Hva betegner dere som High end?

G

Gjestemedlem

Gjest
High End er for meg en fullstendig meningsløs reklamefloskel som brukes av enhver fusentast som et superlativ til å selge noe middelmådig skrot på bruktbørsen. Alternativt som et forsøk på å rettferdiggjøre noe som koster mye mer enn det låter.

Selv om det også kan brukes som betegnelse på det aller beste utstyret som lages er det bare en av mange tolkninger og bruk av begrepet.. så det ender opp med å bli en totalt meningsløs betegnelse som oftere får meg til å rygge enn å bli interessert.
 
M

musicus

Gjest
Gjestemedlem skrev:
High End er for meg en fullstendig meningsløs reklamefloskel som brukes av enhver fusentast som et superlativ til å selge noe middelmådig skrot på bruktbørsen. Alternativt som et forsøk på å rettferdiggjøre noe som koster mye mer enn det låter.

Selv om det også kan brukes som betegnelse på det aller beste utstyret som lages er det bare en av mange tolkninger og bruk av begrepet.. så det ender opp med å bli en totalt meningsløs betegnelse som oftere får meg til å rygge enn å bli interessert.
Jeg tenderer til å väre enig med deg, selv om jeg fortsatt mener det ligger en viss sannhet i den tidligere nevnte definisjon...

mvh
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.513
Antall liker
2.962
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
så har danskene innført begrepet "Ekstrem High-End" i 30k klassen også......
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Man får ikke gull av gråstein. Bra utsagn forresten, men jeg mener att man kan få til det!

Det jeg har lært meg over årene, er att det er oppsettet, personen som stiller opp systemet i rommet som avgjør kvaliteten på lyden til syvende og sist.

Derfor, High-end? Det er en prosess, det begrepet, det er ikke bare utstyret!!!!

Hva trenger jeg, hvor trenger jeg det, og hvordan trengs det å plasseres ?,?,?.... Da snakker vi high-end... Da snakker vi gull av gjerne gråstein!!!

Ok... dere skjønner sikkert hva jeg mener.. ;)

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.233
Antall liker
290
ottone skrev:
High End betyr for meg et nivå der det ikke er udiskutabelt at du kan kjøpe noe som låter klart bedre.
Jeg er ikke der, for å si det sånn.......
Det jeg til enhver tid ikke har råd til! :p
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.018
Antall liker
104.754
Torget vurderinger
23
emotikon skrev:
så har danskene innført begrepet "Ekstrem High-End" i 30k klassen også......
Ja, danskene er sleipere enn ål i snørr, det vet vi jo..
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.018
Antall liker
104.754
Torget vurderinger
23
Mye bra definisjoner av "gamlegutta" her nå! Ottone er best med færrest ord...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.973
Antall liker
13.371
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
for meg er det synergien av komponentene som gir en high-end tilstand
et komponent i seg selv gir bare muligheten for å nå hi-end status, forutsatt riktig implementering
men det er ingen garanti for at tilstanden nås
Sluket har dermed helt rett i å si at en pengebinge og en gaffeltruck er ingen garanti for god lyd

mvh
Leif
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.018
Antall liker
104.754
Torget vurderinger
23
Helt riktig som Leif nevner - ekte high-end er sluttresultatet av synergier og samlet kunnskap. Det er ikke vanskelig å handle på seg s.k. high-end apparatur men allikevel ende opp med crap lyd. De som har litt aktiv fartstid vet gjerne dette.

Likeledes er det fullt mulig å tælje til seg high-end lyd nesten UTEN bruk av s.k. high-end produkter; bl.a. ved hjelp av erfaring,vintage hifi, DIY og ikke minst forståelsen for og kunnskap rundt hele prossessen inkl. det alltid like viktige rommet.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.018
Antall liker
104.754
Torget vurderinger
23
Simple as that.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Det er vanskelig å si hva er high-end,...men jeg må si at jeg sluttet å være audiofil etter at jeg leste test av Tara Labs The Zero kabler,.....de er jo "high-end,...liksom.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.993
Antall liker
1.328
Sted
Nadadouro, Portugal
Forsterkeren min er den første jeg har hatt hvor jeg ikke har fått lyst å skifte den ut etter en stund. Vet ikke om det er highend, men synergien er der og det er alt jeg bryr meg om.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
High end er det dyreste utstyret de har i butikkene.
I det det samme utstyret har stått hjemme hos meg en stund er det plutselig forvandlet til
Midfi. ;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.200
Antall liker
6.983
Torget vurderinger
4
Bruktannonser som bærer overskrifter som "HIGH END!" eller "SUPER HIGH END!" er oftest ikke nettopp det.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Ser at denne er skevet i 2009..
Et nakent rom vil aldri gi en politisk korrekt high end lyd
Ja der sier du noe..det hjelper selvfølgelig ikke med utstyr til 2-3 mill om man er så kunnskapsløs at man stiller det opp i et ubearbeidet rom (her til og med med filt på gulvet), men har man akustikktiltak og måleapparater, kan man få high-end-lyd ut fra simple kabler og utstyr (dette trenger ikke være spesielt kostbart for å være transparent må vite)... ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jepp. Middels priset utstyr i godt rom spiller langt bedre enn svindyrt utstyr i dårlig rom. Det er innlysende Kule-Trygve. ;)
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg tok en runde og satte store fete prislapper på ustyret mitt i dag (selv om det var dyrt nok fra før). Åjåjåj, for en oppgradering! ;D ;) Hyper-ultrasuper-higher-than-highest-high-end ble det til slutt. Jepp.

Men seriøst: High-End har vel mest med butikkprisen (som ingen betaler likevel) og produktets status i markedet å gjøre? Ikke nødvendigvis lyd, men mye dyrt utstyr låter slett ikke verst heller da.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.018
Antall liker
104.754
Torget vurderinger
23
"High-End er når pengene inn i kassen springer!" Sitat en venn og tidligere pusher..
 
M

Mr-T

Gjest
Men for at penga skal renne inn må produktet ha status også. Det hjelper ikke BARE at det er dyrt.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.018
Antall liker
104.754
Torget vurderinger
23
Joda. Når selgeren er god nok.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
orso skrev:
Jepp. Middels priset utstyr i godt rom spiller langt bedre enn svindyrt utstyr i dårlig rom. Det er innlysende Kule-Trygve. ;)

Det orso prøver å si er at når alle akustikkprodukter er kjøpt inn for å få et "godt" rom, er det ikke igjen penger til "high-end" utstyr.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
orso skrev:
Jepp. Middels priset utstyr i godt rom spiller langt bedre enn svindyrt utstyr i dårlig rom. Det er innlysende Kule-Trygve. ;)

Det orso prøver å si er at når alle akustikkprodukter er kjøpt inn for å få et "godt" rom, er det ikke igjen penger til "high-end" utstyr.
Da har du ikke rare budsjettet.
Eller du kan bare kutte i kabelbudsjettet. Da har mange nok til å bygge rom fra grunnen av med innleid akustiker. ;D
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
-Du vet at du har kjøpt et highend produkt når du ikke kan vente med å vise det frem eller snakke om det.
-Når du får julekort av GeirT tror jeg du nærmer deg.
;) ;D :)
 
L

larkus

Gjest
Når du synes prisen er blitt avsindigt høy, idiotisk, meningløs og utenfor rekkevidde er det high-end. Denne grensen er individuell og flytter seg i takt med størrelsen på egne investeringer. ;) ;)

mvh
kanelsatan
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Når linken til den sunne fornuft glipper, har du kanskje oppnådd "high end", men ikke nødvendigvis optimal lydkvalitet.
 
Topp Bunn