DR HEE skrev:knutinh skrev:Jeg aner ikke hvor god oppfattelsen vår er til å oppfatte avstandsforskjeller på 6 cm ved 250km/t, men jeg har en viss magefølelse av at presist måleutstyr gjør dette mer nøyaktig?DR HEE skrev:PS: Hvis bilene passerer målstreken i 250 kmt, vil det faktisk selv på samme tusendelen kunne være en forskjell på 6cm.
Så hva er riktig, oppfattelsen av forskjeller eller kun målemetodene?
-k
Når du velger å sitere meg knutinh, synes jeg det var rart at du ikke tok med hele avsnittet:
"Et mer relevant scenario :
Veldig mange kunne faktisk ved målgang se at bil A var foran bil B, men dette ble
avfeid av "målemafian" da de begge fikk helt lik tid, ned til tiendelen.
Da det ennå ikke var utviklet tidstakerustyr som kunne måle hundredeler, for ikke
å snakke om tusendeler, ble det sett som irrelevant å antyde slike forskjeller
PS: Hvis bilene passerer målstreken i 250 kmt, vil det faktisk selv på samme tusendelen kunne være en forskjell på 6cm"
Da ville jo mitt synspunkt komme klarere frem, men siden jeg stadig ser at du er veldig glad
i å trekke inn religiøse vinklinger på tråden(e), er det vel kanskje et eksempel på den såkalte
"som fanden leser bibelen"-metoden.
For at du skal forstå hva jeg mener, skal jeg ta det veeeldiiig laaangsooomt.
Da deeereees mååååålemeeeetooodeeer når det gjelder kaaableeer kaaaanskje fortsatt
er påååå tiendels-staaaadieeet, bliiir deet helt bakstreversk å påååstååå at forskjeller er
iiinnbiiiilning fooordiii DERE iiikkeee kaaan måååle de!
Jeg har sagt det før, og sier det igjen, at målinger med statiske/konstante sinus-bølger
har veldig liten relasjon til musikksignaler.
Skulle jeg testet forskjeller på kabler ved å sitte å høre på enslige konstante toner i ulike
frekvenser, tror heller ikke jeg det hadde vært lett å høre forskjeller.
"What a difference a wire makes" - "Ben Duncan describes how he measures meaningful differences between speaker cables"
SUMMARY
For the first time; large differences have been demonstrated
between different cables connecting a loudspeaker driven with
a discontinuos signal ( that represents a music transient ) using
industry-standard test equipment, and without recourse to
exotic techniques. At 45mV relative to 1,3V RMS peak drive,
alias -29dB down ---or just 1 part in 28 -- the size of the
largest measured perturbations is surprising. With the best-
performing cables, perturbations are reduced to about 1/10 of
this, or -50dB down. Hence the measurements show how
cables expressly designed for audio, and in particular for speakers,
can improve damping perturbations by at least 20dB.
Better cables also shorten settling time. The results clearly
demonstrate the limitations ( at least with a full-range speaker )
of the conventional, simplistic approach of using the fattest
wire, as well as the futility of using a thin solid core. The results
also illustrate the logic of making special cables for AC power
purposes -- considiring that mains current into any DC power
supply is a burst waveform, much as simulated here.
These tests make clear that Supra Ply is indeed a star performer,
as claimed. Against a wider range of audio-grade cables,
it would not be surprising if one or two of the other
low-iductance types were strong competitors. But the point
of this article is simply to show that cables do differ measurably
in ways that relate to music. The measurements provide
a way of short-listing serious contenders and eliminating
spaced-eight cables from serious consideration, after which
readers must make their own decisions based on cost and
relative sonics in the context of their monitoring system(s).
Jeg legger nok en gang inn denne for at dere skal huske hva jeg mener med mer
relevante målemetoder.
Ben Duncan sender her kort pulser på henholdsvis 125hz, 1khz og 15khz via en forsterker
og helt frem til høyttalere, og måler da hvor mye hver enkelt kabel forandrer/forvrenger det
opprinnelige signalet.
Og som dere ser av konklusjonen, mener han faktisk at forskjellene er tydelige og lett
målbare.
??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???knutinh skrev:Sier du at det er umulig å finne ut hvorvidt menneske eller maskin er best egnet til å finne hvilken bil som kom først i mål, at vi derfor må ta utgangspunkt i at opplevelsen er fasit, og at dette rettferdiggjør at Ferrari-teamet skal bruke tid og ressurser på slike udokumenterbare effekter basert på påstander fra en guru som tidligere jobbet NASA men uten papirer siden hunden spiste opp CV-en?
-k
Hvor i alle dager har du funnet at jeg har forfektet noe i den gaten.
Tvert imot har jeg påpekt at min tillitt ligger hos folk som har en skikkelig cv (jmf John Curl ).
Derimot har jeg etterlyst cv'en til flere av de som føler seg høyt hevet over den gemene
hop, altså vi som innbiller oss at vi hører forskjeller...... som ikke eksisterer.
Har kanskje et marsvin spist opp de cv'ene?
Hvilket dyr som spiste opp de CV'ene vet de sikkert ikke. De må nemlig blindteste dette før de kan med sikkerhet slå det fast.DR HEE skrev:knutinh skrev:Jeg aner ikke hvor god oppfattelsen vår er til å oppfatte avstandsforskjeller på 6 cm ved 250km/t, men jeg har en viss magefølelse av at presist måleutstyr gjør dette mer nøyaktig?DR HEE skrev:PS: Hvis bilene passerer målstreken i 250 kmt, vil det faktisk selv på samme tusendelen kunne være en forskjell på 6cm.
Så hva er riktig, oppfattelsen av forskjeller eller kun målemetodene?
-k
Når du velger å sitere meg knutinh, synes jeg det var rart at du ikke tok med hele avsnittet:
"Et mer relevant scenario :
Veldig mange kunne faktisk ved målgang se at bil A var foran bil B, men dette ble
avfeid av "målemafian" da de begge fikk helt lik tid, ned til tiendelen.
Da det ennå ikke var utviklet tidstakerustyr som kunne måle hundredeler, for ikke
PS: Hvis bilene passerer målstreken i 250 kmt, vil det faktisk selv på samme tusendelen kunne være en forskjell på 6cm"
Da ville jo mitt synspunkt komme klarere frem, men siden jeg stadig ser at du er veldig glad
i å trekke inn religiøse vinklinger på tråden(e), er det vel kanskje et eksempel på den såkalte
"som fanden leser bibelen"-metoden.
For at du skal forstå hva jeg mener, skal jeg ta det veeeldiiig laaangsooomt.
Da deeereees mååååålemeeeetooodeeer når det gjelder kaaableeer kaaaanskje fortsatt
er påååå tiendels-staaaadieeet, bliiir deet helt bakstreversk å påååstååå at forskjeller er
iiinnbiiiilning fooordiii DERE iiikkeee kaaan måååle de!
Jeg har sagt det før, og sier det igjen, at målinger med statiske/konstante sinus-bølger
Skulle jeg testet forskjeller på kabler ved å sitte å høre på enslige konstante toner i ulike
"What a difference a wire makes" - "Ben Duncan describes how he measures meaningful differences between speaker cables"
SUMMARY
For the first time; large differences have been demonstrated
between different cables connecting a loudspeaker driven with
a discontinuos signal ( that represents a music transient ) using
industry-standard test equipment, and without recourse to
exotic techniques. At 45mV relative to 1,3V RMS peak drive,
alias -29dB down ---or just 1 part in 28 -- the size of the
largest measured perturbations is surprising. With the best-
performing cables, perturbations are reduced to about 1/10 of
this, or -50dB down. Hence the measurements show how
cables expressly designed for audio, and in particular for speakers,
can improve damping perturbations by at least 20dB.
Better cables also shorten settling time. The results clearly
demonstrate the limitations ( at least with a full-range speaker )
of the conventional, simplistic approach of using the fattest
wire, as well as the futility of using a thin solid core. The results
also illustrate the logic of making special cables for AC power
purposes -- considiring that mains current into any DC power
supply is a burst waveform, much as simulated here.
These tests make clear that Supra Ply is indeed a star performer,
as claimed. Against a wider range of audio-grade cables,
it would not be surprising if one or two of the other
low-iductance types were strong competitors. But the point
of this article is simply to show that cables do differ measurably
in ways that relate to music. The measurements provide
a way of short-listing serious contenders and eliminating
spaced-eight cables from serious consideration, after which
readers must make their own decisions based on cost and
relative sonics in the context of their monitoring system(s).
Jeg legger nok en gang inn denne for at dere skal huske hva jeg mener med mer
relevante målemetoder.
Ben Duncan sender her kort pulser på henholdsvis 125hz, 1khz og 15khz via en forsterker
og helt frem til høyttalere, og måler da hvor mye hver enkelt kabel forandrer/forvrenger det
opprinnelige signalet.
Og som dere ser av konklusjonen, mener han faktisk at forskjellene er tydelige og lett
målbare.
??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???knutinh skrev:Sier du at det er umulig å finne ut hvorvidt menneske eller maskin er best egnet til å finne hvilken bil som kom først i mål, at vi derfor må ta utgangspunkt i at opplevelsen er fasit, og at dette rettferdiggjør at Ferrari-teamet skal bruke tid og ressurser på slike udokumenterbare effekter basert på påstander fra en guru som tidligere jobbet NASA men uten papirer siden hunden spiste opp CV-en?
-k
Hvor i alle dager har du funnet at jeg har forfektet noe i den gaten.
Tvert imot har jeg påpekt at min tillitt ligger hos folk som har en skikkelig cv (jmf John Curl ).
Derimot har jeg etterlyst cv'en til flere av de som føler seg høyt hevet over den gemene
hop, altså vi som innbiller oss at vi hører forskjeller...... som ikke eksisterer.
Har kanskje et marsvin spist opp de cv'ene?
Da legger du til grunn at teknologien skal være kommet veldig kort, og bruker så det for å underbygge et poeng mhp audio. Mener du at det er relevant? Er det ikke selve målemetodikken som er grunnkjernen i disse evige diskusjonene, og hvis man glatt legger til grunn det ene eller det andre kan man tilsynelatende komme til en vilkårlig konklusjon?DR HEE skrev:Da det ennå ikke var utviklet tidstakerustyr som kunne måle hundredeler, for ikke
Jeg kan gjerne si en ting 10 ganger. Hvis det er tull, gjør det utsagnet mer korrekt?Jeg har sagt det før, og sier det igjen, at målinger med statiske/konstante sinus-bølger
Jeg mener at kabler er tidsinvariante og lineære innenfor de områdene de er tenkt å brukes til hifi.ch skrev:hei knutinh;knutinh skrev:Bestrider du at LTI systemer kan karakteriseres fritt i tid/frekvensdomenet som over, eller mener du at kabler er tidsvariante eller ulineære?
Hva mener du; er kabler lineære tidsinvariante systemer, eller tidsvariante eller ulineære?
mvh
http://spiff.rit.edu/classes/phys273/manual/cur_volt.htmlOg hva hvis de er tidsvariante og ulineære?
linearitet:ch skrev:Nå tenkte jeg mer på forskjeller f.eks. fra et millisekund til det neste, mer enn fra mandag til onsdag. Noen sjanse for at vi kan ha slike effekter?knutinh skrev:I motsatt fall så ville vi kunne måle/høre en forskjellig respons på f.eks mandager enn onsdager, og motstanden ville øke med strømmen.
Vi baserer oss på ulike aksiomer, som gjør det mulig med en rask utvikling. Dersom alle programmerer måtte ha dybde-forståelse for ikke bare boolsk logikk som foregår i asic/dsp/fpga-kretser, men også analog respons på klokkeflanker i den reelle kretsen så ville det i mange tilfeller være sløsing med tid på skolebenken. Noen vil dog hevde at utviklingen har gått for langt i motsatt vei.Absolutt lettere å forstå lineære systemer, men er ikke naturen generelt ikke-lineær og tids-variant?knutinh skrev:Hvis de er det så kan vi bruke lineær systemteori og forstå virkemåten mye enklere.
Og så antar vi linearitet og tids-invarians både fordi det er lettere å regne på i tillegg til at det er i mange tilfeller en meget god approximasjon?
Nei. Jeg ser ikke at han bringer inn noe nytt.Har du noen kommentarer til resultatene til Ben Duncan som siteres lenger oppe i tråden?
Enig. Jeg kjenner ikke til måledata som tyder på at den lineære tidsinvariante modellen er utilstrekkelig for hifi.ch skrev:Helt enig.knutinh skrev:Å bruke en mer kompleks modell bare for å smykke seg med kompliserte formler gjør ikke debattanten stor ære i mine øyne?
Generelt trenger vel ikke en modell være mer kompleks enn det som passer dataene?
På den annen side bør en vel ikke gjøre en lineær approksimasjon uten at en er rimelig trygg på den er nettopp god, og om måledata tyder anderledes bør en vel vurdere om ikke den lineære modellen er for enkel?
Kan du utdype dette litt? Jeg har ikke sett disse resultatene før, og de virker jo relevante for en del av debattene her på forumet. Hvis dette har vært diskutert her før, får jeg bare unnskylde, jeg har ikke fulgt med her så lenge.Nei. Jeg ser ikke at han bringer inn noe nytt.Har du noen kommentarer til resultatene til Ben Duncan som siteres lenger oppe i tråden?
-k
Hei chch skrev:Hei DR HEE;
Har du noen referanse eller link til dette sitatet (eller måleresultatene), eller kan du si mer om når disse målingene ble gjort, og om der har vært noen diskusjon rundt disse? I forhold til kabel diskusjonene her på HFS ser dette ut til å være interessant og relevant.
mvh
Når vi sier ulineær om en audio-komponent så mener vi gjerne at :DR HEE skrev:Men det viser jo faktisk at kabler ikke er lineære ( i forhold til frekvensrespons ) og at de i
forskjellig grad gir fasedreiing.
Så det du sier er at du skal komme trekkende med tilsynelatende tekniske forklaringer på fenomener, og idet jeg piller dem fra hverandre så skal du trekke deg tilbake med at "jeg hører jo forskjeller...."?DR HEE skrev:Til knutinh!
Jeg bestrider ikke at du behersker din matte/fysikk.
Alle disse flotte formlene du trekker frem skal ikke jeg diskutere.
På det feltet har ikke jeg nok kunnskap.
Derimot HØRER jeg forskjell på kabler, og når det publiseres resultater som viser at
det er målbare forskjeller på både frekvensrespons,forvrenging,fasedreiing og demping på kabler, blir det mer betydningsfullt for meg enn en hvilke som helst
flott teori eller formel du trekker frem.
Angående blindtester...knutinh skrev:En god blindtest vil være det ideelle verktøy til å vise at min overbevisning er feil. Hvorfor ingen, ikke en gang kabelprodusentene greier å framstille slike testresultater kan vi bare spekulere i.
-k
Du kan godt innbille deg lydendringer i en blindtest. Hvis du konsistent greier å skille mellom to alternativer der lyden er den eneste forskjellen, så er det imidlertid vanskelig å "gjette" rett hvis det bare er innbildning.topline skrev:Angående blindtester...knutinh skrev:En god blindtest vil være det ideelle verktøy til å vise at min overbevisning er feil. Hvorfor ingen, ikke en gang kabelprodusentene greier å framstille slike testresultater kan vi bare spekulere i.
-k
Hvor er dokumentasjonen på at man ikke kan innbille seg lydendringer under blindtesting av kabler, og at man ikke også der kan ha forventninger som vil påvirke resultatet?
Altså er blindtester verdiløse når det gjelder å bevise om det er forskjeller på kabler eller ikke. Man kan ha forventninger også under en blindtest. Man forventer at neste repitisjon enten er samme kabel eller motsatt kabel. Avhengig av hva man forventer mest (bevisst eller ubevisst) så vil man søke etter elementer i lydbildet som kan bekrefte det man forventer. Eller sagt på en annen måte - man kan innbille seg å høre ting som ikke er der ut fra hva man forventer.knutinh skrev:Du kan godt innbille deg lydendringer i en blindtest. Hvis du konsistent greier å skille mellom to alternativer der lyden er den eneste forskjellen, så er det imidlertid vanskelig å "gjette" rett hvis det bare er innbildning.topline skrev:Angående blindtester...knutinh skrev:En god blindtest vil være det ideelle verktøy til å vise at min overbevisning er feil. Hvorfor ingen, ikke en gang kabelprodusentene greier å framstille slike testresultater kan vi bare spekulere i.
-k
Hvor er dokumentasjonen på at man ikke kan innbille seg lydendringer under blindtesting av kabler, og at man ikke også der kan ha forventninger som vil påvirke resultatet?
Altså er en god positiv blindtest en sterk indikator på at et fenomen er "virkelig". Alle andre blindtester (dårlige og negative) gir ikke slik sikker informasjon.
Du kan helt klart degradere resultatet av en blindtest ved å bevisst eller ubevisst sabotere besvarelsen. Du kan imidlertid ikke "oppjustere" resultatet.
-k
Det er vel akkurat dette mange objektivister har lansert som en mulig forklaring på hvorfor man hører forskjell i vanlig "seende" lytting. (Selv om jeg personlig aldri har brukt ordet "innbildning". Jeg mener at lytteopplevelsen er reell, men kan være påvirket av andre ting enn bare den rent fysiologiske hørselssansen.)topline skrev:Eller sagt på en annen måte - man kan innbille seg å høre ting som ikke er der ut fra hva man forventer.
Jeg skjønner ikke konklusjonen din. En vel gjenomført positiv blindtest av to fornuftig konstruerte kabler med tilnærmet like LCR-verdier (og i tilfelle signalkabler tilnærmet like skjermingsegenskaper), er da slett ikke verdiløs; den ville ha fått «verdensbildet» til mange knusktørre teoriskaller til «å falle i grus» ...topline skrev:...
Altså er blindtester verdiløse når det gjelder å bevise om det er forskjeller på kabler eller ikke.
...
Selvfølgelig kan man ha forventninger under en blindtest (hvorfor man nå egentlig skal ha det forstår jeg ikke, men ...), med mindre forventingene og måten de påvirker responsen til testdeltakerne i blindtesten korelerer med gjenomføringen av testen, så vil imidlertid slike forventninger kun bidra til et nullresultat (dvs de er stokastisk tilfeldige ift. selve testen). Man kan god spekulere i om det bidrar til å maskere et evt. positivt testresultat, og evt. om man kan gjenomføre tiltak for å unngå dette, dette vil/bør inngå i kritkken av testen. Uansett er det litt av kjernen i blindtesting å unngå at at tilfeldige og/eller systematiske forventninger (og variasjoner over temaet) ikke skal bidra til et tilfeldig og feilaktig positivt resultat....
Man kan ha forventninger også under en blindtest. Man forventer at neste repitisjon enten er samme kabel eller motsatt kabel. Avhengig av hva man forventer mest (bevisst eller ubevisst) så vil man søke etter elementer i lydbildet som kan bekrefte det man forventer. Eller sagt på en annen måte - man kan innbille seg å høre ting som ikke er der ut fra hva man forventer.
...
Jeg skjønner ikke hvorfor de «gigantiske» forskjellene mellom kabler blir så usigelig små det øyeblikket man får bind for øya....
Jeg vil nesten påstå at det er enda enklere å innbille seg lytteinntrykk under en blindtest enn det er under vanlige forhold.
...
Min ringe erfaring er at «analytisk» lytting er radikalt forskjellig fra «normal» lytting, hvor formålet kun er å nyte musikken. For egen del så er også evnen til å skille på forskjeller og å identifisere testobjekter vesentlig større ved analyttisk lytting (dvs. ut i fra det lille jeg bedriver med «analytisk» lytting), kontra mer bedagelig og normal musikknytelse. Ved normal musikknytelse vil jeg tro mange av oss søker å bli «betatt av musikken». Når jeg blir genuint betatt av musikken, så finner jeg det praktisktal meningsløst og fullstendig umulig å skille mellom min egen «batagelse», musikken, innspillingen og reproduksjonen (+/- andre omkringliggende forhold), «resultater» fra slike lyttesesjoner hvor «føleriet» seiler for vær og vind finner jeg fullstendig irrelevante ift. å evt. kunne karakterisere reproduksjonskjeden (helt og fullt eller stykkevis og delt)....
God lytting krever åpne sanser. Jeg sier ikke at det er umulig under en blindtest, men at det ikke er ubetinget enkelt vil jeg påstå. Dette i kontrast til en normal lytteseanse der det eneste man har fokus på er musikkgjengivelsen.
...
Ja, jeg har vært med på Løkkens, samt den pickup-testen som theStig lagde. Jeg konkluderte etter gjennomført test med at svarene mine ville bli såpass nær vill gjetting at jeg dog ikke sendte inn svarene mine.Roysen skrev:Jeg må nesten spørre Knutinh, KJ, Fush, NB, Parelius, Erato, Greven, Soundproof og de andre som er tilhengere av blindtester om dere noen gang har har vært deltaker i en blindtest selv? Jeg snakker da ikke om en blindtest for å teste kabler (de har dere jo åpenbart et avslappet forhold til med hensyn på evt. ulikheter), men en blindtest hvor dere har tro på at det finnes ulikheter mellom det som skal testes og når dere vet at disse ulikhetene er såvidt små at mange ikke vil klare å oppfatte de.
Det er for meg opplagt at en uerfaren blindtestdeltaker setter seg selv i en spesiell mental situasjon og at denne mentale situasjonen kan villede deltakeren til et null resultat.
Dere forfekter selv et syn hvor mennesket ansees som et svært dårlig kalibert måleinstrument fordi alle sanseinntrykk og hjernens egen prosessering av disse smelter sammen og gjør det vanskelig å skille inntrykkene fra hverandre.
At denne viten så skal settes til side når man skal foreta en blindtest er for meg uforståelig.
Mvh
Roysen
Jeg regner med at du har fått med deg at vi diskuterer hvorvidt blindtester er egnet til Å SKILLE PÅ KABLER VED HJELP AV LYTTING? Når selve blindtesten gjør at folk innbiller seg ting mens de sitter og lytter vil vel dette ha noe å si i forhold til om resultatet av testen kunne bli positiv?Soundproof skrev:@ topline
At noen sitter og innbiller seg ting mens de lytter til musikk og forsøker å skille mellom kabler har da ingen som helst innvirkning på hvorvidt blindtester duger som avgjørelsesmetode. Det betyr kun at noen sitter og innbiller seg ting mens de sitter og lytter til musikk.
Nettopp. Dersom du leser det jeg skrev en gang til vil du se at jeg ikke spurte etter en slik test. Du trengte nemlig ikke prestere noe resultat i testen for å få ditt syn bevist. Har du forsøkt å foreta en blindtest på utstyr som skulle være forholdsvis enkelt å detekter forskjeller på (f.eks. høytalere). Jeg tror (legg merke til at jeg ikke sier at jeg vet) at du ville sprikt like mye i resultatene her dersom båndbredden og følsomheten til høytalerene var omtrent lik. Blindtester i hi-fi sammenheng er uegnet. Dersom man klarer å finne et testpanel av følelsesløse, kalde typer uten luktesans, syn, smakssans, følelesessans, som ikke har noe privatliv som kan påvirke dagsforum, som har et ugjennomtrengelig imunsystem som gjør at dette ikke kan påvirke dagsforumen og som har så stor erfaring fra blindtester at de ikke lar seg påvirke av testens "setting" - ja se det - da kan vi være enige om at dette er en god metode ;Dnb skrev:For mitt vedkommende fikk jeg jo bare bekreftet det jeg på forhånd trodde.
Det skal dog bemrekes at jeg regnet med at f.eks 320kBit mp3 skulle være overkommelig, jeg regnet også med at AD/DA skulle være mulig. Det var sannelig ikke lett - som antatt. Og husk på at her snakkes det om <i>reelle, udiskutable</i> forskjeller på sporene, det går <i>kun</i> på hørbarheten av det. Når det gjelder "dine" forkskjeller er jo delvis tema om de i det hele eksisterer, dernest om de er hørbare.Roysen skrev:Nettopp. Dersom du leser det jeg skrev en gang til vil du se at jeg spurte ikke etter en slik test. Du trengte nemlig ikke prestere noe resultat i testen for å få ditt syn bevist.nb skrev:For mitt vedkommende fikk jeg jo bare bekreftet det jeg på forhånd trodde.
Mvh
Roysen
Jeg har ikke sagt at du er en mann av store ord, men det er en del av de. Les f.eks Fidelitys "test" av Valhalla. Ellers er jo uttrykk som "en ekstra oktav i bassen" ganske vanlig når kablagen skal beskrives.Roysen skrev:Hvem har skrevet at de er "så store" og hva menes i tilfellet med det? Hvor stor en lydmessig forskjell er vil vel uansett være subjektivt? Har noen her skrevet at de kan hører forskjeller på kabler i eget anlegg når de sitter i stua til naboen? Dersom du leser hva jeg skrev en gang til vil du kanskje legge merke til at jeg skrev at ulikhetene var små.
Mvh
Roysen
La oss nå se bort fra hvor store disse forskjellene evt. måtte være et øyeblikk. Det å bringe dette inn i diskusjonen blir kun ren retorikk fordi hvor stor en lydforskjell måtte være vil alltid være subjektivt. Nå er det faktisk slik at dine likesinnede påstår at det ikke finnes hørbare forskjeller i det hele tatt. Du klarer ikke å overbevise noen om dette ved å henvise til at du ikke klarer å høre kabelforskjeller i ditt oppsett fra stua til naboen. Dersom du leser tilbake skrev jeg at forskjellene kunne være små og uhørbare for andre. Forandrer det ditt syn?nb skrev:Ellers er jeg uenig i innvendingen din. Om man leser hva folk her på forumet skriver remedie X har gjort med lyden, skulle man anta at de kunne høre det om de var på besøk hos naboen, at man da blir så stresset av å skulle "prestere" at disse store forksjellene plutselig forsvinner har jeg ingen tro på.
La oss da gå tilbake til å fastslå om det finnes lydmessige ulikheter på kabler (selv om de kan være små) og om blindtester er egnet til å finne disse (til tider) små ulikhetene?nb skrev:Jeg har ikke sagt at du er en mann av store ord, men det er en del av de. Les f.eks Fidelitys "test" av Valhalla. Ellers er jo uttrykk som "en ekstra oktav i bassen" ganske vanlig når kablagen skal beskrives.Roysen skrev:Hvem har skrevet at de er "så store" og hva menes i tilfellet med det? Hvor stor en lydmessig forskjell er vil vel uansett være subjektivt? Har noen her skrevet at de kan hører forskjeller på kabler i eget anlegg når de sitter i stua til naboen? Dersom du leser hva jeg skrev en gang til vil du kanskje legge merke til at jeg skrev at ulikhetene var små.
Mvh
Roysen
Jeg har deltatt på noen «uformelle» blindtester (ufromelle i den forstand at de kun var gjenomført til glede og forargelse for testpanelet). Og ja, jeg synes at strukturert analytisk lytting kan være krevende, stressende og direkte slitsomt å bedrive over litt tid, særlig etter marginale men reelle og potensielt sett hørbare forskjeller, både med og uten «bind for øya». Min evene til å oppfatte disse forskjellene blir imidlertid ikke bedre om jeg setter meg selv i modus for «å bare nyte musikk». I forhold til kunnskap om egen hørsel finner jeg det svært lærerikt å gjøre «blindtester» på meg selv med manipulering av musikk filer i en passende lydfil-editor (Cubase LE f.eks.).Roysen skrev:Jeg må nesten spørre Knutinh, KJ, Fush, NB, Parelius, Erato, Greven, Soundproof og de andre som er tilhengere av blindtester om dere noen gang har har vært deltaker i en blindtest selv? Jeg snakker da ikke om en blindtest for å teste kabler (de har dere jo åpenbart et avslappet forhold til med hensyn på evt. ulikheter), men en blindtest hvor dere har tro på at det finnes ulikheter mellom det som skal testes og når dere vet at disse ulikhetene er såvidt små at mange ikke vil klare å oppfatte de.
...
Det er alltid en risiko for «feilaktige» nullresultater, både fra uerfarne og erfarne lyttere, like fullt som det er en risiko for feilaktige positive rasultater....
Det er for meg opplagt at en uerfaren blindtestdeltaker setter seg selv i en spesiell mental situasjon og at denne mentale situasjonen kan villede deltakeren til et null resultat.
...
Hvilken viten? Menneskets hørsel er ikke et insturment for å måle absolutte størrelser. Å lytte etter marginale men potensielt sett hørbare forskjeller er ikke lett. Det blir ikke lettere av at samtidig sammenlikning mellom A og B ikke er mulig; og at de fleste av oss sliter med auditiv hukommelse på særlig mer en 5 sekunder. Det blir heller ikke lettere av at synet for de fleste av oss, er dominant i forhold til hørselen; eller av at musikken som vi ofte benytter til å teste duppeditter med, i sin natur er til for å påvirke sinnsstemningen/assosiasjonene til lytteren. Dersom vi i tilegg legger på litt viten om hvordan hørselen kan «styres» av forventninger, antakelser, dagsform, sinnstemning, assosiasjoner etc., så er det jo nesten litt rart at vi stoler så mye på øra som vi gjør. Poenget med blindtester er å redusere disse omkrinliggende forhold (i forhold til hva det er som er hørbart) til «statistisk støy», for det vi egentlig er interessert i å vite er vel hva som er hørbart eller ikke?...
Dere forfekter selv et syn hvor mennesket ansees som et svært dårlig kalibert måleinstrument fordi alle sanseinntrykk og hjernens egen prosessering av disse smelter sammen og gjør det vanskelig å skille inntrykkene fra hverandre.
At denne viten så skal settes til side når man skal foreta en blindtest er for meg uforståelig.
...
Her lurer jeg på om du uforvarende forfekter et syn om at en hver lyttetest i HiFi-sammenheng er uegnet - er du skapmedlemm av målemafiaen?Roysen skrev:...
Blindtester i hi-fi sammenheng er uegnet. Dersom man klarer å finne et testpanel av følelsesløse, kalde typer uten luktesans, syn, smakssans, følelesessans, som ikke har noe privatliv som kan påvirke dagsforum, som har et ugjennomtrengelig imunsystem som gjør at dette ikke kan påvirke dagsforumen og som har så stor erfaring fra blindtester at de ikke lar seg påvirke av testens "setting" - ja se det - da kan vi være enige om at dette er en god metode ;D
...
Genialt..topline skrev:hvordan vil dere beskrive styrken til en maur?
Gigantisk - eller mikroskopisk?
;D
Jeg vil påstå at dine innvendninger mot blindtester kan være like gyldige i enhver testsetting/metode, blindt eller seende. Dermed blir konklusjonen på disse endeløse diskusjoner om testmetodikk at det ikke finnes noen gyldig og god testmetode. Alt blir dermed redusert til synsing.Roysen skrev:Nettopp. Dersom du leser det jeg skrev en gang til vil du se at jeg ikke spurte etter en slik test. Du trengte nemlig ikke prestere noe resultat i testen for å få ditt syn bevist. Har du forsøkt å foreta en blindtest på utstyr som skulle være forholdsvis enkelt å detekter forskjeller på (f.eks. høytalere). Jeg tror (legg merke til at jeg ikke sier at jeg vet) at du ville sprikt like mye i resultatene her dersom båndbredden og følsomheten til høytalerene var omtrent lik. Blindtester i hi-fi sammenheng er uegnet. Dersom man klarer å finne et testpanel av følelsesløse, kalde typer uten luktesans, syn, smakssans, følelesessans, som ikke har noe privatliv som kan påvirke dagsforum, som har et ugjennomtrengelig imunsystem som gjør at dette ikke kan påvirke dagsforumen og som har så stor erfaring fra blindtester at de ikke lar seg påvirke av testens "setting" - ja se det - da kan vi være enige om at dette er en god metode ;Dnb skrev:For mitt vedkommende fikk jeg jo bare bekreftet det jeg på forhånd trodde.
Mvh
Roysen
Tja ... de minste maurene er omlag 84 dB kortere enn en fullvoksen blåhval. Vi snakker dog om mindre størrelser enn maur (gitt at en blåhval er FS) ift. hva som evt. skulle være hørbart mellom velfungerende kabler.topline skrev:...
Og til de som hele tiden må vise til disse "gigantiske" forskjellene som selvsagt er mellom absolutt alle kabler........hvordan vil dere beskrive styrken til en maur?
...
Det er kanskje heller ikke poenget ... for min del holder det evig nok at blindtester kan bekrefte evt. hørbare forskjeller mellom elektrisk sett like kabler. Det vi ellers vet om hørsel og hvordan en kurrant kabel oppfører seg, er stort sett tilstrekkelig for å belegge at den ikke behøver å legge til eller trekke fra noe mht. lyd: en kurrant kabel forvrenger ikke, en kurrant kabel begrenser ikke dynamikk eller båndbredden, eller påvirker frekvensresponsen eller impulsresponsen, en kurrant kabel bidrar ikke nevneverdig med egenstøy. Hva mer kan man ønske?Roysen skrev:Både KJ og Break Out misforstår meg. Jeg mener slett ikke at vanlig lytting er bedre egnet som testmetode enn blindtester. Det jeg forsøker å argumentere for er at blindtester har mange svakheter og at disse er såvidt åpenbare at blindtesten ikke kan benyttes som bevisførsel for at det ikke er lydmessige ulikheter på kabler.
Mvh
Roysen
Dette er også mitt syn. Vi har ingen god testmetode som kan påvise hverken det ene eller det andre. At man da skal vektelegge blindtesting som en vitenskapelig god metode for på påvise forskjeller og normal vanlig lytting som fullstendig uegnet forstår jeg ikke. Begge metoder er like uegnet.Back_Door skrev:Jeg vil påstå at dine innvendninger mot blindtester kan være like gyldige i enhver testsetting/metode, blindt eller seende. Dermed blir konklusjonen på disse endeløse diskusjoner om testmetodikk at det ikke finnes noen gyldig og god testmetode. Alt blir dermed redusert til synsing.Roysen skrev:Nettopp. Dersom du leser det jeg skrev en gang til vil du se at jeg ikke spurte etter en slik test. Du trengte nemlig ikke prestere noe resultat i testen for å få ditt syn bevist. Har du forsøkt å foreta en blindtest på utstyr som skulle være forholdsvis enkelt å detekter forskjeller på (f.eks. høytalere). Jeg tror (legg merke til at jeg ikke sier at jeg vet) at du ville sprikt like mye i resultatene her dersom båndbredden og følsomheten til høytalerene var omtrent lik. Blindtester i hi-fi sammenheng er uegnet. Dersom man klarer å finne et testpanel av følelsesløse, kalde typer uten luktesans, syn, smakssans, følelesessans, som ikke har noe privatliv som kan påvirke dagsforum, som har et ugjennomtrengelig imunsystem som gjør at dette ikke kan påvirke dagsforumen og som har så stor erfaring fra blindtester at de ikke lar seg påvirke av testens "setting" - ja se det - da kan vi være enige om at dette er en god metode ;Dnb skrev:For mitt vedkommende fikk jeg jo bare bekreftet det jeg på forhånd trodde.
Mvh
Roysen
Personlig vil jeg lett kunne bli stresset i en testsituasjon der noen forventer at jeg skal klare å avdekke forskjeller. Dette enten jeg har bind for øynene eller ikke.
Da har vi egentlig kommet til en logisk konklusjon:Roysen skrev:Dette er også mitt syn. Vi har ingen god testmetode som kan påvise hverken det ene eller det andre. At man da skal vektelegge blindtesting som en vitenskapelig god metode for på påvise forskjeller og normal vanlig lytting som fullstendig uegnet forstår jeg ikke. Begge metoder er like uegnet.Back_Door skrev:Jeg vil påstå at dine innvendninger mot blindtester kan være like gyldige i enhver testsetting/metode, blindt eller seende. Dermed blir konklusjonen på disse endeløse diskusjoner om testmetodikk at det ikke finnes noen gyldig og god testmetode. Alt blir dermed redusert til synsing.Roysen skrev:Nettopp. Dersom du leser det jeg skrev en gang til vil du se at jeg ikke spurte etter en slik test. Du trengte nemlig ikke prestere noe resultat i testen for å få ditt syn bevist. Har du forsøkt å foreta en blindtest på utstyr som skulle være forholdsvis enkelt å detekter forskjeller på (f.eks. høytalere). Jeg tror (legg merke til at jeg ikke sier at jeg vet) at du ville sprikt like mye i resultatene her dersom båndbredden og følsomheten til høytalerene var omtrent lik. Blindtester i hi-fi sammenheng er uegnet. Dersom man klarer å finne et testpanel av følelsesløse, kalde typer uten luktesans, syn, smakssans, følelesessans, som ikke har noe privatliv som kan påvirke dagsforum, som har et ugjennomtrengelig imunsystem som gjør at dette ikke kan påvirke dagsforumen og som har så stor erfaring fra blindtester at de ikke lar seg påvirke av testens "setting" - ja se det - da kan vi være enige om at dette er en god metode ;Dnb skrev:For mitt vedkommende fikk jeg jo bare bekreftet det jeg på forhånd trodde.
Mvh
Roysen
Personlig vil jeg lett kunne bli stresset i en testsituasjon der noen forventer at jeg skal klare å avdekke forskjeller. Dette enten jeg har bind for øynene eller ikke.
Hva står vi igjen med da? Det må være målinger. Problemet er at målinger kun vurderer en parameter av kabelens egenskaper og tar ikke hensyn til hverken helheten eller hvordan lytteren oppfatter denne helheten.
Mvh
Roysen
Mye vrøvl, litt av en "logisk" konklusjon......Back_Door skrev:Da har vi egentlig kommet til en logisk konklusjon:Roysen skrev:Dette er også mitt syn. Vi har ingen god testmetode som kan påvise hverken det ene eller det andre. At man da skal vektelegge blindtesting som en vitenskapelig god metode for på påvise forskjeller og normal vanlig lytting som fullstendig uegnet forstår jeg ikke. Begge metoder er like uegnet.Back_Door skrev:Jeg vil påstå at dine innvendninger mot blindtester kan være like gyldige i enhver testsetting/metode, blindt eller seende. Dermed blir konklusjonen på disse endeløse diskusjoner om testmetodikk at det ikke finnes noen gyldig og god testmetode. Alt blir dermed redusert til synsing.Roysen skrev:Nettopp. Dersom du leser det jeg skrev en gang til vil du se at jeg ikke spurte etter en slik test. Du trengte nemlig ikke prestere noe resultat i testen for å få ditt syn bevist. Har du forsøkt å foreta en blindtest på utstyr som skulle være forholdsvis enkelt å detekter forskjeller på (f.eks. høytalere). Jeg tror (legg merke til at jeg ikke sier at jeg vet) at du ville sprikt like mye i resultatene her dersom båndbredden og følsomheten til høytalerene var omtrent lik. Blindtester i hi-fi sammenheng er uegnet. Dersom man klarer å finne et testpanel av følelsesløse, kalde typer uten luktesans, syn, smakssans, følelesessans, som ikke har noe privatliv som kan påvirke dagsforum, som har et ugjennomtrengelig imunsystem som gjør at dette ikke kan påvirke dagsforumen og som har så stor erfaring fra blindtester at de ikke lar seg påvirke av testens "setting" - ja se det - da kan vi være enige om at dette er en god metode ;Dnb skrev:For mitt vedkommende fikk jeg jo bare bekreftet det jeg på forhånd trodde.
Mvh
Roysen
Hva står vi igjen med da? Det må være målinger. Problemet er at målinger kun vurderer en parameter av kabelens egenskaper og tar ikke hensyn til hverken helheten eller hvordan lytteren oppfatter denne helheten.
Mvh
Roysen
Forskjellene mellom en del kabler, er ofte så små at de ikke lar seg påvise av kjent testmetodikk.
En vesentlig del av audiofile, med normal hørsel og lidenskapelig interesse for musikk og god lyd, klarer ikke å høre disse forskjeller i det hele tatt.
Da blir de påståtte forskjeller et trosspørsmål som på ingen måte kan verifiseres.
Som en naturlig konsekvens av det ovenforstående, må de påståtte lydforbedringer/forandringer uansett være så små at de krever hørsel ut over det normale og det kan da samtidig slås fast at produsentenes påstander i sin markedsføring av kablene ikke er hverken redelig eller faglig korrekt.
Forskjellene er faktisk så små, at vitenskapen enda ikke har oppfunnet en testmetode som evner å verifisere dem.
At noen på et slikt grunnlag velger å bruke flere hundre tusen på kabler, blir selvsagt en annen diskusjon..