Nå vet man hvertfall hvorfor man må ha headroom. :
Takk for alle innspill i tråden. Nå er jeg så sikker jeg kan være på at det er noe i dette.
Konklusjonen er at hvis man spiller hovedsakelig klassisk musikk er single ended forsterkere uten negativ feedback et godt tips. En klasse D forsterker per element kan heller ikke være så galt.
Hvis man ikke spiller klassisk musikk så er det mindre nøye, musikken så farvet av ulik forvrengning fra produksjonene likevel.
Siden jeg er så dårlig teknisk får jeg bruke logikken i stedet.
I undersøkelsene til Ludvig (leseverdig for de som ikke allerede har gjort det
http://www.silcom.com/~aludwig/EARS.htm ) har han blintestet THD på 0.1 og 0.01 med 100% resultat. Det vil si at dette er hørbart for trent øre.
Han skriver også at rørforsterkere må ha mye høyere THD enn transistor for å høre forvrengningen. Han mener at solid state forsterkere trenger å være 4 ganger kraftigere enn rørforsterkere for å matche.
Hvis vi tar utgangpunkt i regnestykket til Asbjørn med 100watt og 40V peak vil mange forsterkeren øke THD gradvis lenge før dette. Det vil si at en forsterker lett vil øke THD med noen desimaler i en transient. Det skal ikke mer en 6 db til (enten i lavere følsomhet eller høyere peak) før forsterkeren må levere 2 ganger så mye.
Hvis man spiller mye symfonisk musikk så vil de elementene jeg nevnte tidligere tre i kraft og er helt sikker på at forskjellen på THD på 0.1 og 1 er betydelig hørbart i 3-5Khz i et symfonisk høydepunkt.
Hvis forsterkeren har negativ feedback vil de i tillegg til å bruke ekstra tid på å komme ut av klippingen skape oddeordensforvrengning ( som kan oppleves som ekstra luftige, men blir betegnet som ikke ørevennlig forvrengning og brutalt avslørt av fioliner).
Jeg har ikke tall på hvor mange forsterkere jeg har prøvd på mine høyttalere (84db følsomhet) som låter kjempebra på studioprodusert musikk men låter hoggorm med en gang man setter på klassisk. Begynner å demre for meg hvorfor.
Bryston 28B SST med 1000w i 8ohm har på mange tester blitt sammenlignet med Audio research triode klasse A forsterkere. Tilfeldig?
Takk for alle bidrag! Kanskje spesielt Roar og Asbjørn som guidet oss ut av forvirringen på hva definisjonen på klipping i forsterkere egentlig er.
Minner om at samme klipping og teori om negativ feedback nok gjelder forforsterkere og analogutgangstrinnet i dacer også. Og at vellykkete konstruksjoner uten negativ feedback stiller høyere krav til komponentene som gjør de vanskeligere å lage og dyrere å produsere.
Kanskje hifi-jorden ikke er så flat likevel?