Hva betegner dere som High end?

M

musicus

Gjest
Bx skrev:
musicus skrev:
"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.
High End audio products constitute a unique subset of music-reproduction that bear little similarity to the "stereo systems" sold in department stores.
Jeg vet ikke om begrepet "overrasjonalisering" er oppfunnet enda. Men her passer det definitivt. Det hadde vært flott hvis verden var så rasjonell som dette, men det er den ikke.
High -end products are designed by ear, built by hand, and exist for one reason; to enhance the experience of music listening.
Det er også mitt inntrykk at ingeniørferdighetene ikke er en fellesnevner. Det er kanskje derfor det er så store lydmessige forskjeller på ulike high-end komponenter.
A common misperception among the the hi-fi consuming public is that high-end audio means high-priced audio. In mass market mind, high end audio is nothing more than elaborate stereo equipement with fancy features and price tags aimed millionaires.
Han kunne jo tilføyd: "And there are several high end manufacturers who knows how to capitalize on millionaires and wannabees.
Finally, the goal of high end audio is to make the equipement "disappear", when that happens, we know that we reached the highest state of communication between musician and listener. High End audio isnt about equipement; its about music...

Med spesiell vekt på de uthevede kommentarer!!

mvh
De produsentene som er med i "the high end game" vet at det (dessverre) er svært mange andre faktorer enn lydkvalitet / musikalitet (kallevaduvil) som er utslagsgivende for om et high end produkt blir en suksess eller ikke.

High end er det som naboene ikke har råd til.
Jeg synes du går litt for vidt i din tolkning her, det er vel betegnelsen av begrepet high-end som diskuteres, og ikke bransjen forøvrig, det blir da vel ett helt annet spm, som jeg har helt andre tanker om og det inkluderer også de som fremstår med produkter naboen har råd til.

mvh
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Vel, betegnelsen high-end kommer vel fra bransjen...Krell og ML er vel typiske bidragsytere til dette begrepet, ikke sikker på når ordlyden oppsto men skulle ikke forundre meg mye om det er i disse merkers tidlige år det dukket opp. Typisk markedsføringsjippo for å forsvare en uforskammet høy prislapp. Ære være dem som har anledning til å handle i dette segmentet, mange av disse produsentene tilfører kompromissløse løsninger som etter noen år blir tilgjengelig til almuen. Samme som f.eks VAG-konsernet som utvikler heftige saker hos Audi og som blir tilgjengelig i gruppens rimeligere merker siden.


edit: Enig med enkelte i denne tråden, dersom man får fot, musikken drar deg inn i en annen sinnstemning, virkelig engasjerer og får deg til å glemme tid og sted, da kan det vel kalles high-end. Da er vel kanskje highend tilgjengelig for mange fler da.....eller blir de som klarer å fremkalle denne følelsen sett på som litt rare med lav terskel til musikkglede? Kanksje vi har ører som kommuniserer med hjertet og ikke med hjernen? Har uansett spart mye penger på denne "koblingen" ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.635
Antall liker
9.906
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
musicus skrev:
High End audio isnt about equipement; its about music...
Det tror jeg ikke så mye på ;). Tror ikke så mange rene musikkelskere mener de trenger high-end lyd for musikkens skyld.
Det tror jeg er helt rett. Jeg er aktiv på enkelte rene musikkfora og det er nesten sjokkerende hva slags anlegg det spilles på og hva slags holdninger det er til lydgjengivelse hos mennesker med tusenvis for ikke å si titusenvis av CDer og som lytter aktivt til musikk adskillige timer pr dag.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Var på besøk hos en kar her i byen som var operafan på sin hals, Philipsracket han kjøpte i 1986 var inntakt, høyttalerne sto stablet i hver sin krok uten noen form for perspektivmuligheter. Men musikkinnteressen var på topp!!
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
"Hi-end" finnes ikke i virkeligheten, men er en salgsgreie. Det er alltid mulig å lage noe som er bedre og dyrere.

