Nattens store ufc  event var  uten  tvil    islam vs volkanovsky ,  wow to  løver i buret  .Tross  for knepen  seier  til  islam,  så  holdt  little  guy"   ut  alle  rundene  og  tilmed hamret  ham  i siste  : )
Borbelys  lille hemmelig het  "
Etter  å  ha  mailet litt med  Les  LB  audio så  ble vi enige  om  hans  unike  egeskaper  som designer og  konstruktør. Og  det faktum at  også  han  forholder seg  til  måle  apparatene helt  og  holdent . Dog  var  han ydmyk og   særs  åpen  for  feed  back ,  både  negativ  og  positiv
Som feks da  jeg sa at jeg  sa  at  jeg hadde lekt  litt  med  regulators , shunter  vs serie til  riiaen  og  foretrakk shunten  lydmessig  til  tross  for  mere støy,,,,, Hmmm  , det  må  vi  gjøre  noe  med  og dermed  var shunt reg i gang ,Men  slik  var  han
Evaluering  extended  listening  tests
Les  hadde  større  rolle  i  utviklingen " av  borbely produktene ,  siden  han  og  målte ,,,,men  ,,,, han  i tillegg  lyttet  ,
Selv  fortalte  jeg  om  mine  projekter  og  mine  mods  på borbely  og at   jeg  på siste 438  gikk  bakover i  en time  line og kopierte 309 sin  single  cascade  .
bildet nå begynnte  flere  V komme som addendum til designasjonene hans,både single og paralelle fet vs mosfet

Han  kunne raportere om  samme issues "  tizzy imparting a slight roughness ved bruk  av fet / mosfet  i  driver cascoden
Forklaringen  på det  var  rett  og slett  at  han  hadde  gått  tom  for  sk170/j74 i  range  idss   12mA and  above
Til  slutt  komm dobbelt fet  2x 6,5 mA ,  vs  mosfetten . Siden det er  en klA  amp må  strømmen  være  min  10 mA
Det  var  jo heller ikke like gyldig hvilke  fets  som  kunne gjøre  oppgaven som  single  cascade versionen . Les  på det tidpunktet  hadde  deal  om  å  utvikle  å selge  sine egne borbely  versioner   under  LB  audio , Les   kom  fram til at kun  paralelling 170/74  kunne  sammen  liknes  med single  fet cascaden.
( Paralelling ;  2 x cascader  a 6,5mA = 13 mA vil  utgjøre ca  10mA totalt  i driveren )
i  bildet paralelling cascodes

Fet  Cascades
LB  audio  utgavene  kunne  man  bruke   alle  kombinasjoner ,  dog  nå  ble  matching  enda  viktigere de  4 fets  i hvar cacade  node " helst innen 6,5 -8mA
Anbefalte fets  er  og (lsJ74/ls K170 or j103/K246) Sist nevnte  sies  å  ha  litt  sparkle  " som  les  sier kledelig  på  noen  innspillinger .
LS utgavene  litt slankere enn  toshibaene og  vanskeligere  å  matche  ,og  litt mer støy  flg  Les
Matching
Han  hadde  ikke  noe rapport  på  lydforsjeller med dårigere  matching  ,heller ikke jeg .
Selv  synes jeg dog  det har  vært  frustrerende når  jeg har  kontrollert kascader  i etter tid  ,,,, om de biaser korrect eller  perfekt .
I mine siste bygg  har  jeg derfor  målt  hver fet  og  laget batcher til sine  formål  og  notere seg ,,, sjelden  får man  problemer da  med  biasing  .
I  flg   fler fora så er det ingen  tvil  om egenskapene til  fetten,  flere  nye produkter bruker dem  i  1 stage
Fet vs bjt
Selv  som jeg sa til  les  ikke  nødvendig  vis  er  allfet  alleine  om  vellyden  men  også bruk   av esclusive komponenter  resistors og  caps , caddock  , tantalum  vishay  , polystyrene  , polyprop ,panasonic mm
Ønsker du bilde av diagrammet, så send meg en PM
Details
Selv  har  jeg  kost meg  uendelig  mange  timer med denne og  hodetelefoner  , evaluering  og lytting  fra all til  resistor  og attenuator typer .
Erno  var en  devil  in detail s så  og  komponent  bruk Denne  basert på   fet  /rohm  eller msa  og  feks BD  transene frekvens range er   350 mhz
For de  som  intress erer  seg for fet så er nesten  disse artiklen   to ett  must
En  liten buffer eller en  annen  discrete  custom  utgave?
Noe  for enhver ,
og av  prosjekter jeg  har  engasjert  meg  i så  har  ingen  fet skuffet  meg ever  , det  kan  være  litt anneledes  ,, man  av og  til så  absolutelig  correct  og  bare det . )
Helt  til  sist  vil  jeg  gi  Erno Borbely kred  for  å  være så alminnelig  og  folkelig som han  var  .Alldri stor  på det  .Han  svarte alle,,, Den  gangen  jeg hadde problem med en servo  100  ,  det  kom  en  tykk  konvolutt  i posten med svt  og  diagrammer  .Hi  fidelety  hadde snudd ene  bf driveren  i  pcb  ,,,,  og  med   vilje  til  favor for sin egen  amp : (  , Av  sluttet det abonnemetet  fort
  Han er og  var ett  designer geni  uten  sidestykke  og  hvis han  ville  kunne  han spasert rett  inn  i pro  audio  verden
Thank  U  Erno Borbely
for allt  du har  gitt  meg av kvalitets  hobbi  tid  og  daglig   glede  ved  bruk  av  alle  dine super  design  topologier

The basic circuits on which Erno Borbely based most of his projects are described in “JFETs: The New Frontiers, Part I and II,” published in Audio Electronics AE 5/99 and 6/99. Referring to these articles frequently, the author admits, these were the “building blocks” on which many - if not all...

audioxpress.com

The basic circuits on which Erno Borbely based most of his projects are described in “JFETs: The New Frontiers, Part I and II,” published in Audio Electronics AE 5/99 and 6/99, and “All-FET Line Amp,” published in audioXpress May 2002. As the author admits, these were the “building blocks” on...

audioxpress.com