Hva er den mest sjeldne/verdifulle vinylplaten du har i samlingen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Komplett mint førstepress Zappa? Ikke fritt for at jeg slever litt, nå.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Vel, flaks at det ikke er meg som har de. Ville søren bolle meg ikke latt de råtne i en boks. :D
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.549
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bare slev. Har skaffet meg dubletter og noen har jeg tre fire av. Det er de sistnevnte som har høyest verdi for meg da det er disse som blir spilt.
    de andre ender nok hos ene datteren min som elsker zappa, spessperioden frem til 1975. Hu må bare bli gammel nok og det er et godt stykke mer en de 12 hun er nå...
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Foreldre velger man ikke. Men jaggu kan man ha flaks! :)
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Så i morgen er det fullt av slike på stuegulvet til H.R:

    ponytail.jpg
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Har komplett zappa i førsteutgave vinyl frem til slutten av 70 tallet fremdeles i forseglet eller uspillt tilstand. Disse er sikker lagret i en bankboks da det er trygt nok. Ligger også noen tidlige stones der som er. Dette er arvegods så jeg innså vel ikke verdien når jeg fikk dem. Av norsk må det være en del jokke skiver som jeg handler på loppemarked for 5kr skiva og de er mint condition. Første kaizers ligger også uåpnet sammen med de tre siste som er i limited editon, også forseglet. Overtok også en samling med skiver fra en kamerat. Gamle steve vais 10 tommer, flexable, van halen bootlegs i mint som låter bæsj men interessant for samlere om ikke annet. fikk en sist som var fra bbc transcription service. lå i bilen mellom setene et par tre måneder før jeg innså at det var ei acdc skive som også var uspilt og datoen for siste gsng den var lov til å spille var i 1980. b siden var def leppard. den er forøverig fremdeles uspillt.....Ellers er det vel skralt med verdien i kroner på resten av samlingen, og jaggu meg er det masse skiver der som musikalsk katastrofe i mine ører.
    Imponerende! Men du innser verdien nå? Og Zappa, ubrukt, forseglet, frem til slutten av 70-tallet. Dette er litt enestående, du er klar over det? Og, hvilke Stones, kun for nyskjerrighetens skyld?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.549
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Imponerende! Men du innser verdien nå? Og Zappa, ubrukt, forseglet, frem til slutten av 70-tallet. Dette er litt enestående, du er klar over det? Og, hvilke Stones, kun for nyskjerrighetens skyld?
    Vel har de i bankboks, mest fordi jeg er ganske klar over verdien i kroner og ører ja. Jeg har ikke gjort annet en å overta dette jeg da. Av stones er det "let it bleed" og "Beggars Banquet".
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg må si dette er hyggelig å lese, H.R. Spesielt fordi du kan gi denne fabelaktige kulturelle arven videre til en datter som vet å sette pris på den. Håper platene en gang blir spilt, og at de gir henne mye glede.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.064
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Ole Bull Show har man jo, men med tanke på hvor mange som nevner den er jeg usikker på hvor sjelden den er .... Kjøpte den på Rilla på Hamar på slutten av 80-tallet.
    Elektrisk regn, Steinbyen har jeg også. Den var/er sjelden på vinyl, men er tilgjengelig på andre medier så da er den vel ikke så ettertraktet.
     

    rolfk

    Medlem
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    21
    Sted
    Tysvær
    Mye bra her, den mest verdifulle i min samling er nok Mellow Candle Swaddling Songs utgitt på Deram SDL7 i 1972. Tror den ligger på 48 plass i Record Collector price guide med en pris på 2000GBP


    mellow candle.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Har en del fine ting, bl.a. i klassisk.
    Men det er mulig dette er den som er mest verdt. Den er helt strøken i vinylen, uten en ripe, og cover er som nytt. Eirik på Ringstrøms gikk litt i spinn da han så den. Dumme meg visste ikke hva jeg hadde, og trodde mine first U.K. pressings av andre Beatles-utgivelser var det som gjaldt.

    Dansk utgivelse som ble trukket tilbake etter protester vedr. rettighetene. Laget av Parlophone og kun beregnet på det danske markedet. Visstnok presset i maks 3.000 eksemplarer. Inneholder bl.a. en rekke singles som ikke kom på LP - mono.

    (Bilde fra nett)

    62168_01_lg.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.006
    Torget vurderinger
    23
    Både jeg og lommeboka er sjeleglad for at jeg ikke liker Betales..
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Denne Bowie mappen med 10 forskjellige
    billed singler

    IMG_1203.jpg

    IMG_1201.jpg

    IMG_1202.jpg

    IMG_1204.jpg
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Har komplett zappa i førsteutgave vinyl frem til slutten av 70 tallet fremdeles i forseglet eller uspillt tilstand. Disse er sikker lagret i en bankboks da det er trygt nok. Ligger også noen tidlige stones der som er. Dette er arvegods så jeg innså vel ikke verdien når jeg fikk dem. Av norsk må det være en del jokke skiver som jeg handler på loppemarked for 5kr skiva og de er mint condition. Første kaizers ligger også uåpnet sammen med de tre siste som er i limited editon, også forseglet. Overtok også en samling med skiver fra en kamerat. Gamle steve vais 10 tommer, flexable, van halen bootlegs i mint som låter bæsj men interessant for samlere om ikke annet. fikk en sist som var fra bbc transcription service. lå i bilen mellom setene et par tre måneder før jeg innså at det var ei acdc skive som også var uspilt og datoen for siste gsng den var lov til å spille var i 1980. b siden var def leppard. den er forøverig fremdeles uspillt.....Ellers er det vel skralt med verdien i kroner på resten av samlingen, og jaggu meg er det masse skiver der som musikalsk katastrofe i mine ører.
    Imponerende! Men du innser verdien nå? Og Zappa, ubrukt, forseglet, frem til slutten av 70-tallet. Dette er litt enestående, du er klar over det? Og, hvilke Stones, kun for nyskjerrighetens skyld?

    Får vel være litt kjip og si, samma her. "Komplett" mint US 1 press og ett ekstra sett til hverdags ;)
    Verdi på zappa er vannskelig da det har gått en del ned de siste åra, men sitter man på monoutgaver og UK 1 presser, blir det fort penger av det ja.
     
    R

    rico

    Gjest
    Har komplett zappa i førsteutgave vinyl frem til slutten av 70 tallet fremdeles i forseglet eller uspillt tilstand. Disse er sikker lagret i en bankboks da det er trygt nok. Ligger også noen tidlige stones der som er. Dette er arvegods så jeg innså vel ikke verdien når jeg fikk dem. Av norsk må det være en del jokke skiver som jeg handler på loppemarked for 5kr skiva og de er mint condition. Første kaizers ligger også uåpnet sammen med de tre siste som er i limited editon, også forseglet. Overtok også en samling med skiver fra en kamerat. Gamle steve vais 10 tommer, flexable, van halen bootlegs i mint som låter bæsj men interessant for samlere om ikke annet. fikk en sist som var fra bbc transcription service. lå i bilen mellom setene et par tre måneder før jeg innså at det var ei acdc skive som også var uspilt og datoen for siste gsng den var lov til å spille var i 1980. b siden var def leppard. den er forøverig fremdeles uspillt.....Ellers er det vel skralt med verdien i kroner på resten av samlingen, og jaggu meg er det masse skiver der som musikalsk katastrofe i mine ører.
    Imponerende! Men du innser verdien nå? Og Zappa, ubrukt, forseglet, frem til slutten av 70-tallet. Dette er litt enestående, du er klar over det? Og, hvilke Stones, kun for nyskjerrighetens skyld?

    Får vel være litt kjip og si, samma her. "Komplett" mint US 1 press og ett ekstra sett til hverdags ;)
    Verdi på zappa er vannskelig da det har gått en del ned de siste åra, men sitter man på monoutgaver og UK 1 presser, blir det fort penger av det ja.
    Er ikke kjip men har også komplett FZ, blåe og sorte Verver osv men ikke forseglet, det er sterkt og vitner om selvdisiplin:).

    Har også disse, Zappa Old masters, vol. 1, 2 og 3, inneholder alle platene fra "Freak out" t.o.m "Zoot allures" + noen ekstra med uutgitt materiale. Hvis jeg ikke husker feil så ble de gitt ut i 5000 ex., alle nummererte. Mine er kjøpt nye og er aldri spilt.

    Er nok ikke det mest verdifulle jeg har i hylla men noe av det kjekkeste...

    DSC00350.jpg
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm. Hva med en egen "hva har du av Zappa tråd"? Pris er egentlig uinteressant når det kommer til Zappa, slik jeg ser det, men blir altid litt gira når jeg ser slike ting.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.549
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel arne, den prøveeksemplaret av læther har jeg ikke.....angrer enda på den kjenner jeg selv om det var et lastebillass med penger...
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Den har ikke jeg heller, men om du er interessert vet jeg om en som skal selge. Tror det var ca 14k, han forlangte for herligheten ;)
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Må si det var mange fete Zappa-samlinger her. Jeg trodde min samling var ganske bra, men jeg ser at jeg bare blir smågutten her i dette selskapet :)
    Roger
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    image.jpg
    Elendig bilde, men er fornøyd med dette firkløveret. Plater og cover i god stand.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Jeg har første plata til Frank Zappa. Men jeg har ikke platespiller :)
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Letteste måten å sjekke om Freak out er 1 press er å brette ut coverert og se etter en liten annonse for bestilling av freak map 1 $ på høre side.
    Finner du den har du en plate til ca tusenlappen i god stand.
    Hvis noen mot all formodning bestilte plakaten til 1$, er denne i dag verdt ca 10k ;)
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Av flere sjeldne LP'er i samlinga, vil jeg trekke fram denne:
    Freddy L Meny.jpg


    Etterspurt blandt venner på besøk, da steinkaka byr på god lyd og viser hva Kongshaug fikk til i sine yngre dager.
    Dette er førsteutgivelsen på Flower.
    Verdien vet jeg ikke.

    Morty
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har mye sjeldent. Mye har vel mistet litt verdi pga nyutgivelser osv, men det betyr ikke så mye.

    Ligger sjuk, og litt rastløs leting førte meg til Bob Dylans 30th aniversary. Har denne på 3LP (Epic Col 474000 1, 1993). Fikk den i hus via ei privat samling jeg kjøpte ei gang seinere på 90 tallet engang. Har vært ute for et par Dylan/vinyl-entusiaster som hardnakket hevder den ikke finnes og som begge ble relatvt stille da den ble forevist. Finner den ikke via verken google eller ebay idag, så jeg regner med den hører til hønetennene der ute. Noen andre som har ?

    mvh.
    Stian
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Jeg har mye sjeldent. Mye har vel mistet litt verdi pga nyutgivelser osv, men det betyr ikke så mye.

    Ligger sjuk, og litt rastløs leting førte meg til Bob Dylans 30th aniversary. Har denne på 3LP (Epic Col 474000 1, 1993). Fikk den i hus via ei privat samling jeg kjøpte ei gang seinere på 90 tallet engang. Har vært ute for et par Dylan/vinyl-entusiaster som hardnakket hevder den ikke finnes og som begge ble relatvt stille da den ble forevist. Finner den ikke via verken google eller ebay idag, så jeg regner med den hører til hønetennene der ute. Noen andre som har ?

    mvh.
    Stian
    Spansk utgave her til 129 euro

    http://www.discogs.com/Various-Bob-Dylan-The-30th-Anniversary-Concert-Celebration/release/3945863

    discogs er det beste stedet jeg har funnet for prising osv...
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    KPLP666 Karlsøy Prestegaard - Dyret(666) 1982
    Vis vedlegget 188112
    Den der har jeg hatt!! Den ble innspilt hos Ciriani studio i Svolvær. Gianni ( tror jeg han het? ) Ciriani himself bodde mange år i Svolvær, og bygde bl.a. opp et studio. Jeg lurer på om ikke Jensine Olsen plastikk band også spilte inn sin LP der, og ei anna Tromsø/Karlsøy-gruppe med bl.a. Arvid Esperø fra Kabelvåg - husker ikke hva de het... Ciriani var en aktiv mann, spilte flere instrumenter, bl.a. sax. Artig at denne kom fram, ja.


    Vedifulle album i mine hyller....tja, førsteugivelse av Bob Dylan's første. Aner ikke om den er verd noe? Flere førsteutgivelser av Beatles, bl.a. White Album. Første albumet til Roxy Music setter jeg sjøl stor pris på, reint lydmessig. Der var det jo damene på coverene som var prisverdig...
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hmmm. Hva med en egen "hva har du av Zappa tråd"? Pris er egentlig uinteressant når det kommer til Zappa, slik jeg ser det, men blir altid litt gira når jeg ser slike ting.
    Jeg ble såpass gira at nå snurres "Roxy & Elsewhere" her - kuttet "More trouble every day" er en høydare! Dynamikk og detaljer så det holder..
     
    Sist redigert:

    cerwin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Innlegg
    215
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    Albumet som er værd mest i penger hos meg er vel Mayhems Deathcrush,rosa cover,kun utgitt 1000 ex,har vel ikke spilt denna engang,ikke akkurat min musikk.Men artig og ha i samlinga.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Av flere sjeldne LP'er i samlinga, vil jeg trekke fram denne:
    Vis vedlegget 188257

    Etterspurt blandt venner på besøk, da steinkaka byr på god lyd og viser hva Kongshaug fikk til i sine yngre dager.
    Dette er førsteutgivelsen på Flower.
    Verdien vet jeg ikke.

    Morty
    Et artig poeng med denne skiva er at Freddy Lindquist brukte kona si som modell på coveret.

    Ole G
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Av flere sjeldne LP'er i samlinga, vil jeg trekke fram denne:
    Vis vedlegget 188257

    Etterspurt blandt venner på besøk, da steinkaka byr på god lyd og viser hva Kongshaug fikk til i sine yngre dager.
    Dette er førsteutgivelsen på Flower.
    Verdien vet jeg ikke.

    Morty
    Et artig poeng med denne skiva er at Freddy Lindquist brukte kona si som modell på coveret.

    Ole G
    Enda et artig poeng er at det er ei knallskive. :cool: Jeg har den gullfargede gjenutgivelsen som kom for noen år siden.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Av flere sjeldne LP'er i samlinga, vil jeg trekke fram denne:
    Vis vedlegget 188257

    Etterspurt blandt venner på besøk, da steinkaka byr på god lyd og viser hva Kongshaug fikk til i sine yngre dager.
    Dette er førsteutgivelsen på Flower.
    Verdien vet jeg ikke.

    Morty
    Et artig poeng med denne skiva er at Freddy Lindquist brukte kona si som modell på coveret.

    Ole G
    Enda et artig poeng er at det er ei knallskive. :cool: Jeg har den gullfargede gjenutgivelsen som kom for noen år siden.
    "Gjenutgivelse" av dama også, eller samme foto...:rolleyes:
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Albumet som er værd mest i penger hos meg er vel Mayhems Deathcrush,rosa cover,kun utgitt 1000 ex,har vel ikke spilt denna engang,ikke akkurat min musikk.Men artig og ha i samlinga.
    Hei !
    Jeg hadde Deathcrush for noen år siden. Den kom fra en opprydning hos Nrk-Sørlandet, og inneholdt et håndskrevet promobrev undertegnet av medlemmet (husker ikke navnet i farten) som ble skutt av Greven i Oslo i 92 eller 93.

    Jeg har ikke helt forståelsen for kvalitetene i sjangeren, og bestemte meg for å selge. Fikk 2800,- på qxl. Må ha vært ca 2007.

    Heg registrere forøvrig at den er gjennutgitt i audiofil-utgave. Verden står ikke til påske... :)

    mvh.
    Stian
     

    Ref210

    Medlem
    Ble medlem
    04.04.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    3
    Min sjeldenhet er første utgaven av Junipher Green sin Friendship. Platen har ikke fått cover eller noe slags påtrykk på platen. Det er kun skrevet med tusj hva som er plate 1 og 2. Jeg fikk den i sin tid av bandet, rett etter at innspillingen var ferdig. Hva kan en slik raritet ha av verdi?

    Mvh
    per åge
     

    cerwin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Innlegg
    215
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    Albumet som er værd mest i penger hos meg er vel Mayhems Deathcrush,rosa cover,kun utgitt 1000 ex,har vel ikke spilt denna engang,ikke akkurat min musikk.Men artig og ha i samlinga.
    Hei !
    Jeg hadde Deathcrush for noen år siden. Den kom fra en opprydning hos Nrk-Sørlandet, og inneholdt et håndskrevet promobrev undertegnet av medlemmet (husker ikke navnet i farten) som ble skutt av Greven i Oslo i 92 eller 93.

    Jeg har ikke helt forståelsen for kvalitetene i sjangeren, og bestemte meg for å selge. Fikk 2800,- på qxl. Må ha vært ca 2007.

    Heg registrere forøvrig at den er gjennutgitt i audiofil-utgave. Verden står ikke til påske... :)

    mvh.
    Stian
    Hehehe,ja noe der gitt,denna blir vist solgt for rundt 5000kr i dag,sies det,min er nr 198/1000,og har fortsatt denne gule lappen inni,det havna en del av disse platene til Rjukan,hardcore fansen var jo her da,,hehehe,vokalisten kom jo fra nabobygda,sven erik het han da:)kjenner også han som tegna platecoveret,så derfor litt artig og ha plata stående,har også første orginale tapen de ga ut,pure fucking armageddon,

    Mvh Gøran.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn