Hva er den mest sjeldne/verdifulle vinylplaten du har i samlingen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus

    Gjest
    Starter ny tråd om sjeldne og verdifulle vinylplater/pressinger som finnes i platesamlingene blant hfs sine medlemmer.
    Starter med meg selv. Denne Nimbus Supercut utgaven av Kind Of Blue fra begynnelsen av 1980-tallet ble opprinnelig presset for abonnenter av detbritiske hifibladet HiFi Today. Noen eksemplarer havnet også i butikkene, og jeg betalte ca. 300,- for denne for ca. 30 år siden.
    Den regnes av mange som den beste pressingen av KOB, og er svært etterspurt blant audiofile. Pris idag på et pent brukt eksemplar ligger på rundt 3000,-
    Priseksempelet er hentet fra Vinyl Records, Used CDs, Rare LPs, CD Singles, Music Albums - MusicStack
    Kjekt å ha:)
    kob.jpg
    davis.jpg
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Victor Borge 4 asfaltplater 78rpm uspilt fra 1945 utgitt i en boks. Borges første utgivelser!


    • Phonetic Punctuation Parts 1 and 2 (1945, Columbia Records 36911, 78 rpm)[48][49]
    • The Blue Serenade / A Lesson in Composition (1945, Columbia Records 36912, 78 rpm)[48][49]
    • Brahms’ Lullaby / Grieg Rhapsody (1945, Columbia Records 36913, 78 rpm)[48]
    • A Mozart Opera by Borge / All The Things You Are (1945, Columbia Records 36914, 78 rpm)[48]

    Umulig å verdisette; 0,- for uinteriserte - ubetalelig for interesserte.... :cool:

    Edit: forskjell på asfalt og vinyl.....
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Førsteutgave av Elton Johns "Honky Chateau"..MED INNLEGGSARTIKKEL FRA BRITISK PRESSE..
    Samt 70-talls bandet CHINAs etter min viten eneste plate. Bandet besto av Eltons gitarist Davey Johnstone, James Newton-Howard, Cooker LoPresti og Roger Pope..skiva er produsert av Elton selv..
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vet ikke, sprøtt nok. Jeg har nok noen i prisklassen rett under din KOB, men muligens ingen som er like mye verdt.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    sunderfundigheter.jpg


    Prisen på denne er vanskelig, da svært få, har vært utlagt for salg. Jeg har prøvd på forskjellige sider for prisfastsetting, men ingen kan gi et skikkelig svar.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Genesis første på Mono Decca. Verdt 15 000kr +
    Neil Ardley Symphony of Amaranths verdt 3500+kr
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Faen, Voff..den Genesisen vil jeg ha og...hehe
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.931
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Førsteutgaven av Let It Be. Aner ikke hva den er verdt, men sikkert en del.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.978
    Antall liker
    11.832
    Sted
    Hus
    Har Gensisen på stereo DECCA boxed. Ellers er det vel Friendship med Junipher Greene på Sonet, Frumpy 2 på Philips grønnmarmorert vinyl, Cressida og Jean Jaques Kravetz på Vertigo Swirl :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Førsteutgaven av Let It Be. Aner ikke hva den er verdt, men sikkert en del.

    Førsteutgaven av Let it be kom i en boks. Den fikk jeg i gave i 1970 som 8åring. Jeg harva den i løpet av ei uke og boksen forsvant....
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Akkurat dèt vet jeg faktisk ikke.

    Har ikke kjøpt lp,er i dyre dommen for enkeltutgivelser i ettertid, men har noen tusen utgivelser kjøpt helt tilbake til begynnelse av 70-tallet.
    Så noen sjeldenheter kan der være.

    Har jo plater som det sikkert er 10 år siden jeg spilte, en oppdagelsesferd hver gang jeg er i platehyllene.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Ole Bull Show med Ole Paus og Gunnar Bull-Gundersen, er vel den mest sjeldne vil jeg tro. Den er riktignok reutgitt på mp3, men ikke på cd eller vinyl.

    Roy
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Oriental Sunshine - white label. Ordinær utgivelse går for 15-20 tusen i Japan. Norsk prog med sitar og hele pakka.
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Bowie - Rare.
    Så sjelden at den heter sjelden (rare)
    ;)
     

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    George Harrison - All Things Must Pass
    3xLP i boks. Førsteutgave fra utgivelsesår. Særdeles god forfatning. Knapt spilt.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med så dyrebare plater som finnes her og der, synes jeg at de fortjener at dere tar bilder av dem og legger ut her. Moro å se cover etc :cool:
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.349
    Antall liker
    10.980
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Motorpsycho - Soothe EP (1992) 12" med a side 45 og b side 33 1/3, i stålcover utgitt i 70 nummererte eksemplarer, og et ukjent antall unummererte eksemplarer, men under 100 ble produsert totalt. (min er unummerert..)

    R-919655-1172855544.jpeg
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Motorpsycho - Soothe EP (1992) 12" med a side 45 og b side 33 1/3, i stålcover utgitt i 70 nummererte eksemplarer, og et ukjent antall unummererte eksemplarer, men under 100 ble produsert totalt. (min er unummerert..)

    Vis vedlegget 186880
    Den er rimelig sjelden. Jeg har en kamerat som har 2 stk. Jeg kjøpte den ene for han til 4000 på en aksjon på 90 tallet en gang. Så ikke verdian av det der og da, men angrer på at jeg ikke gikk for den selv.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.349
    Antall liker
    10.980
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Motorpsycho - Soothe EP (1992) 12" med a side 45 og b side 33 1/3, i stålcover utgitt i 70 nummererte eksemplarer, og et ukjent antall unummererte eksemplarer, men under 100 ble produsert totalt. (min er unummerert..)

    Vis vedlegget 186880
    Den er rimelig sjelden. Jeg har en kamerat som har 2 stk. Jeg kjøpte den ene for han til 4000 på en aksjon på 90 tallet en gang. Så ikke verdian av det der og da, men angrer på at jeg ikke gikk for den selv.
    Skal du ha høyeste priser må det signerte og nummererte arket være med, men den er sjelden uten også..
     
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Sted
    Siggerud
    1. utgaver av Dum Dum Boys' "Sorgenfri" 7" og "Babshuari" 12" EP. Visstnok laget i opplag på 500.

    Signert de Lillos' "Før var det morsomt med sne" LP på grønn vinyl. Antall på grønn vinyl vet jeg ikke.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Er det noen måter å finne verdien av norske plater på bortsett å ha snuten inn i ethvert platemesselokale?
    Er min "Jokke-Alt kan repareres" verdt noe f.eks? Min tante og onkel kastet platesamlingen til sin utflyttede sønn da de flyttet fra barndomshjemmet etpar år siden, heldigvis klarte min mor å plukke med seg etpar plater for moro skyld, tror det gikk endel verdier tapt der.Min mor er ikke så glad i Jokkes musikk og tok derfor bare med den ene....
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Er det noen måter å finne verdien av norske plater på bortsett å ha snuten inn i ethvert platemesselokale?
    Er min "Jokke-Alt kan repareres" verdt noe f.eks? Min tante og onkel kastet platesamlingen til sin utflyttede sønn da de flyttet fra barndomshjemmet etpar år siden, heldigvis klarte min mor å plukke med seg etpar plater for moro skyld, tror det gikk endel verdier tapt der.Min mor er ikke så glad i Jokkes musikk og tok derfor bare med den ene....
    Man kan jo sjekke hva de går for på QXL. De første Jokke-platene (i god stand) gikk for nærmere 1000 kroner før de ble nyutgitt. Vet ikke om nyutgivelsene har hatt noe å si for verdien på de originale
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    3.723
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Har denne, men vet ikke verdien på den.
    Battle of Eric Burdon And The Animals & The Blues Project
    Eric-Burdon--The-Animals-Battle-Of-Eric-Bu-382102.jpg
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg har denne
    chungas revenge.png


    En UK førstepressing som omsettes for ganske høye priser.
    Roger
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Denne er litt morsom, faksimileutgaver av 11 tidlige ep'er. Ikke solgt på linken over, men ett eks til salgs på Discogs fra Canada for kr 1350.- pluss frakt.

    Elvis_EP.jpeg


    fin musikk er det jaggu meg og! :cool:
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    ser denne er til salgs (i Norge) for den nette sum av €525.-

    Vis vedlegget 186901

    Wannskrækk: Faen kuler treffer aldri riktig (Plasma Plater PP 1)

    skulle vel bli ca kr 3900.-. Tviler på om jeg har noe annet i denne klassen.
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.733
    Antall liker
    4.565
    Sted
    Nøtterøy
    ten-years-after-shhh-lp.jpg
    Har en god del gammel vinyl. Ten Years After albumet er kanskje verdt litt? Ellers så har jeg en del gammel norsk prog. Aunt Mary, Ruphus, Popul Ace i tillegg til litt svensk på vinyl. Vet ikke hva slikt er verdt, men for meg en god del.:D
     
    Sist redigert:

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Vis vedlegget 186811

    Prisen på denne er vanskelig, da svært få, har vært utlagt for salg. Jeg har prøvd på forskjellige sider for prisfastsetting, men ingen kan gi et skikkelig svar.
    Ble solgt en på Qxl i september 2012 for 3400,- vinylen var ex + som da er rimelig strøken
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Min stemor har en Wannskrækk singel hun kjøpte av vokalisten da de gikk på vgs sammen. Må få tatt en titt på den da...
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Hadde noen sjeldne og verdifulle plater da jeg solgte samlinga mi i 86".
    Tror ikke jeg har noen spesielt verdifulle plater nå. Hvis ikke et par signerte Kevin Coyneplater kan være verdt noe da.

    Men det mest verdifulle er nå musikken.
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    De Press,Øystein Sunde og Zappa.
    Noe er de vel verdt.
    IMG_0684.jpg

    IMG_0082.jpg

    IMG_0080.jpg
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Gikk inn på discogs for å sjekke hva som var den dyreste i samlinga mi og fikk en solid overraskelse. Den øverste var 'Sign Of The 3 Eyed Men' med 13th Floor Elevators. Den er solgt på discogs for €390, hvilket vil si at den som cd-samling faktisk har tredoblet seg i verdi siden 2009. :eek:

    Like overraskende var det å se at det finnes en halvkauring der ute som har betalt €99 for en remaster på cd av Lee Moses - Time And Place...

    Den vanlige utgivelsen jeg har som er solgt for mest på discogs er Kyuss - Welcome To Sky Valley. Den er solgt for drøyt €140.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Har komplett zappa i førsteutgave vinyl frem til slutten av 70 tallet fremdeles i forseglet eller uspillt tilstand. Disse er sikker lagret i en bankboks da det er trygt nok. Ligger også noen tidlige stones der som er. Dette er arvegods så jeg innså vel ikke verdien når jeg fikk dem. Av norsk må det være en del jokke skiver som jeg handler på loppemarked for 5kr skiva og de er mint condition. Første kaizers ligger også uåpnet sammen med de tre siste som er i limited editon, også forseglet. Overtok også en samling med skiver fra en kamerat. Gamle steve vais 10 tommer, flexable, van halen bootlegs i mint som låter bæsj men interessant for samlere om ikke annet. fikk en sist som var fra bbc transcription service. lå i bilen mellom setene et par tre måneder før jeg innså at det var ei acdc skive som også var uspilt og datoen for siste gsng den var lov til å spille var i 1980. b siden var def leppard. den er forøverig fremdeles uspillt.....Ellers er det vel skralt med verdien i kroner på resten av samlingen, og jaggu meg er det masse skiver der som musikalsk katastrofe i mine ører.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn