Ønsker anbefaling Hva er feil i oppsettet mitt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Hei!
    Etter lengere oppusing av hus, har eg endelig fått opp hifien i nye stua. Men her mangler eg både kropp å sjel i hele anlegget, kan det være kun akustik eller hva tror dere?
    Musical fidelity kw750 som effektforsterker, med en rose 150 streamer som dac og forforsterker. JbL 3800 som høytalere.
    Kjøpte meg rel subber nå for ikke lenge siden, men tviler på disse er problemet her, eg sliter også med å intregere di, men får igrunn ikke jbl ene til å virklig gi meg det eg mener eg kan få av di. Mellombassen ligger langt framom meg, og slår meg ikke i bringa slik eg vil den skal. Prøvd med masse diverse flytting på høytalerene uten gode resultat. Legger ved litt bilder. Kan den gamle kw750 være problemet?
    Moro med gode forslag her
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.778
    Antall liker
    21.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1) Akustikk (det er ikke ferdig innredet hos deg håper jeg)
    2) Plassering. Du skulle ha mange muligheter til å unngå å ha greiene klint inn i hjørnet i det rommet tenker jeg. Flytt i det minste greiene lenger til høyre med høyttaleren ytterst.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Fristende å foreslå dette :
    1. Kjøp UMIC
    2. Last ned REW
    3. Mål og finn ut hva som er galt.

    Jeg tipper problemet er av akustisk karakter, for å si det sånn. Med mindre forsterkeren din er defekt ligger neppe problemet der.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Fristende å foreslå dette :
    1. Kjøp UMIC
    2. Last ned REW
    3. Mål og finn ut hva som er galt.

    Jeg tipper problemet er av akustisk karakter, for å si det sånn. Med mindre forsterkeren din er defekt ligger neppe problemet der.
    Ja hadde vært moro med målinger for å se rommet. Eg har ikke så god greie på dette. Er det dyrt utstyr ?
    Er forhåpentligvis akustikk og ikke noe annet. Utstyret kan mere til høyre, men ikke for mye desverre da kompromien med frua i huset er å ha et barskap helt til høyre etterhvert
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    1) Akustikk (det er ikke ferdig innredet hos deg håper jeg)
    2) Plassering. Du skulle ha mange muligheter til å unngå å ha greiene klint inn i hjørnet i det rommet tenker jeg. Flytt i det minste greiene lenger til høyre med høyttaleren ytterst.
    Ville du byttet plass på sub og høytaler ?
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Nesten ikke vits å pøve for mye her virker det som, før innredningen er på plass, og eg eventuelt får målt litt med utstyr. Blir sprø av å flytte rundt på ting uten noe gode resultat
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.778
    Antall liker
    21.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ville du byttet plass på sub og høytaler ?
    Ja. Du kan også godt la venstre sub stå igjen i hjørnet, og også sjekke om det funker bedre med megge i mono om du kjører stereo nå. Hva er delefrekvensen, bare sånn for kontroll?
    Støtter Umik og REW. Mål. Da er det mye lettere å skru.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Ja. Du kan også godt la venstre sub stå igjen i hjørnet, og også sjekke om det funker bedre med megge i mono om du kjører stereo nå. Hva er delefrekvensen, bare sånn for kontroll?
    Støtter Umik og REW. Mål. Da er det mye lettere å skru.
    Ok, da prøver eg nok det etterhvert. Subbene kan stackes også, kanskje vært en ide å prøve stacket i hjørnet å kjørt mono. Delefrekvensen står på ca 50 nå tenker eg. REW målinger har eg dårlig greie på, men det er vel rom for å lære :D
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Kommer langt med bøker, teppe, planter og utprøving av forskjellige plasseringer. Rommet så veldig nakent ut.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.778
    Antall liker
    21.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En ting til: Har du tenkt at lytteposisjonen skal være i sofaen, altså i andre enden av rommet, eller skal du ha en stol du kan sette på "riktig" sted når du får en sjans til "seriøs" lytting?

