Hva er definisjonen på klipping i forsterkere

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.533
Antall liker
102.870
Torget vurderinger
23
Trompetnerd skrev:
pengesluk skrev:
Trompet, med 84 dB høyttalere og din musikkpreferanse har du i praksis et uløselig problem dersom du forventer en realistisk opplevelse.
He he kan det tolkes som et hornfrieri? ;)

Jeg vet, men det er mange faktorer som spiller inn. Høyttalere er ikke forvrengningsfrie de heller.
Reidar Persson har Gøteborg symfoniorkester som ideal når han konstruerer høyttalerene sine. Velger å tro at det ikke er tilfeldig at jeg liker hans høyttalere så godt.
Nå er det visst ikke helt tilfeldig at jeg liker Gryphon heller ;)

Ser hva du skriver og er enig for fremtiden. For tiden bor jeg i blokk og spiller sjeldent mer enn 90 db målt på høyttaleren.
Neida, ikke noe hornfrieri i det hele tatt. Og BTW, jeg har selv måtte forholde meg til naboer og hensyntagen i 30 år, og da er det om mulig ENDA VIKTIGERE med ht. med høy virkningsgrad og super oppløsning/detaljgrad, paradoksalt nok. Men dette er vel OT så vi drar den ikke lenger.
 
V

vredensgnag

Gjest
pengesluk skrev:
Fokus på mellomtone (som så utrolig mange har innen hifi) er greit nok, det må låte bra der også, MEN den som tror at store bassystemer og supertweetere ikke er viktig kan umulig aldri ha hørt det på skikkelig måte, eller er så fokusert på generell hifigjengivelse at det ikke nytter..

Poenget er at det går ikke å dele opp virkeligheten og kose seg med enkelt biter. Bass og overtonestruktur er så viktig, og påvirker MELLOMTONEOMRÅDET i mye større grad enn de fleste tror. Selv på innspillinger med lite info i de ekstreme områdene - og det kan ofte forklares med ambiente lyder etc. fra scenegulv, "menneskelige" lyder og andre mulige elementer. Jeg våger den påstand at de som vet hva jeg mener med dette, og har hørt det selv, definitivt forstår og er rimelig samstemte på denne betraktningen.

Med store bassystemer mener jeg IKKE dårlig integrerte subber av en type uegnet for musikk, BTW.
Sa ikke at det ikke var viktig, men at det fokuseres altfor mye på ytterpunktene, i sammenligning. Bass er greit nok, men supertweetere er det mye dill innen, IMO, som gjør det vanskelig å skjelne skitt og kanel på den frekvensenden.
 
M

Mr-T

Gjest
Uten bass låter det dass, men 20 Hz holder i grunn for min del. Det er noen som argumenterer for 8 Hz og 3 Hz og gud-vet-hva, uten at jeg helt ser behovet for 3 Hz egentlig. Ei heller supertweetere som opererer i GHz området.


"These remarkable, next generation audio devices, sold in pairs, operate at extremely high frequencies -- much higher than the audio band, actually in the microwave band, above 1 Gigahertz (GHz)"

 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.533
Antall liker
102.870
Torget vurderinger
23
Misfortå meg rett, gutter - med supertweetere mener jeg ikke "henge på" gadgets, men virkelig gode diskantdrivere som starter på (og implementeres på vanlig måte) ved alt fra 5- 12 kHz og som frekvensmessig går godt for bi de magiske 20k. Igjen, headroom...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Mr-T skrev:
Uten bass låter det dass, men 20 Hz holder i grunn for min del. Det er noen som argumenterer for 8 Hz og 3 Hz og gud-vet-hva, uten at jeg helt ser behovet for 3 Hz egentlig. Ei heller supertweetere som opererer i GHz området.


"These remarkable, next generation audio devices, sold in pairs, operate at extremely high frequencies -- much higher than the audio band, actually in the microwave band, above 1 Gigahertz (GHz)"

Bat country
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
her ser du klipping på min forsterker. Den nedre dalen er klippet av og flat i forhold til en øvre. Ved høyer nivå blir både topp ag bunn avkortet, dvs klippet av. Nettop derfor heter det klipping...
 

