På tur og reise Hva bør man få med seg på Vestlandet sør for Sognefjorden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    I morgen settes kursen fra sør mot vestlandet. Vi har planlagt endel av turen, men jeg er veldig interessert i virkelig flotte steder som vi bør se og oppleve. Jeg tenkte det var klientell som frekventerte på HFS som kunne tipse meg om slikt.

    Det blir en tur med mix av hotell og camping. Barnevennlig er et stikkord.

    Planen så langt er et stopp i Haugesund og så noen dager i Bergen. Deretter ser vi for oss å gå via Voss til Aurland og så prøve å dreie sørover igjen.

    Flott om folk har noen gode idèer. :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    102
    Vitenfabrikken i Sandnes er god og barnevennlig. Oljemuseet i Stavanger er kjekt. E 39 litt travel, hvis tid ta ferje fra Stavanger til Tau og kjør i ryfylket nordover. Lenger nord vil jeg mene at et besøk i baroniet i Rosendal bør inngå. Hvis dere er heldige, kanskje der er konsert der og.Det var det jeg kom på i farten. God sommer!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ryfylket og Prekestolen blir på returen. Kjører ytre vei opp og indre ned.

    Sandnes og Stavanger kjører vi bare gjennom, vi har vært der flere ganger før.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Barnevennlig, skal jeg ikke mene noe om, men sjøl kom kona og jeg fra Flekkefjord og tok ytre vei nordover mot Stavanger. Er du nervøs i Trollstigen, så anbefales IKKE denne løsningen. Over masse «heier» som sørlendingene kaller det, var vi på tur nedover mot Åna Sira (trodde det bare fantes på værmeldingen). Der møter man sikkert, som vi gjorde, en hel kø med tyskere i bobiler, hvor det åpenbart ikke er montert inn revers, og så må vi native bare begynne å rygge for å slippe forbi. Godt at vi da har en bil av relativt ny modell med kamera på alle kanter. Så kan kona trygt lukke øya for avgrunnen som bare skilles av et par stabbesteiner. Til vi med gjestfri mine kan slippe tyskerten videre framover i sitt førstegir.

    Vel, vel, det var egentlig ikke det værste. For det kommer når Jøssingfjorden dukker opp på navigatoren. Makan til svinger og tunneller, mer eller mindre innenfor og utenfor fjellet, vekselsvis. Da ble også jeg svett. Fantastisk utsiktspunkt, med muligheter for å ta en spasertur i gamle biltuneller på toppen. Men jeg trykket resolutt på gasspedalen for å komme meg raskest mulig vekk derfra. (Trollstigen; NO sweat:rolleyes: finnes ingen koselige fotominner hos meg, derfra;)

    Ellers kan jeg på det sterkeste anbefale en tur over til Rosendal, som nevnt av andre, og turen videre nordover, over til Odda, Kinsarvik og Vøringsfossen. Fantastisk tunell-kjøring hvis du følger med på navigatoren;) og så fossen, da.

    Men for unger...

    Sikkert masse moreller, jordbær, sider, is og iskaldt badevann i Hardangerfjordene:)

    For barn kan det vel være mer enn nok fryd i å bo i telt:)

    Kos dere!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, fra Flekkefjord og oppover blir det nok E-39 til Haugesund. Tenkte mer å holde mot kysten oppover et lite stykke derfra og så langsmed fjorder så langt det er praktisk.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fine bilder. Født og bodd mesteparten av mitt liv der :)
    Ikke så mye som skjer på Søndager. I August har du Sildajazz og filmfestival som kan være ganske ok.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Helt ok blir bildene med gammel iPhone. :)

    Hyggelig by som sagt, men blir mest et mellomstopp.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Øyhopping er nok dessverre ikke så aktuelt med arvingene på slep. Idag har vi ankommet vestlandets hovedstad. Mye fine skuter, for mye folk, mye turister. Så kom regnet, naturlig nok.

    5D21BE23-DE1D-4837-B9C4-8FBB08DDBB11.jpg 9C9A868B-B6E8-4DED-A7B2-DB6A53B65B3B.jpg 5472BCC7-8250-4B8E-8871-2DCC4E1DB00C.jpg 42764A48-D464-49FA-BC31-6F6C498086E5.jpg AFCCD59A-204D-47EF-BCD4-53283D825FFA.jpg
     

    kakofoni

    Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Innlegg
    43
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    When in Bergen: Gå på Apollon, drikk masse mikrobrygg, og handle vinyl i fylla.


    EDIT:Hvis du er fleksibel på det med barnevennlig.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    En overnatting i Tubakuba er en spesiell opplevelse.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    When in Bergen: Gå på Apollon, drikk masse mikrobrygg, og handle vinyl i fylla.


    EDIT:Hvis du er fleksibel på det med barnevennlig.
    Sikkert en flott opplevelse, men er nok ikke en gjennomførbar aktivitet på turen. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mikkelparken i Kinsarvik?

    Mvh
    Proffen
    Den så bra ut. Passer også fint inn på returen. Eneste måte være hvor mye folk som er der. Gjør ikke noe om en får et par kvm i fred og ro.

    Nå viser gradestokken 30 grader. Utsikten i formiddag var slik :
    67225102-F576-4B3A-936D-19FB96B9CED8.jpg

    Det sirkler stadig paraglidere over hodet.

    Har ellers i Bergen blitt kjent med et utall japanere, besøkt Fløien i tåke, svingt innom Edvard på en trolsk kaffe og så gikk ferden videre.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 547947 Dag 1 i havn, Haugesund nådd og utforsket.

    - Mye sliten bygningsmasse
    - Trivelig by
    - Ikke all verden å ta seg til uten å dra et stykke fra byen.

    Vis vedlegget 547944 Vis vedlegget 547946
    Fantastiske bilder.

    Holdt på å si at det eneste problemet med Haugesund var at det var nesten ikke softis å oppdrive. Men til slutt fant vi nå det også. Etter stødig hjelp fra en konkurrerende bedrift i gågata. (Koselige folk, de der fra Haugesund (Haugianere? Nei,kanskje ikke...:p
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Arabere kalles de. Og nei Deph, ingen grunn til panikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn