Roysen skrev:
Spennende tema tkr!
Uten at jeg har sømfart tråden fra start til slutt kan det virke som om et poeng ikke har vært oppe ennå. Er det ikke slik at musikalitet og detaljering ikke bare er motpoler, men kan også være to sider av samme sak. Det finnes vel ingen hifi kompoenent som er "musikalsk" i annen forstand enn at den er transparent mot opptaket i en eller annen grad. Når vi så oppgraderer så er det jo nettopp for å få mer transparens og dermed også en større musikalsk opplevelse. Dersom man velger et anlegg med mindre transparens mister man vel også noe av musikaliteten og ikke bare detaljeringen.
Nettopp transparens og virkelighetsopplevelse er vel også årsaken til at vi foretrekker å høre konserten live fremfor å høre den på opptak. Det er vel i stor grad også den større musikaliteten en konsert gir som gjør at man foretrekker dette og at musikaliteten på opptaket ikke blir like god fordi transparensen ikke klarer å formidle opplevelsen i like stor musikalsk grad som på selve konerten.
Mvh
Roysen
Enig i mye av det du sier, men ikke alt. Jeg tror også at dynamikk og riktig lydtrykk hører med for å gjøre ting realistiske, og at mangler i den sektoren er sterkt medvirkende når det gjelder opptak som oppfattes som urealistiske. På den annen hånd, det er vel der vi er mest hjelpeløse ift. å fikse ting. Vi kan ikke fikse dynamikken i et opptak når den først er fjernet, uansett hvor høyt lydtrykk vi er i stand til å oppnå i annlegget i heimen.
Ellers er vi strålende enige. Detaljering er veldig viktig for meg, og jeg kan vel tone flagg med en gang: Jeg kan finne meg i å se en og annen sveisesøm og rustboble uten at det går utover min nytelse av de flotte linjene til et skip.
mvh
Edit: Alt IMO!