Hei.
(Beklager lang post, men like greit å få alle fakta på bordet med en gang for å slippe alt for mange spørsmål hvis det er mangelfull informasjon)
PROBLEM:
(Og jeg vet... Dette spørsmålet har blitt stilt utallige ganger før, men ingen foreslåtte løsninger på nettet har hjulpet meg så langt. Og jeg har lest til øynene er såre).
LITT INFO:
DETTE ER PRØVD SOM LØSNING:
FORESLÅTTE LØSNINGER PÅ NETTET:
ANTATT ÅRSAK TIL STØY:
Jeg tror selv at pickupen fanger opp elektronisk støy fra motor, men det burde vel ikke være et problem for en spiller i denne prisklassen av et så kjent merke.
Kan det være den interne jordingen i armen som er defekt? Det var litt merkelig montering fra forhandler på tidligere Ortofon pickup
Klarer ikke å komme på noe annet som høres logisk ut, unntatt kanskje lodding på kabler ut fra spilleren, men da burde vel støyen vært konstant kanskje.
Noen sier at denne hummingen er normal, andre sier at det må være noe feil. Og jeg er enig i at det kan ikke være sånn på en god Rega spiller, ei heller på Rega generelt.
Når dette er sagt så er jeg svært fornøyd med lyden, men det at jeg vet at hummingen er der på litt høyere volum føles som en umoden grapefrukt..
LØSNING ???:
Hvis noen har forslag som fører til løsning av dette, så blir det julekort i posten til vedkommende
Eller ligger det an for reklamasjon?
På forhånd takk for alle innspill
VEDLEGG:
Med ønske om en fin dag til dere alle
(Beklager lang post, men like greit å få alle fakta på bordet med en gang for å slippe alt for mange spørsmål hvis det er mangelfull informasjon)
PROBLEM:
(Og jeg vet... Dette spørsmålet har blitt stilt utallige ganger før, men ingen foreslåtte løsninger på nettet har hjulpet meg så langt. Og jeg har lest til øynene er såre).
- Jo nærmere armen kommer mot spindelen og motoren, desto mer humming blir det. Veldig mye faktisk ved litt høyt volum. (Kun når platespiller er påslått vel og merke)
LITT INFO:
- 2016 modell Rega Planar 3 med Exact pickup og en Fidelity Design Delrin sub-platter.
- Montert på original Rega vegghylle. Alt er perfekt i vater.
- Pickup er montert med 3 punkts anordningen på Rega armen, så det skal være riktig
- Vekt og anti-skating er satt til 1,75
- Koblet til en Rega Fono MM Mk2, videre til Rega Ear Mk2, og deretter til LS50w aktive høyttalere, og/eller hodetelefoner i Rega Ear.
- Humming i både høyttalere og hodetelefoner.
- Samme humming var på Elys 2 som jeg skiftet ut til Exact nå for noen dager siden.
- Jeg har hatt spilleren i 4 år, men på annet dårligere anlegg frem til i høst, og da med Ortofon pickup. Tenkte ikke over humming den gang, da det ikke låt bra i det hele tatt.
DETTE ER PRØVD SOM LØSNING:
- Platespilleren på annen strømkurs
- Koblet fra alt annet enn platespiller, riaa og hodetelefonforsterker. Samme resultat
- Har til og med slått av absolutt alle strømkurser unntatt den anlegget er tilkoblet
- Lampe med dimmer er frakoblet
- Flyttet på andre komponenter, som for øvrig ikke er nærmere enn 25 cm fra platespiller
- Meget gode kabler på alt, men har også prøvd andre (Veggvortene er originale da... gjelder platespiller, riia og hodetelefonforsterker)
- Prøvd både Delrin og original sub-platter, samt original Rega ullmatte og Pro-Ject lærmatte
- Annen hodetelefonforsterker
- Jording av Riia trinn
- Isotek Isoplug er i bruk
- Tatt på armen uten at humming endres.
- Fjernet ledning som går forbi platespiller videre til led-lys
- Aluminiumsfolie på plinth under tallerken for å "isolere" motor fra å påvirke pickup.
FORESLÅTTE LØSNINGER PÅ NETTET:
- Å dekke til med aluminiumsfolie under tallerken. Forsøkt. Fungerte selvfølgeilg ikke. (Hadde ikke godtatt det heller om det hadde fungert) En viss stil må man jo følge
- Noen sier at hummingen forsvinner med MC pickup. Kan vurderes, men har ikke lyst til å bruke 7.000 kr for å teste om det fungerer. Har heller ikke MC riaa trinn.
- Flere steder er det nevnt at Nagaoka pickup ikke tar opp hummingen. Samme her - Har ikke lyst til å "kaste bort" penger på å teste noe som kanskje ikke fungerer.
- Strømfilter er nevnt. Noe jeg har liten tro på vil fjerne akkurat dette. Spesielt ettersom det ikke utgjorde noen forskjell å koble over til annen strømkurs, og slå av alt annet.
- Rega TT PSU ekstern strømforsyning. Kanskje, men originalmotoren vil vel fortsatt operere på vanlig vis - bare "jevnere".
ANTATT ÅRSAK TIL STØY:
Jeg tror selv at pickupen fanger opp elektronisk støy fra motor, men det burde vel ikke være et problem for en spiller i denne prisklassen av et så kjent merke.
Kan det være den interne jordingen i armen som er defekt? Det var litt merkelig montering fra forhandler på tidligere Ortofon pickup
Klarer ikke å komme på noe annet som høres logisk ut, unntatt kanskje lodding på kabler ut fra spilleren, men da burde vel støyen vært konstant kanskje.
Noen sier at denne hummingen er normal, andre sier at det må være noe feil. Og jeg er enig i at det kan ikke være sånn på en god Rega spiller, ei heller på Rega generelt.
Når dette er sagt så er jeg svært fornøyd med lyden, men det at jeg vet at hummingen er der på litt høyere volum føles som en umoden grapefrukt..
LØSNING ???:
Hvis noen har forslag som fører til løsning av dette, så blir det julekort i posten til vedkommende
Eller ligger det an for reklamasjon?
På forhånd takk for alle innspill
VEDLEGG:
- Vedlegger et bilde av oppsettet mitt t i tilfelle det er noe som kan kritiseres i forhold til plassering eller andre ting.
- Har også et lydopptak av hummingen, men det virket ikke som jeg får lastet opp den filen til forumtråden. Kan sendes på epost eller sms om noen ønsker å høre det. Det er ganske heftige saker...
Med ønske om en fin dag til dere alle
Vedlegg
-
319.9 KB Visninger: 256