HT / PSU BORBELYS BALANCED PREAMP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Desverre Trond, jeg har sjekka mail boksen titt og ofte .

    Under andre omstendig heter hadde jeg ikke akseptert så lang vente tid av noen leverandør , hverken privat eller i jobb verksted sammen heng .

    Men nå for tiden når det gjelder ekspertise i borbely fets tekn også for dac er det Les som kan dette.

    Da når lynet" tok daccen min var Les den eneste som kunne reparere den eller erstatte med eksakt
    kopi og mulighet for i tillegg i2s og filterless option , så det ble begge deler .)

    I tilleg er han en genial PCB designer , noe som er viktig i enhver konstruksjon . Støy frie med gode jordplan .Ingen av hverken Borbely eller Les sine pcb har støyet " De er dead quiet i mine erfaringer
    Tillegg er Les genialitet alle optioner for andre alt komponenter .

    Så er det ikke verdt å vente litt tross ?
    Venting er ikke noe problem, jeg bare lurte på om det var noe liv i vesten :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    OMG du sitter påen formue man ,,,, har du for mange k170 /j74 range 12 mA er jeg inntressert . )
    12 mA er i grenselandet BL/V. Der er beholdningen dessverre veldig lav. Da blir nok løsningen å parallellkoble 2 stk.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hmmmm, det ble som følger etter rask sortering:

    Snitt J74BL er 8,64 mA, median 8,53 mA.
    Snitt K170BL er 8,14 mA, median 8,17 mA.

    Dette gir:

    J74: 6 oktetter med 0,1 mA avvik, 13 oktetter med 0,1-0,2 mA avvik.
    K170: 28 oktetter med 0,1 mA avvik, 4 oktetter med 0,1-0,2 mA avvik.

    Alternativt:
    J74/K170: 6 doble oktetter med 0,1 mA avvik, 7 doble oktetter med 0,1-0,2 mA avvik.

    Eventuelt drøssevis med par/kvartetter i alle varianter.

    I tillegg har jeg noen matchede par og kvartetter i GR, BL og V-sortering, ca 100 stk totalt samt ca 40 stk J109 og K389..

    Konklusjonen er nok at jeg har det jeg trenger og vel så det.
    Ps du har ekstremt bra matching , noe som teller ved paralell kobling i input MC pre
    og generellt slipper du helt worst case scenarios

    Mine beste selekterte diff / line / pre dac / power kan kjøre uten DC servoer med mathing dårligere enn dine .Ps jeg matcher opp dualene og ,,, hva gjør du ?


    Litt absurd regne stykke ,,,
    rask regning bare på fets in use " de er 388 stk
    Jeg lytter på halvparten av dem nå i stream mode ,
    Mosfet kommer i tillegg 128 stk

    Andre halvpart aktiveres ved riia / pre /psu . )
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Hvordan er kretskortet designet for å implementere dualfets i inngangstrinnet ? Mulig /Umulig ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    I følge bildet i post 216 ser dette ut til å gå greit. Det er plass til 16 enkelttransistorer som står parvis med fronten hver sin vei, dvs samme pinout som J109/K389. Hvis jeg ser rett....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Ps du har ekstremt bra matching , noe som teller ved paralell kobling i input MC pre
    og generellt slipper du helt worst case scenarios

    Mine beste selekterte diff / line / pre dac / power kan kjøre uten DC servoer med mathing dårligere enn dine .Ps jeg matcher opp dualene og ,,, hva gjør du ?


    Litt absurd regne stykke ,,,
    rask regning bare på fets in use " de er 388 stk
    Jeg lytter på halvparten av dem nå i stream mode ,
    Mosfet kommer i tillegg 128 stk

    Andre halvpart aktiveres ved riia / pre /psu . )
    Jeg tenker å matche best mulig i alle trinn også mellom kanalene hvis mulig. Det krever litt jobb å finne egnede verdier. Når jeg skrev doble oktetter betyr det 8 stk j74 og 8 stk k170, alle 16 matchet innenfor 0,1 mA.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Hvordan er kretskortet designet for å implementere dualfets i inngangstrinnet ? Mulig /Umulig ?
    Mvh.
    Johnny
    Hvis du tenker 320 first stage NO ,sekond stage Yes
    Alle andre Les diffs kan dual eller single : )

    Av støy messig hensyn er det jo bare å X opp antall jfts i input for lavere støy
    Den eneste bedre option for low noise i stge 1 er gamle sk 72 / 73 / ekvival som har ca 15R , mens k 170 har ca 30 R

    Hadde jeg hatt ekstremt mange duals i variert range ville jeg svært gjerne brukt dem i predriver cascadene som hadde vært intet mindre enn genialt ,,, men om det ville bidratt til bedre performance tror jeg ikke

    Jeg har selv avtegnet symmetrien i noen av tidligere trinnas arbeids spenninger , ikke helt symmetriske " men godkjent av Erno .

    Mine siste arbeider" med å selektere batcher gir nesten perfekt symmetri i arbeidspenningene

    Og,,,,om de lyder bedre tror jeg ikke ,,, med mindre du sier at fraværet av servoen gjør ?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker å matche best mulig i alle trinn også mellom kanalene hvis mulig. Det krever litt jobb å finne egnede verdier. Når jeg skrev doble oktetter betyr det 8 stk j74 og 8 stk k170, alle 16 matchet innenfor 0,1 mA.
    Tror ikke ekstrem matchingen har noe for seg annet enn i x paralelling fets .Elllers av viktighet at kascadene predriver ,,, men og kascadene k170 /k246 er brukbar .Erno nevner en gate/ source spenning 1,5 til 2 v jeg prøver etter komme .Har har hatt enkelte tilfelle uten matching som så lavt som 1,2 v .Så litt slingrings monn er det

    Jeg kan gjerne gjøre ferdig først diff trinnet kontrollere justere før neste stage , kansje overkill .Men ingen wcs da : )

    Forøvrig er du i en særs gunstig posisjon , med hyper matcing
    Selv gjør jeg notater for alle 4 ampene . Av en gitt batch henter jeg ut 4 tettetste interne gruppene
    de to beste for h og v channel påfulgt den nermeste for iverterende kanalene

    den er lettere å forstaå når du begynner matche dualene som er monolittiske , dog er det store forsj eller N vs P channel i samme group br / gr / bl
    Derfor kan du hente dem uavhengig av gruppe bare du finner din spesifikk ønskede Idss
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Litt trist å meddele at det enda ikke er livs tegn fra Les ,
    Be patient har han skrevet siste mailene .

    Min tålmodighet er forlengst brukt opp ,,,, meg opptil : (
    Erno var en drøm å gjøre deal med , enten det var stort eller smått .

    Han brukte toppen ett par dager å sette sammen ett kit og få det av gårde og i tillegg fulgte han selv sendingen ,,, du burde ha det nå ",,, ,det er ankommet norge "

    Jeg ikke hva dere tenker om situasjonen ? Jeg tenker evt alternativt til Lb audio pcb

    Åssen er det med Prakit som driver Allfett er han i buisniss enda ? noen som vet ?
    Jeg har ikke studert hans valg av options for valg av fet eqvivalenter og fets

    Angående hans MC riia sies den å være en killer i CI mode( inverted ), noe som tyder godt designet PCB og gnd tracks . Det samme sies om Ernos obsolete teflon utgave 320 non inverted

    Angående dac og shunt reg har jeg selv laget rene Fet varianter og rene BJT samt versjoner med både BJT og mosfet som pin kompatible " på all fet PCB . Jeg kan ikke høre forsjell .

    Dog må jeg presisere at for CCS regulatoren , jeg fore trekker hitatchis eller toshibas store mosfet som power element

    Allfett / bjt shunten til Erno er i realiteten 2 regulatorer i en ,,, current sourceregulator etter fulgt av shunt regulatoren
    Derfor blir det litt mer omstendelig med customisering av current mengden i forhold til shunt spenningen og det totale forbruket
    Hensyn til ikke for høy uregulert spenning, men samtidig for å ha god reserve kapasitet for regulatoren og ikke overloade effekten hva regulatoren er designet for

    Short story , det er flere måte å komme i mål på med tilpassing regulator spenninger / strøm

    Vel sånn er nå ståa , jeg er ikke optimistisk og heller skeptisk nå eller senere til sende avgårde betydelig med penger spesielllt når det vises til slik sendrektighet ,,,,

    Uansett ,,, vil jeg være behjelpelig m tips og råd for evt Borbely all fett byggere
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Litt trist å meddele at det enda ikke er livs tegn fra Les ,
    Be patient har han skrevet siste mailene .

    Min tålmodighet er forlengst brukt opp ,,,, meg opptil : (
    Hei :)
    Jeg har tålmodighet, synes det er verdt å vente :).
    Mvh.
    Johnny
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Ikke noe problem å vente her heller.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja kjære og trofaste borbely fans : )
    Litt info;
    Vi har rykket fram i køen av Les mange jobber .Sist baltimore der han er president for some educational foundation " bla mange andre hverv ,,

    Tiden for pay time er nå " Vi er 4 kjøpere og prisene blir som følger .Selv ser jeg på dette som en once in a lifetime opportunety for få professional borbely" / les PCB . )

    Jeg har ordinert fedex express saver når det endelig skal sendes , ca 3 uker ,,,Da slipper vi tull og ekstra delay med tollen , Jeg tar hoved sjerven av frakt men ett lite påslag pr kjøper ca 50 usd


    LB LIne borbely/309 45 USD
    320 LB 80 USD
    LB SHUNT REG 40 USD


    Les har og 4 stk eb-2000/342 millenium amplifier 75 w kl A driver kit ,samt og utgangene som kit eb 117/400
    Alle all fet power ampene har discrete regulators for driver som er med på å giengi ett vanvittig klart og definert lyd billde selv ved høyere
    volum og tunge loads

    Jeg kjøper selv opp til overs 320lb for å innfri kvoten for bestilling , samt noen av de gamle teflon pcb , da får jeg det slik jeg vil ,,,, som on board modding . )

    Sender hver og en sin over sikt , og har noen lyst på en millennium power amp så er muliheten her nå . )
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Sender hver og en sin over sikt , og har noen lyst på en millennium power amp så er muliheten her nå . )
    Hei :)
    Litt usikker på hva du mener her ? Skal vi si hva vi ønsker her i tråden ? Eller sender du oss en Pm ?
    I alle fall, så ønsker jeg 1 stk. 320 LB
    Mvh.
    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Alle får PM ,,,, plutselig er det meg selv som er i tids klemma , og lange arbeids dager
    Note , Greit om innbetaling merkes ; gruppe kjøp og dine aktual pcbs
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da har alle fått Pm om hva de skal betale omtrentlig omregnet fra US kurs , frakten inkludert .Det kan påløpe noe toll ,
    Håper han kan sende som samples "

    Ps hverken meg eller Les har noe på slag for tjenesten , bare for utgiftene

    Straks alle innbetalinge er inne vil Les få over ført samlede beløp for total bestillingen,

    mvh
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takk alle sammen for rask innbetaling . Bestillingen er akkurat utført.

    Håper han kan etterkomme ønske om før levering av docs /jpgs ller pdf

    Dere vil bli underettet om prosessen under veis

    mvh
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da har Les fått pengene sine , Han let vel , for jeg passet på at det skulle dekke all bank fee"s : )
    En total på 15 k nok ble det handlet for , heri beregnet 2 us frakter .

    Jeg sikkret meg selv med noen ekstra teflon EB PCB jeg da , selv om jeg vet det innebærer noen on board mods "

    Han håpet å få pågående produksjon av LB 320 PCB til bake og sent av gårde før han reiser på 14 dg cruise" Det håper jeg og : )

    Agående PCB doc ,
    Les er svært omstendelig ,,så docs må og bli det pga alle hans options ,Dette tar litt tid . De blir laget i disse dager . Når de er klare vil jeg formidle dem videre

    So , in the mean time fans ,, stay tuned "
    mvh
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Han håpet å få pågående produksjon av LB 320 PCB til bake og sent av gårde før han reiser på 14 dg cruise"
    Hei @HAREPUSEN :)
    Det tar ikke mer en max. 4>5 dager fra han har lastet opp gerber-filene hos produsenten, til evt. DHL, UPS eller Fedex står på døra med ferdige kretskort.
    Hvorfor jeg vet dette ? Fordi, dette har jeg selv gjort utallige mange ganger. ;)
    Det som nok tar mer tid, er som du nevner:

    Les er svært omstendelig ,,så docs vil være det også pga alle options ,Det tar litt tid . De blir laget i disse dager
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    meddelse ;

    I nylig korrespondanse med Les er det med litt vemod at jeg må fortelle at Erno har gått bort ,( 7 august 2022 )

    Ett stort tap for audio verden . Han var siste tiden på pleiehjem i flg sønnen .Hans kone Irene gikk bort desember .

    LB audio , les Bordelon og PBN , peter Nørback har laget en : in memorial " som blir publisert in the stero magazines shortly "
    Hei ,

    her er hans memoriam:
    Skjermbilde 2023-05-14 225543.jpg
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da skal etter sigende bundle of PCB" være under veis og Les avgaårde på sitt cruise"
    De kan faktisk ankomme i slutten av mai.

    Les hadde sent meg filene tidligere mail for å kopiere og distribuere , med isp strippet dem
    Nye er på gang

    lb320 er virkelig ett konsept å studere omhyggelig nøye , og bestemme seg for hva filter type man vil bruke og hvilken forsterknings mode man vil bruke std non invert eller inverted " current injected

    Jeg har brukt dem alle og ingen er feil . Min xx2 nailer det i CI mode og all passive filter synes jeg

    I tillegg kommer da og alle transistor / fet options , så jeg må nok bygge en sjæl .: )

    Les var og inntressert i å få tilbake feed back enten det gjaldt lay out eller andre stillinger eller problemer .

    Det meste av det løser seg med careful matching og non inverting mode full cascaded" er vanlig vis ikke problematisk å sette opp
    CI mode med stripped " cascade kan by på litt arbeid med å finne og hente rette arbeids spenninger som setter opp neste trinn igjen ,,, men det er jo det som er moro ?

    News blir postet asap
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    God helg alle BA /LB fans
    Da er snart vente tiden over , en pakke ramlet " inn døren .Var ikke det deilig ? Ingen forsvinnings nummer " i trackings eller ID .Av skade har jeg lært Jeg har bare traumastiske opplevelser med allt annet enn express .Thanx ups og dhl

    Allt kom en uke før tiden , så nå får jeg prøve å pakke PCB / doc til hver og enkelt .

    Jeg tenker å sende det asap etter helgen som mini norges pakker "

    Mini pakken koster 79nok hentet fra post kasse og levert med tracing til både sender og motaker så lenge du har en registrert telefon. Har noen andre ønsker om levering eller henting kan vi evt avtale
    Ellers trenger jeg adresse og telefon fra dem jeg ikke har . )

    mvh
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Takk såååååå mye så langt. Ikke glem å gi beskjed om hva som er utestående. Din innsats er høyt verdsatt 👍🏾😄
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Folks, da har alle kjøpere fått avsendt herfra sine repektive PCB og doc . Jammen var LB 320 stokket med optioner "så det holdt . Det så nesten ut som VI og CI mode kunne opereres med switcher det samme med passive aktive filter ?

    Jeg har nesten ikke hatt tid til å se ordentlig på det selv,,, verkstedet er nesten siden nyttår fullbokket for lang tid fremover . Luxus problemer ? Nesten så at hobbyen lider litt ,,,, heldig vis funker allt tilfredstillendene så den lille fri tid jeg har kan nytes til lytting . )

    Hvem har en LB amp klar først ? : )
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Og der kom min pakke. Det kommer til å gå seriøst mange J74/K170 her, men det er jo blant annet derfor de er her. Holder på med BOM vs lagerholdning og bestillingslister på mangler. Har det aller meste av de «dyre» komponentene, men noe må bestilles. Elsker denne planleggingen. Og takk til TS for alt arbeidet 😍. Ikke glem å sende sluttoppgjør
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Og der kom min pakke. Det kommer til å gå seriøst mange J74/K170 her, men det er jo blant annet derfor de er her. Holder på med BOM vs lagerholdning og bestillingslister på mangler. Har det aller meste av de «dyre» komponentene, men noe må bestilles. Elsker denne planleggingen. Og takk til TS for alt arbeidet 😍. Ikke glem å sende sluttoppgjør
    Godt å høre at motivasjonen er på topp . ) ,,,blir nesten litt smittet her .En skal ha ett god planlegging og kontroll på ett såpass stort prosjekt som du har begitt deg ut på . Men det virker jo som du er rette mann for akkurat den oppgaven . )