"Hi-end" for meg er når jeg ikke lenger ser noe poeng i å bruke enda mer tid og penger på å finne noe som er enda bedre. Da har jeg nådd min "høye ende".

Birdman
 
B

brand-x

Gjest
Man kan sikkert strides om hva som ligger bak ordet highend.... byggekvalitet i form av komponentbruk, chassis etc... ny teknologi er det definitivt ikke snakk om... så hva er det da foruten pris og branding...???? Det har jo dukket opp den ene tråden etter den andre som kler av
prestisjeprodukter men fremdeles sitter noen på sin høye hest og forsvarer invisteringer med nebb og klør.... Man kan bevise så mye man vil, men politikken er urokkelig....

Selvfølgelig er det mange vanvittige flotte produkter... Hovland, Krell, edge etc... men er forskjellen så hinsides større i forhold til "normale" produkter att det i seg selv er automatisk bedre for alle og enhver....???? Eierfølelse forstår jeg meget godt, for jeg er slik selv.... Har jeg råd driter jeg i hva andre måtte mene.... men det betyr ikke att jeg er kvalifisert til å påstå att mine invisteringer gir ett bedre inntrykk av hva som er highend bortsett fra hva øyene ser...

Og siden vi er innom begrepet må jeg vel erkjenne att fra å tro jeg var i klassen highend "light" til 200 tusen totalt er vel jeg etter dagens begrep på "mid-end"..... så i mål kommer jeg aldri .... men ønsket om å eie prestisjeprodukter er fremdeles tilstede..

mvh
:)
 
S

slowmotion

Gjest
Første gangs jeg hørte begrepet High End var vel tidlig på 1980-tallet?

Det var produkter der man hadde tatt den helt ut, det skulle være det beste av det beste,
med de beste løsninger og de beste komponenter som gikk og oppdrive, enten det gjorde lyden bedre eller ikke.

Senere har jo begrepet blitt utvannet så det holder, nå er jo alt liksom high end.

Senere, på begynnelsen av 1990-tallet, kom jo også begrepet "Ultra-Fi" til. Det var gjerne i forbindeles med
single endede rørforsterkere og hornhøyttalere, det var i begynnelsen ofte diy der alt var tatt helt ut,
mye lenger enn kommersielle produkter,
men det begrepet har også blitt adoptert av produsenter som mener de har enerett på det,
og Ultra Fi begrepet har også blitt utvannet på samme måte som high end.

Hva blir det neste? Hvem vet....

;)
 

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Innlegg
483
Antall liker
11
Sted
Bergen
High end er en av de mange anglisismene som strømmer inn i norsk språk. På engelsk betegnes det beste av et eller annet fenomen eller aktivitet. High end kan brukes om nesten alt: en dyktig bedrift i forsikringsbransjen, seilbåt, sportsbil, utstyr for hjemmmelyd osv. Det morsomme er at det står i sammenheng med et begrep med motsatt mening. High end - low end, akkurat som hifi (high fidelity) - lowfi (low fidelity). Ingen i hifibransjen som bruker disse. Moralen må være at high end er blitt til et utslitt og oppbrukt begrep som er tømt for mening. Ser ikke ut til at tråden her kan lade begrepet på nytt heller.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.735
Antall liker
8.021
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Pemek trur ikkje at "tråden her kan lade begrepet på nytt heller". I så fall treng vi kanskje eit nytt omgrep? For å kunne skilje det ambisjonsrike oppsettet frå det ordinære?
I så fall burde vi legge litt arbeid i å definere grensene....
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.513
Antall liker
2.962
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Pemek trur ikkje at "tråden her kan lade begrepet på nytt heller". I så fall treng vi kanskje eit nytt omgrep? For å kunne skilje det ambisjonsrike oppsettet frå det ordinære?
I så fall burde vi legge litt arbeid i å definere grensene....
Et nytt omgrep skal det vel godt gjøres å finne?
De fleste her på HFS vil vel helst høre/tro at de har et High End oppsett ;)
I alle fall noen av dem som selger "High End komponenter" på Brukbørsen......

