Hva er galt med LMC (kabel)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
joaquin skrev:
fluefiske er fisking.
alt annet er matauk.

;D ;D ;D 8)
SELVFØLGELIG (burde forøvrig være en unødvendig tilleggskomentar ;))

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Vidar_M skrev:
Har masse erfaring med flere av de bedre filterne og kan si at det er noen bra, og mye som dreper dynamikk.

Noen gode (utelukkende positiv effekt): Hydra 8, Richard Grey og Nordost Thor.
Deretter har jeg bare testet ett som er bra til prisen, men et bittelite hakk mindra bra m.h.t. dynamikk. Dog uten tvil bedre enn ingen filter, og det er Isotek minisub. Nesten Nordost Thor, men ikke helt. MYE billigere.

Beste hos meg har vært Hydra - uten tvil. Kjører hele anlegget gjennom dette.
Ikke glemme Dillenøfer heller her, tenker jeg :)
mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vidar_M skrev:
Har masse erfaring med flere av de bedre filterne og kan si at det er noen bra, og mye som dreper dynamikk.

Deretter har jeg bare testet ett som er bra til prisen, men et bittelite hakk mindra bra m.h.t. dynamikk. Dog uten tvil bedre enn ingen filter, og det er Isotek minisub. Nesten Nordost Thor, men ikke helt. MYE billigere.

Andre med erfaring med LMC-filteret?
Mvh

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
olaps skrev:
Vidar_M skrev:

Mvh
Hei, Olaps

Har vært eier av et LMC-filter i mange år nå. Dette filteret dreper ikke dynamikken selv til en stor kraftig forsterker. Spesielt renset den i toppen og gir en mer sort bakgrunn. Nå kjører jeg forsterkeren utfra en PS Audio Premier, som gav et et enda bedre resultat.

Hvis du ønsker det kan du få låne filteret.

Mvh
Eivind

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Hei igjen

Ja her er som vanlig delte meninger. For min del så har jeg både Lmc, Furutech og Nordost nettkabler som sagt, og kan like alle. En nettkabel påvirker lyden i en eller annen retning. For min del så viser det seg at de ulike kablene jeg har passer bedre på enkelte komponenter enn andre i mitt oppsett. På spillerer foreksempel (Esoteric X03) så passer Nordost kabelen bedre fordi den gir en litt strammere bass synes jeg. Matching er vel stikkordet her...

Mvh Theo

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
EiK skrev:
olaps skrev:
Vidar_M skrev:

Mvh
Hei, Olaps

Har vært eier av et LMC-filter i mange år nå. Dette filteret dreper ikke dynamikken selv til en stor kraftig forsterker. Spesielt renset den i toppen og gir en mer sort bakgrunn. Nå kjører jeg forsterkeren utfra en PS Audio Premier, som gav et et enda bedre resultat.

Hvis du ønsker det kan du få låne filteret.

Mvh
Eivind
Ypperlig, tusen takk, dét tilbudet slår jeg til på :)
Sender deg en PM så kan vi avtales nærmere.

Mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Theo skrev:
Hei igjen

Ja her er som vanlig delte meninger. For min del så har jeg både Lmc, Furutech og Nordost nettkabler som sagt, og kan like alle. En nettkabel påvirker lyden i en eller annen retning. For min del så viser det seg at de ulike kablene jeg har passer bedre på enkelte komponenter enn andre i mitt oppsett. På spillerer foreksempel (Esoteric X03) så passer Nordost kabelen bedre fordi den gir en litt strammere bass synes jeg. Matching er vel stikkordet her...

Mvh Theo
Dét tror jeg sikkert er riktige erfaringer og vurderinger.
Hører jo at brukere sier det er relativt stor forskjell på Oyaide-kablene også, avhenger av hvilken pluggkonfigurasjon man benytter.

Mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
olaps skrev:
joaquin skrev:
fluefiske er fisking.
alt annet er matauk.

;D ;D ;D 8)
Mat må man ha! :D
Kabler må man ha! :D Aller helst Acoustic Zen Absolute :D 8) Men har ikke råd til nettkabler derfra.......... Oyaide kanskje.........?? Har fjorten meter LMC på rull, uprøvd, enn så lenge...........litt småskræmt no!! :eek:

Mvh
Ta med bunten i-ferien å bruk den som dreggetau ved ditt seifiske....skitt fiske!

Mvh Espen

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Antall liker
1
I dag bygde jeg noen kabler til anlegget mitt. Totalt 5 stk strømkabler med lmc 2,5m2, Furutech Cu apparatkontakt og støpsel samt ferrit kjerner ved apparatkontakt. Jeg kledde kabelen med en strømpe fra ViaBlue. Det hele ser forholdsvis pent ut, men jeg fikk ikke tak i sorte ferrit magneter så de ble grå hvite, men det ser ikke så ille ut allikevel.

