Hos 211. - litt musikk og haifai og sånn i (jepp du gjettet riktig!) helvetes forgård

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Sånn, da er endelig ny spiller i gang og i serien «helgens albumklassikere» spinner Television’s fantastiske Marquee Moon i ikke ukjent stil. Dette var da en skikkelig overraskelse av en spiller, jeg har hørt den mange ganger tidligere men aldri i denne settingen. Artig og vanedannende dette her!
    62A59549-1D45-47CD-82A4-B6A62054186A.jpeg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Etter endel dager med Wilson Benesch The Circle spilleren i hus begynner det å gå opp for meg hvor bra denne spilleren faktiske er! Dvs. det er vel egentlig armen som bør få mesteparten av æren, den er helt vidunderlig og fullt på høyde med de beste jeg har hatt/hørt…det inkluderer blant annet SME sin 12", 312 montert på V.Y.G.E.R Baltic M og Micro Seiki MA-505 mk III. Den takler alt jeg har av pickuper og gir en mer musikalsk flyt enn det jeg opplevd med de fleste andre armer, bedre bass (både dypere og mer artikulert), mellomtoneområdet er «lettflytende» og «elegant» om det går an å si det på den måten. Armen er ikke helt «unipivot» men lageret er ikke et konvensjonelt kniv- eller kulelager, måten det er bygd opp på gjør at man lettere kan justere viktige innstillinger som azimuth uten at armen er like «nervøs» som tradisjonelle unipivot-armer. Jeg synes videre at spilleren tar seg flott ut på benken min, kanskje ikke like «In your face» og gigantisk som Sonny var men allikevel tydelig i sin fremtoning.
    image.jpg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med finfin spiller!
    Takker! Har alltid likt denne…selv om den ikke har samme massive fremtoning som endel andre spillere jeg liker utseende på. I anlegget akkurat nå fungerer den uansett veldig bra. 👍😁
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det!
    Ha en fin påske alle sammen 😁
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    I serien: hvilken matte? Har jeg nå utført en liten test med min nåværende vinylsnurre…denne gangen er det kork vs. nada vs. original filt.
    Jeg var helt overbevist om at jeg fortrakk The Circle «in the nude» da dette låt vesentlig bedre enn med filtmatten. Det var bedre definisjon og detaljering pluss at det ikke var noe som fulgte med platen når denne ble løftet av spilleren. Men så tok jeg mot til meg å slang på korkmatten…dette er en uten neopren (om noen husker forsøket jeg gjorde med den )med neopren) matten på Sonny?)…så (etter justering for VTA) på med The Cowboy Junkies - The Trinity Sessions (hadde akkurat spilt igjennom den ut matte), eh! ok? …er det samme plate? Her skjedde det mye, bassen ble ryddigere og virket enda mer definert…opplevelsen av luft rundt artistene og spesielt stemmen til Margo Timmins fikk mer plass samtidig som hele lydbildet ble tydeligere og enda mer definert…
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Så begynte «Sirkeline» å ha litt svai og sånn…spesielt i passasjer hvor det er litt «lengde» på tonene! Shit så kjedelig, men så kom jeg på at spilleren er utstyrt med silikon-reim og i gamle dager da jeg hadde Rega utstyrt nettop med dette var et triks å legge reima i varmt vann…med noen måneders mellomrom. Dette for at reima skulle få tilbake sin opprinnelige form etter å ha vært «strukket» noe. Da kunne man oppleve hastighetsvariasjoner, og vipps etter noe tid i varmt vannbad var variasjonene borte og Keith (eller Steve for den del) sine pianotoner er igjen slik de skal være uten svai som ikke er i opptaket…
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Ehh, dette var noe jeg ikke var forberedt på, jeg ønsket å gå videre med testing av remedier for å få bedre lyd ut av platespilleren.
    Dette begynte jeg å skrive e om her da jeg hadde "Sonny the Sony" i anlegget. Og på den spilleren var mitt klare førstevalg en enkel 3mm akrylmatte. På på Sirkeline har jeg lenge benyttet min enkle korkmatte (ca 1,5 mm tykk), men så ønsket jeg å se om det var andre som var bedre egnet på denne spilleren. Som tenkt så gjort, jeg skaffet en slik;

    20230719_160209.jpg


    Oops, (spoiler alert!) DETTE ER INSANE (at least pricewise)!
    Jeg var ikke forberedt på det som kom mot meg. Jeg visste at spilleren var høyst kapabel i bassområdet, men her er det snakk om kvantesprang...over hele "fjøla"!
    Anlegget mitt er (for å dra på litt) i beste fall et mid-fi anlegg, og det er kanskje ikke rettferdig å dra inn "Hi-End stuff" i et sånt anlegg, men det bryr jeg meg fint lite om. Jeg vil høre om det er forskjeller som kan rettferdiggjøre utleggene, også i mitt anlegg, og blir av og til overrasket...både positivt og negativt. Jeg har hørt forskjeller på platematter tidligere, og de har stort sett vært relativt subtile. Ikke så når Spec+ ble plassert på Wilson spilleren, dette var alt annet enn subtilt!
    matte.jpg

    Matten har en herlig hard/myk overflate (motstridene, men det er slik den oppleves både hard og myk på samme tid?)

    Wilson Benesch the Circle (aka Sirkeline) oppleves i utgangspunktet (standard med filtmatte) som en rimelig nøytral spiller og den kan med letthet formidle informasjonen som finnes i rillene. Den hverken legger til eller trekker fra noe (særlig), og overgår greit min digitale "rigg", som de fleste platespillere (av en viss kvalitet) jeg har hatt i hus. Når jeg bytter til kork blir det noe mer fokus på detaljer samtidig som spilleren virker mer dynamisk og lettflytende. Musikken oppstår mer i rommet, liksom, om det gir mening? Noe av det samme skjer når jeg benytter den "naken" (dvs. uten matte), men da er det litt for skarpt og unyansert i mine ører (og ja, jeg justerer VTA!).
    Hva skjer så når jeg legger på Spec+ AP-UD1a Analog Disc Sheet, som herligheten heter? Det var den endringen jeg ikke var helt forberedt på! Det skjer en hel del, musikken blir presentert på en helt ny måte fra en allerede god spiller. Det første jeg legger merke til er en ekstremt "sort" bakgrunn, hvor musikken bare oppstår. Det kan sammenlignes med å ta å et par nye briller etter noen måneder uten brillevask, bare at det her dreier seg om lyd. Bassen har bedre fundament, musikken oppleves som mer flytende og man får lyst til å spille igjennom hele samlingen for å høre hva som gjemmer seg i rillene.
    Åpningen (og resten :ROFLMAO: ) på platen "Thunder of Gods" med Sun Ra and His Arkestra er en kakofoni av lyder som, med Spec+ på spilleren, får hver sin dedikerte og sammenhengende (kan sikkert høres motstridende ut når man leser teksten, men gir fullstendig mening når man hører plata sånn som jeg gjør nå!) plass i lydbildet samtidig som man har denne beksorte bakgrunnen hvor alle instrumenter er tydelig plassert og orkestrert. Drittøft! Når jeg går over til enklere musikk som f.eks. sporet "Tom's Diner" fra Suzanne Vega "Solitude Standing" er det igjen denne sorte bakgrunnen og Suzanne's stemme står nakent midt mellom høyttalerne og har fått mer "kjøtt og blod" enn jeg kan huske å ha hørt tidligere. Spiller jeg Daft Punk er det mer sammenheng og dynamisk kontrast enn hva jeg forventer, og med åpningen av Chris Rea's "Road to hell" blir jeg slått av hvor mange dråper jeg kan høre, det er besnærende. Når jeg satte på "Under the Boardwalk" med Rickie Lee Jones er det en enorm dynamikk...kort sagt: denne bør på enhver vinyl afficionados liste over must audition!
    Eneste negative er at platene oppleves å bli noe mer statiske. Det knitrer når jeg løfter de av, liksom, men matten henger ikke fast og "blir med". Får eventuelt skaffe meg en Milty ZeroStat for å avhjelpe.
    Ja, og den (matten) er ikke gratis! Vet det, liksom!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Da begynner en liten ønskeliste å forme seg:
    1. Må få gjort noe med min "digitale front end" (snuser på f.eks Eversolo)
    2. Må bytte til en bedre forsterker (har lyst på rør (igjen?), men hva holder jeg litt tett til brystet enda (kun fordi jeg er fryktelig usikker på hva som "rører" seg der ute))
    3. Oppgraderinger på høyttalersiden (Sonus Faber eller Focal eller Klipsch (vet det spriker litt, men det kommer an på hvilke forsterker jeg lander med og hva I.A. sier))
    4. Ny Pickup (bare fordi jeg har lyst på (det ryktes at et merke vi ikke har hatt her på berget tidligere er på vei inn snart...blir spennende)
    5. Ny motorstyring til Sirkeline (fordi spillere med reimdrift aldri blir helt 100% nøyaktige, og jeg føler det er mer å hente enn jeg får til med Heed Orbit)
    6. Mer musikk på vinyl(!!!) ...platemesse på disse breddegrader om ikke lenge, blir mrsmt!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Sitter å nyter morgenkaffen sammen med Harald Tusberg jr. og Bugge Wesseltoft & Co som spiller
    image.jpg

    …det som slår meg er hvor "vektløst" og i rommet instrumentene står. Musikerne og stemmene har mye mere "luft" og alt blir mer naturlig, "once you’ve tried black there’s no way back" som de sier. Det er et kvantesprang opp fra "Corky" som er brun (-spraglete)…
    En annen ting er at mitt lille ankepunkt (som gikk på at platene opplevdes å bli noe mer statisk ladet, og knitret når man tok de av spilleren) nå er borte. Det kan synes som at Spec’en har endret sin elektriske polaritet til å bedre passe inn i mitt miljø, slik at platene ikke lenger knitrer!?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    En liten addon til lista over her:
    1. Ordentlig platevasker f. eks. Hummingguru eller lignende, Nitty Gritty’en min er gammel og grå…
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Hjemmekontor i dag, og mens jeg venter på at kaffekanne nr. 2 skal gjøre seg ferdig og jeg kan fortsette lunsjen nytes denne…
    IMG_5287.jpeg

    ikke en artist jeg har mye av, men denne plata bør sjekkes ut! Den er steike bra…det synes «kjøteren» også, han legger seg der hver gang jeg setter den på!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    …og for de uinnvidde er det Sondre Lerche’s Avatars Of Love. Det er ei skive med, i tillegg til bra musikk, bass i referanseklasse! Kjenner jeg trenger høyttalere som gjør det bedre i den øvelsen, KEF C80 er ikke dårlige men de kan oppleves litt slanke om man gjør en direkte sammenligning med f.eks større (og vesentlig dyrere) Dali
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    …og nå over til noe helt annet (musikalsk sett!), filmmusikk. Eller rettere sagt seriemusikk, til kaffen nå nytes denne
    IMG_5301.jpeg

    Fenomenal serie med ditto musikk; Le Bureau Des Legendes
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    I serien “musikk til morgen el. formiddagskaffen“ er jeg idag i gang med en gjennomspilling av denne klassikeren(?)
    IMG_5306.jpeg

    The Alan Parsons Project - Stereotomy
    Lenge siden den har blitt spilt…artig plate med mye stereoefekter
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Etter et kjapt “pitstop“ med Roxy Music er jeg i gang med en annen klassiker
    IMG_5307.jpeg