Selv synes jeg begrepet har blitt skikkelig utvannet- ut i fra hva jeg tidligere forbandt med utrykket- nemlig produsentenes Top of the Line produkter.
Men etter noen år med denne hobbyen, ser jeg jo at ikke alle produsentene nødvendigvis var High End produsenter heller (eller hadde evnen)

Begrepet High End er slik jeg ser det, nærmest en umulighet å definere.
Og ikke minst slik som AA over her nevner: hvor går grensen for hva som er High End og ikke.
 
M

musicus

Gjest
Lyngen skrev:
musicus skrev:
High End audio isnt about equipement; its about music...
Det tror jeg ikke så mye på ;). Tror ikke så mange rene musikkelskere mener de trenger high-end lyd for musikkens skyld.
Det var ikke tanken å hevde heller, men mer at high end er snakk om "egenskaper/kvaliteter enn pris" dvs, evnen til formidling.
Dette har jeg opplevd selv så til den milde grad det siste året, fra å ha hört på flere oppsett i 3-4 mill klassen uten å bli bli så overvettes imponert, så klarte en kompis sitt mer el mindre DIY anlegg, til en brökdel av den prisen å sette alle riktige digge parametre igang....
Skulle man fölge de flestes definisjon på dette så var det high end pris med low end formidling og vice versa, gjett hvilket jeg ville kalt high end pr definisjon?
Merkelig at man ikke kan lese/koble den setningen riktig, det hjelper da ikke med feit pris lapp alene om det er tynt lydmessig resultat. Noen synes å lese seg blind på pris, enten det er i den lave eller den höye enden.

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
musicus skrev:
Noen synes å lese seg blind på pris, enten det er i den lave eller den höye enden.
Jeg forventer high-end lyd i et high-end produkt (pris). Hvis ikke er det lureri :-X.

Men god matching og god romintergrering gjelder jo all utstyr uansett pris.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
For meg handler high end om lydopplevelse,
Det er et lydbilde hvor ingenting stikker seg ut, det er detaljer, det er glød, det er dybde, det er størrelse; du blir dratt inn i musikken!

Noen vil sikkert legge til at det også er lekekrt å se på godt byggede og designede ting, all prestisje og høye utlegg avler etterkjøpsadferd...

God lyd krever dessuten gode innspillinger; ethvert godt anlegg vil låte low end med en dårlig skive...



Paul
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.513
Antall liker
2.962
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
yasman skrev:
........ethvert godt anlegg vil låte low end med en dårlig skive...
Ikke nødvendigvis imo.
Jeg har hørt noen gamle Low Fi innspllinger låte rimelig bra i ett par "High End" oppsett
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
emotikon skrev:
yasman skrev:
........ethvert godt anlegg vil låte low end med en dårlig skive...
Ikke nødvendigvis imo.
Jeg har hørt noen gamle Low Fi innspllinger låte rimelig bra i ett par "High End" oppsett
Rimelig bra ja, men high end?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Et dedikert "highend" system elsker å spille vinyl fra monoperioden mens et annet funker ikke på slikt i det hele tatt. Det dreier seg vel hvordan eieren prioriterer også? Finnes vel endel eksempler på det i lauget ihvertfall, det er vel noe av moroa det også? Om den ene vil kalle ting "highend" og en annen ikke får vel være opptil hver og ens dømmekraft. Har selv blitt skuffet over mange såkalte "highend" systemer. Synes ofte de gir et glatt og pent bilde av hva som skjer mens jeg kanskje forventer mer blod svette og tårer.

....det finnes unntak da..... ;)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
yasman skrev:
emotikon skrev:
yasman skrev:
........ethvert godt anlegg vil låte low end med en dårlig skive...
Ikke nødvendigvis imo.
Jeg har hørt noen gamle Low Fi innspllinger låte rimelig bra i ett par "High End" oppsett
Rimelig bra ja, men high end?
Hva var "high end"? ::)


Er ikke lett å få gull ut av gråstein, mye god musikk er belemret med middelmådig lydkvalitet. Da må man jo leve med det.
 
