Hva er din BMI?

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
magb skrev:
En ting som er litt merkelig er at bmi på 18.5 er altså "normalvektig", men hvis du er 185cm høy tilsvarer det da 65kg!

Veier du 88kg dermimot er du overvektig? Spør du meg er 65kg med 185 i høyden på grensen til sykelig lav vekt.
Tja. Da jeg reiste i det militære var jeg 184 og 63 kg. Det skal nok litt mere til for å ha sykelig lav vekt.

Proffsyklist (og kanskje verdens beste oppover høye fjell) Andy Schleck er 186cm/68kg. Fettprosenten er nok noe lav.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Jeg fikk 25!!! er 193cm og veier 95kg og tynn som et beinrangel
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Kvalifiserte meg til overvektig, BMI er mao bare tull.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Her er ein BMI på 37. Smultbolle....
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg ville ikke hatt BMI under 25. Ser jo så fryktelig pinglete ut. Syklister og langdistanseløpere...Gjesp!
Mellom 25 og 30 er mer passe ift mitt ideal. Da er man rustet for både kroppsarbeid og vennskaplig håndgemeng. ;D

Edit: 1,86m og 95 kg = BMI 27,45 her forresten
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
...og bæring av tung hi-fi krever jo proporsjonal størrelse på kroppen for å unngå varige mén.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg veide meg i dag for å sjekke dette. Jeg var overvektig.
Men etter en kjapp tur på do hadde jeg normal kroppsvekt.

så jeg skjønner ikke helt dette slankehysteriet....
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Veldig kjapp.
Jeg lå akkurat på grensa...
 

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
146
Antall liker
0
Valentino skrev:
magb skrev:
En ting som er litt merkelig er at bmi på 18.5 er altså "normalvektig", men hvis du er 185cm høy tilsvarer det da 65kg!

Veier du 88kg dermimot er du overvektig? Spør du meg er 65kg med 185 i høyden på grensen til sykelig lav vekt.
Tja. Da jeg reiste i det militære var jeg 184 og 63 kg. Det skal nok litt mere til for å ha sykelig lav vekt.

Proffsyklist (og kanskje verdens beste oppover høye fjell) Andy Schleck er 186cm/68kg. Fettprosenten er nok noe lav.
Nå kommer det jo ann på beinbygging osv, men jeg selv er 185cm og har veid så lite som 72kg og da var jeg på kanten mener jeg selv. Hadde jeg gått ned enda 8kg hadde jeg uten tvil sett usunt tynn ut. Andy Schleck ja, legger ved et bilde og så kan man i tilegg tenke seg at han går ned 2-3kg og kanskje han i tillegg hadde litt bredere skuldre, det hadde sett helt "normalvektig"ut som bmi skalaen sier. ::)
 

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Jeg tror en del her overreagerer på uttrykket "overvektig".

Det er satt en standard for normalvekt, og i forhold til denne er man stegvis 'overvektig', har preg av 'fedme', har 'fedme klasse II' eller 'fedme klasse III'.

At man er overvektig i forhold til normalen behøver ikke bety at man har et problem. Det handler også om kroppssammensetning, både når det gjelder benmasse og muskler, og er man skrapet for fett, men har hengt på seg en masse muskler, så kan man være overvektig uten å ha noe fedmeproblem, selvsagt.

For min egen del har jeg i løpet av mitt voksne liv variert i BMI fra 22 til 33, er nå nede på 28, og er fornøyd når jeg treffer ca. 25. Hadde jeg ikke tatt meg sammen kunne jeg sikkert bikket over i fedme klasse II, men takket være smågårder som produserer fantastisk smør og bacon, rømme, oster, frittgående høns og herlig kjøtt, samt nydelige lakseloin og forestående rakfisksesong, samt en morsom hund, går det nå i motsatt retning.

Det var sinnsykt lett å kvitte seg med vekt gjennom mosjon da jeg var yngre, forbrenningen kom tydeligvis i taket. Men nå som jeg skjønner at jeg kan hjelpe forbrenningen ved å legge om kostholdet, så har jeg fått en ny opplevelse av hvor greit det kan være å justere kroppsvekten.

BMI er et anvendelig og røft mål, men vekten jeg bruker lar meg også avlese fettprosent og vannprosent, og disse er også nyttige å vite. Det viktigste er å ikke veie seg for ofte.

;D
 

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
146
Antall liker
0
Det er en ting jeg alltid har lurt på, hvordan leser en vekt fettprosent? :D
 
V

vredensgnag

Gjest
magb skrev:
Det er en ting jeg alltid har lurt på, hvordan leser en vekt fettprosent? :D
Min har sensorer under hvert ben, og sender et svakt elektrisk signal fra det ene til det andre - motstanden signalet møter gir tilstrekkelig informasjon til at man får fettprosent og væskeprosent, i forhold til kroppsmasse.
 
N

nb

Gjest
magb skrev:
Det er en ting jeg alltid har lurt på, hvordan leser en vekt fettprosent? :D
Måler vha elektrisitet. Hvor riktig det blir aner jeg ikke.
 

