Hr. Askeland skal få ha tråden sin i fred, så svarer her

R

Roysen

Gjest
Soundproof skrev:
Jeg gjentar meg selv, siden Roysen kommer trekkende med standardargumentet om at studio ikke har råd:

Kan man kjøpe dyrere kabler? Visst - det er enkelt å innvende at et lydstudio må tjene penger, og derfor ikke har råd til å kjøre sølvtrekk over hele fjøla. Men dersom man bevislig visste at kabler hadde stor effekt, alt etter kvalitet, så ville man investert der like mye som i lydisolering, og dyr maskinpark.
Et profittbasert selskap vil vel alltid vurdere hva som er godt nok og sette en grense der fordi profitten er større ved å sette grensen enn å legge mer penger i å forbedre resultatet? Mitt poeng var ikke at studiioene ikke har råd. Det er vel snakk om prioriteringer her og hva som er godt nok. Godt nok er ikke det samme som at det ikke er mulig å forbedre resultatet.

Mvh
Roysen

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Roysen skrev:
Det ble antydet at de studioene som publiserer at de benytter dyre "after-market" kabler gjør dette fordi de er kjøpt og betalt av kabelbransjen. For meg virker det like sannsynlig at de studioene som offentlig ikke synes kabler er viktig har denne holdningen fordi dette gir mer profitt.
Kjære deg, hadde jeg vært Ludwig ville jeg tatt i mot med åpne armer når Transparent tilbød seg å oppgradere trekkene i studio. Men hadde jeg vært Transparent ville jeg også sagt JA når Audioholic året etter ba dem sende et kabelsett til en Face-Off test mot andre produsenters kabler. Men om Transparent ikke tror på sine egne kabler, så skjønner man at de trekker seg.
Cardas trakk seg ikke, og det vekker min respekt, og har også åpnet min lommebok.

R

Roysen

Gjest
Soundproof skrev:
Roysen skrev:
Det ble antydet at de studioene som publiserer at de benytter dyre "after-market" kabler gjør dette fordi de er kjøpt og betalt av kabelbransjen. For meg virker det like sannsynlig at de studioene som offentlig ikke synes kabler er viktig har denne holdningen fordi dette gir mer profitt.
Kjære deg, hadde jeg vært Ludwig ville jeg tatt i mot med åpne armer når Transparent tilbød seg å oppgradere trekkene i studio. Men hadde jeg vært Transparent ville jeg også sagt JA når Audioholic året etter ba dem sende et kabelsett til en Face-Off test mot andre produsenters kabler. Men om Transparent ikke tror på sine egne kabler, så skjønner man at de trekker seg.
Cardas trakk seg ikke, og det vekker min respekt, og har også åpnet min lommebok.
Kanskje Transparent ikke tror på blindtester på lik linje med f.eks. meg ;) Forøvrig skjønner jeg ikke helt hvor du vil. Påstår du at profitt ikke er styrende for valgene et platestudio tar og at det derfor er utelukket at de helst vil slippe denne investeringen dersom de kan?

Mvh
Roysen

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det er enkelt å høre forskjell på hvordan man i studio/mastering/pressing prossessen enten har kjørt standard opplegg uten særlig omtanke for topplyd, men istedenfor kraftig høylyd, og på utgivelser der hele kjeden har hatt omtanke for dette også kabler i studio.
Det er enorme lydmessige forskjeller på innspillingene. Med en god innspilling og et godt anlegg der siste meteren med kabel også er gjort best mulig hører man dette. Men diskuterer man innspillinger generelt kunne man sikkert klart seg med billige enkle produkter og kabler. For 80% av mølet som blir gitt ut er dette rikelig.
Men det er ikke der vi er, vi søker gode lydopplevelser fra innspillinger der musikere, teknikere, produsenter og det tekniske utstyret er i toppklasse. Og ikke kom og fortell meg at det ikke finnes, det er faktisk mulig å finne slike innspillinger og jeg er helt sikker på at her også er det tenkt på kabler og plugger i hele kjeden.

Som sagt det kommer an på hva man hører på, hører man og er vant med å høre på, møl(mainstream pop, rock) betyr ikke siste meteren med kabel noe, lampettledning holder i massevis.

Så igrunnen har alle rett om man ikke har respekt for sitt fag som mange viser her.

Samleren

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Åh, lenge siden jeg lyttet til noe mølmusikk - og underlig nok er det ofte masteringstudioene for denne typen musikk som har de dyreste kablene og utstyret.

Noen som klarer seg med ganske standard utrustning - men som har kunnskapen som skal til:
ECM, Archiv, Chesky, Denon, Harmonia Mundi, Chandos, ARTS, Naxos (som har oppgradert enormt i lydkvalitet på sine innspillinger, til tross for at produktet fortsatt er billig i anskaffelse).

Winter&Winter er heller ikke kjente for å levere dårlig lyd, akkurat ...

Sjekk denne innspillingen, om du vet hvordan disse instrumentene lyder når du sitter ved siden av dem.
http://www.transylvania.ru/catalog/biber_heinrich_1644_-_1704/mysteriensonaten_ronez

R

Roysen

Gjest
Soundproof skrev:
Åh, lenge siden jeg lyttet til noe mølmusikk - og underlig nok er det ofte masteringstudioene for denne typen musikk som har de dyreste kablene og utstyret.

Noen som klarer seg med ganske standard utrustning - men som har kunnskapen som skal til:
ECM, Archiv, Chesky, Denon, Harmonia Mundi, Chandos, ARTS, Naxos (som har oppgradert enormt i lydkvalitet på sine innspillinger, til tross for at produktet fortsatt er billig i anskaffelse).

Winter&Winter er heller ikke kjente for å levere dårlig lyd, akkurat ...

Sjekk denne innspillingen, om du vet hvordan disse instrumentene lyder når du sitter ved siden av dem.
http://www.transylvania.ru/catalog/biber_heinrich_1644_-_1704/mysteriensonaten_ronez

Mon tro hvordan innspillingene fra disse studioene, som tydligvis kan det fagmessige svært godt, hadde vært med skikkelige kabler

Studioer i den motsatte enden er f.eks. Reference Recordings, Gateway og First Impression Music.

Mvh
Roysen

P

Parelius

Gjest
Samleren skrev:
Det er enorme lydmessige forskjeller på innspillingene. Med en god innspilling og et godt anlegg der siste meteren med kabel også er gjort best mulig hører man dette. Men diskuterer man innspillinger generelt kunne man sikkert klart seg med billige enkle produkter og kabler. For 80% av mølet som blir gitt ut er dette rikelig.
Men det er ikke der vi er, vi søker gode lydopplevelser fra innspillinger der musikere, teknikere, produsenter og det tekniske utstyret er i toppklasse. Og ikke kom og fortell meg at det ikke finnes, det er faktisk mulig å finne slike innspillinger og jeg er helt sikker på at her også er det tenkt på kabler og plugger i hele kjeden.

Som sagt det kommer an på hva man hører på, hører man og er vant med å høre på, møl(mainstream pop, rock) betyr ikke siste meteren med kabel noe, lampettledning holder i massevis.

Så igrunnen har alle rett om man ikke har respekt for sitt fag som mange viser her.
Mye møl der ute, ja, men hvordan holder dette med kablage når vi ser på innspillinger (f.eks. klassiske) gjort på seksti-tallet (og før?). Det var vel i tiden før kabelhysteria? (Og man hadde respekt for sitt fag.)

Det er en ting jeg ikke helt forstår: Gitt at en bruker kabel "Grei" i studio og helt frem til det ferdige produktet. Hvordan er det mulig at kabel "Dyr" gir en annerledes lyd enn kabel "Grei" i toppanlegget, gitt at ingen av kablene innfører noen mismatcher i toppanlegg, som vi pr. viten kan regne oss frem til. For hvis "Grei" ikke greier å levere varene i toppanlegget, så greier det vel heller ikke å levere varene i studio og helt frem til det ferdige produktet. Og hvis det er tilfellet, da har jo ikke "Dyr" noe som helst som det kan vise frem, som ikke "Grei" allerede har vist frem? Og det "Grei" ikke greier å vise frem, har jo "Grei" allerede vært så grei å fjerne før "Dyr" får lov til å vise frem det som "Grei" allerde har tatt bort, og "Dyr" derfor ikke kan gjøre noe med.

Tillegg: Det svarer vel indirekte også på Roysens "Mon tro hvordan innspillingene fra disse studioene, som tydligvis kan det fagmessige svært godt, hadde vært med skikkelige kabler".

Det er i det minste ingen grunn til å bruke bedre kabler enn det de bruker i studio, slik jeg tenker i min sløve hjerne.

R

Roysen

Gjest
Parelius skrev:
Samleren skrev:

Mye møl der ute, ja, men hvordan holder dette med kablage når vi ser på innspillinger (f.eks. klassiske) gjort på seksti-tallet (og før?). Det var vel i tiden før kabelhysteria? (Og man hadde respekt for sitt fag.)

Det er en ting jeg ikke helt forstår: Gitt at en bruker kabel "Grei" i studio og helt frem til det ferdige produktet. Hvordan er det mulig at kabel "Dyr" gir en annerledes lyd enn kabel "Grei" i toppanlegget, gitt at ingen av kablene innfører noen mismatcher i toppanlegg, som vi pr. viten kan regne oss frem til. For hvis "Grei" ikke greier å levere varene i toppanlegget, så greier det vel heller ikke å levere varene i studio og helt frem til det ferdige produktet. Og hvis det er tilfellet, da har jo ikke "Dyr" noe som helst som det kan vise frem, som ikke "Grei" allerede har vist frem? Og det "Grei" ikke greier å vise frem, har jo "Grei" allerede vært så grei å fjerne før "Dyr" får lov til å vise frem det som "Grei" allerde har tatt bort, og "Dyr" derfor ikke kan gjøre noe med.
Det er vel ingen som her sier at innspillingene ikke kan bli svært så bra med "normale kabler". Poenget er vel at vi ikke vet hvordan de beste innspillingene fra de studioene som ikke legger vekt å kabler kunne blitt dersom kablene hadde vært vektlagt mer.

Mvh
Roysen

P

Parelius

Gjest
Roysen, kan vi likevel trekke følgende konklusjon: Det er i det minste ingen grunn til å bruke bedre kabler enn det de bruker i studio.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
Roysen, kan vi likevel trekke følgende konklusjon: Det er i det minste ingen grunn til å bruke bedre kabler enn det de bruker i studio.
Hvorfor ikke? Om opptaket er preget av kablene i studio så hjelper det vel ikke å "bremse" signalet mer hjemme? ;)

R

Roysen

Gjest
Viking skrev:
Parelius skrev:
Hvorfor ikke? Om opptaket er preget av kablene i studio så hjelper det vel ikke å "bremse" signalet mer hjemme? ;)
Samtykker.

Mvh
Roysen

K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Hva som er verdens beste innspillinger er vel noe du synes eller tror? Finnes det en fasit på dette? Kan du vise til et stort blindtestmatriell eller målinger som underbygger dette? Dette er jo det eneste bevismateriellet du selv kan godta. Hva vet du om hvordan disse innspillingene hadde vært dersom de hadde benyttet bedre kabler?
Kan du vise til en eneste blindtest, paper, formel, vitenskaplig basert utledning som støtter noe som helst av det du sier? For meg virkerdet som om du opererer på et annet plan enn oss andre, hvor du står fritt til å komme med teorier og påstander, mens du aktivt nekter å gå inn på andres innlegg selv om de er anført som "hypotetisk" under dekke av at de ikke er vitenskaplig bevist.

Hvis du fører slike dobbelte standarder, hvorfor?

-k

K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Viking skrev:
Parelius skrev:
Samtykker.

Mvh
Roysen
Dette har du da ikke dekning for? Er det ikke bare subjektiv synsing? Hvordan stemmer dette med din kritiske måte å sanse verden på?

-k

R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Hva som er verdens beste innspillinger er vel noe du synes eller tror? Finnes det en fasit på dette? Kan du vise til et stort blindtestmatriell eller målinger som underbygger dette? Dette er jo det eneste bevismateriellet du selv kan godta. Hva vet du om hvordan disse innspillingene hadde vært dersom de hadde benyttet bedre kabler?
Kan du vise til en eneste blindtest, paper, formel, vitenskaplig basert utledning som støtter noe som helst av det du sier? For meg virkerdet som om du opererer på et annet plan enn oss andre, hvor du står fritt til å komme med teorier og påstander, mens du aktivt nekter å gå inn på andres innlegg selv om de er anført som "hypotetisk" under dekke av at de ikke er vitenskaplig bevist.

Hvis du fører slike dobbelte standarder, hvorfor?

-k
Jeg synes du har en dobbeltmoral. Det er hva jeg forsøker å poengere. Du godtar ikke noe annet enn blindtester og målinger fra andre mens du selv kan komme med synsinger og tro.

Mvh
Roysen

K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Jeg synes du har en dobbeltmoral. Det er hva jeg forsøker å poengere. Du godtar ikke noe annet enn blindtester og målinger fra andre mens du selv kan komme med synsinger og tro.