Jeg hadde egentlig ikke noe forventninger i lydforbedringer med dette, men gjorde det mest for utseende, slik at det ser litt high class ut bak anlegget.
Men jammen må jeg si at lyden løfte seg ett par hakk. Jeg ble skikkelig overasket. Fikk følelese av at lyden fikk mer "luft" (symbalene låt friskere) samt at det virket som om jeg fikk ett bedre bånndrag i de nedre frekvensene. Dette var i hverfall over all forventning.
Må også legge til at jeg kjøpte power-pad fra Furutech (Etpe80-e), mulig også at den hadde noe å si i og med at den filterer de digitale komponentene mine.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Prisen på 78 kr meteren for 2*2.5 er riv ruskende gal.

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Antall liker
1
Anonym skrev:
Mener du der. Mye kostet den fra butikk når den var i produksjon?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
goxboxlive skrev:
Anonym skrev:
Mener du der. Mye kostet den fra butikk når den var i produksjon?
Mer du kablen som blir brukt som "basis" for LMC-nettkabel?
Husker den kostet rundt kr 38,- pr meter + frakt fra RS-komponents.

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Antall liker
1
(Mente egentlig å poste dette her og ikke som PM til deg Erlend).

Det jeg skrev var at jeg betalte vel ca. 65 kr meteren og det er ikke så ille i sammenlignet med kabel fra Furutech eller fra Supra. Jeg tror heller ikke lydbildet mitt hadde blitt så mye bedre med de kabelene kontra LMC kabelen jeg har benyttet.

Og litt fortjeneste bør jo selger ha :) .....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Mener ikke at de som selger kabel her på bruktbørsen skor seg så veldig på kabelen.
Poenget mitt er snarere at når denne som er en ganske lik kabel: http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=77&products_id=1065511&osCsid=9at62srms7enj3bls0krm9npb7 har den prisen og jeg kan gå til grossist og få en betraktelig bedre pris enn den som er oppgitt i linken så er prisen for LMC kabel dyr. Ølflex som er en meget godt skjermet kabel koster ikke mer enn en 50 lapp meteren. Men i hifi perspektiv er LMC kabelen et kupp prismessig.

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Antall liker
1
En PFSP er ikke så lik LMC. Skjermen til en PFSP er ett enkelt lag med surret kopper tråder mens LMC har 2 lag med flettet skjerm.
Når det gjelder Ølflex så ser jeg den koster 78,- pr. meter i utsalg. Med rabatter som enkelte av oss får hos grossistene så blir nok prisen mer enn halvert. Så vidt jeg husker fra mine dager som elektrikker så hadde en Ølflex kabel også kun en skjerm, men denne var flettet som på LMC og ikke surret som PFSP.
Så jeg vil anta at LMC har en bedre skjerming mot ytre påvirkninger enn det Ølflex har.

Stikkontakten på veggen som forsyner anlegget mitt i dag er jordet, tilførselen er en PR2x2,5mm2. Jeg vet at denne ikke er skjermet og har planer omå byttet den ut. Da kommer jeg mest sannsynlig til å benytte PFSP 2x2,5+J. Syns Ølflex evt. LMC vil bli litt overkill. Har også blitt anbefalt å benytte en 4mm2 kontra en 2,5mm2 med vet ikke helt om det er nødvendig.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Kortversjon: Noen av dere synes LMC "suger", for å bruke et moderne uttrykk, og mange andre bedre alternativ nevnes, om enn til atskillig høyere pris.

Det jeg ikke finner nevnt i denne tråden, er hvordan en LMC-kabel vil oppleves i sammenligning med plastkabelen som ofte følger med et apparat.

Har noen testet det?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Jepp, har testa litt.

LMC i forhold til gratis kabelen, låter i mine ører større i alle dimensjoner, "crispere", bedre dynamisk kontrast, og litt friere på en måte.
Men klangbalansen blir også et lite hakk kjøligere. Ikke et minus hos meg, så langt. :)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Cundis skrev:
Jepp, har testa litt.

LMC i forhold til gratis kabelen, låter i mine ører større i alle dimensjoner, "crispere", bedre dynamisk kontrast, og litt friere på en måte.
Men klangbalansen blir også et lite hakk kjøligere. Ikke et minus hos meg, så langt. :)
Se der, det var da noe... ;D For de fleste er det kanskje et bra sprang opp fra de originale..?

Jeg skal snart teste LMC selv, da det var det billigste jeg kunne oppdrive. Hører jeg forskjell, kan det være at jeg tester andre kabler etter hvert. Jeg skjønner ennå ikke hvorfor den siste meteren med strømførende ledning kan ugjøre så mye, men jeg er alltid åpen for nye erfaringer. ;)

Nettet fram til stikket er 2,5 kvadrat som er alu-skjermet, og så vidt jeg kan forstå er skjermen i kontakt med jordingslederen. Originalkabelen til hvert enkelt apparat er ikke skjermet, så for meg er foreløpig dette eneste forskjell på original og LMC. LMC er skjermet , noe de orignale ikke er...

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Hamram skrev:
Cundis skrev:
Jepp, har testa litt.

Se der, det var da noe... ;D For de fleste er det kanskje et bra sprang opp fra de originale..?

Jeg skal snart teste LMC selv, da det var det billigste jeg kunne oppdrive. Hører jeg forskjell, kan det være at jeg tester andre kabler etter hvert.
Ja, det er et skikkelig godt sprang fra "gratiskabel" til LMC! Jeg har også testa de mot noen andre merker, og i mine ører er LMC bedre enn alt annet jeg har testa. Dvs Transparent Super, Wireworld Electra III, MIT Z-Chord, Nordost Shiva, Jorma JPC 2.5, og et par til jeg ikke husker i farta. Så etter min erfaring er det ikke nødvendig å betale mer enn dette for gode nettkabler..! ::)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jupp, jeg kan bare si at jeg gleder meg til å prøve dette selv. ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Noen som har testa LMC-kabel med forskjellige kontakter? Oyaide har jo f.eks fått tildels glimrende kritikker......
Mvh

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Tja, har jo litt å komme med der og. ;)

Har testa de dyreste Furutech mot Supra, og billigste type i nærmeste elektrobutikk.
Og jeg syns overhodet ikke at Furutech er verdt penga. Det blir en liten endring i lyden, i mine ører en ørlite kjøligere klangbalanse, og muligens litt glattere lyd. Supra vs "billig" hører jeg ikke forskjell på, så det er etter min mening ingen særlig lydmessig gevinst på å legge masse i nettstøpsler. Med mindre det er for det estetiske da. :)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Noen konkrete forslag til kontakt i apparatenden? Nettstikket finnes "over alt", men apparatenden er det litt verre med har jeg på følelsen av... ???

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Måtte skjære bort litt plast for å få plass til LMC, men det gikk fint. ;)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Cundis skrev:

Har testa de dyreste Furutech mot Supra, og billigste type i nærmeste elektrobutikk.
Og jeg syns overhodet ikke at Furutech er verdt penga. Det blir en liten endring i lyden, i mine ører en ørlite kjøligere klangbalanse, og muligens litt glattere lyd. Supra vs "billig" hører jeg ikke forskjell på, så det er etter min mening ingen særlig lydmessig gevinst på å legge masse i nettstøpsler. Med mindre det er for det estetiske da. :)
Her erdet nok mange (andre) meninger ute og går :D
Har selv liten erfaring med nettkabler, har 2 stk LMC med Furutech

olaps skrev:
Noen som har testa LMC-kabel med forskjellige kontakter? Oyaide har jo f.eks fått tildels glimrende kritikker......
Mvh
For å snu litt på spørsmålet; hva er erfaringene med ulike kontakter opp mot hverandre på andre (gode) nettkabler?
Har 14 m LMC liggende, men er interessert i å bruke gode kabler når jeg først skal kjøpe/lage.
Men: ønsker ikke en kjølig/analytisk klangkarakter selv om det gir aldri så mye andre positive egenskaper.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takk for tips.

Snodig at de har så liten diameter på innføringen. Det var altså ikke noen problemer med å få skrudd fast selve lederne?

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
olaps skrev:
Cundis skrev:

Her erdet nok mange (andre) meninger ute og går :D
Har selv liten erfaring med nettkabler, har 2 stk LMC med Furutech

olaps skrev:
Mvh
For å snu litt på spørsmålet; hva er erfaringene med ulike kontakter opp mot hverandre på andre (gode) nettkabler?
Har 14 m LMC liggende, men er interessert i å bruke gode kabler når jeg først skal kjøpe/lage.
Men: ønsker ikke en kjølig/analytisk klangkarakter selv om det gir aldri så mye andre positive egenskaper.
Hei, Olaps

Du kan prøve Oyaide C079/P079e i gull. Den gir en varm klang som sikkert matcher dine horn. Har prøvd den hjemme, og den er bra. Er ikke i tvil om det er forskjeller på kontakter. Har nå testet 4-5 forskjellige, og de nye kontaktene fra Oyaide er klart bedre enn mine gamle PS Audio Statement.

PS: ellers så står det et strømfilter å venter på deg.

Mvh

Eivind

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Hamram skrev:
Takk for tips.

Snodig at de har så liten diameter på innføringen. Det var altså ikke noen problemer med å få skrudd fast selve lederne?
Nei, det går fint. Tvinn de svakt, så fliser de seg ikke i det du stikker de inn i hullene.

Når det gjelder strekkavlasteren, så går ikke den grå ytterkappa inn, du må finne noen lengre skruer, evnt. strekkavlaste rundt isolasjonen på lederne.

Hvis du kjøper Supra sin, så er den bedre tilpassa tykkere kabler, men du må fremdeles ha lengre skruer til strekkavlasteren.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Fillern... Jeg tror jeg kjøper noe kinamikk gjennom ebay, bare for å slippe å måtte jukse det til. ;)

Takk for alle tipsene!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Kjempeidé! Sikkert like god kvalitet på de, som de altfor dyre kontaktene til f.eks. Furutech her i landet.. :)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Ja, og så er de så fine og sjå til. 8)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
EiK skrev:
Hei, Olaps

Du kan prøve Oyaide C079/P079e i gull. Den gir en varm klang som sikkert matcher dine horn. Har prøvd den hjemme, og den er bra. Er ikke i tvil om det er forskjeller på kontakter. Har nå testet 4-5 forskjellige, og de nye kontaktene fra Oyaide er klart bedre enn mine gamle PS Audio Statement.

PS: ellers så står det et strømfilter å venter på deg.

Mvh

Eivind
Hei, og takk for tips :)
Hva vil du si er viktigst? En godt skjerma kabel, eller valg av plugger........? Høres jo ut som sistnevnte faktisk har en viss innvirkning på sluttresultatet.
Om LMC-kabelen heller mot det litt kjølige, er kanskje Oyaide C079/P079e en yperlig match...........

Skal ta meg en tur innom snart ang nettfilteret, har vært i nærheten en del ganger, men har visst hukommelse som en gullfisk!! Og dét er jo ekstra ille, min størrelse tatt i betraktning :eek:

Mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Ingen strømkabel vil kunne "helle mot det kjølige". Renere strøm vil åpne opp lydbildet noe når det fjerner grums.

Mvh. RS

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Jeg har eksperimentert en del med tvinning / ikke tvinning av kobberet når man skrur den fast i pinnene.
Det låter klart best med ingen tvinning, lyden blir mye mer forvrengt når det tvinnes. Strømmen liker tydeligvis ikke å bli kastet rundt, slik tvinningen selvsagt medfører.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
R.Solhaug skrev:
Ingen strømkabel vil kunne "helle mot det kjølige". Renere strøm vil åpne opp lydbildet noe når det fjerner grums.

Mvh. RS
Dét har du vel gjerne rett i............. Men hvordan man opplever dette kan jo diskuteres, ref f.ex Kjells (Rotekrokens) opplevelser............ ???

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Kvadrat
Skjerming
Gode kontakter

Alt teller!

Oyaide leverer fortreffelige produkter og som tidl. nevnt, 079 gir en noe varmere klang,
Alle Oyaides kontakter har forskjellig klangkarakter.

P.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
yasman skrev:
Kvadrat
Skjerming
Gode kontakter

Alt teller!

Oyaide leverer fortreffelige produkter og som tidl. nevnt, 079 gir en noe varmere klang,
Alle Oyaides kontakter har forskjellig klangkarakter.

P.

Det er å dra det vel langt. Mer eller mindre støy og mer eller mindre strøm er variablene. Dette påvirker lyden, men ikke la fantasien løpe løpsk ::)

Mvh. RS

L

lark

Gjest
Reima skrev:
Jeg har eksperimentert en del med tvinning / ikke tvinning av kobberet når man skrur den fast i pinnene.
Det låter klart best med ingen tvinning, lyden blir mye mer forvrengt når det tvinnes. Strømmen liker tydeligvis ikke å bli kastet rundt, slik tvinningen selvsagt medfører.
Hvis du tvinner ene lederen med klokka, og den andre mot klokka, så opphever du denne forvrengningen. Denne forvrengningen kalles forresten TMD (Twisted Modulation Distortion) på fagspråket.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
lark skrev:
...
Hvis du tvinner ene lederen med klokka, og den andre mot klokka, så opphever du denne forvrengningen. Denne forvrengningen kalles forresten TMD (Twisted Modulation Distortion) på fagspråket.
;D MERK: Live-/plussleder skal snurres med klokka, mens Neutral-/minusleder skal snurres mot klokka og jordleder skal ikke snurres. Dersom det syndes så oppstår det kolliderende elektronvirvler og turbulens, og elektronene får en «heisenbergsk forvirring» som gir dramatisk dårligere lyd. Dersom man mot formodning skulle ta ustyret i bruk på sørsiden av ekvator blir det selvfølgelig omvendt ;D

mvh
KJ

Topp Bunn