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
146
Antall liker
0
Aha, er den nøyaktig nok hadde det vært artig å ha =)
 
V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
magb skrev:
Det er en ting jeg alltid har lurt på, hvordan leser en vekt fettprosent? :D
Måler vha elektrisitet. Hvor riktig det blir aner jeg ikke.
Virker meget pålitelig, siden tendensen er stødig (hadde den flakket vilt fra måling til måling kunne man tvilt på den). Kurant sak, egentlig, siden det tas utgangspunkt i motstanden signalet møter.

Jeg har i mange år brukt en Bosch PPW 2200 som nekter å gå i stykker. Finnes mer avanserte modeller på markedet nå, men til denne kan 8 familiemedlemmer ha hver sin profil, man legger inn høyde, kjønn og alder, og får vekt, fettprosent og væskeprosent.

Føttene plasseres på sensorene, og må være bare.
 

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg tror ikke ideen med BMIen i utgangspunktet var at man skulle bruke den som målestokk på om man er tynn eller tykk på individnivå (selv om det gjøres både av forsikringsselskaper og andre), men som et verktøy for sammenligning mellom befolkninger (Kina-Norge, vestkant-østkant) og for å kvantifisere utvikling.

Okke som, med mine 173,5 cm og vekt på 82 kg ligger min på i overkant av 27 (skjønt ytterligere 2,5 kg som dagens veiing viste at 3,5 dager i Berlin førte med seg løfter den opp et helt poeng til). 75 kg og BMI på 25 ville være meget slankt og passe.
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Virker meget pålitelig, siden tendensen er stødig (hadde den flakket vilt fra måling til måling kunne man tvilt på den). Kurant sak, egentlig, siden det tas utgangspunkt i motstanden signalet møter.
Nja, det betyr muligens ikke mer enn at den funker til å følge utviklingen, ikke at verdien er riktig i seg selv. Litt som et måleinstrument som har en konsekvent feilvising, dvs at det vil måle differansen mellom to verdier riktig men ikke selve verdiene. Uten at jeg vet hva det kunne være så er det sikkert en del faktorer som kan gi utslag på målingene utover hva faktisk fettprosenten er. På en annen side er neppe ingeniørene og de andre personene involvert i design av slikt dumme heller.

Det sagt kan det godt være at slike vekter viser noenlunde riktig - jeg aner ikke og eier ikke en av sorten uansett;)
 
V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Virker meget pålitelig, siden tendensen er stødig (hadde den flakket vilt fra måling til måling kunne man tvilt på den). Kurant sak, egentlig, siden det tas utgangspunkt i motstanden signalet møter.
Nja, det betyr muligens ikke mer enn at den funker til å følge utviklingen, ikke at verdien er riktig i seg selv. Litt som et måleinstrument som har en konsekvent feilvising, dvs at det vil måle differansen mellom to verdier riktig men ikke selve verdiene. Uten at jeg vet hva det kunne være så er det sikkert en del faktorer som kan gi utslag på målingene utover hva faktisk fettprosenten er. På en annen side er neppe ingeniørene og de andre personene involvert i design av slikt dumme heller.

Det sagt kan det godt være at slike vekter viser noenlunde riktig - jeg aner ikke og eier ikke en av sorten uansett;)
Som det står, er tendensen stødig, og da har man en grei indikasjon. I tillegg står det BOSCH på vekten, tyskerne er litt småfanatiske (storfanatiske) når det gjelder målinger, og det holder lenge for meg.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror lite på BMI som nyttig i forhold til vurdering av enkeltpersoner. Tipper det er langt mer nyttig for de som studerer brede trender i samfunnet. Om gjennomsnitts BMI i en befolkning på 5 mill øker med 10% og forekomsten av hjerte- og karsykdommer øker med 5% tror jeg vi har snublet over nyttig informasjon.

Min er forøvrig ca. 26,4. Jeg er overvektig, eller litt tidligere 'vinterfeit' enn vanlig. Om sommeren kommer jeg som regel ned mot 'normalvektig' (under 25). Men jeg har ikke noe grovt skjelett, og er nok noe over det ideelle da også.

Til 'syklist' å være, er jeg bælfeit. ;)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Virker meget pålitelig, siden tendensen er stødig (hadde den flakket vilt fra måling til måling kunne man tvilt på den). Kurant sak, egentlig, siden det tas utgangspunkt i motstanden signalet møter.
Nja, det betyr muligens ikke mer enn at den funker til å følge utviklingen, ikke at verdien er riktig i seg selv. Litt som et måleinstrument som har en konsekvent feilvising, dvs at det vil måle differansen mellom to verdier riktig men ikke selve verdiene. Uten at jeg vet hva det kunne være så er det sikkert en del faktorer som kan gi utslag på målingene utover hva faktisk fettprosenten er. På en annen side er neppe ingeniørene og de andre personene involvert i design av slikt dumme heller.

Det sagt kan det godt være at slike vekter viser noenlunde riktig - jeg aner ikke og eier ikke en av sorten uansett;)
Som det står, er tendensen stødig, og da har man en grei indikasjon. I tillegg står det BOSCH på vekten, tyskerne er litt småfanatiske (storfanatiske) når det gjelder målinger, og det holder lenge for meg.
Jeg har prøvd en slik vekt hos en kamerat, og på denne skal man programmere inn hvor godt trent man er. Fettprosenten synker betydelig nå man definerer seg opp et hakk. Men som utvilkingsmåler er den nok veldig utmerket.
 
Topp Bunn