Roysen skrev:
Det er vel ingen som her sier at innspillingene kan bli svært så bra med "normale kabler". Poenget er vel at vi ikke vet hvordan de beste innspillingene fra de studioene som ikke legger vekt å kabler kunne blitt dersom kablene hadde vært vektlagt mer.
Mvh
Roysen
Det blir så utrolig rar måte å diskutere på. Hmmm, lurer på om ikke bilen hadde gått bedre med rakettbrensel ... et problem med den 80-grensa, selvsagt.
Proff-utstyret er kalibrert for uendret gjennomstrømming av signalet, med det for øyet å fange det for gjengivelse, i en kvalitet som tangerer det som er FYSISK mulig etterhvert som teknologien utvikler seg.
F.eks. bruker lydstudioer nå 24bit og 32bit og høye sampling-rater fordi man skal bearbeide innhentet signal. For hver digitale bearbeiding skjer det tap, men så lenge man sørger for å ligge over Redbook standarden i sluttresultatet, så har man ikke tapt så det kan høres.
Men signalet som studioet innhenter er allerede der det skal være - det blir ikke dypere/bedre om man bruker andre og dyrere kabler enn de som tilfredsstiller spec's.
Romakustikk, innspillingskompetanse, følsomhet i mikrofoner, osv., er av langt større betydning for sluttresultatet enn om du legger på noen tusen kroner pr. meter i kablingen. Opptaksoppløsningen er allerede maksimal -- innspillingsstudioet begynner med en oppløsning som tilsvarer optikken i militære observasjonssatelitter, og skal ned til et bilde som kunne vært tatt med et kamera med plastlinse. Men det er poengløst å levere satelittoppløsningen til plastlinsen, den klarer ikke å fange denne.
Bensin har bedre forbrennings- og ekspansjonsegenskaper enn diesel. Ta meg faen om jeg ikke burde kjøre bensin i dieseltanken så jeg får bedre ytelse på kjerra! Slik argumenterer du, Roysen.
Jeg hadde faktisk kjøpt argumentene om du hadde sagt at det gir deg en god følelse å kjøpe super high-end kabler: Jorma Prime No. 1, for helsike! Så tar vi skikkelig i. Looks good and feels good - and yes, it sounds good, too. Men jeg skal klare å finne kabler til 1/75 av prisen som gir deg en utfordring om du tror du kan høre forskjell.
Jeg går og tenker på å legge inn en bestilling på en Shindo Masetto pre-amp. 8/10 av beslutningen er feel-good basert. Jeg har hørt den, jeg har sett den, jeg liker den.
Det blir min nytelse. Men det at den eksisterer burde ikke frarøve nytelsen fra dem som ikke investerer i en slik - og det er mitt poeng.
Det er mulig å få utrolig bra high-end lyd ut i rommet uten å ta forskudd på arven. Og som vi har lest i mange tråder her, er det vanlig å gi kunder inntrykk av at de må kjøpe sirkuskomponenter før de kan regne med å få god lyd - det er ikke tilfelle. Mange av "rådene" man får innen hifi er å sammenligne med å få en slik når man bare skulle ha en lekebil til guttungen: