen for 3.person entall hvor kjønn enten er ukjent eller uten betydning.
    Eks. ekspeditøren viste meg noen høytalere som hen sa var de beste på markedet
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ifølge def. hentet fra Google er hen et kjønnsnøytralt pronomen for 3.person entall hvor kjønn enten er ukjent eller uten betydning.
    Eks. ekspeditøren viste meg noen høytalere som hen sa var de beste på markedet
    Det er sikkert også riktig.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Et mere aktuelt eksempel nå :
    En byråd skal overholde god forvaltningskikk,
    og hen skal gi riktig informasjon til rett tid til bystyret
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Men hen brukes også som pronomen på såkalte ikke-binære.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Men hen brukes også som pronomen på såkalte ikke-binære.
    At folk som ikke vil settes i en kjønnsbås er ivrigst, er vel lett å skjønne.
    Forøvrig skal vel nå de aller fleste yrker ha kjønns nøytrale betegnelser
    Unntaket er visstnok jordmor
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn