Humming fra Rega Planar 3 2016

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Hei.
(Beklager lang post, men like greit å få alle fakta på bordet med en gang for å slippe alt for mange spørsmål hvis det er mangelfull informasjon)

PROBLEM:
(Og jeg vet... Dette spørsmålet har blitt stilt utallige ganger før, men ingen foreslåtte løsninger på nettet har hjulpet meg så langt. Og jeg har lest til øynene er såre).
  • Jo nærmere armen kommer mot spindelen og motoren, desto mer humming blir det. Veldig mye faktisk ved litt høyt volum. (Kun når platespiller er påslått vel og merke)

LITT INFO:
  • 2016 modell Rega Planar 3 med Exact pickup og en Fidelity Design Delrin sub-platter.
  • Montert på original Rega vegghylle. Alt er perfekt i vater.
  • Pickup er montert med 3 punkts anordningen på Rega armen, så det skal være riktig
  • Vekt og anti-skating er satt til 1,75
  • Koblet til en Rega Fono MM Mk2, videre til Rega Ear Mk2, og deretter til LS50w aktive høyttalere, og/eller hodetelefoner i Rega Ear.
  • Humming i både høyttalere og hodetelefoner.
  • Samme humming var på Elys 2 som jeg skiftet ut til Exact nå for noen dager siden.
  • Jeg har hatt spilleren i 4 år, men på annet dårligere anlegg frem til i høst, og da med Ortofon pickup. Tenkte ikke over humming den gang, da det ikke låt bra i det hele tatt.

DETTE ER PRØVD SOM LØSNING:
  • Platespilleren på annen strømkurs
  • Koblet fra alt annet enn platespiller, riaa og hodetelefonforsterker. Samme resultat
  • Har til og med slått av absolutt alle strømkurser unntatt den anlegget er tilkoblet
  • Lampe med dimmer er frakoblet
  • Flyttet på andre komponenter, som for øvrig ikke er nærmere enn 25 cm fra platespiller
  • Meget gode kabler på alt, men har også prøvd andre (Veggvortene er originale da... gjelder platespiller, riia og hodetelefonforsterker)
  • Prøvd både Delrin og original sub-platter, samt original Rega ullmatte og Pro-Ject lærmatte
  • Annen hodetelefonforsterker
  • Jording av Riia trinn
  • Isotek Isoplug er i bruk
  • Tatt på armen uten at humming endres.
  • Fjernet ledning som går forbi platespiller videre til led-lys
  • Aluminiumsfolie på plinth under tallerken for å "isolere" motor fra å påvirke pickup.
Jeg har ikke forsøkt å bytte ut riia trinnet, men det har jeg ikke tro på kan være synderen, da hummingen endres sammen med flytting av armen.

FORESLÅTTE LØSNINGER PÅ NETTET:
  • Å dekke til med aluminiumsfolie under tallerken. Forsøkt. Fungerte selvfølgeilg ikke. (Hadde ikke godtatt det heller om det hadde fungert) En viss stil må man jo følge :)
  • Noen sier at hummingen forsvinner med MC pickup. Kan vurderes, men har ikke lyst til å bruke 7.000 kr for å teste om det fungerer. Har heller ikke MC riaa trinn.
  • Flere steder er det nevnt at Nagaoka pickup ikke tar opp hummingen. Samme her - Har ikke lyst til å "kaste bort" penger på å teste noe som kanskje ikke fungerer.
  • Strømfilter er nevnt. Noe jeg har liten tro på vil fjerne akkurat dette. Spesielt ettersom det ikke utgjorde noen forskjell å koble over til annen strømkurs, og slå av alt annet.
  • Rega TT PSU ekstern strømforsyning. Kanskje, men originalmotoren vil vel fortsatt operere på vanlig vis - bare "jevnere".

ANTATT ÅRSAK TIL STØY:
Jeg tror selv at pickupen fanger opp elektronisk støy fra motor, men det burde vel ikke være et problem for en spiller i denne prisklassen av et så kjent merke.
Kan det være den interne jordingen i armen som er defekt? Det var litt merkelig montering fra forhandler på tidligere Ortofon pickup
Klarer ikke å komme på noe annet som høres logisk ut, unntatt kanskje lodding på kabler ut fra spilleren, men da burde vel støyen vært konstant kanskje.

Noen sier at denne hummingen er normal, andre sier at det må være noe feil. Og jeg er enig i at det kan ikke være sånn på en god Rega spiller, ei heller på Rega generelt.

Når dette er sagt så er jeg svært fornøyd med lyden, men det at jeg vet at hummingen er der på litt høyere volum føles som en umoden grapefrukt..

LØSNING ???:
Hvis noen har forslag som fører til løsning av dette, så blir det julekort i posten til vedkommende :)
Eller ligger det an for reklamasjon?

På forhånd takk for alle innspill

VEDLEGG:
  • Vedlegger et bilde av oppsettet mitt t i tilfelle det er noe som kan kritiseres i forhold til plassering eller andre ting.
  • Har også et lydopptak av hummingen, men det virket ikke som jeg får lastet opp den filen til forumtråden. Kan sendes på epost eller sms om noen ønsker å høre det. Det er ganske heftige saker...

Med ønske om en fin dag til dere alle

Vedlegg

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Alt tyder på jordsløyfe, og kablingen mistenkes sterkt. Skjerm og signal må separeres, og bare jordes til ett punkt på forsterkeren (RIAA). Humming er ikke normalt, og blir helt borte når skjermingen blir korrekt.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Jeg hadde humming / lav støy fra platespiller og løste det ved å sette inn kortest mulig kabel mellom platespiller og RIIA. Min ble mindre enn 50 cm.
Før det hadde jeg prøvd alt av kabler både med og uten skjerm.
Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men det er uansett en fordel med kortest mulig kabel.
Note: Støyen endret seg når jeg berørte eller flyttet på kablene eller skilte de / klemte de sammen (dette før jeg kuttet ned til absolutt laveste lengde).

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Jeg hadde humming / lav støy fra platespiller og løste det ved å sette inn kortest mulig kabel mellom platespiller og RIIA. Min ble mindre enn 50 cm.
Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men det er uansett en fordel med kortest mulig kabel.
Note: Støyen endret seg når jeg berørte eller flyttet på kablene eller skilte de / klemte de sammen (dette før jeg kuttet ned til absolutt laveste lengde).
Det er karakteristisk for innstrålt elektromagnetisk støy: Indusert spenning i en sløyfe(her: jordsløyfe) er produktet av felt ganget med arealet. Så ved å klemme sammen minsker du arealet. Men hvis du ikke har jordsløyfe har du intet areal, og følgelig ingen indusert støy. Finn og bryt jordsløyfen!

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Alt tyder på jordsløyfe, og kablingen mistenkes sterkt. Skjerm og signal må separeres, og bare jordes til ett punkt på forsterkeren (RIAA). Humming er ikke normalt, og blir helt borte når skjermingen blir korrekt.
Jeg har meget gode kabler, men har skiftet ut alle bare for å utelukke at dette kunne være årsaken. Angående skjerm og signal, så finnes det ingen tilgjengelig jordingskabel på Rega. Men de skal visstnok ha denne innebygget i en av RCA kablene har jeg hørt. Jeg har prøvd å feste en kabel mellom jordingspunkt på riaa og "spindel-holderen?" som stikker ut under platespilleren. Men det gav absolutt ingen endring.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har hatt lange kabler mellom stepup og riaa som lagde støy. Rega platespillere er kjent for å kunne brumme litt nettopppå gunn av jordingsløsningen.

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Jeg tror ikke det burde være et problem på Planar 3, ettersom kabelen på den ikke er utskiftbar. Da må man i så fall frem med loddebolt, og det tør jeg ikke.
Jeg har forsøkt å flytte litt på kabler, og har skiftet ut alle for å teste. Ingen endring i hummingen i det hele tatt. Så det må være en konstant støy fra motor, som plukkes opp av pickupen. Derfor blir det høyere når armen beveger seg mot midten. Det er en del som sier at det er ganske normalt med humming på Rega, men jeg skjønner ikke at noen kan godta dette. Det er langt over hva som er akseptabelt vil jeg si. På videoen er volumet veldig høyt, men ikke maks, og telefonen jeg tok opp med er helt inntil høyttaleren. Så det kommer jo frem voldsomt, men det er slik når jeg skrur opp til volum der jeg vil riste litt støv av hyllene, og armen nærmer seg spindelen. Så, normalt kan det ikke være...

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Har hatt lange kabler mellom stepup og riaa som lagde støy. Rega platespillere er kjent for å kunne brumme litt nettopppå gunn av jordingsløsningen.
Humming er vel brum på norsk?
Det tror jeg jammen du har rett i :) Jeg har sittet og lest på nettet, og stort sett engelsk, så jeg kom rett og slett ikke på det. He he..

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Lengste kabel jeg har er på 2 meter, og går fra Rega Ear til aktiv høyttaler. Men dette er en RCA til nesten 5.000, så den skal gjøre god jobb både på signal og skjerming. Har for øvrig prøvd å bytte ut denne også, for å være helt sikker. Ingen forskjell. Så jeg klarer ikke å finne noen "feil" som jeg kan rette opp i. Jeg snakket med en hifi forhandler nå nettopp, som jeg nesten ikke rakk å starte forklaringen til før han forklarte hva som var årsaken. Han sa at på noen spillere, så er det rett og slett for dårlig skjerming på motor, og at Rega stifter er sensitive for dette. Så det var ikke uvanlig. Men jeg synes det er for mye brumming på en så dyr spiller og så dyr pickup. Så løsningen kan bli at jeg prøver ut en Goldring MC pickup. Og fjerner den støyen, så blir det nok farvel til Exact dessverre. Det er i så fall synd, for jeg liker veldig godt lyden fra den.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.669
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Har du prøvd uten å montere jordingskabel fra spiller?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.528
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det kræver en modifikation af kablet ud af armen.
Rega har "ab fabrik" intet ground-kabel. I bunden af armen sidder en liten "prop". Om du får den ud/løsnet, vil du se,
at arm-ground er lagt sammen med venstre kanals stel (blå). Kunsten består i at separere sort og blå, og trekke den sorte ud
som et selvstændigt ground-kabel og montere på riaa´s ground-connection.

http://www.aqvox.de/REGA_250_300_Tonearm-mod-humm-free-remove-signal-groundrega_mod.html

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.669
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Ahh, stemmer at Rega har integrert jordingen i venstre kanal :) Merkelig system..... Enda mer merkelig at det er problem med jordingsstøy selv med egen Rega pickup. Liker Rega godt men den treffer ikke øyet og sjelen så godt så jeg har solgt de spillerne jeg har hatt(P3/P5/Rp6)

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk

ser ut som du har gjor alt rett, og har gode avstannder. har de noe å i som TV er tikloblet strøm eller ikke?
Jeg tror jeg har testet det som testes kan. Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Exact er den beste pickupen jeg har hatt, og jeg liker lyden fra den bedre og bedre. Så jeg må vel spørre meg selv om hvor kresen jeg skal være angående brummingen. Men jeg lytter en del til hodetelefoner, og da hører jeg det ganske fort. Og det skal da ikke være slik. Rega er jo en av de store. Hadde alle spillerne deres brummet like høyt som min, hadde de ikke overlevd.

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Ahh, stemmer at Rega har integrert jordingen i venstre kanal :) Merkelig system..... Enda mer merkelig at det er problem med jordingsstøy selv med egen Rega pickup. Liker Rega godt men den treffer ikke øyet og sjelen så godt så jeg har solgt de spillerne jeg har hatt(P3/P5/Rp6)
Det har vært såpass ja. Jeg vil i utgangspunktet beholde min, men det er ødeleggende med den brummingen. Spesielt når jeg lytter med hodetelefoner. Kan jeg spørre hva du byttet over til etter Rega?

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.158
Sted
Sortland
Er ikke dette et velkjent problem på Rega sine spillere?
Hadde en Grado pu på en Planar 3 og det var plagsomt.
For dårlig skjerm på Gradoen i forhold til det som trengtes på Regaen.
Eneste forslag til løsning herfra er å bytte pick up.

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Rega har "ab fabrik" intet ground-kabel. I bunden af armen sidder en liten "prop". Om du får den ud/løsnet, vil du se,
at arm-ground er lagt sammen med venstre kanals stel (blå). Kunsten består i at separere sort og blå, og trekke den sorte ud

http://www.aqvox.de/REGA_250_300_Tonearm-mod-humm-free-remove-signal-groundrega_mod.html
Dette kunne kanskje ha løst problemet mitt faktisk. Men ingen sjanse at jeg tør å begi meg ut på en slik modifikasjon. Jeg syntes det var spennende nok å installere ny pickup jeg.... :)

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.528
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Da er det bare at få hjelp fra en, som kan :)
Du er ikke den eneste, som har haft det problemet med RB250/300.
Det bugner i overflod på nettet med samme løsningen, som jeg linkede til :)

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Da er det bare at få hjelp fra en, som kan :)
Du er ikke den eneste, som har haft det problemet med RB250/300.
Det bugner i overflod på nettet med samme løsningen, som jeg linkede til :)
Ja det vil jo faktisk være rimeligere å få en ekspert til å gjøre dette, enn det koster å kjøpe ny pickup. Mister vel alt som er av garanti, men hvis brummingen forsvinner.... Kanskje jeg skal sjekke om det er noen her omkring som tar på seg en slik oppgave?

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Er ikke dette et velkjent problem på Rega sine spillere?
Hadde en Grado pu på en Planar 3 og det var plagsomt.
For dårlig skjerm på Gradoen i forhold til det som trengtes på Regaen.
Eneste forslag til løsning herfra er å bytte pick up.
Ja, det er vel egentlig det eneste alternativet jeg har, om jeg ikke vil betale noen for å strekke opp igjen nye armkabler, eller evt. trekke ut jordingskabelen, slik det var linket til i en annen post. Men da er det snakk om modding, som langt overgår hva jeg tør begi meg ut på. Burde ikke vært nødvendig å vurdere dette i det hele tatt på en ny Planar 3....

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.158
Sted
Sortland
Er den ny - bytt den inn i en spiller som ikke har slike problemer.

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
307
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kanskje ikke så lett i disse Covid tider, men hvis du kunne tatt med utstyret til noen i nærheten (med hifi utstyr), kunne det kanskje vært lettere å feilsøke.
Synes forøvrig dette er veldig rart hvis dette er et kjent problem uten at det løses av Rega.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
523
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Du kan jo prøve med en løs kabel, avisolert i begge ender, Forbind den ene enden til RIIA-jord, og klem andre enden til armbasen (Gjerne bunnmuttern på armen) og hør om det endrer seg.

Mvh

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.669
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Det har vært såpass ja. Jeg vil i utgangspunktet beholde min, men det er ødeleggende med den brummingen. Spesielt når jeg lytter med hodetelefoner. Kan jeg spørre hva du byttet over til etter Rega?
Jeg er en "vintage" mann så jeg har nå en Lenco L70 som jeg har kablet om til balanserte utganger som mitt riaa-trinn liker. Hadde problemer med støy men klarte å jobbe meg rundt det.
Mvh

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
73.082
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ja det vil jo faktisk være rimeligere å få en ekspert til å gjøre dette, enn det koster å kjøpe ny pickup. Mister vel alt som er av garanti, men hvis brummingen forsvinner.... Kanskje jeg skal sjekke om det er noen her omkring som tar på seg en slik oppgave?
Hvis det fremdeles er garanti på spilleren, er det bare å levere den der den er kjøpt. Platespilleren skal ikke ha brum.
Pr. definisjon er det feil på den.
Enten får forhandler utbedre feilen eller gi deg ny spiller som er i orden.
Mvh.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

Rega har fra fabrikk en skrekkelig løsning. Følg denne oppskriften😊

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Du kan jo prøve med en løs kabel, avisolert i begge ender, Forbind den ene enden til RIIA-jord, og klem andre enden til armbasen (Gjerne bunnmuttern på armen) og hør om det endrer seg.

Mvh
Har prøvd dette også, men tror kanskje det var fra riaa og så inn på bunnen av platespilleren (Metalldingsen som spindelen senkes ned i - vet ikke hva det kalles)
Skal gjøre et forsøk igjen mot noe metall som holder armen på plass

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
523
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Linken fra Hassebasse viser hvor enkelt det er å separere jord fra venstre kanal. Bare å skru av bunnmuttern på armen, ta av armen å gå i gang ;) Kan jo seff være noe med pickupen da.

Mvh

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Hvis det fremdeles er garanti på spilleren, er det bare å levere den der den er kjøpt. Platespilleren skal ikke ha brum.
Pr. definisjon er det feil på den.
Enten får forhandler utbedre feilen eller gi deg ny spiller som er i orden.
Mvh.
Har faktisk levert den inn til testing i dag.
Linken fra Hassebasse viser hvor enkelt det er å separere jord fra venstre kanal. Bare å skru av bunnmuttern på armen, ta av armen å gå i gang ;) Kan jo seff være noe med pickupen da.

Mvh
Det er nok ikke feil med pickupen. Det var samme brumming med Elys 2. Syntes for øvrig det så litt skummelt ut å operere armkablene. Så det må nok i så fall noen andre gjøre for meg.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1

Da er det et defekt design! Krev at forhandler reparerer dette så det blir fritt for brum. Brum er ikke noe en skal ha lite eller mye av, det skal være null! Og å føre chassisjord sammen med den ene kanalen er oppskrift på å lage problem. Rart at Rega kan ha et visst positivt rykte med en slik innebygd defekt!

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Da er det et defekt design! Krev at forhandler reparerer dette så det blir fritt for brum. Brum er ikke noe en skal ha lite eller mye av, det skal være null! Og å føre chassisjord sammen med den ene kanalen er oppskrift på å lage problem. Rart at Rega kan ha et visst positivt rykte med en slik innebygd defekt!
Jeg er veldig enig med deg i alt du sier. Tenker nøyaktig det samme selv. Spilleren står inne hos en platespiller-ekspert nå, som skal se på den. Jeg håper at han på en måte kan fikse den, men har egentlig mine tvil. Jeg tror nemlig at det er en defekt design jeg også, så en ny spiller hadde vært det beste. Og ja, jeg skjønner ikke at Rega har så godt rykte når det forekommer slike "feil", som faktisk ikke virker å være uvanlig. Men når det ikke er noe problem, så er det absolutt meget gode platespillere.

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.528
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Desværre er det IKKE et defekt design. Det er sådan, Rega har valgt at konfigurere armkablerne, og det fungerer udmærket på en masse receivere/forstærkere/riaa´er. At bede en forhandler om at ændre noget, som Rega har tænkt det, ville nok være en tand for krævende :)

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.528
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg er veldig enig med deg i alt du sier. Tenker nøyaktig det samme selv. Spilleren står inne hos en platespiller-ekspert nå, som skal se på den. Jeg håper at han på en måte kan fikse den, men har egentlig mine tvil. Jeg tror nemlig at det er en defekt design jeg også, så en ny spiller hadde vært det beste. Og ja, jeg skjønner ikke at Rega har så godt rykte når det forekommer slike "feil", som faktisk ikke virker å være uvanlig. Men når det ikke er noe problem, så er det absolutt meget gode platespillere.
Nu er det jo "kun" et problem i din situation med akkurat din riaa. Bare bed din "ekspert" om at ændre kabelføringen som på tegningen, jeg linkede til.
Så er dit problem løst. Det kan/skal/bør ikke ha´ nogen som helst indflydelse på en evt. garanti :)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Desværre er det IKKE et defekt design. Det er sådan, Rega har valgt at konfigurere armkablerne, og det fungerer udmærket på en masse receivere/forstærkere/riaa´er. At bede en forhandler om at ændre noget, som Rega har tænkt det, ville nok være en tand for krævende :)
Det ER defekt design. Bare flaks at en Regaspiller i et gitt anlegg spiller uten brum. Utrolig at de holder fast på denne perverterte løsningen🙀

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Antall liker
230
Sted
Ådalsbruk
Nu er det jo "kun" et problem i din situation med akkurat din riaa. Bare bed din "ekspert" om at ændre kabelføringen som på tegningen, jeg linkede til.
Så er dit problem løst. Det kan/skal/bør ikke ha´ nogen som helst indflydelse på en evt. garanti :)
Det er ikke problem med riaa. Det har jeg testet.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.690
Torget vurderinger
2
Har di kontaktet Rega direkte? De bør jo ha et svar.,.

Topp Bunn