    Det virker at slutt oppgjøret går i balanse ,,, som planlagt . )

    Selv syssler jeg med fler ideer om nye dac inverter , Om jeg har nok av +12 mA single driver fet blir det 438 som jeg kjøpte opp siste PCB
    Motsatt fall syssler jeg med tanken om å bruke de til overs LB320 second stage for oppgaven ?
    Vel bare streif tanke

    Håper dere alle får glede av LB pcbs "
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Vanvittig prosjekt. For en balansert amp går det med 3-400 jfets og de skal matches stort sett…..
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Ja der kom der også ein PCB til meg med, bra levert fra Posten med ei veke øve fjellet 🥴 (1/6-8/6-2023).
    Ja sånn er da blitt og verre blir da no sikkert vil eg tru.
    Men vi får hold oss til elektronikk så får andre styr med transport og post 😏
    Men no blir då dags for å sjå ka ein har og ka som må bestillast inn. Men ein ting eg har gøymd å tenk på er PSU.
    Er Borbely sin supershunt å anbefal?

    Takk til @HAREPUSEN for å ha formidlet dette 😎

    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.644
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja der kom der også ein PCB til meg med, bra levert fra Posten med ei veke øve fjellet 🥴 (1/6-8/6-2023).
    Ja sånn er da blitt og verre blir da no sikkert vil eg tru.
    Men vi får hold oss til elektronikk så får andre styr med transport og post 😏
    Men no blir då dags for å sjå ka ein har og ka som må bestillast inn. Men ein ting eg har gøymd å tenk på er PSU.
    Er Borbely sin supershunt å anbefal?

    Takk til @HAREPUSEN for å ha formidlet dette 😎

    Mvh
    Helge
    Jeg er nok forutinntatt ang å svare på shunt brukt til audio . )
    Jeg hadde det moro med bygging /testingen / lytting av flere proto shunter og batteri kontra super low noise seriereg/ prereg type for audio . Artikkelen ble inntatt i audio express for Erno seinere ,,,shunt or not "

    Short version ;Shuntens overlegne måte å be handle musikkens timbre detaljer som stage og akustistiske fenomen og samtidig være eksplosiv dynamisk helt fra low down bass / attack til finesse i høyeste frekvenser
    Erno fikk seriøst mye kred fra dem som byggde super shunten
    Til med ett par lyd studioer meldte positivt ang artikkeln

    Her fra ett av studioene , de lager det meste av sitt eget gear"
    her sitert ;


    I enjoyed reading Are Waagbo's article on shunt regulators in the 2/08 issue, but unfortunately he doesn't mention the best part about shunt regulation. He does mention that they present a constant current load to the power supply, but the reason this is so wonderful is that when multiple stages in a device have individual regulation, they do not interact in any way because the shunt is preventing trash from being thrown on the power supply rails.

    It is very enlightening to listen to the power supply rails on typical consumer gear, using a signal tracer. There is often a lot of signal that winds up on the supply rails, because the supply impedance is nonzero and the individual loads run class A or AB and are modulated by the signal passing through them. This is a prime source of subtle degradation, and in extreme cases can be a prime source of stability trouble as well.

    Shunt regulation has fallen into disfavor in these days of cheap three terminal series regulators but it still has a place in this world and Mr. Waagbo's overview on shunt topologies is very welcome.

    Scott Dorsey Kludge Audio Williamsburg, Va.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Ikke dumt med et kraftverk å ta av. Mil-kontakter er aldri feil. Brukte en del av de i en tidligere jobb. Delikate greier. Her er det nå bestemt at det blir fullbalansert forforsterker da jeg handlet både kort til RIAA, linjetrinn og shuntregulatorer. Det ryker med ca 320stk J74/K170 til prosjektet.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Ikke dumt med et kraftverk å ta av. Mil-kontakter er aldri feil. Brukte en del av de i en tidligere jobb. Delikate greier. Her er det nå bestemt at det blir fullbalansert forforsterker da jeg handlet både kort til RIAA, linjetrinn og shuntregulatorer. Det ryker med ca 320stk J74/K170 til prosjektet.
    Hei @Trondmeg :)
    Herlig, og drit-tøft 😍. Hva har du tenkt å bruke ang. volume regulering i forforsterkeren?
    Mvh.
    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn