Hvordan gikk det her?
Jeg har jo eid noen Regaer og ikke vært plaget av denne svakheten.
For å sjekke det selv så satte jeg spilleren i gang uten plate på, og førte armen innover mot spindel. Bra med volum på så du hører endringene.
Blir brum høyere mot senter så er det pickup som plukker opp støy fra motoren.
Hvor plagsomt dette er kan sikkert justeres med valg av RIAA og pickup. Jeg er ikke plaget av det og lever derfor godt med Regaen.
Testet det nettopp her, for å friske opp erfaringen.
Rega RP40, med Exact PU, Groovetracer aluminium subplatter, Graham Slee Era Gold V RIAA.
Ikkeno støy med armen i hvileposisjon, økende til masse støy når PU passerer spindel. (løftet opp, selvsagt, så ikke nåla hektes i filtmatta eller spindel)
Støyen er lett hørbar med volumrattet i stilling høyt og øret nært høyttaleren. Hører det ikke under avspilling fra sofaen.
Kan tenke meg at det er hørbart i stille passasjer i musikken med hodetelefoner på.
Svaret blir nok dessverre at "sånn er Rega". Koret har allerede sunget klagesangen her i tråden, så det trengs ikke repetisjon.
Dersom du finner andre spillere til 9000,- inkl PU til 1800,- som du liker lyden like godt på, uten problemene så er det veldig bra.
Av erfaring kan jeg si at problemet blir borte med MC pickup, hadde en Rega P5 med Ortofon Rondo Blue som ikke brummet.
Men jeg digger lyden med Exact påmontert og lever med brummingen. Det vil si, jeg hører den jo ikke så trenger ikke å leve med den.
mvh