Vedlegg

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
her ser du klipping på min forsterker. Den nedre dalen er klippet av og flat i forhold til en øvre. Ved høyer nivå blir både topp ag bunn avkortet, dvs klippet av. Nettop derfor heter det klipping...
Hvor mye ble forsterkeren din belastet her?

Bakgrunnen for denne tråden var å belyse at "klipping" er noe som kan forekomme i en helt vanlig peakimpuls ofte uten at man egentlig hører det.
Synes egentlig ikke denne tråden fikk svart på det siden de fleste er opptatt av å belyse den klippingen alle kjenner til og har hørt om. Det jeg er opptatt av er hva som skjer når forsterkeren ikke leverer nok Støm i peakimpulser på vanlig høyt volum.

Mye tyder på at denne klippinge forekommer ofte og at hvordan forsterkeren løser dette problemet er en vesentlig del av lydsignaturen, men som sagt har ingen kunnet gi et klart svar på om det er slik eller ikke.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Single Ended eller bare litt mindre enn perfekt oppsett?
Det er svært sjelden å se SE forsterkere som klipper symmetrisk.
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Uten bass låter det dass, men 20 Hz holder i grunn for min del. Det er noen som argumenterer for 8 Hz og 3 Hz og gud-vet-hva, uten at jeg helt ser behovet for 3 Hz egentlig. Ei heller supertweetere som opererer i GHz området.


"These remarkable, next generation audio devices, sold in pairs, operate at extremely high frequencies -- much higher than the audio band, actually in the microwave band, above 1 Gigahertz (GHz)"

Fyren som skriver dette vet kanskje ikke forskjell på lyd og elektromagnetisk stråling.
Eller han trår til for å få oppmerksomhet hos andre som heller ikke vet forskjellen:confused:
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hvor mye ble forsterkeren din belastet her?

Bakgrunnen for denne tråden var å belyse at "klipping" er noe som kan forekomme i en helt vanlig peakimpuls ofte uten at man egentlig hører det.
Synes egentlig ikke denne tråden fikk svart på det siden de fleste er opptatt av å belyse den klippingen alle kjenner til og har hørt om. Det jeg er opptatt av er hva som skjer når forsterkeren ikke leverer nok Støm i peakimpulser på vanlig høyt volum.

Mye tyder på at denne klippinge forekommer ofte og at hvordan forsterkeren løser dette problemet er en vesentlig del av lydsignaturen, men som sagt har ingen kunnet gi et klart svar på om det er slik eller ikke.
Utan at jeg er noen ekspert så vet jeg at det er mange ting som kan skje når en forsterker klipper. Kanskje er mitt poeng nevnt tidligere i tråden, men jeg prøver;
1. Ved normaldrift, altså ikke ved forsterkerens yttergrense, så har spenningsforskyningen en gitt likespenning. Denne spenningen er utgangspunkt for beregning av alle arbeidspunkt.
2. Ved belastning i nærheten av forsterkerens yttergrense så faller spenningen pga av div spenningsfall over komponenter som drar strøm.
3. Når denne spenningen faller så endrer arbeidspunkt seg både i utgangstrinn OG inngangstrinn.
4. Dette medfører at forsterkerens komponenter begynner å jobbe i den ulinjære delen av komponentenes arbeidsområde / forsterkningskarakteristikk.
5. Dette medfører klipping

En annen ting er noe jeg kaller pulsing; Når forsterkeren er i sin yttergrense leverer strømforsyningens kondensatorer mere strøm enn det som kommer inn fra trafo/likeretter og kondensator rekker ikke å lade seg opp før kondensatoren må levere mere enn den har. Derved faller mengde energi som forsterkeren skal kunne levere og som resulterer i klipping. Dette kan sees på basselementet som pulser inn og ut ettersom kondensatorene ut- og oppladder seg etter forbruket.
Alt dette i tillegg til transistorer som kan jobbe utenfor sitt arbeidsområde.

En tabbe som gjøres ofte av proffe forsterkerkonstruktører er at ut- og oppladningsstrøm til kondensatorene går i samme kabel. Da vil noe gå fryktelig galt i og med at strømmen forsøker å gå to veier samtidig i samme kabel. Her røper jeg en hemmelighet som noen vet om og gjør seg nytte av i gode forsterkerOPPBYGNINGER. Kretsløsningene kan være så gode de bare vil - det hjelper ikke når logiske lover rundt ohms lov forsøkes å brytes.

