Ønsker anbefaling Hva ødelegger lyden min?

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Høyytalerne ser ut til å stå litt nær hverandre, størrelsen tatt i betraktning.
Avstanden til bakvegg ser litt liten ut, 30 cm er ikke så mye.
Selv om det kun er skillevegg til venstre er den for nær.
Spotify låter ALDRI riktig, riktig bra. Last ned hi res filen. 16/48 holder, men klart får du tak i 24 bit er det enda bedre.
Tviler på at DAC får det til å låte bedre så lenge du har mp3.
Som en lydmannkompis av meg sa: "Shit in, shit out!"
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Spotify låter ALDRI riktig, riktig bra. Last ned hi res filen. 16/48 holder, men klart får du tak i 24 bit er det enda bedre.
Tviler på at DAC får det til å låte bedre så lenge du har mp3.
Dette synes jeg blir ganske drøye påstander. Helt klart at det er forskjell på mp3 og lossless, men Spotify Premium låter ikke så dårlig som OleLyttøye vil ha det til. Har selv tidligere kjørt Spotify Premium på en Argon Stream2, og det er en betydelig mer å hente med en ekstern dac.

Likevel tror jeg ikke at det er mp3 som er problemet her. Innspillingen av låta som er brukt som test er jo ikke den beste å bruke som referanse, og det er helt klart en del å hente på enkle akustikk-tiltak.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Sælg dine Klipsch og køb nogle ordentlige højttalere i stedet for.
Dette synes jeg var en sjofel, usympatisk og unødvendig kommentar.

Til trådstarter: Som andre har påpekt; utifra bildene tror jeg rommet og plasseringen av høyttalerne er hovedproblemet. En dårlig innspilling kan også være medvirkende. Spotify er IKKE synderen.
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Sælg dine Klipsch og køb nogle ordentlige højttalere i stedet for.
Dette synes jeg var en sjofel, usympatisk og unødvendig kommentar.

Til trådstarter: Som andre har påpekt; utifra bildene tror jeg rommet og plasseringen av høyttalerne er hovedproblemet. En dårlig innspilling kan også være medvirkende. Spotify er IKKE synderen.
Læs indlæg #16

Så jeg er ikke den eneste.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Kilde er en ting, men man kan få spotify til å låte ganske så ok på bra konstruksjoner.

Den der med grøtete lyd på Klipsch kjenner jeg meg godt igjen i selv. Etter 11 par Klipsch så har jeg løst det der ved å bytte til bedre konstruksjoner hver gang. Rimelige Klipsch er for meg en litt dårlig sjonglør som ikke behersker mer en 3 kjegler på en gang.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Spotify låter ALDRI riktig, riktig bra. Last ned hi res filen. 16/48 holder, men klart får du tak i 24 bit er det enda bedre.
Tviler på at DAC får det til å låte bedre så lenge du har mp3.
Dette synes jeg blir ganske drøye påstander. Helt klart at det er forskjell på mp3 og lossless, men Spotify Premium låter ikke så dårlig som OleLyttøye vil ha det til. Har selv tidligere kjørt Spotify Premium på en Argon Stream2, og det er en betydelig mer å hente med en ekstern dac.

Likevel tror jeg ikke at det er mp3 som er problemet her. Innspillingen av låta som er brukt som test er jo ikke den beste å bruke som referanse, og det er helt klart en del å hente på enkle akustikk-tiltak.
Det er litt enkelt å si at innspillingen er dårlig når man ikke har hele innspillingen. Det er store forskjeller på en 24 bit fil som avspilles gjennom en skikkelig dac.

Jeg ville ikke brukt mp3 for å trekke konklusjoner nei.
 

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
79
Antall liker
22
Heisann!tror det er dacen i argon som er synderen.Har samme streamer selv.Men ble ikke fornøyd.Prøv og få lånt en annen dac med bra analog trinn.Ikke se deg vill på dac chip.Er ikke dette som avgjør om lyden blir bra.Den beste dac chipen koster ikke mer enn en pølse med brød på nærmeste bensinstasjon.Finn en dac der penga er lagt i analog trinnet.p
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.083
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Synes alltid det er interessant når folk kommer med et åpent spørsmål om "relativt store" problemer så kommer velmenende råd som har absolutt minimalt å bety i en slik sammenheng :)
Og det er i disse ubetydelig justeringene mange legger mest krutt og penger og selvsagt meninger :)
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.080
Antall liker
1.281
Synes alltid det er interessant når folk kommer med et åpent spørsmål om "relativt store" problemer så kommer velmenende råd som har absolutt minimalt å bety i en slik sammenheng :)
Og det er i disse ubetydelig justeringene mange legger mest krutt og penger og selvsagt meninger :)
Som moderator hadde det kanskje vært ønskelig for trådstarter om du faktisk kom med konstruktive løsninger på problemet, og ikke bare harselere med andres innlegg. Hvis jeg leser deg korrekt legger du primært skylden på innspillingen (loudnes war)?? Opplys oss.
Steen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg er enig i at det er en del å hente en del mht høyttalerplassering, og sikkert også mtp rommet.
Av komponentene i oppsettet, vil jeg tro at streameren er the weakest link (dog uten å ha hørt den selv)
Har du mulighet til å prøve en annen streamer, vil den kanskje gi deg en pekepinn på hva din faktisk er god for.
Høyttalerne bør noget mer ut på gølvet, bort fra frontvegg og sidevegg, slik at de får puste litt mer...

mvh
Proffen
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Låten det refereres til låter ikke bra. Komprimert så det holder. I tillegg blir det ikke bedre med spotify selv om spotify ikke er synderen her.

Vis vedlegget 370089

Eks. Test fra L&B sier at bassen har dårlig definisjon og det sammenfatter med trådstarters opplevelse.
Når i tillegg det er et veldig nakent rom er kombinasjonen ikke optimal. Selv opplevd dårlig presisjon på endel tynnveggede klipsch.

Ellers endel litt rare meninger som vanlig.
Forsterker er mer enn kraftig nok. 100W watt mot 97dB følsomme HT. Du bruker ikke mye av effekten. Den driver det aller meste med bravur. Er faktisk kjent for det. Når ble foresten 100W lavwatt? :) Alt under 1W er lavwatt i min bok..
PlussKlipsch Reference R-26F gir en sjeldent engasjerende lydopplevelse til prisen. Her er det futt og fart, og i surround blir det enda bedre. De lysere tonene gjengis med overraskende god sammenheng.
Minus
Det mangler litt definisjon, bassområdet er litt udefinert. Vi er litt skeptiske til å introdusere en billigere og Reference-serie, da denne burde være fri for åpenbare kompromisser i materialvalg.
Prøv med en annen musikk først. Dette vil aldri låte godt da dette er komprimert ihjel....
 
U

Utgatt11378

Gjest
Heisann...har fulgt med denne.

Begynn i den rimelige enden, et stort litt tykt teppe foran anlegget, kaosrefleksjoner som struper lyden stoppes ganske brutalt med dette.

Diskusjonen på sidelinjen ang Spotify vs... (selvfølgelig lyder det opprinnelige best)...minner litt om iPhone vs Android :rolleyes:

Vh
S
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Sælg dine Klipsch og køb nogle ordentlige højttalere i stedet for.
Dette synes jeg var en sjofel, usympatisk og unødvendig kommentar.

Til trådstarter: Som andre har påpekt; utifra bildene tror jeg rommet og plasseringen av høyttalerne er hovedproblemet. En dårlig innspilling kan også være medvirkende. Spotify er IKKE synderen.
Læs indlæg #16

Så jeg er ikke den eneste.
Ja, danskene på HFS er en lystig gjeng :)
 
U

Utgatt11378

Gjest
...nå er vel negativitet subjektivt da "Sluket", men enig i at man trenger ikke ytre disse i alle sammenhenger, men det er vel egentlig også "subjektivt"... :D

Vh
S
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Sælg dine Klipsch og køb nogle ordentlige højttalere i stedet for.
Dette synes jeg var en sjofel, usympatisk og unødvendig kommentar.

Til trådstarter: Som andre har påpekt; utifra bildene tror jeg rommet og plasseringen av høyttalerne er hovedproblemet. En dårlig innspilling kan også være medvirkende. Spotify er IKKE synderen.
Læs indlæg #16

Så jeg er ikke den eneste.
Det var vel det nazistene pleide å si under Nürnbergprosessen også. "Vi fulgte bare ordre". "Alle andre gjorde det også".
 

dozer

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
70
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Er det slik at når to idioter er enige, så har de rett?

Uansett.... Plassering, plassering, plassering, og demping. Da tror jeg mye er gjort.
 

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Ser väldigt kalt ut på väggar och golv.
Du har inte möjlighet att möblera med tavlor och mattor?

I ett kalt rum utan dämpning av ljudvågor så kommer ljudet studsa från väggar och golv.
Så ljud som når dina öron är ljudvågor från Högtalarna blandat med ljud som studsat både en och flera gånger.

Gör det stora klapp-testet... om handklappningen ger EN distinkt klapp=Bra akustik, om ljudet dröjer sig kvar/ekar=Dålig akustik.
 

shakudu2

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
25
Antall liker
10
Det er litt spartanskt for øyeblikket og flere møbler er på vei inn da vi er nyinnflyttet :)
"Klappetesten" gir litt etterklang.

Koblet opp PC med USB rett inn i DAC på forsterker og testet CD-platene mine med Foobar m/DR-plugin for å finne gode innspillinger.
Dire Straits Brothers in arms og Bjørn Eidsvågs Nåde scoret hhv 12 og 11 i DR-rating. Her er det ingen problem med lyden.
Men ingen låter på disse platene er preget av "wall-of-sound" refrenget til Høyem eller komprimert innspilling...

Jeg konkluderer med innspillene her at:
1. Høyttalerne er "OK" plassert, jeg har fått dem litt lengre ut fra veggen og vinklet dem inn mot lytteposisjon uten at min bedre halvdel har merket noe
2. Akustikken blir bedre straks vi får inn fler møbler og ting på veggene
3. Analog-trinnet på Argon Stream1 ikke er verdens beste og fortjener en god DAC for å yte sitt beste
4. Spotify premium er "godt nok"
5. Sivert Høyem fortjener bedre innspillinger
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis jeg skal våge meg på en generalisering så vil jeg si det slik at jo bedre anlegget er, jo bedre "tåler" det såkalte dårlige innspillinger. Et anlegg som bare låter bra på "referansemateriale" er ikke noe godt anlegg sånn jeg ser det.

Jeg tok en lytt på Sivert Høyem sin siste plate (på CD) her nå, og den låter da helt greit. La gå at den er i høyeste laget og låter litt flatklemt her og der, men på et godt anlegg låter det musikk og man sjeneres ikke av lydkvaliteten i det hele tatt.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Det er litt spartanskt for øyeblikket og flere møbler er på vei inn da vi er nyinnflyttet :)
"Klappetesten" gir litt etterklang.

Koblet opp PC med USB rett inn i DAC på forsterker og testet CD-platene mine med Foobar m/DR-plugin for å finne gode innspillinger.
Dire Straits Brothers in arms og Bjørn Eidsvågs Nåde scoret hhv 12 og 11 i DR-rating. Her er det ingen problem med lyden.
Men ingen låter på disse platene er preget av "wall-of-sound" refrenget til Høyem eller komprimert innspilling...

Jeg konkluderer med innspillene her at:
1. Høyttalerne er "OK" plassert, jeg har fått dem litt lengre ut fra veggen og vinklet dem inn mot lytteposisjon uten at min bedre halvdel har merket noe
2. Akustikken blir bedre straks vi får inn fler møbler og ting på veggene
3. Analog-trinnet på Argon Stream1 ikke er verdens beste og fortjener en god DAC for å yte sitt beste
4. Spotify premium er "godt nok"
5. Sivert Høyem fortjener bedre innspillinger
Ser ut til at du har funnet gode tiltak her, har trua på det, særlig 1 og 2.
Men en ting du kan vurdere er å kjøpe låta (koster vel 10-20 kr), og streame den fra din PC via din Argon. Da får du et bilde av hvor god jobb DAC-en din kan gjøre, og du får en "benchmark" du kan vurdere nye innkjøp mot. (Ref. Syncrolux bemerker at den låter helt fint på CD, da kan et være lurt å sjekke)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Det er litt spartanskt for øyeblikket og flere møbler er på vei inn da vi er nyinnflyttet :)
"Klappetesten" gir litt etterklang.

Koblet opp PC med USB rett inn i DAC på forsterker og testet CD-platene mine med Foobar m/DR-plugin for å finne gode innspillinger.
Dire Straits Brothers in arms og Bjørn Eidsvågs Nåde scoret hhv 12 og 11 i DR-rating. Her er det ingen problem med lyden.
Men ingen låter på disse platene er preget av "wall-of-sound" refrenget til Høyem eller komprimert innspilling...

Jeg konkluderer med innspillene her at:
1. Høyttalerne er "OK" plassert, jeg har fått dem litt lengre ut fra veggen og vinklet dem inn mot lytteposisjon uten at min bedre halvdel har merket noe
2. Akustikken blir bedre straks vi får inn fler møbler og ting på veggene
3. Analog-trinnet på Argon Stream1 ikke er verdens beste og fortjener en god DAC for å yte sitt beste
4. Spotify premium er "godt nok"
5. Sivert Høyem fortjener bedre innspillinger
Imponert over hvor bra du klarte og skille klinten fra hveten, dette blir bra ser du :)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er litt spartanskt for øyeblikket og flere møbler er på vei inn da vi er nyinnflyttet :)
"Klappetesten" gir litt etterklang.

Koblet opp PC med USB rett inn i DAC på forsterker og testet CD-platene mine med Foobar m/DR-plugin for å finne gode innspillinger.
Dire Straits Brothers in arms og Bjørn Eidsvågs Nåde scoret hhv 12 og 11 i DR-rating. Her er det ingen problem med lyden.
Men ingen låter på disse platene er preget av "wall-of-sound" refrenget til Høyem eller komprimert innspilling...

Jeg konkluderer med innspillene her at:
1. Høyttalerne er "OK" plassert, jeg har fått dem litt lengre ut fra veggen og vinklet dem inn mot lytteposisjon uten at min bedre halvdel har merket noe
2. Akustikken blir bedre straks vi får inn fler møbler og ting på veggene
3. Analog-trinnet på Argon Stream1 ikke er verdens beste og fortjener en god DAC for å yte sitt beste
4. Spotify premium er "godt nok"
5. Sivert Høyem fortjener bedre innspillinger
Imponert over hvor bra du klarte og skille klinten fra hveten, dette blir bra ser du :)
Skuffende egentlig. Jeg satt klar til å anbefale spikes av lurium samt audiofile switcher, ethernet kabler og routere.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Man kan ikke forvente høy troverdighet med spotify som kilde.
Garbage inn etc..

-J
I den senere tid (og i skrivende stund) har jeg testet en del gode til svært gode DAC'er, og blant annet gitt dem optisk signal fra Marantz NA6005 fra Spotify Premium. Det låter overraskende godt. Den DAC jeg har stående her nå rangerer blant de alle beste på planeten, og igjen spiller Spotify så man knapt tror det man hører. Selvsagt låter det enda bedre fra Tidal, CD, SACD og nedlastede Hi-Rez filer, men poenget mitt er ganske enkelt at Spotify fra en god DAC godt kan være (mye) bedre enn f.eks. CD fra en "normalt god" CD-spiller. Som oftest vil innspillingens kvalitet være av større betydning enn mediet den serveres med.

Konklusjonen er at Spotify ikke på noen måte kan karakteriseres som "garbage in".

Mvh
Håkon Rognlien
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Valg av kvalitet når man benytter Spotify Connect.... ? ;-)
Litt usikker på hva du sikter til? :)

Poenget mitt er at om du mater .ogg-filer (gjerne fra Spotify Connect, ja) inn i en svært god DAC, blir resultatet betydelig bedre, og i hvert fall mye, mye bedre enn jeg hadde forestilt meg.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Frank Robert

Medlem
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
34
Antall liker
4
Sted
Østfold
Torget vurderinger
14
Valg av kvalitet når man benytter Spotify Connect.... ? ;-)
Litt usikker på hva du sikter til? :)

Poenget mitt er at om du mater .ogg-filer (gjerne fra Spotify Connect, ja) inn i en svært god DAC, blir resultatet betydelig bedre, og i hvert fall mye, mye bedre enn jeg hadde forestilt meg.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei!
Ja, det støtter jeg fullt ut, poenget var kun endring av kvaliteten når man benytter "Connect" - da er vel kvaliteten gitt? Den leverer mp3 - 320kpbs? Noe annet er det med Spotify app`n, hvor man kan velge kvaliteten - grunnet bruk av datamengde på bærbare enheter.
Videre støtter jeg selvfølgelig argumentene for bruk av DAC - som i de fleste tilfeller, om ikke alltid vil være en vesentlig oppgradering. Men nevner også at mange media spillere tåler godt å stå "alene", uten bruk av ekstern DAC og ytterligere et komponent - dette er mine erfaringer.

mvh
Frank Robert
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
^ Spotify har begrenset bitrate, uansett hvilken overføringsmetode du benytter. På iOS-enheter er så vidt meg bekjent "Extreme" det samme som 320 kbps, dvs. det samme som Spotify Connect, som ikke har andre valg enn dette. Det tilsvarer kvalitativt mp3, men er altså en variant kalt .ogg.

Det interessante jeg har opplevd, er altså at svært gode DAC'er åpenbart har noe å tilføre også når overføringsraten er begrenset, jeg finner det overraskende, all den tid de fleste av oss avskriver 320 kbps som undermåls.

Mvh
Håkon Rognlien
 
Topp Bunn