Hi-Fi forretninger Husker du? Hifi-sjappe i Rosteds gt (Oslo)på 80-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    schitzo

    Gjest
    Ringstrøms ja , syklet fra kløfta til oslo i 70 åra for å spare busspenger og ha råd til en plate ekstra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.741
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det var dessuten en platebutikk i Torggata på høyre side, på gatehjørnet etter Sentrum kino på tur mot El Spectra og Taa Import. De hadde mest klassisk, men også endel MFSL. Kjøpte Crime of the century og Darkside of the moon der, dessuten 1999 til Prince (ikke MFSL). Husker desverre ikke navnet.

    Så hadde vi jo selvfølgelig Imerslund i Strøket. Plater i 1 etg og instrumenter i 2 etg. Var alltid spennende å gå gjennom Strøket husker jeg.....:p
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Og platebaren på Blinderen. Egen sjappe når man kom fra Blindernvn. Var del av universitets-bokhandelen, men i eget lokale. Total selv-betjening. Ble siden integrert i denne, pga. for mye nasking. Arild og Rio gadd ikke lette på rompa, selv om de så tildels store mengder vinyl forsvinne. Dette var selvsagt før min studie tid.

    mvh
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Ringstrøms antikvariat? Rett ved regjeringskvartalet

    mvh
    Nei, Ringstrøms var en annen butikk som jeg ofte var innom. Eksisterer den nu i dag?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Testing....
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Forstår meg ikke på HFS3.
    Multisvar burde jo bety at alle sitat blir tatt med.....
    Istedet for ser det ut som at det betyr ingenting
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    Det er EN butikk som jeg mener har klart seg gjenom alle disse "tidene" i Oslo. Selger cd og lp,mye brukt. Men hva heter den?
    Jo,Oslo Rock-antikvariat.
    Det er noen år siden jeg har vært på hjørne i Fredensborgveien og besøkt denne sjappa.
    Er det liv i den butikken ennå?
    Gikk forbi der i februar, da var det iallefall liv i den.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Myrbråthen musikk og Imerslund var også kjente butikker i Oslo på slutten av 70 tallet, hos Imerslund måtte man riktignok opp i annen etage for og finne herlighetene. Hos Myrbråthen kjøpte jeg min Kenwood KR9600 husker jeg inkl en halvkilo med avbt-slipper.
    Expert i Dronningensgate hadde også litt hifi, bla Mirsch og Seas/Expert høytalere også var det Tv linken / Aktuell på Grønland som etter litt masing demonstrerte Philips MFB høytalere i 3 størrelser på en meget overbevisende måte. At akurat MFB høytalerne til Philips ikke ble en større sucsess er en gåte, men det er annen historie. :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.741
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Var vel Aktuell Elektriske både i Møllergata og på Majorstuen også. Eller blander jeg med TV Linken?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Var vel Aktuell Elektriske både i Møllergata og på Majorstuen også. Eller blander jeg med TV Linken?
    Godt spørsmål. Bredo ble vel TV linken. Kjøpte noen 3 delte B & O høytalere der, samt en japse forsterker, m. masse lys & equalizer. Betalte svimlende 16000- for herligheten omtrent midt på 80-tallet. Kan ikke huske hva forsterkeren het,men ville ikke lagt den ut i legendarisk tråden.

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.741
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Siden vi mimrer, Dette bildet er fra trikkesløyfa ved Ullevål Hageby. Sikkert mange som husker dette. Nå er det Aftenposten som har tatt over plassen.


    sf0227ba.jpg
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Siden vi mimrer, Dette bildet er fra trikkesløyfa ved Ullevål Hageby. Sikkert mange som husker dette. Nå er det Aftenposten som har tatt over plassen.


    Vis vedlegget 135333
    He,he. Velkjent sted ja. Det ligger en brun kafe som heter Abel på det syd-østlige hjørnet. Den får vist bestå, selv om Kiwi skal ha butikk i hele første etasje. Kul Radionette reklame, men tror den er borte nu.


    mvh
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Sitat fra TTmania
    Var vel Aktuell Elektriske både i Møllergata og på Majorstuen også. Eller blander jeg med TV Linken?



    Drammensselskapet Aktuell Elektriske og møbler, senere Aktuell elektriske og deretter kun Aktuell hadde et utsalg i folketeaterpassasjen der hvor S-elektro senere overtok. Videre var det forretninger i bl.a. Torggata 21, i Eilert Sunds gt 40(?) og senere -etter at Elkjøp overtok eierskapet - på Stovner senter, Strømmen Storsenter, Liertoppen for å nevne noen. De fleste av disse senter-butikkene ble omgjort til det fjollete "Cyberia". Et konsept som var inspirert av den britiske kjeden Dixons som i dag er eier av Elkjøp selskapene.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Da har vi handla i den samme, underlige platebutikken begge to, oct. Hos hagen var det ingen som hadde peiling (bortsett fra Rune, formannen i Zappa-fanklubben, som jobbet der ca 1981), dessuten var platene de dyreste i byen, og de hadde aldri salg heller.....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.741
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Sitat fra TTmania
    Var vel Aktuell Elektriske både i Møllergata og på Majorstuen også. Eller blander jeg med TV Linken?



    Drammensselskapet Aktuell Elektriske og møbler, senere Aktuell elektriske og deretter kun Aktuell hadde et utsalg i folketeaterpassasjen der hvor S-elektro senere overtok. Videre var det forretninger i bl.a. Torggata 21, i Eilert Sunds gt 40(?) og senere -etter at Elkjøp overtok eierskapet - på Stovner senter, Strømmen Storsenter, Liertoppen for å nevne noen. De fleste av disse senter-butikkene ble omgjort til det fjollete "Cyberia". Et konsept som var inspirert av den britiske kjeden Dixons som i dag er eier av Elkjøp selskapene.
    mulig at jeg blander med noe som het Strømsnæs eller noe i den duren
     
    S

    schitzo

    Gjest
    Når vi prater om platebutikker , husker jeg satt på trappa til en butikk nedi skippergata og ventet på att en litt eksentrisk dame skulle åpne bruktsjappa si.
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Da har vi handla i den samme, underlige platebutikken begge to, oct. Hos hagen var det ingen som hadde peiling (bortsett fra Rune, formannen i Zappa-fanklubben, som jobbet der ca 1981), dessuten var platene de dyreste i byen, og de hadde aldri salg heller.....
    Rune Karlsen, som etter hvert byttet navn til Rune Krea, var en fantastisk person. Helt og holdent dedikert til musikk, men ikke særlig hifi-orientert. Han var en god venn av meg og gikk bort for endel år siden. Det meste av sitt arbeidsliv tilbrakte han i sitt kontor hos CBS hvor han var en avholdt resurs for piggtrådmusikk. "Alle" likte Rune.
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Når vi prater om platebutikker , husker jeg satt på trappa til en butikk nedi skippergata og ventet på att en litt eksentrisk dame skulle åpne bruktsjappa si.
    Ja, var ikke det et kult sted? Har tenkt mye på det seinere, det kan da umulig ha vært mye penger i å drive den sjappa. Og dama var jo utrolig tålmodig med oss kidsa som hang der og plaga henne til stadighet. Den merkelige, falleferdige rønna er jo forlengst revet men jeg tenker stadig på dette litt mystiske stedet når jeg farer forbi på motorveien ved siden av.
     
    Sist redigert:
    S

    schitzo

    Gjest
    Den værste rønna å handle plater i var jo den bygningen helt nederst i skippergata , hvit rar bygning som vi kalte sveitserosten.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nei, Ringstrøms var en annen butikk som jeg ofte var innom. Eksisterer den nu i dag?
    Ringstrøms selger fortsatt vinyl. Funnet en del sjeldent der, til gode priser. Og masse bra musikk, til like gode priser.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Dette har vel lite med Hifi-sjappe i Rosteds gt (Oslo)på 80-tallet å gjøre, men retro begynner det vel å bli....
    Er det noen som har nr1?
    Vis vedlegget 135197
    Handlet haugevis med CD-plater hos Akers Mic. Abonnerte også på katalogen helt fra starten men har dessverre ikke gjemt på noen av de. :(
    Besøkte også FotoPhono på Torshov nesten daglig rundt 1989-91. De hadde veldig bra utvalg av blues. Var ikke så lenge etterpå de kuttet ut CD i butikken.
    Det var en herlig tid for oss musikk-elskere! Blir ikke helt det samme å laste ned eller bestille over nettet.
     

    Emigrant

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Sted
    Nederland
    Ringstrøms selger fortsatt vinyl. Funnet en del sjeldent der, til gode priser. Og masse bra musikk, til like gode priser.
    De har dog flyttet et par hundre meter lenger opp i Ullevålsveien. Var noe med husleie"justering" ved kontraktsfornyelse...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Noen som husker Trubadur? Ei meget bra platesjappe som lå i en gate jeg ikke husker navnet på. Det var en hyggelig, langhåra hippie med skjegg bak disken. Hadde mye prog og en bra bruktavdeling med høyere kvalitet og lavere priser enn Ringstrøm....
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Trubadur tror jeg ikke jeg har handlet hos. Derimot kom jeg på Musikk huset på Karl Johan. Lå noen meter fra Norsk musikk forlag på beg. av åttitallet. Nedlagt. Som også blir skjebnen til Norsk musikk forlag, som eksisterer i noen måneder til. I andre lokaler v. Jernbanetorvet. Kjell Hillveg er stadig aktiv i sistnevnte.

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.868
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Var det Trubadur som holdt til i Dronningens gate eller noe sånt (en av tverrgatene nederst i Karl Johan)...?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.386
    Antall liker
    3.108
    åja, der kjøpte jeg mye plater. Han drev med brukt også.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Den værste rønna å handle plater i var jo den bygningen helt nederst i skippergata , hvit rar bygning som vi kalte sveitserosten.
    Husker godt denne sjappa. Lå i en liten tre-kanten bygning som eneste gjeværende etter at alle bygg ved siden av var revet.
    Handlet en god del her. Mest fordi de også kjøpte brukte plater.
    Sjappa forsvant vel i sin helhet når også dette bygget ble revet.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Butikken og den (for meg den gang) eldre dama i Skippergata husker jeg godt.

    Den lå i bygningen midt på bildet (bak den lille med tobakkiosken og til venstre for reastaurant Guldfisken)
    Grei Kafe ligger i den hvite delen rett på andre siden av gata rett under Trondheim skiltet.

    Skippergata4?.jpg


    Har prøvd å finne bilde av butikken eller det som senere ble nevnte butikk, men forgjeves.
    Fant et annet bilde som jeg først trodde kunne være det, men dette er en annen bygning dog Skippergata, men med ikke helt ulik steintrapp til plateshopen så langt jeg mener å huske.

    Steintrapp.jpg


    I den butikken hos tidligere nevnte "eldre" dame så kjøpte jeg mine første brukte LP, og kanskje husker jeg feil for jeg er usikker på hvorvidt det kanskje også var mine aller første LP kjøp.
    Husker godt at dama spurte meg om jeg virkelig skulle ha disse to platene og om jeg visste hva slags musikk det var.
    Det er det som får meg til kanskje å tro at det var veldig tidlig og at jeg var ung, men trolig var jeg nok 17, men så sikkert yngre ut for henne.

    Leadbelly.jpg

    Den andre finner jeg ikke, men det var ei skive med Joan Baez.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Løp selv rundt med et speil refleks kamera, Minolta srt 101, om jeg ikke husker feil. Desverre falt det meg ikke inn å fotografere i alle sjappene jeg var inom. Dette angrer jeg jo litt på. På den annen side tror jeg at "snørr-unger" m. fint kamera ikke var velkomne. Ihvertfall var det noen som reserverte seg mot fotografisk avbildning. Jævlig bra at du har foreviget noe(@KW). Legg gjerne ut mer, hvis du har:).

    mvh
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Det stemmer. En ypperlig butikk. Var mye der....
    Jeg óg, flott butikk. Og Ringstrøm (nevnt tidligere) med hun flotte dama som jobber der ennå. Var vel en artikkel om henne og antikvariater for en tid tilbake (i Aftenposten, tror jeg). Ble skikkelig kjent med henne. Kjøpte sikkert 20 David Allan Coe-plater av henne. Hadde dilla på ham på den tiden. Skikkelig skurk! Pluss masse annet. Bladde og bladde. Ble aldri lei. Og er det fortsatt ikke.

    Glad jeg ikke var gift på den tiden; da hadde jeg valgt plater fremfor kone. Bankers! Og det vet kona.

    Jan Fredrik
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Det stemmer. En ypperlig butikk. Var mye der....
    Husker godt at Rune Karlsen og andre ildsjeler jobbet med produksjonen av marginale "new wave" låter på bakrommet av Trubadur - for "Mind Expanding Records". Fred over Rune´s minne!
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Jeg óg, flott butikk. Og Ringstrøm (nevnt tidligere) med hun flotte dama som jobber der ennå. Var vel en artikkel om henne og antikvariater for en tid tilbake (i Aftenposten, tror jeg). Ble skikkelig kjent med henne. Kjøpte sikkert 20 David Allan Coe-plater av henne. Hadde dilla på ham på den tiden. Skikkelig skurk! Pluss masse annet. Bladde og bladde. Ble aldri lei. Og er det fortsatt ikke.

    Glad jeg ikke var gift på den tiden; da hadde jeg valgt plater fremfor kone. Bankers! Og det vet kona.

    Jan Fredrik
    Bjørn Ringstrøm, den luringen ;), kjøpte hele platesamlinga mi da jeg måtte strekke armene i været. Husker godt at jeg satt i stua med en Jim Beam og så på "slavene" hans mens de løp ut og inn for å hente og pakke skiver....

    Ringstrøms Antikvariat er en institusjon, måtte den aldri bli borte!!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Husker godt at Rune Karlsen og andre ildsjeler jobbet med produksjonen av marginale "new wave" låter på bakrommet av Trubadur - for "Mind Expanding Records". Fred over Rune´s minne!

    Rune Karlsen var det han lyshåra innehaveren av Trubadur? Er han ikke blant oss lengre? :(
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Butikken og den (for meg den gang) eldre dama i Skippergata husker jeg godt.

    Den lå i bygningen midt på bildet (bak den lille med tobakkiosken og til venstre for reastaurant Guldfisken)
    Grei Kafe ligger i den hvite delen rett på andre siden av gata rett under Trondheim skiltet.

    Vis vedlegget 137021

    Har prøvd å finne bilde av butikken eller det som senere ble nevnte butikk, men forgjeves.
    Fant et annet bilde som jeg først trodde kunne være det, men dette er en annen bygning dog Skippergata, men med ikke helt ulik steintrapp til plateshopen så langt jeg mener å huske.

    Vis vedlegget 137022

    I den butikken hos tidligere nevnte "eldre" dame så kjøpte jeg mine første brukte LP, og kanskje husker jeg feil for jeg er usikker på hvorvidt det kanskje også var mine aller første LP kjøp.
    Husker godt at dama spurte meg om jeg virkelig skulle ha disse to platene og om jeg visste hva slags musikk det var.
    Det er det som får meg til kanskje å tro at det var veldig tidlig og at jeg var ung, men trolig var jeg nok 17, men så sikkert yngre ut for henne.

    Vis vedlegget 137023
    Den andre finner jeg ikke, men det var ei skive med Joan Baez.

    Mvh.KW
    Fantastisk flott innlegg! Jeg har også gode erindringer fra dette litt mystiske og veldig mytiske stedet. Det var nesten så tårene presset seg frem da jeg så bildene dine. Takk!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.868
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det stemmer. En ypperlig butikk. Var mye der....
    Ja, der handlet jeg mye. Byttet inn plater også, og hadde han ikke noe interessant inne - så fikk jeg tilgodelapp.
    Møtte innehaveren mange år etter at sjappa var borte, og han kjente meg igjen - så jeg må ha tråkka der en del ja.........
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Morsom tråd. Nostalgien lenge leve! Husker godt Nimbus. Kjøpte en av de særeste platespillerne som noen gang er laget der, NAD med arm laget av en printplate. Byttet den kjapt inn i en LP12.
     

    LPA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    269
    Antall liker
    4
    Når vi beveger oss ned i Skippergata. Er det noen som husker Elysium med en kjempeutvalg av klassisk samt en eksentrisk eier?
    Hans privatsamling tilhører nå Norsk Lydinstitutt i Stavanger.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Når vi beveger oss ned i Skippergata. Er det noen som husker Elysium med en kjempeutvalg av klassisk samt en eksentrisk eier?
    Hans privatsamling tilhører nå Norsk Lydinstitutt i Stavanger.
    Eh, nei. Men utmerket at det stadig er liv i tråden:).

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn