Hva er "fnidder"?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
"Fnidder" skal man visst ikke ha i anleggets lydbilde. Men kan noen opplyse meg om hva det er?
 
J

jahnmar

Gjest
Har lest en plass, en eller annen gang, at kvass/skarp/metallisk diskant ble kalt for fnidder. Aner ikke om dette er rett, men et merkelig ord er det hvertfall.. ::)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Min gamle elektrolærer brukte begrepet "fnidder" om uønsket støy i strømforskyninger, en slags reststøy etter likeretting - gjerne forårsaket av for lite glatting (for liten kondensator)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Fnidder brukes vel om diverse forstyrrende støyfaktorer med ulikt opphav. Strømstøy er nevnt, transientintermodulasjonsforvregning (TIM) fra forsterkeri er en typisk kilde, tilsvarende forvregning kan også oppstå i flerkordellede ledninger og ved dårlig kontakt i koblinger. Cd-drivverk med lesevansker, evt tvilsomme digitalinspillinger gir uønsket uro og ikke minst "lesping"/membranulyder fra tvilsomme diskantelementer. For å nevne noe.



Mvh. RS
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Et uttrykk som har kommet spesielt i de siste årene blant audiofile som seg forstår rotete lyder som ikke skal være der. Ofte brukt omtalende digitale kilder eller høyttalere man ikke har selv.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.814
Antall liker
21.739
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den besynderlige støyen rundt Sandrine Piaus stemme fra en forsterker jeg hadde en gang.

Fnidder er ikke dansk, TN, det er sørvestlandsk. ;D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.920
Torget vurderinger
24
Om man har det selv eller ikke spiller da ingen rolle?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Brukes ikke ofte "fnidder" om sibilanter da? :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
R.Solhaug skrev:
Fnidder brukes vel om diverse forstyrrende støyfaktorer med ulikt opphav. Strømstøy er nevnt, transientintermodulasjonsforvregning (TIM) fra forsterkeri er en typisk kilde, tilsvarende forvregning kan også oppstå i flerkordellede ledninger og ved dårlig kontakt i koblinger. Cd-drivverk med lesevansker, evt tvilsomme digitalinspillinger gir uønsket uro og ikke minst "lesping"/membranulyder fra tvilsomme diskantelementer. For å nevne noe.

Mvh. RS
Det bekrefter vel det jeg tror, at man ikke kan tilskrive "fnidder" en bestemt årsak, og at det er en eller annen form for uønsket, sannsynligvis ikke-harmonisk støy. Grunnen til at jeg spør er at ordet ofte bruker når man beskriver hvordan et anlegg lyder. Man finner sjelden i slike beskrivelser at anlegget har "fnidder", men man finner ofte at anlegget har "fravær av fnidder". Det jeg håper er at noen kan avgrense begrepet, og kanskje også forklare hvordan "fnidder" lyder, siden det tydeligvis også er mulig å høre at "fnidder" ikke er til stede.

Jeg skulle gjerne ha en god beskrivelse av begrepet for å bedre kunne tolke lydsignaturbeskrivelser der ordet forekommer.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Pengvim skrev:
Brukes ikke ofte "fnidder" om sibilanter da? :)
Det håper jeg virkelig ikke, for "fravær av sibilanter" er det vel ingen som ønsker?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
roffe skrev:
Pengvim skrev:
Brukes ikke ofte "fnidder" om sibilanter da? :)
Det håper jeg virkelig ikke, for "fravær av sibilanter" er det vel ingen som ønsker?
Noen ganger er det jo "forsterkete" sibilanter, og det vil man jo ikke ha. Sibilanter er jo hvislelyder.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Ahh!! Endelig et ord som kan beskrive hva jeg mener om digital lyd med for lite bit. Feks DAB-radio. Nå-endelig kan det være mulig å få folk til å skjønne hva jeg mener.
Fnidder....Nydelig; litt som "spunk"..........
mvh Rune :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Rune.U skrev:
Ahh!! Endelig et ord som kan beskrive hva jeg mener om digital lyd med for lite bit. Feks DAB-radio. Nå-endelig kan det være mulig å få folk til å skjønne hva jeg mener.
Fnidder....Nydelig; litt som "spunk"..........
mvh Rune :)
Problemet mitt er at jeg ikke får tak i noen presis definisjon av ordet. Det virker som ordet endrer karakter i henhold til hvem som benytter det. Jeg har bl.a. sett ordet anvendt om rent analoge anlegg (med vinyl som kilde), og da stemmer ikke dette med digital lyd heller.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg mener å huske at ordet ble brukt i danske hifi-blader for å beskrive kornete diskant, eller noe slik. Dette er første gang på nesten 20 år at jeg leser ordet, så betydningen kan være annerledes. Men det dreier om diskanten, og jeg har det fra High Fidelity.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
baluba skrev:
Jeg mener å huske at ordet ble brukt i danske hifi-blader for å beskrive kornete diskant, eller noe slik. Dette er første gang på nesten 20 år at jeg leser ordet, så betydningen kan være annerledes. Men det dreier om diskanten, og jeg har det fra High Fidelity.
Å, jeg har da lest ordet anvendt her på forumet flere ganger i nyere tid.

Noen løsrevne sitater:
Kombinasjonen av denne åpenhet uten fnidder (fra f.ex multi-Kåre) og ubegrenset kraft fra rikelig dimensjonerte massive strømbaner gir den pulserende vektløshet man kan høre selv i den kummerlige hula anlegget foreløpig står i.
Luftig, oppløst diskant som er kemisk renset for fnidder og kanter.
Med "bedrelydende" kabler er holografien (når den skal være der) ytterst definert og velplassert, altså intet resultat av "fnidder" eller forvrengning.
Det stod tidlig klart for meg at denne spilleren har herlig oppløsning og denne gode innsikten som kommer av mangel på knas og fnidder og skyldes høy oppløsning
Solid Kåre gjorde noe med dette instrumentet som i sammenlikning med VdH låt feil, veldig grovkornet og lite nyansert. VdH låt helt klart renere, mindre fnidder, forvrengning, støy eller hva man måtte ønske å kalle det.
Det jeg har hørt (CD8) av denne likte jeg virkelig godt; modent og ikke forhastet. Ikke noe fnidder, harpikssprut og overdreven ungdommelig dynamikk som maskerer innsikten i tonaliteten.
På den annen side så hører jeg litt fnidder – spesielt på stemmer – som jeg ikke liker og som er grunnen til at jeg ikke har brukt de.
Forsøk å søke selv her på Hifisentralen og se om du blir noe klokere. Jeg er ihvertfall ikke sikker på hva "fnidder" betyr.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
For å forsøke å være litt seriøs:så tror jeg det dreier seg om det berømte" 2 grads-forvrengningsproblemet".Det betyr ganske enkelt at det som lyder røraktig er feil!
Litt for kjapp og rund avrulling av diskanten , som unektelig et rørfenomen,er regnet som fullstendig feil i forhold til hva som er riktig lyd i dag. Hva som er mest ørevennlig derimot,er det skjelden snakk om,iom. at alt skal kokes ned til måleresultater.Likevel er dette ikke spesiellt uvanlig når det kommer til innspillinger heller; i alle fall ikke i blandt de mer seriøse utgaver av arten.
-Loudnessstudioer ikke regnet med!!!
Mvh Rune :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Å, jeg har da lest ordet anvendt her på forumet flere ganger i nyere tid.
Jeg er ny her på sentralen, og er ikke særlig glad i forvirring. Derfor tror jeg at jeg lar et slikt søk ligge, for det ser ikke ut til å føre frem til noe. Vi har jo noen dansker her. Kan ikke de gi ord fra seg når de våkner etter 1 mai-festen?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Fnidder er bare et ord som blir brukt for å prøve og forklare noe i lydbildet som ikke skal være der. Særlig i diskanten. Ordet tror jeg er laget fordi det er ingen annen måte og beskrive denne uroen på.
Den glupe hifitesteren som brukte det første gangen tenkte på jentefnising når han brukte det. Men lyden kunne ikke kalles fnis. Så det ble fnidder.

Dette er en like god forklaring som mange av de andre her.
 
R

RoDa

Gjest
Vidar Bol skrev:
høyttalere man ikke har selv.
;D ;D ;D



Jeg bruker nok dette begrepet fra tid til annen....
Min forståelse/mening med det er at det er noe støyete (i toppen) i lyden som er et tillegg og altså forvregning.
Det kan utarte seg som sus/støy (jeg vil helst bruke ordet frøs, men er redd det er noe nordnorsk uforståelig..) som legger seg utenpå og rundt selve lyden/musikken.
En maskering av renheten i lyden.

For å prøve en billedlig forklaring:
Se for deg en tykk strek, med helt rette sider, glatt og uten knaster eller ujevnheter.
Se for deg den samme streken, men nå med tagger som stikker ut og gjør streken ujevn.
Taggene er fnidder.

Begrep som er lett å bruke, men litt verre å forklare.... :-[

R
 
L

lark

Gjest
Vi har også fnadder. Begrepene blir ofte brukt sammen. "Fnidder og fnadder" ;D
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.856
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg har vel også brukt dette begrepet - og da tenker jeg først og fremst på en mangel av renhet i toppen, som gjerne lett lar seg høre på kvinnelig vokal.

Mvh
OMF
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.814
Antall liker
21.739
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi har visst omtrent samme forståelse av begrepet, OMF.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Selv kunne jeg godt tenkt meg å kalle et irriterende fenomen jeg opplever ved avspilling av musikk over ekstern HD/iTunes/Airport Extreme/Airport Express/ADI 2 som fnidder. Nemlig en slags sprakelyd, spesielt ved pianoavspilling og gjerne ved utklinging av tonen.
Virkelig til å få fnidder-fnatt av!

Mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Personlig skulle jeg ønske vi kunne avlive "begrepet" fnidder alldeles øyeblikkelig. For meg er det en meningsløs sekkepost som tydeligvis rommer mye. Hvorfor ikke bruke noen flere ord (noe som ofte faller meg naturlig, det vet de som kjenner meg.. ;) ) og heller forsøke å gi en dekkende forklaring på det man hører, opplever eller problematiserer? "Fnidder" er da for pokker ikke et begrep før vi aksepterer det som et, og da bør det i det minste ha enslags definisjon, slik at det betyr tilnærmelsesvis det samme for flest mulig. Språklig forurensning og meningsløse nestenuttrykk har vi for mange av som det er. Er det noe vi sliter med når vi skal dele lytteopplevelser, er det netopp mangel på felles vokabular, eller mitt stadig tilbakevendende "audiofile onomatopoetikon".
Jeg lover dyrt og hellig å aldri bruke "fnidder" på trykk etter at jeg har postet dette innlegget. Ikke her, ikke i Fidelity og ingen andre steder.

Vi trenger språk som er forståelig om vi skal nå ut med det vi hører. Ikke oppkonstruerte meningsløsheter.

Bruker du det i stedet for "sprakelyd", hva med å bruke netopp "sprakelyd"? Eller "forvrengning", "digitalstøy", "støy som legger seg utenpå musikken" eller hva det nå er snakk om? Er det så vanskelig å være tydelig?


Ja, Valentino. Man kan også få fnatt. Jeg får fnatt av fnidder. Og nupper på sjelen. Det finnes det kun en kur mot. Å avlive det forbanna "begrepet". Nå.
 
L

lark

Gjest
Fnidder kalles heretter forvrengning. Begrepet er avlivet ;D
Fnatt derimot, lever i beste velgående.
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Tror det kommer ifra "jeg forstår absolutt ikke et fnidder (normalt døyt) av hva du sier!. .

Med det menes absolutt ingen ting. I hifi språket ble det da begynt å brukes for å bestemme \ omtale støy som var meget svak. veldig små menger støy som er vanskelig å oppfatte å sette ord på. Men som man gjerne skulle vært foruten for å definere lyden\ene klarere. En slags tåke rundt enkelte lyder som gjør at det ikke framtrer krystall klart. Altså det som vi ikke beskriver som sus, pop lyder, knitring, brum mm. Altsa meget lite og nesten udefinerbar støy.
Tror dansker sier fnidder og fnadder om det som vi sier ting og tang. Så faktisk ikke helt ulik betydning i form av at fnidder betyr en udefinerbar ting.

Men vi har jo Norsk språkråd da. Hadde vært artig å fått en faglig utalelse fra de! vh.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.814
Antall liker
21.739
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kunne vært en fin platetittel:

Valentino og Beibsa
fnidder

fnatt records.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Og noen tilbakemeldinger preget av herrenes sedvanlige evne til refleksjon...? ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Når ikke språket strekker til, finner vi opp nye ord. ;)

Selv har jeg tolket ordet som et samlebegrep for flere former for høyfrekvente forstyrrelser.
 
Topp Bunn