Mvh
Roysen
Da synes jeg du skal ta personlige problemer med meg opp med moderator eller sende meg en PM og holde deg til sak i tråden. Hvilke krav jeg stiller til bevisføring må være fritt opp til meg på samme måte som du får stille dine krav. Selvsagt kan jeg erklære at jeg ikke godtar dine konklusjoner fordi jeg ikke støtter dine krav til bevisføring, på samme måte som du kan mot meg.

Verdien for leseren er i alle tilfeller at han kan lese/vite hvor kritisk vi er til verden rundt oss, og så ta våre konklusjoner med den klypen salt han/hun finner nødvendig. Jeg leser f.eks enkelte debattanters konklusjoner kun til underholdning da jeg finner at de umulig kan vite mye om verden rundt seg. Litt som å bruke magasinet Se & Hør til å forstå utenrikspolitikk. Du vil sikkert ha et annet syn.

Hvis du synes at mitt eksempel på et album som låter bra var det beste eksempelet på synsing fra min side så har du vel strengt tatt ikke så mye å komme med, denne gang som ved tidligere anledninger.

-k

K

knutinh

Gjest
Viking skrev:
Parelius skrev:
Da legger du vel til grunn intuisjon eller foståelse av kabler? For hva er det som gjør at en kabel etterfulgt av en annen gir et gitt resultat? Kan det ikke lik gjerne (fra en subjektivistisk holdning) være slik at en sølvkabel i studio tilfører lyden noe unikt som ingen dårlige kabler tar ifra den, slik at man gjerne kan benytte biltemakabler hjemme så lenge studioet benytter teflon?

-k

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.119
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Nei, no må du pinadø fortelle oss hva komponenter du spiller på !

Her MÅ det være en klar sammenheng mellom disse og det du IKKE greier å høre.

Er utrolig facinert over allt du presterer å ha ut av deg, på godt og vondt.
Du er tydeligvis en belest mann, men ikke glem og lytte med ørene og ikke øynene.

mvh

K

knutinh

Gjest
musicman skrev:
Du er tydeligvis en belest mann, men ikke glem og lytte med ørene og ikke øynene.
Det er jo nettopp det jeg foreslår men gullørene her inne fungerer visst bare sammen med synet...

-k

P

Parelius

Gjest
Viking skrev:
Parelius skrev:
Ok, tror jeg forstår den; innebærer det at den forringelse av signalet som kabel "Grei" introduserer er kumulativ, og at forringelsesgrensen ennå ikke er nådd? (Er det dette du mener mede "bremseeffekt"?)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Bruker platestudioer over hele verden de samme kablene ?
Spør fordi jeg er uvitende på dette.

N

nb

Gjest
rolfozzy skrev:
Bruker platestudioer over hele verden de samme kablene ?
Spør fordi jeg er uvitende på dette.
Har inntrykk av at Klotz og Neutrik er en slags "standard" i betydningen "veldig vanlig". De bruker sikkert mye rart, de samler vel opp litt ymse opp gjennom årene.

Jeg vil også anta at hvor lette de er å kveile er et viktig kriterie.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
Viking skrev:
Parelius skrev:
Ok, tror jeg forstår den; innebærer det at den forringelse av signalet som kabel "Grei" introduserer er kumulativ, og at forringelsesgrensen ennå ikke er nådd? (Er det dette du mener mede "bremseeffekt"?)
Det var det jeg mente ja :)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Roysen skrev:
Det er vel ingen som her sier at innspillingene kan bli svært så bra med "normale kabler". Poenget er vel at vi ikke vet hvordan de beste innspillingene fra de studioene som ikke legger vekt å kabler kunne blitt dersom kablene hadde vært vektlagt mer.

Mvh
Roysen
Det blir så utrolig rar måte å diskutere på. Hmmm, lurer på om ikke bilen hadde gått bedre med rakettbrensel ... et problem med den 80-grensa, selvsagt.
Proff-utstyret er kalibrert for uendret gjennomstrømming av signalet, med det for øyet å fange det for gjengivelse, i en kvalitet som tangerer det som er FYSISK mulig etterhvert som teknologien utvikler seg.

F.eks. bruker lydstudioer nå 24bit og 32bit og høye sampling-rater fordi man skal bearbeide innhentet signal. For hver digitale bearbeiding skjer det tap, men så lenge man sørger for å ligge over Redbook standarden i sluttresultatet, så har man ikke tapt så det kan høres.

Men signalet som studioet innhenter er allerede der det skal være - det blir ikke dypere/bedre om man bruker andre og dyrere kabler enn de som tilfredsstiller spec's.

Romakustikk, innspillingskompetanse, følsomhet i mikrofoner, osv., er av langt større betydning for sluttresultatet enn om du legger på noen tusen kroner pr. meter i kablingen. Opptaksoppløsningen er allerede maksimal -- innspillingsstudioet begynner med en oppløsning som tilsvarer optikken i militære observasjonssatelitter, og skal ned til et bilde som kunne vært tatt med et kamera med plastlinse. Men det er poengløst å levere satelittoppløsningen til plastlinsen, den klarer ikke å fange denne.

Bensin har bedre forbrennings- og ekspansjonsegenskaper enn diesel. Ta meg faen om jeg ikke burde kjøre bensin i dieseltanken så jeg får bedre ytelse på kjerra! Slik argumenterer du, Roysen.

Jeg hadde faktisk kjøpt argumentene om du hadde sagt at det gir deg en god følelse å kjøpe super high-end kabler: Jorma Prime No. 1, for helsike! Så tar vi skikkelig i. Looks good and feels good - and yes, it sounds good, too. Men jeg skal klare å finne kabler til 1/75 av prisen som gir deg en utfordring om du tror du kan høre forskjell.

Jeg går og tenker på å legge inn en bestilling på en Shindo Masetto pre-amp. 8/10 av beslutningen er feel-good basert. Jeg har hørt den, jeg har sett den, jeg liker den.
Det blir min nytelse. Men det at den eksisterer burde ikke frarøve nytelsen fra dem som ikke investerer i en slik - og det er mitt poeng.

Det er mulig å få utrolig bra high-end lyd ut i rommet uten å ta forskudd på arven. Og som vi har lest i mange tråder her, er det vanlig å gi kunder inntrykk av at de må kjøpe sirkuskomponenter før de kan regne med å få god lyd - det er ikke tilfelle. Mange av "rådene" man får innen hifi er å sammenligne med å få en slik når man bare skulle ha en lekebil til guttungen:

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
knutinh skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Da synes jeg du skal ta personlige problemer med meg opp med moderator eller sende meg en PM og holde deg til sak i tråden. Hvilke krav jeg stiller til bevisføring må være fritt opp til meg på samme måte som du får stille dine krav. Selvsagt kan jeg erklære at jeg ikke godtar dine konklusjoner fordi jeg ikke støtter dine krav til bevisføring, på samme måte som du kan mot meg.

Verdien for leseren er i alle tilfeller at han kan lese/vite hvor kritisk vi er til verden rundt oss, og så ta våre konklusjoner med den klypen salt han/hun finner nødvendig. Jeg leser f.eks enkelte debattanters konklusjoner kun til underholdning da jeg finner at de umulig kan vite mye om verden rundt seg. Litt som å bruke magasinet Se & Hør til å forstå utenrikspolitikk. Du vil sikkert ha et annet syn.

Hvis du synes at mitt eksempel på et album som låter bra var det beste eksempelet på synsing fra min side så har du vel strengt tatt ikke så mye å komme med, denne gang som ved tidligere anledninger.

-k
Typisk å begynne å sutre om moderator når det blir litt motbakke ;)

B

Back_Door

Gjest
SAL skrev:
Ja det var virkelig et argument det står respekt av! Nå tenker jeg nok at Knutinh fikk noe å tenke på..
For at han skal komme opp på et mer respektablet nivå i debatten, bør vi kanskje råde han til å ta et år på engleskolen til vår kjære prinsesse? ;)

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.119
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hvorfor vil ikke du "knutinh" fortelle oss hva slags utstyr du spiller på ?

At utstyret ikke har noen betydning blir helt feil å si når vi snakker om å skille to kabler sin egensignatur.

mvh

N

nb

Gjest
musicman skrev:
Hvorfor vil ikke du "knutinh" fortelle oss hva slags utstyr du spiller på ?

At utstyret ikke har noen betydning blir helt feil å si når vi snakker om å skille to kabler sin egensignatur.

mvh
Har du noen tips til hva jeg burde bytte ut for å få disse tredimensjonale dejavuopplevelsene - mitt stæsj står jo i signaturen min.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.501
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
På gamle HFS har knutinh opplyst om hva slags utstyr han har. Foreslår at du leter der, hvis du synes at det kan øke sakligheten og relevansen i denne tråden.
mvh

EDIT:Det er tydeligvis på tide å minne ALLE på denne tråden om at alminnelig folkeskikk skal gjelde på HFS!

O

om.s

Gjest
Viking skrev:
Parelius skrev:
Vel talt!!

mvh

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
om.s skrev:
Viking skrev:
Parelius skrev:
Vel talt!!

mvh
Anerkjente studiokabler, som er i henhold til spec's, er signaltransparente. Så hvordan skal de prege materialet?
Dette er jo enda et eksempel på en konstruert situasjon, fordi "noen" vil at man skal begynne å bruke sirkuskabler i opptaksstudio.

Hvilket egentlig tar oss tilbake til noe som ingen har kommentert - at Transparent, som ble brukt som sannhetsvitne, ikke vågde stå for kablene sine, til tross for en invitasjon til en referanselytt.

OG - er det ikke litt underlig at Summer i Transparent insisterte på at prøven måtte skje i Transparents eget lytterom? De selger jo tross alt disse kablene til folk som skal ha fordel av dem hjemme, og da er det jo å håpe at Transparents overlegne ytelse er tydelig også i min stue ... ;D

O

om.s

Gjest
Soundproof skrev:
om.s skrev:
Viking skrev:
Parelius skrev:
Vel talt!!

mvh
Anerkjente studiokabler, som er i henhold til spec's, er signaltransparente. Så hvordan skal de prege materialet?
Dette er jo enda et eksempel på en konstruert situasjon, fordi "noen" vil at man skal begynne å bruke sirkuskabler i opptaksstudio.

Hvilket egentlig tar oss tilbake til noe som ingen har kommentert - at Transparent, som ble brukt som sannhetsvitne, ikke vågde stå for kablene sine, til tross for en invitasjon til en referanselytt.

OG - er det ikke litt underlig at Summer i Transparent insisterte på at prøven måtte skje i Transparents eget lytterom? De selger jo tross alt disse kablene til folk som skal ha fordel av dem hjemme, og da er det jo å håpe at Transparents overlegne ytelse er tydelig også i min stue ... ;D
Personlig bryr jeg meg nøkken om hva som hendte, hva de brukte og ikke, i studioet, det er alikevel lenge siden, og utenfor min påvirkning, det som derimot er interessant i denne sammehengen er hva jeg kan bringe til torgs for å optimalisere lyden på en slik måte at jeg mener meg å oppleve forbedringer, og der kommer man ikke utenom kablenes påvirkning :-\ ......

mvh

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Soundproof skrev:
om.s skrev:
Viking skrev:
Parelius skrev:
Vel talt!!

mvh

Så ingen kabler farger signalet i det hele tatt? Så studiokablene er helt perfekte signaltransportører? Tror du dette så skal jeg forlate diskusjonen (igjen) siden alle vet at alle kabler mer eller mindre gjør noe med signalet.

R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

-k
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil eller hva du mener nå. La meg utdype hva jeg mener dersom det har vært en årsak til missforståelse. Er det du eller jeg som forfekter målinger, blindtester etc. som bevisførsel for lydmessige ulikheter på hi-fi komponenter? Det er vel du. Tar jeg feil? Jeg har hele tiden ment at vanlig lytting er mer enn god nok og at blindtester ikke er er så mye bedre som testmetode? Tar jeg feil? Når du så plutselig mener og tror noe om hva som er verdens beste innspillinger og at de ikke kunne blitt bedre med andre kabler, så er det vel du som mener noe uten å ha foretatt hverken blindtester eller målinger? Tar jeg feil? Dette argumentet forsøker du å benytte i en debatt hvor ditt poeng hele tiden har vært at man må ha metoder for å verifisere synsing med noe mer etterprøvbart. Blir dette i så fall en dobbeltmoral fra din side når du forlanger slike bevis av andre når de kommer med sine synsinger og synes du at slik synsing blir troverdig fra din side når du har argumentert som du har gjort?

Mvh
Roysen

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Viking skrev:
Så ingen kabler farger signalet i det hele tatt? Så studiokablene er helt perfekte signaltransportører? Tror du dette så skal jeg forlate diskusjonen (igjen) siden alle vet at alle kabler mer eller mindre gjør noe med signalet.
Nå vrir du mitt innspill.
Gode signalkabler, som er i henhold til spec's, skal være transparente og nøytrale.

Men man kan fint skaffe seg ulike kabler som har egenskaper som påvirker signalet - farger det, om du vil.
I den første testen fra Audioholics som jeg linket til var dommen at det ene kabelsettet var uegnet som nøytral signalbærer, men at det kunne anvendes om man ønsket å redusere toppen i lyden pga for skjærende høyttalere.
Et godt eksempel på kabelfarging. Nå var dette dessverre testens dyreste kabler, og det spørs vel om det var produsentens mål at de skulle brukes som kabel-EQ.

R

Roysen

Gjest
Soundproof skrev:
Roysen skrev:
Det er vel ingen som her sier at innspillingene kan bli svært så bra med "normale kabler". Poenget er vel at vi ikke vet hvordan de beste innspillingene fra de studioene som ikke legger vekt å kabler kunne blitt dersom kablene hadde vært vektlagt mer.

Mvh
Roysen
Det blir så utrolig rar måte å diskutere på. Hmmm, lurer på om ikke bilen hadde gått bedre med rakettbrensel ... et problem med den 80-grensa, selvsagt.
Proff-utstyret er kalibrert for uendret gjennomstrømming av signalet, med det for øyet å fange det for gjengivelse, i en kvalitet som tangerer det som er FYSISK mulig etterhvert som teknologien utvikler seg.

F.eks. bruker lydstudioer nå 24bit og 32bit og høye sampling-rater fordi man skal bearbeide innhentet signal. For hver digitale bearbeiding skjer det tap, men så lenge man sørger for å ligge over Redbook standarden i sluttresultatet, så har man ikke tapt så det kan høres.

Men signalet som studioet innhenter er allerede der det skal være - det blir ikke dypere/bedre om man bruker andre og dyrere kabler enn de som tilfredsstiller spec's.

Romakustikk, innspillingskompetanse, følsomhet i mikrofoner, osv., er av langt større betydning for sluttresultatet enn om du legger på noen tusen kroner pr. meter i kablingen. Opptaksoppløsningen er allerede maksimal -- innspillingsstudioet begynner med en oppløsning som tilsvarer optikken i militære observasjonssatelitter, og skal ned til et bilde som kunne vært tatt med et kamera med plastlinse. Men det er poengløst å levere satelittoppløsningen til plastlinsen, den klarer ikke å fange denne.

Bensin har bedre forbrennings- og ekspansjonsegenskaper enn diesel. Ta meg faen om jeg ikke burde kjøre bensin i dieseltanken så jeg får bedre ytelse på kjerra! Slik argumenterer du, Roysen.

Jeg hadde faktisk kjøpt argumentene om du hadde sagt at det gir deg en god følelse å kjøpe super high-end kabler: Jorma Prime No. 1, for helsike! Så tar vi skikkelig i. Looks good and feels good - and yes, it sounds good, too. Men jeg skal klare å finne kabler til 1/75 av prisen som gir deg en utfordring om du tror du kan høre forskjell.

Jeg går og tenker på å legge inn en bestilling på en Shindo Masetto pre-amp. 8/10 av beslutningen er feel-good basert. Jeg har hørt den, jeg har sett den, jeg liker den.
Det blir min nytelse. Men det at den eksisterer burde ikke frarøve nytelsen fra dem som ikke investerer i en slik - og det er mitt poeng.

Det er mulig å få utrolig bra high-end lyd ut i rommet uten å ta forskudd på arven. Og som vi har lest i mange tråder her, er det vanlig å gi kunder inntrykk av at de må kjøpe sirkuskomponenter før de kan regne med å få god lyd - det er ikke tilfelle. Mange av "rådene" man får innen hifi er å sammenligne med å få en slik når man bare skulle ha en lekebil til guttungen:

Nå vrir du på problemstillingen. Det er hevdet som bevisførsel for at det ikke er lydmessige ulikheter på kabler at lydstudioer ikke er nevneverdig opptatt av slikt og at innspillingene fremdeles har høy kvalitet. Jeg gjentar at det beviser ingen ting. Det er ikke fremlagt tester som viser at disse inspillingenen ikke ble nevneverdig bedre med bedre kabler. I tillegg er det lagt frem eksempler på studioer og lydteknikere som faktisk hevder at de både benytter og tror på "high-end" kabler. Troverdigheten bak dette bestrides fordi det hevdes at disse lydteknikerene og lydstudioene er kjøpt og betalt av kabelindustrien. Motargumentet mot dette er at det er like sannsynlig at profittjaget til de lydstudioene som ikke legger nevneverdige midler i kabler medfører at de ikke innførmmer at kabler kan ha innvirkning og at de dermed kan argumentere seg til en høyere profitt ved å unngå kabler som investering. Hvorfor oppfattes kabelindustrien som en gjeng med glupske, profittjagende banditter mens lydstudioene og lydteknikerne er inkarnasjonen av ærlighet og åpenhet som ikke er opptatt av profitt.

Mvh
Roysen

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.119
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
På gamle HFS har knutinh opplyst om hva slags utstyr han har. Foreslår at du leter der, hvis du synes at det kan øke sakligheten og relevansen i denne tråden.
mvh

EDIT:Det er tydeligvis på tide å minne ALLE på denne tråden om at alminnelig folkeskikk skal gjelde på HFS!
Hva har folkeskikk å gjøre med ett høyst relevant spørsmål ang det og kunne være istand til å greie og høre forskjell på kabler ?

Nei takk for meg. Her skal det spilles musikk istedenfor å kaste vekk tid på meningsløst tullprat.
/quote]

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.501
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
musicman skrev:
tkr skrev:
mvh

Hva har folkeskikk å gjøre med ett høyst relevant spørsmål ang det og kunne være istand til å greie og høre forskjell på kabler ?
Nei takk for meg. Her skal det spilles musikk istedenfor å kaste vekk tid på meningsløst tullprat.
Det med folkeskikk var ikke myntet på deg- du har seff ikke sett de innleggene jeg fjernet.
mvh

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Back_Door skrev:
SAL skrev:
Ja det var virkelig et argument det står respekt av! Nå tenker jeg nok at Knutinh fikk noe å tenke på..
For at han skal komme opp på et mer respektablet nivå i debatten, bør vi kanskje råde han til å ta et år på engleskolen til vår kjære prinsesse? ;)
Ikke første gangen Knuthin skriker moderator! Roysen spurte kun om dokumentasjon på Knuthin`s påstander, vilket er nøyaktig det samme hakket dere maler på.....
Roysen, du er forhånds-kvalifisert til VM i tålmodighet, hent medaljen! ;D

B

Back_Door

Gjest
SAL skrev:
Back_Door skrev:
SAL skrev:
Ikke første gangen Knuthin skriker moderator! Roysen spurte kun om dokumentasjon på Knuthin`s påstander, vilket er nøyaktig det samme hakket dere maler på.....
Roysen, du er forhånds-kvalifisert til VM i tålmodighet, hent medaljen! ;D
Det har faktisk sjokkert meg å konstatere hva normalt utdannede og opplyste mennesker er i stand til å påstå og tro på i dette miljøet.
Hadde du foretatt en meningsmåling blant vanlige mennesker etter at de hadde lest tråden om blindtester, tror jeg 99,9% hadde støttet knutinh. Den resterende ene prosenten vil antagelig være blant de som fortsatt setter ut grøt til nissen på julekvelden, og som blånekter for at det egentlig er katten som spiser den.. ;D

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Og det Knutinh skrev var vel at om den andre "debattanten" hadde personlige innvendinger mot ham så fikk han ta kontakt med moderator -- men at det nå gjaldt dokumentasjon av påstander.

Men her snakker vi vel om to ulike miljøer, med hver sin gud, som heller vil slåss enn å kikke i boka og oppdage at egentlig snakker de om det samme. Festlig med religionskrig.

"Alle" vet at mye av overskuddet i de fleste bransjer ligger i delesalg og service. I marketing kalles det Gillette-prinsippet: selg noe folk trenger for at du etterpå skal kunne selge dem det du tjener på.
Sist jeg hadde Jeepen inne til service lot jeg være å bytte sikringen til ventilasjonsanlegget. Det kjørte ikke. Fikk overslag over hva som måtte gjøres, og der stod det jammen ny motor til ventilasjonen - med installasjon ca. 18.000.
Jeg hadde forberedt meg og hadde med meg sikringen som manglet. Ga den til servicesjefen og sa at jeg var villig til å spandere ny sikring i steden for motor. Vi utveklset et meningsfylt blikk og bilen var i riktig god stand da jeg hentet den og regningen var upåklagelig.

Buyer beware. Marginene i de fleste bransjer er så tøffe at man gjør hva man kan for å skru ut noen ekstra kroner - samtidig er konkurransen så barsk at de fleste er villige til å gi ganske mange prosenter for å få tak i nettopp dine kroner. Forskjellen mellom det de kan få betalt og Null er ...

Jeg skal ha pistol i nakken før jeg betaler fantasiprisene enkelte legger ut med for sirkuskabler - men om jeg hører en kabel som leverer så er jeg villig til å betale for meg.

Topp Bunn