    Santana - Abraxas
    Quadraphonic utgivelse med mye “ringwear“, men vinylen er VG+ så det går bra…tøff skive som ikke låter så værst over et enkelt stereoanlegg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Så over til Stereo utgivelsen av samme

    IMG_5308.jpeg

    …bare fordi jeg kan, liksom :^)
    I direkte sammenligning er jeg ikke i tvil om hvilke utgivelse jeg foretrekker(!), det er bedre perspektiv og instrumenter (…og kanskje særlig vokalen) står stødigere og låter mer naturlig. Fraseringer blir mye tydeligere selv om det kanskje er mer “sting“ i gitaren på min “quad“ disk, men det er mer sammenheng og naturlig (om man kan si det sånn?) klang på stereo-skiva.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mange bedre måter å ha en liten kaffepause mens man jobber
    IMG_5313.jpeg

    Her er det, nettopp(!), en rekke perler fra ‘60 og ‘70 tallet
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Innspillingene strekker seg fra ca ’63 til ‘76 og er jevnt over av god ‘live’ kvalitet. Her er masse B3 med og uten Leslie, oljefat og annet moro med engasjerte og kreative musikere.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    I serien «Hestejazz i Solnedgang» spiller jeg denne
    IMG_5315.jpeg

    «Windy City» er vel det man kan kalle feiende flott? Låter bra gjør den og, når den snurrer på «Sirkeline»…
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Hadde nesten glemt hvor godt disse gamle utgivelsene på Pablo låt, lenge siden denne var på spilleren
    IMG_5369.jpeg


    God innspilling og god musikk samtidig som pressingen er bra, da er musikken til søndagsformiddagskaffen i boks…kan ikke bli bedre enn det!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Nyeste tilskudd i TT-samlingen er denne
    IMG_5373.jpeg

    Positivt: flott å se på, DD TT (DirectDrive TurnTable)
    Negativt: brum i venstre kanal (mulig (sannsynlig?) jordingsfeil)
    Så får vi se om det er løsbart…
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Armen er en ganske artig sak, tror den egentlig er en Micro Seiki (men her er jeg ikke sikker):
    Man plasserer PU der man ønsker å starte avspilling og vrir på den sorte delen for å start platen og senke armen. Når den tynne "sensorpinnen" har plassert seg i et "hakk" (som fungerer som en "lås" for denne (det tar et par sekunder)) kan man slippe og avspillingen starter. Når PU begynner sin ferd i "lead out" vil den treffe nevnte "sensorpinne" (gitt at dette er "kalibrert", en latterlig enkel prosedyre hvor man bare vrir på "huset" med "sensorpinnen" til ønsket posisjon) og armen heves samtidig som motoren stopper. Ganske så fiffig...
    Jeg har sett endel av disse spillerne for salg opp igjennom, men sjeldent i så god kosmetisk stand (plinth og alutopp er så og si 100% strøkent) og med velfungerende arm (også strøken). Kjekt med prosjekter, men fint når kosmetikken er i orden.
    Er det noen som har erfaring med disse spillerne, spesielt i kombinasjon med den Grado PU'en som står på så "speak out". Så vidt jeg husker er disse gamle Grado MI Pickupene litt utsatt i forhold til andre motorer, spesielt om det ikke er sørget for god jording (som f.eks. Rega). Jeg en Planar 3 med Grado (husker ikke modell) og det gikk bra, mens kompiser med samme kombinasjon hadde problemer. Jeg tenker jeg får begynne med det enkle; sjekke kabling fra armbase og videre til forsterker-steg 1 (RIAA)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Gjort noen forsøk i kveld! Bytte PU på «Luxusdyret», en ok MM gjør at brumproblemet er borte. Kanskje armen til og med takler en MC PU? Men slik den står nå låter det meget bra, den kan til og med rivalisere (ikke helt, da 😉) med «Sirkeline». Den er ganske nær på noen områder som f.eks dette som kalles musikalitet, i tillegg er hastigheten dønn stabil (på en måte som bare gode DD TT’er kan). Skal man få til det samme med reim/belte-drift blir det fort dyrt, så hvor mye jeg elsker gode platespillere med beltedrift er det besnærende å høre kjent musikk på en god direktedreven også…ene dagen er det best og dagen etter er det et annet system som gjelder!? En stakker blir jo aldri fornøyd…
    IMG_0007.jpeg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Flott spiller og DD blir aldri feil :)

    mvh
    Det er noe med det, må egentlig bare finne et MC element som passer…kasta på et annet Grado MI element og brumproblemet er tilbake men i mindre grad enn med det kjedelige (det er det faktisk ikke🤪) som jeg først hadde på…
    IMG_0008.jpeg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Grado Reference Platinum er et helt nydelig og supermusikalsk pickup-element, bare synd det ikke passer godt på «Luxusdyret». Der må jeg (foreløpig?) nøye meg med å bruke en Audio Technica AT-VM95 SA jeg hadde liggende å slenge i skuffen. Ikke noe dårlig PU det heller, men nokså annerledes i spillestilen for en si. Mye mer detaljer (uten at det blir for mye) og ikke like «romantisk». Med Grado er det sødmefylt og stemningsfylt det som strømmer mot en fra høyttalerne, fremdeles detaljert nok (men bare det, akkurat nok!) til å tilfredsstille en Hi-Fi Geek, men med denne besnærende og avhengighetsskapende (rett å slett verdiøkning på høyt nivå?) sødmen som kler mange innspillinger og anlegg. Hadde det bare ikke hvert for "brum"-utfordringene som denne kombinasjonen gir i mitt anlegg…sigh! 🤷‍♂️
    Det er godt å lytte med hjertet innimellom…for elementet funker som rakker’n på «Sirkeline»! Det er whisky og sjokolade…
    Kanskje forsøke ZYX på Lux…? Næh…
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.014
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Synn egentlig, men Grado er kjennt for ikke å være avskjermet i det hele tatt.
    Stensikre brumproblemer, der det er elektronik under tallerken. Strtikkspillere med motorpod
    på motsatt side derimot ;)
    Klart, din arm skal takle en MC. Om du liker lydsignatur på Grado bedre enn AT, da ville jeg annbefalt deg
    å prøve ut en KIseki Blue NS ;)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Kiseki, ja! De har jeg ikke hørt på mange år, kanskje noen som har pent brukt å selge? Får legge ut noen «følere»…🤪
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en Grado the reference ( den før trehuset ) for ille mange år siden , fikk den rimelig bra til i en Sme III arm lettvekter . Lyden var som meget god rødvin :)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mistenker at den armen som står på «Luxusdyret» er litt i letteste laget for en Kiseki, kanskje? Jeg har ikke lyktes å finne specs som sier noe om arm-masse på den…
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en Grado the reference ( den før trehuset ) for ille mange år siden , fikk den rimelig bra til i en Sme III arm lettvekter . Lyden var som meget god rødvin :)
    Gode Grado pickuper ER gode, når de plasseres i rett miljø!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har nevnt ett eller annet sted tidligere, et pickupmerke som ikke har vært på vår breddegrader tidligere (så vidt meg bekjent) er nå tilgjengelig...spennende;

    1696592767827.png
    Synes i hvert fall 501 (ikke Levi's, men...!) er interressant, den er jo både betalbar og lydmessig svært bra 👍
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Morgenkaffe med litt «cheesy» jazz på Sirkeline, misforstå meg rett, jeg LIKER Dave og dette var skiva som satte han på kartet for min del. Det gjør vel ingenting at innspillingen er bra heller?
    IMG_0103.jpeg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Jazz på en søndagsformiddag til kaffen, en skikkelig klassiker;
    IMG_0108.jpeg

    Porgy & Bess med Ella & Louis, intet mindre enn nydelig!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn