Husfarge

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Bor i et lite enetasjers vertikaltdelt tomannsbolig. Naboen vil at vi skal male, og ønsker meg til å ta ut farge. Har nok mest lyst på lys farge, det er hvitt nå og det har ingen av oss lyst på lenger.
Er det farger som gjør at et lite hus ser litt større ut? Har hørt at f.eks rødt på et lite hus gjør det enda mindre? Ellers i gata er det alle slags kulører på hus. Noen som har bilde eller forslag til en fin farge på et lite hus?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Strandgrå er veldig fin og lys.
Hvis du kan leve med en litt mørkere farge, så ta en titt på tuftegrå. Nydelig farge. Hvite karmer er en selvfølge med grått på vegg.
Hvilken farge har du på takstein

Rødt har nok litt av den effekten du beskriver ja. En annen grunn til å ligge unna rødt er at den er brutal mot kledningen. Mørk brun er også veldig utsatt.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
thomand skrev:
Strandgrå er veldig fin og lys.
Hvis du kan leve med en litt mørkere farge, så ta en titt på tuftegrå. Nydelig farge. Hvite karmer er en selvfølge med grått på vegg.
Hvilken farge har du på takstein

Rødt har nok litt av den effekten du beskriver ja. En annen grunn til å ligge unna rødt er at den er brutal mot kledningen. Mørk brun er også veldig utsatt.
Takk!
Taket har nesten sort (koksgrå?)shingel.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mørke farger gjør ting mindre.

G

Gjestemedlem

Gjest
Velg den fargen du liker best og la naboen gjøre det samme. Det er ingenting som tilsier at begge boligdelene er nødt til å ha samme farge.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Gjestemedlem skrev:
Velg den fargen du liker best og la naboen gjøre det samme. Det er ingenting som tilsier at begge boligdelene er nødt til å ha samme farge.
Naboen mener at vi bør ha samme farge da han mener det er penest. Det spiller liten rolle for meg så synes det er ok. Men han mener selv at han er meget dårlig med farger og håpet jeg var bedre. Kjenner presset nå ;D

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Gjestemedlem skrev:
;D Takk for det.
Håpet på tre/fire forslag som jeg kunne hente fargeprøve på. Er klar over smaken er som baken osv, og at det finnes uendelig mange farger så jeg regnet med slike innlegg, ikke annet å vente :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bare send øllene, sa kan jeg gjøre resten av jobben. PM meg for detaljer om ølleveransen, så PMer jeg deg når forslaget er klart.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
erato skrev:
Bare send øllene, sa kan jeg gjøre resten av jobben. PM meg for detaljer om ølleveransen, så PMer jeg deg når forslaget er klart.
Adressen?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hagto skrev:
Håpet på tre/fire forslag som jeg kunne hente fargeprøve på. Er klar over smaken er som baken osv, og at det finnes uendelig mange farger så jeg regnet med slike innlegg, ikke annet å vente :)
Ta deg en spasertur i nabolaget og ta med kameraet. Ta bilder av de husene du liker best og legg dem ut så skal jeg plukke ut den beste for deg.

Var en tur til Azorene for en tid siden. Der hadde de nettopp myket opp reglene om at alle hus skulle være hvite. Og da var det mange som skulle ta igjen for det tapte. Mange gøyale kombinasjoner der.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Gjestemedlem skrev:
Hagto skrev:
Ta deg en spasertur i nabolaget og ta med kameraet. Ta bilder av de husene du liker best og legg dem ut så skal jeg plukke ut den beste for deg.

Var en tur til Azorene for en tid siden. Der hadde de nettopp myket opp reglene om at alle hus skulle være hvite. Og da var det mange som skulle ta igjen for det tapte. Mange gøyale kombinasjoner der.
Legger ikke for mye i dette. Regnet med at det kunne bli litt tulletråd, men tenkte også det kunne ramle inn en ide som jeg tente på, og som kunne brukes som et utgangspunkt. Følte meg helt blank i dag tidlig når naboen spurte meg om dette, og om jeg kunne tenke meg å hente noen bra fargealternativer på butikken. Kanskje jeg må ut med kameraet.....

G

Gjestemedlem

Gjest
En riktig entusiast vil selvsagt male huset i Hifisentralens palett.

Mørk grå takstein, Lys blått panel, mellomblå vinduskarmer og hvit dør og detaljer.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Gjestemedlem skrev:
En riktig entusiast vil selvsagt male huset i Hifisentralens palett.

Mørk grå takstein, Lys blått panel, mellomblå vinduskarmer og hvit dør og detaljer.
Likte det forslaget faktisk. Syntes det hørtes pent ut. Takk!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det påstås at blå er farge som blrekner og mattes raskt ? Vet ikke jeg men det har vel noe med pigmentene å gjøre.

Lett diskret grå/gult ( IKKE signalgul !! )med grønne hjørner og vinduskarmer hadde jeg engang på hytta og det var faktisk pent

T

theStig

Gjest
Jeg malte hele kåken (inkl garasje og vedbu) i oker med hvite karmer og hjørnebord. Var skeptisk til en så sterk farge, men jammen ble det fint gitt. Huset virker mye større enn det var før, i en mørk rødfarge.

Hva som passer er selvsagt sterkt avhengig av hustypen også.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.598
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hva med turkis?

Det er et hus i Tønsberg som har denne fargen. Ser litt "spesielt" ut...

Husfarge kommer vel an på hva slags miljø huset befinner seg i.

Hva med samme farge som bilen? Hvis den står utenfor?

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Det ble en lyseblågrå farge. Naboen tente på lyseblått og hadde det travelt, han malte hele baksiden i går kveld. Synes det gikk litt for raskt men pytt, pytt. Hadde litt bedre tid til å kikke i går kveld og synes da at grendegul var pent, kanskje oker også? Forbasket at han hadde så dårlig tid, burde vel hatt litt mer tid på å finne ut av husfarge ;D
Bilen er sort så tror ikke det hadde vært det beste ;) Takk for innspill!

Topp Bunn