S

slowmotion

Gjest
IMHO:

Hvis et anlegg ikke klarer å gjengi alle typer musikk er det ikke i nærheten av noe som kan kalles high end ... hva nå det er ... ;)
Gode anlegg gjengir musikk fra "dårlige" plater bedre enn et dårligere anlegg gjør.
Det er jo en selvfølge.

Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til har du ikke et high end anlegg.

;)


edit:

Jeg må innrømme at jeg hater den betegnelsen .... high end ....
 
U

utgatt60135

Gjest
yasman skrev:
For meg handler high end om lydopplevelse,
Det er et lydbilde hvor ingenting stikker seg ut, det er detaljer, det er glød, det er dybde, det er størrelse; du blir dratt inn i musikken!

God lyd krever dessuten gode innspillinger; ethvert godt anlegg vil låte low end med en dårlig skive...
Jepp. Desidert største dilemma med vår hobby på øverste hylle det siste der :-\.
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
IMHO:

Hvis et anlegg ikke klarer å gjengi alle typer musikk er det ikke i nærheten av noe som kan kalles high end ... hva nå det er ... ;)
Gode anlegg gjengir musikk fra "dårlige" plater bedre enn et dårligere anlegg gjør.
Det er jo en selvfølge.

Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til har du ikke et high end anlegg.

;)


edit:

Jeg må innrømme at jeg hater den betegnelsen .... high end ....
Hehe skal like å høre det High End anlegget som klarer å tyne god lyd ut av Uriah Heep og Black Sabbath sine inspillinger på midten av sytti tallet for ikke å snakke om Royal Hunt sin " Paper Blood". Redd jeg må være enig med Hifi Guru her, kan ikke gjøre gull av gråstein alltid.
 
M

musicus

Gjest
hifiguru skrev:
yasman skrev:
emotikon skrev:
yasman skrev:
........ethvert godt anlegg vil låte low end med en dårlig skive...
Ikke nødvendigvis imo.
Jeg har hørt noen gamle Low Fi innspllinger låte rimelig bra i ett par "High End" oppsett
Rimelig bra ja, men high end?
Er ikke lett å få gull ut av gråstein, mye god musikk er belemret med middelmådig lydkvalitet. Da må man jo leve med det.
Ett godt poeng! det hjelper ikke imo, om anlegget er aldri så bra om kilden (innspillingen/cdén/lpén) ikke holder lydmessig mål, dette med at ett godt anlegg skal gjengi all musikk like godt, lissom fixe til det, ikke min erfaring.

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Men man kan jo kanskje tune et steike bra anlegg (som er konstruert for å gjengi det som mulig det som ligger på plata så ekte som mulig ). Gjøre transientene mykere, dempe diskanten noe og lage en liten dipp i ørets mest følsomme område, og dermed få et anlegg som takler dårlige tekniske plater bedre men samtidig låte bedre enn mid-fi på gode tekniske plater. Eller matche med en forsterker som er myk/snill. Men blir det da high-end?
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg får vel gjenta meg selv:

Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til har du ikke et high end anlegg.


;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
slowmotion skrev:
Jeg får vel gjenta meg selv:

Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til har du ikke et high end anlegg.


;)
Enig!
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Det står jo bakpå utstyret om det er Hi-End. Hegel er Hi-End.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til har du ikke et high end anlegg.
Den setningen blir bare pussig for meg :-\.

Hva med:

Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til... så bør du tenke deg om hva hobbyen egentlig gir deg.

Hvis det som ligger på plata ikke er troverdig gjengitt ........ har du ikke et high end anlegg.


::) ::)
 
M

musicus

Gjest
slowmotion skrev:
Jeg får vel gjenta meg selv:

Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til har du ikke et high end anlegg.


;)
Hvem har sagt dette? nu blander du kortene litt, jeg har f.eks mer el mindre sluttet å spille ren "hifi musikk", jeg kjöper og spiller det jeg til enhver tid har lyst å höre, og da blir det også klart at man ikke får gull av gråstein, eller en bra lyd av en dårlig innspilling, det er vel bare å konstatere, at ikke alle cdér, eller lpér for den saks skyld, låter like godt, dessverre, kan man kanskje si.

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Ja, man må bare leve med at ikke alle plater har high-end lyd og hygge seg med dem som de er alikevel :) :).
 
M

musicus

Gjest
Lyngen skrev:
Ja, man må bare leve med at ikke alle plater har high-end lyd og hygge seg med dem som de er alikevel :) :).
Enig!, veldig enig faktisk, man kan diskutere til krampa tar en om teknikerene er döve, halv fulle og teite og ikke aner hva de driver med, man er alikevel prisgitt det som ligger på cdén/lpén og får vel mer el mindre godta det, eller la väre å kjöpe, imo...

mvh
 
S

slowmotion

Gjest
musicus skrev:
slowmotion skrev:
Jeg får vel gjenta meg selv:

Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til har du ikke et high end anlegg.


;)
Hvem har sagt dette? nu blander du kortene litt, jeg har f.eks mer el mindre sluttet å spille ren "hifi musikk", jeg kjöper og spiller det jeg til enhver tid har lyst å höre, og da blir det også klart at man ikke får gull av gråstein, eller en bra lyd av en dårlig innspilling, det er vel bare å konstatere, at ikke alle cdér, eller lpér for den saks skyld, låter like godt, dessverre, kan man kanskje si.

mvh
Det var en generell uttalelse.

;)
 
S

slowmotion

Gjest
Lyngen skrev:
Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til har du ikke et high end anlegg.
Den setningen blir bare pussig for meg :-\.

Hva med:

Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til... så bør du tenke deg om hva hobbyen egentlig gir deg.

Hvis det som ligger på plata ikke er troverdig gjengitt ........ har du ikke et high end anlegg.


::) ::)
Vel, jeg kunne sikkert brodert litt, men du kan jo legge din egen mening i det, hvis du vil.

;)
 
O

Omar

Gjest
High-end er en betegnelse på anlegg som har en bestemt lydsignatur. Man kan ikke kjøpe audioutstyr til en halv milion hvis det ikke låter high-end?
Lydbildet musikaliet, holografi og detaljer er noen av de parametrene som må ha et bestemt kvalietsnivå. Til og med små stativhøyttalere kan låte high-end.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.635
Antall liker
9.906
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Hvis anlegget ditt styrer hva slags musikk du lytter til...
.................så er du for lite interessert i musikk.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
AlexanderK skrev:
Det står jo bakpå utstyret om det er Hi-End. Hegel er Hi-End.
Tøft! Da har jeg et high-end anlegg uten å ha visst om det! ;D

Det var vel omtrent det jeg fikk ut av denne tråden. ;)

Kan vel legge til at jeg heller til at et high-end anlegg kommer seg ut av veien og gir oss det som er på plata sånn som det er på plata, vorter, utvekster og gudene vet hva - men jeg tror kanskje at det er en del som ikke vil ha det sånn og det er jo greit, det.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg forsøker å styre unna å bruke uttrykket "high end" så langt det er overhodet mulig. Grunnen er at det har så ulik betydning for ulike mennesker og at det både omfatter grader av ytelse, kostnad og prestisje. Definisjonen av uttrykket er rett og slett for ullen og gir like mye rom for misforståelse som forståelse.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Jeg spiller bare high-end plater 8)

-pluss en & annen high-end kassett ;D



Mheh. RS
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Du får ikke gull av gråstein syntes jeg var dekkende Guru.

Jeg har selv hørt kabler som har gjort dårlige innspillinger gode fordi det har skjult og tunet vekk detaljer - dvs. ikke gjengitt det som ligger på plata. Det kan da umulig være high end
 
Topp Bunn