At "målemafian" og "kabelfantastene" skal bli enige noen gang, er vel like stor som
sjansen for at det skal bli fred i midtøsten.
Det sees jo også på en del av innleggene som ofte går på mannen og ikke ballen.
Jeg må vel på grunn av de valg jeg har gjort, finne meg i å bli kalt
"kabelfantast".
Det blir gang på gang påstått at de som kjøper dyre kabler kun gjør det for å kunne skryte av det. Kanskje noen få gjør det, men jeg tror faktisk de fleste gjør det fordi
de opplever det som en forbedring av lyden i sitt anlegg.
Personlig vil jeg helst at jeg ikke hørte noen forskjell på kabler, da det selvfølglig
var blitt billigere for meg.
Men en ting tror jeg alle kan være enig i.
Alt i en signalkjede kan ( eller rettere sagt må ) påvirke signalet. Cd-spiller,
signalkabel, forsterker, høyttalerkabel og ( ikke minst ) høyttalere.
Det vil jo derfor være ønskelig å minimere den påvirkningen.
Iflg "målemafian" må da denne påvirkningen kunne måles, ellers så finnes den ikke.
Da blir det jo veldig viktig at det blir tatt i bruk gode og relevante målemetoder.
For å sette det hele i et hifi-historisk perspektiv, kan det jo være verd å nevne
to godt kjente eksempler.
PÅ 70-tallet ble det laget mange forsterkere som etter datidens metoder målte
"perfekt", men som desverre ikke låt sånn. Det måtte til en finne med navn Matti
Ottala for å forklare dette. I dag vet vel alle i "målemafian" hva TIM er!
Dengang CD ble presentert som "perfect sound forever", viste jo dette seg mildest talt å være en sannhet med modifikasjoner.
Dette kunne ikke alle ingeniører helt forklare hvorfor, men f eks var det jo ingen som da målte "jitter" i digitale kretser.
mao målinger og tekniske kunnskaper om forskjellige fenomener er jo ikke statisk og
absolutt, men i stadig utvikling.
Siden det flere ganger her på tråden har blitt nevnt Maxwells ligninger, har jeg lyst til å legge inne denne linken
http://www.stereophile.com/reference/1095cable/index.html
Så håper jeg at Rhesus istedenfor for å sammenligne Malcolm Omar Hawksford, med en som påstår at han kan lage en evighetsmaskin, heller kan motbevise hans teori.
( Ref: tråden Hmm.. Uventet.. )
Det har også blitt referert til
http://www.audioholics.com/reviews/cables/speaker-cable-face-off-1
og
http://www.audioholics.com/reviews/cables/speaker-cable-reviews-faceoff-2
For meg ser det ut som disse målingene blir utført statisk, dvs at kablene
er målt ved forskjellige frekvenser men da kun som sinustoner.
Da synes jeg faktisk Ben Duncans metodikk og målinger gjengitt i Sterophile December 1995 har mer relevans til hvordan en kabel påvirker et musikksignal.
Denne artikkelen har jeg desverre ikke funnet på nettet, så jeg velger derfor heller
å gjengi konklusjonen ordrett.
"What a difference a wire makes" - "Ben Duncan describes how he measures meaningful differences between speaker cables"
SUMMARY
For the first time; large differences have been demonstrated
between different cables connecting a loudspeaker driven with
a discontinuos signal ( that represents a music transient ) using
industry-standard test equipment, and without recourse to
exotic techniques. At 45mV relative to 1,3V RMS peak drive,
alias -29dB down ---or just 1 part in 28 -- the size of the
largest measured perturbations is surprising. With the best-
performing cables, perturbations are reduced to about 1/10 of
this, or -50dB down. Hence the measurements show how
cables expressly designed for audio, and in particular for speakers,
can improve damping perturbations by at least 20dB.
Better cables also shorten settling time. The results clearly
demonstrate the limitations ( at least with a full-range speaker )
of the conventional, simplistic approach of using the fattest
wire, as well as the futility of using a thin solid core. The results
also illustrate the logic of making special cables for AC power
purposes -- considiring that mains current into any DC power
supply is a burst waveform, much as simulated here.
These tests make clear that Supra Ply is indeed a star performer,
as claimed. Against a wider range of audio-grade cables,
it would not be surprising if one or two of the other
low-iductance types were strong competitors. But the point
of this article is simply to show that cables do differ measurably
in ways that relate to music. The measurements provide
a way of short-listing serious contenders and eliminating
spaced-eight cables from serious consideration, after which
readers must make their own decisions based on cost and
relative sonics in the context of their monitoring system(s).
Kanskje dette kan hjelpe "målemafian" til ikke å være redd for å høre
forskjell på kabler, uten å frykte at dere er i ferd med å gå fra
forstanden eller bli utsatt for utilbørlig ytre påvirkning.