    1658508297475.png


    Min far kjøpte en slik Vedbo på Ikea. Lett og komfortabel. Dobler som lesestol på sin "vanlige" plass inntil en vegg.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    En ting til: Har du tenkt at lytteposisjonen skal være i sofaen, altså i andre enden av rommet, eller skal du ha en stol du kan sette på "riktig" sted når du får en sjans til "seriøs" lytting?
    Det kommer 2x 3seter sofa etterhvert og stoler kanskje, så har lyst at lyden igrunn skal være best der sofaen er nå ca, slik at flere får sweet spot.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.778
    Antall liker
    21.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som at du har et lite barn. Vanskelig å gjøre stort mer enn det beste utav det inntil videre. :)
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Ser ut som at du har et lite barn. Vanskelig å gjøre stort mer enn det beste utav det inntil videre. :)
    2 Små barn, så hobbyen min kom litt brått på i nye stua for alle sammen her :) Men moro vist det kun er akkustik her nå, da har eg en lengere og artig jobb framover for å få dette bra :) Supert med gode tips her, tusen takk!
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Ikke så kult når systemet er koblet opp og det ikke blir som forventet. Kommer nok mange råd etter hvert, gjerne om å måle og bruke dsp etc. Kanskje det er veien å gå, men det er noen tiltak du kan gjøre før du ber om ekspert hjelp. Kjenner ikke din erfaring og kunnskap så ta dette som enkle velmenende råd.

    Rykk tilbake til start. Er høyttalere koblet riktig, pluss /minus. Høres ut av forklaringen som om du har litt faseproblemer. Utstyret her burde absolutt sparke fra seg. Koble vekk subbene og prøv å få best lyd i jbl med å flytte høyttalere nærmere eller lengre ut fra bakvegg, samt flytte avstand mellom dem. 2-3 cm av gangen. Om du får forbedring og det går riktig vei kan du prøve å koble inn subber igjen. Her kan det også oppstå faseproblemer, også subber må plasseres der det låter best. plassering, fasebryteren, delefrekvensen og volum må klaffe bra.

    Hvis du er usikker på forsterkeren, prøv å låne en annen, trenger ikke være noe superforsterker, bare en som du vet virker.

    Har hørt mange som har fått god hjelp av målinger og innstilling gjord av kyndige personer. Sannsynligvis en god investering!

    lykke til

    mvh Atle
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Heisann

    Ikke så kult når systemet er koblet opp og det ikke blir som forventet. Kommer nok mange råd etter hvert, gjerne om å måle og bruke dsp etc. Kanskje det er veien å gå, men det er noen tiltak du kan gjøre før du ber om ekspert hjelp. Kjenner ikke din erfaring og kunnskap så ta dette som enkle velmenende råd.

    Rykk tilbake til start. Er høyttalere koblet riktig, pluss /minus. Høres ut av forklaringen som om du har litt faseproblemer. Utstyret her burde absolutt sparke fra seg. Koble vekk subbene og prøv å få best lyd i jbl med å flytte høyttalere nærmere eller lengre ut fra bakvegg, samt flytte avstand mellom dem. 2-3 cm av gangen. Om du får forbedring og det går riktig vei kan du prøve å koble inn subber igjen. Her kan det også oppstå faseproblemer, også subber må plasseres der det låter best. plassering, fasebryteren, delefrekvensen og volum må klaffe bra.

    Hvis du er usikker på forsterkeren, prøv å låne en annen, trenger ikke være noe superforsterker, bare en som du vet virker.

    Har hørt mange som har fått god hjelp av målinger og innstilling gjord av kyndige personer. Sannsynligvis en god investering!

    lykke til

    mvh Atle
    Tusen takk for gode tips.
    Eg har litt erfaring men ikke noen ekspert. Eg har koblet vekk subber lenge for å prøve få JBL til fungere uten noe hell. Trippel sjekket alt av koblinger osv. Vist eg virkelig guffer på så kommer lyden seg betraktlig, men da spiller eg høyt. Så forhåpentligvis ligger det jobb i rommet, men veldig kjedlig å få den lyden av dette utstyret nå, derfor eg er veldig spent framover om eg kan få dette til å skinne slik det skal
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen. Håper du kommer i mål, utstyret burde kunne levere. Kommer bare på å sjekke at streamer/dac/pre ikke har noen innstillinger /eq koblet inn i signal veien. Ville også sjekket at ut fra pre og inn i effekt ikke er en mismatch elektrisk.