Du etterlyser et klart svar; det finnes ikke - bare mange klare svar. Og jeg oppfordrer andre til å belyse noen flere!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En tabbe som gjøres ofte av proffe forsterkerkonstruktører er at ut- og oppladningsstrøm til kondensatorene går i samme kabel. Da vil noe gå fryktelig galt i og med at strømmen forsøker å gå to veier samtidig i samme kabel. Her røper jeg en hemmelighet som noen vet om og gjør seg nytte av i gode forsterkerOPPBYGNINGER. Kretsløsningene kan være så gode de bare vil - det hjelper ikke når logiske lover rundt ohms lov forsøkes å brytes.

Du etterlyser et klart svar; det finnes ikke - bare mange klare svar. Og jeg oppfordrer andre til å belyse noen flere!
Dersom ladestrømmen til kondensatoren og strømmen til "kunden" (forsterkertrinnet) går i samme kabel, er det også en stor fare for at ladestrømtoppene vil ligge som støy / ripple på forsyningen. Det blir brum med mange harmoniske.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Single Ended eller bare litt mindre enn perfekt oppsett?
Det er svært sjelden å se SE forsterkere som klipper symmetrisk.
Hvis du tenkte på oscilloscopkurvene mine så er det singleended KT88 koblet som triode. Klipping når 8 watt passeres
.
Godt å høre skjev klipping ikke er tegn på feildesign...:D

Sleiven.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hvor mye ble forsterkeren din belastet her?

Bakgrunnen for denne tråden var å belyse at "klipping" er noe som kan forekomme i en helt vanlig peakimpuls ofte uten at man egentlig hører det.
Synes egentlig ikke denne tråden fikk svart på det siden de fleste er opptatt av å belyse den klippingen alle kjenner til og har hørt om. Det jeg er opptatt av er hva som skjer når forsterkeren ikke leverer nok Støm i peakimpulser på vanlig høyt volum.

Mye tyder på at denne klippinge forekommer ofte og at hvordan forsterkeren løser dette problemet er en vesentlig del av lydsignaturen, men som sagt har ingen kunnet gi et klart svar på om det er slik eller ikke.
For rørforsterker er det forklart her..
Blocking Distortion

sleiven
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
For rørforsterker er det forklart her..
Blocking Distortion
Egentlig ikke.
Det som omtales der er blocking som er noe annet enn klipping. Ofte fører klipping til blocking men det er opp til den som konstruerer forsterkeren å unngå blocking. Blocking kan unngås hvis man vil og forstår mekanismene som trer i kraft, klipping (i en eller annen form) kan ingen unngå.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
For rørforsterker er det forklart her..
Blocking Distortion

sleiven
Interessant lesning. Forstår nok ikke alt det tekniske i denne teksten, men nok til at jeg tror flere av de hørbare forskjellene mellom forsterkere blir avdekket.
Her også dukker negativ feedback som noe udiskutabelt negativt. Merkelig, siden nesten alle forsterkere er konstruert med det i dag.

Har jeg rett når jeg konkluderer med at "blocking distortion" oppstår på hver eneste transient som forsterkeren ikke klarer gjengi?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Har jeg rett når jeg konkluderer med at "blocking distortion" oppstår på hver eneste transient som forsterkeren ikke klarer gjengi?
Nei, det er feil konklusjon.
Som sagt, blocking er noe annet enn klipping. Men ofte et resultat av klipping.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
"Dersom ladestrømmen til kondensatoren og strømmen til "kunden" (forsterkertrinnet) går i samme kabel, er det også en stor fare for at ladestrømtoppene vil ligge som støy / ripple på forsyningen. Det blir brum med mange harmoniske."
Mulig jeg er litt tungnem på morgenen: Hans en skisse av hvordan det skal gjøres ?

vedr blocking Trompetnerd : en link til en artikkel om dette la jeg ut i en av janes tråder rundt jul : skal se om jeg finner den litt senere
 
Topp Bunn