    Som nevnt, litt hyller, gardiner og et teppe eller to kan bidra positivt. Spaser gjerne rundt i lytterom og kjenn etter om det er mye mer bass noen steder enn andre. Kanskje Lytteposisjon kan flyttes?

    Lykke til

    Atle
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.505
    Torget vurderinger
    2
    Det er 3 ting som teller, høytaler og rom, høyttaler og rom og høyttaler og rom.
    Dvs plassering plassering plassering .
    Hjelper ikke det blir det DSP,DSP, DSP

    Å måle med REW er en bra start

    Ellers så viser bildene et veldig «skjevt» rom med enhøyttaler i hjørne og en uten sidevegg. Da vil det bli ubalanse, og så sitter du altfor nærme bakvegg , anlegget vil nok låte bedre om du dreier det 90 grader..
     
    Sist redigert:

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Da har eg bestilt MINIDSP UMIK-1 USB KALIBRERT MÅLEMIKROFON
    Legger ut resultat når eg får de :)
    Eg kan ikke dra lytte posisjonen 90 grader, men eg kan flytte alt lengere til høyre. Men tror ikke eg gidder gjøre stort nå, før resten av møblene er på plass og eg har fått målt rommet, vist eg får det til :)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Mangel på kropp og mellombass skyldes nok aller mest utfasinger/kanselleringer. Da er det jobbing med plassering først som gjelder og kanskje det krever en helt annen sitteposisjon enn dagens. Og sette en stol lenger fremme ved lytting som Valentino nevner kan være en god løsning.

    Videre er det akustikk som må jobbes med. Gardiner og tepper demper bare hovedsakelig i alle øverste frekvensområdet, men det hjelper i forhold til å minimere flutterekko. Om du ikke kan ha akustiske tiltak, så hjelper det med bokreol e.l. i refleksjonspunktene.

    God integrering av subwoofer krever et delefilter hvor du kutter frontene og forsinkelse foruten jobbing med plassering. Anbefaler f.eks en miniDSP Flex. Måleutstyr er nødvendig her.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Mangel på kropp og mellombass skyldes nok aller mest utfasinger/kanselleringer. Da er det jobbing med plassering først som gjelder og kanskje det krever en helt annen sitteposisjon enn dagens. Og sette en stol lenger fremme ved lytting som Valentino nevner kan være en god løsning.

    Videre er det akustikk som må jobbes med. Gardiner og tepper demper bare hovedsakelig i alle øverste frekvensområdet, men det hjelper i forhold til å minimere flutterekko. Om du ikke kan ha akustiske tiltak, så hjelper det med bokreol e.l. i refleksjonspunktene.

    God integrering av subwoofer krever et delefilter hvor du kutter frontene og forsinkelse foruten jobbing med plassering. Anbefaler f.eks en miniDSP Flex. Måleutstyr er nødvendig her.
    Kan eg bruke MiniDsp på disse subbene som er koblet på high level? Altså rett på forsterkeren med egen kabel fra produsent
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.778
    Antall liker
    21.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Minidsp fungerer bedre om forsterkeren din kan Pre out/Main in. Linjenivå til Main og suber fra minidsp da.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Kan eg bruke MiniDsp på disse subbene som er koblet på high level? Altså rett på forsterkeren med egen kabel fra produsent
    MiniDSP Flex vil fungere som DAC og forforsterker i tillegg til delefilter. Brukes sammen med effektforsterker.

    To av utgangene går til effektforsterkeren til høyttalerne og en til subwooferen sin linjeinngang. Da har du både delefilter og mulighet for EQ.

    flex diagram.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.442
    Sted
    Under stjernene
    Fint forklart for dummis på MiniDSP👍
    Men ingen balansert utgang?
     
    Sist redigert:

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    MiniDSP Flex vil fungere som DAC og forforsterker i tillegg til delefilter. Brukes sammen med effektforsterker.

    To av utgangene går til effektforsterkeren til høyttalerne og en til subwooferen sin linjeinngang. Da har du både delefilter og mulighet for EQ.

    Vis vedlegget 834871
    Supert :) Da må eg gå vekk fra å kjøre subbene med den orginale rel kabelen som blir anbefalt, der eg kjører signal fra høytalerterminalene på effektforsterkeren å inn til subbene. Men må gå over til rca.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.778
    Antall liker
    21.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Plass. Samme greia på RME-lydkortet mitt.
    Jeg kjøpte forøvrig ferdige TRS-XLRhann kabler på Elfa D. Fine saker til fin pris med Neutrik i begge ender.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Blir spennede med MiniDSP Flex og Dirac (av/på) her. Her har vi et stort og flott rom med stort potensial. Godt at det er panel i tak og vegger. Det er ofte mye bedre enn gips eller betong. Bedre med Mid-Fi i Hi-Fi rom enn Hi-Fi i Mid-Fi rom :)

    Veien er litt lang, de viktigste Hi-Fi komponentene er tålmodighet, forståelse og kompetanse. Ikke la deg skremme av REW. Spør om hjelp. Inviter de med erfaring på kaffe og en lyttestund. Test masse og få forståelse før du gjør vesentlige endringer (Har du et digert og tykt gulvteppe tilgjengelig kan det være lurt å prøve i første omgang sammen med Dirac og / eller EQ og REW).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.505
    Torget vurderinger
    2
    Lister på vinduene og gardiner og tepper kan ikKE skade nei,:). Men det gjør lite med ubalansen…DSP er ditt beste håp om du ikke kan ominnrede
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har god erfaring med å få på plass noen diskrete akustikkremedier. Det hjalp mye. Videre for å få jevn og god bass så har jeg fått bra resultat med lite innsats og kunnskap med Lyngdorf Room Perfect (digital romkorreksjon). Jeg har målt med REW og UMIC at effekten er betydelig og til det bedre - som bekreftelse på opplevd forbedring. Lyngdorf gjør ganske lite i øvre frekvenser for å bevare høyttalerens karakteristikk, så litt akustikkdemping i førsterefleksjon (i ditt tilfelle: veggen nær høytaler på den ene siden og veggen bak lytteposisjon hvis den er rett bak hodet) evt også inkludert taket kan være gunstig.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Blir spennede med MiniDSP Flex og Dirac (av/på) her. Her har vi et stort og flott rom med stort potensial. Godt at det er panel i tak og vegger. Det er ofte mye bedre enn gips eller betong. Bedre med Mid-Fi i Hi-Fi rom enn Hi-Fi i Mid-Fi rom :)

    Veien er litt lang, de viktigste Hi-Fi komponentene er tålmodighet, forståelse og kompetanse. Ikke la deg skremme av REW. Spør om hjelp. Inviter de med erfaring på kaffe og en lyttestund. Test masse og få forståelse før du gjør vesentlige endringer (Har du et digert og tykt gulvteppe tilgjengelig kan det være lurt å prøve i første omgang sammen med Dirac og / eller EQ og REW).
    Dette blir spennende ja, og eg gru gleder meg til å sette meg inn i alt :) Veldig moro med så imøtekomende og hjelpsome folk, eg ser nå at dette er hobbyen for meg, både for inntresen i god lyd men også det sosiale :D
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Jeg har god erfaring med å få på plass noen diskrete akustikkremedier. Det hjalp mye. Videre for å få jevn og god bass så har jeg fått bra resultat med lite innsats og kunnskap med Lyngdorf Room Perfect (digital romkorreksjon). Jeg har målt med REW og UMIC at effekten er betydelig og til det bedre - som bekreftelse på opplevd forbedring. Lyngdorf gjør ganske lite i øvre frekvenser for å bevare høyttalerens karakteristikk, så litt akustikkdemping i førsterefleksjon (i ditt tilfelle: veggen nær høytaler på den ene siden og veggen bak lytteposisjon hvis den er rett bak hodet) evt også inkludert taket kan være gunstig.
    Dette er da noe alla DSP, bare litt mere automatisk?
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.778
    Antall liker
    21.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er DSP ja, man kan vel velge full automasjon, delvis eller manuell.
    Anlegget mitt er fullt DSP-styrt (fireveis delefiltre), men null automatikk. Målt, skrudd, lyttet, målt, skrudd lyttet etc. etc. Men jeg har ikke rørt noe siden i januar. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Lyngdorf Roomperfect og Dirac er samme type automatisk DSP.

    Det er lurt å ha manuelle muligheter i tillegg. Det har ikke Lybngdorf.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn