Hos 211. - litt musikk og haifai og sånn i (jepp du gjettet riktig!) helvetes forgård

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    For mange som har meninger om det i kåken 😁 … jeg har forsøkt en del, men jeg må bare innfinne meg med at så lenge jeg vil spille musikk (på et stereoanlegg) får det bli sånn! I hvert fall til sofaen dør og vi må finne en erstatning for den (damn, coaches are expensive nowadays) 🤓
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Da er første del av nye/gamle ting i boks...dette er nytt, neste bit ikke fullt så nytt.

    IMG_4396.JPG

    følg med hva som videre dukker opp. Det har hvert annonsert tidligere, men da kom det endel hinder i veien...nå går det bedre!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Da er første del av nye/gamle ting i boks...dette er nytt, neste bit ikke fullt så nytt.

    Vis vedlegget 830366

    følg med hva som videre dukker opp. Det har hvert annonsert tidligere, men da kom det endel hinder i veien...nå går det bedre!
    Denne er ikke 16", men siden suffikset på drivverket jeg planlegger å bruke den på er ”A” så går det bra…tror jeg!😁
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Selv om armen er kortere enn en fot (he he) tror jeg dette blir bra…nå er den gamle (nye biten) også ankommet!

    EA1B9525-A17E-4BD3-9C43-547EF01D8062.jpeg

    etter litt måling og fresing og litt mer måling og pussing etc. ble resultatet ganske ok om jeg må si det selv!

    8E053732-543B-4744-B71A-B318A013CB99.jpeg

    Og med armen ferdig montert ble det rett så snasent
    B7C57F56-A15A-4EFF-AFEF-E58763BE3662.jpeg
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Tror dette kan spille bra, jeg…litt spent på armen!? Har aldri forsøkt en Jasmine arm, men etter det jeg har lest står den ikke tilbake for andre armer i omtrent samme prisklasse. Vi får se hva den kan, etterhvert. Personlig synes jeg det ble seende veldig bra ut og spilleren er penere i virkeligheten enn på bildene.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Pent oppsett og svært trivelig tråd å lese gjennom! Godt spilleren kom til et entusiasthjem.
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært mange runder med mye forskjellig utstyr opp igjennom årene, men nå tenker jeg å finne komponenter jeg kan trives med og som ikke…akkurat nå har jeg installert min gamle og kjære Goldring «the Gerard Louis» pickup. Dette låter absolutt bra, det er lenge siden jeg har kost meg så mye med David’s «På En Øy»

    5036944F-5B40-4F40-9AE0-41700087DD87.jpeg
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Takker Ragnar, for et veldig godt drivverk som du pakket virkelig bra 😊
    Sitter og blir stadig mer imponert over hvor bra de lagde ting «back In the day»! «Sonny» er helt på høyde med Kuzma’en som jeg fant var bedre enn Linn Sondek LP12, og med den kinesiske Jasmine armen ser det virkelig flott ut!
    66BF8E66-983F-4707-A69A-C43B50F8B2F1.jpeg

    En stabil plattform for vinylavspilling er virkelig lykke! 😁

    Armen er forøvrig et lite smykke i seg selv, i tillegg til å være enkel å bruke og at alle innstillinger og justeringer er ganske godt gjennomtenkt og utformet.

    54F90ED2-BB60-4097-95C6-8FBC5DB3895E.jpeg

    296802F7-B5F9-4866-9EAD-17D8932822B1.jpeg

    et lite bilde av pickupen montert og «In bussiness» kan jeg vel også koste på meg?
    FF98E6C5-E8E2-4420-BB37-A362F39DDBF2.jpeg

    Åja, det er sant…det er jo min egen tråd!🫢
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Veldig flott arm :love:
    Helt enig, en av de penere jeg har eid.
    Startet med en Rega RB 300 (når den kom på Planar 3, rundt ‘84-‘85 eller deromkring) som ble byttet ut etter et par mnd. Da ble det en Micro Seiki MA 505 mk III (med rett armrør (angrer fremdeles på at jeg solgte den, den var VAKKER!), deretter ble den en SME 312 (på et V.Y.G.E.R drivverk), som forsvant ut døra i vanvare 😊…det var også en fin arm (ikke like vakker som MA, men ganske så fin) etter dette var det tid med mye billig og noe litt mer ok. Har hatt en ITT direktedrevet sak og noen Technics spillere innom i tillegg til en LP12 med Ekos arm, den var fin (og ganske vakker i all sin enkelhet) før jeg fikk kloa i en Kuzma m. Jelco 750D arm, ganske lekker kombo.
    Så fulgte en periode med litt ymse igjen, en Luxman PD «ett eller annet» var pen, og siste Linn (m. Basic arm) spilte spilte bra. Men utover det ingenting å rope hurra for, jeg mener Technics og Denon spiller jo for all del fint men det var knitrespikerne som sørget for lydkvaliteten fra de spillerne (dvs når pickupen var spilleren overlegen ble det ikke alltid «bedre enn forventet», du hørte med gang at noe var «off»).
    Nå derimot…drivverk og arm er i den lekrere enden av skalaen og jeg kjenner pickupen godt nok til å si at her tror jeg kanskje jeg har nådd en foreløpig topp!? Forhåpentligvis kommer ingen oppgraderingsspøkelser og forfører meg til å flytte meg sidelengs (bortsett fra på pickup, forsterker og høyttalersiden, da) eller endaværre; bakover.😊
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Etter en gjennomlytt av nylig ankomne Caldera - Dreamer (Japansk testpressing) er det Bill Frisell og Skúli Sverrisson på spilleren…
    image.jpg

    dette er bare vakkert…
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Etter noen platesider gjennomspilt er det bare å konkludere; dette låter flott!
    Sitter akkurat nå med tredje kopp morgenkaffe og hører på Day At The Pool’s selvtitulerte album fra ‘88. Bassen til Thorsen står fjellstøtt i rommet, mens Jan Bangs stemme flyter som smeltet smør inn i øregangene…Stein Austruds grand piano og øvrige tangentinstrumenter danner en engasjerende og fin stemning mens gitarene til Dreyer evner å ta det hele videre der stemmen til Bang avslutter, eventuelt sette kontekst for Bang som da fortsetter. Det hele er godt backet av Trond Aurland på perkusjon og Arve Nilsen på akustiske trommer.
    For en måte å starte Lørdagen!

    image.jpg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Flott arm minner meg litt om jelco.
    Jeg synes ikke det, tror jeg? Veldig ulik 750D armen jeg hadde på Kuzma drivverket, men det var jo bare en av modellene!? Lydmessig står den i hvert fall ikke tilbake, kanskje snarere tvert om…men foreløpig bare testet med en p.u. Synes uansett den er et godt kjøp til de 7-8 frognertierne som stort sett forlanges over disk og et vanvittig godt kjøp for det jeg måtte ut med…
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Can anyone spot the difference?

    864389FA-24B6-4E94-BCD1-99CE7CA620F2.jpeg


    I går var det fra «oh, lykke» til «wtf» i løpet av nulltid…satt å nøyt formiddagskaffen med litt ymse musikk (som nevnes i forrige innlegg). Kjørte en tur for å «hente» årets siste jordbær og da jeg kom hjem var det «tyst» som i graven fra anlegget…
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Ingen røyk, lukt eller noen tegn på feil i forsterkeren…bortsett fra at den er helt mørklagt, ikke så mye som et glimt av lys i dioder!? Ei heller lyd, hverken fra høyttalere, trafo eller reléer. Jeg tenker den får plasseres i roteboden i påvente av bedre tid og dårlig vær så jeg kan sjekke om dette er noe jeg kan finne ut av. Så da var neste steg en snartur på finn.no for å finne en sak som kan gjøre jobben frem til jeg finner enten et bedre alternativ eller finner ut av det med Yamaha’en…
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Valget falt på en H/K receiver, Hmm…

    78C64849-9801-47D4-B2DB-E7E31D8F741B.jpeg

    den virker i hvert fall!
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    utrolig at en eldre Hk receiver virker i 2022. det meste fra denne tiden varte ikke særlig lenge. AVR7000 tidligere var enda verre, samtlige feilet etterhvert. hadde selv en dvd10, bare problemer.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Vet…😁
    Men den spiller, så det får duge enn så lenge. Den spiller i en helt annen liga enn Citation 16 jeg tidligere hadde i anlegget, men annet kunne man jo ikke vente 👍😇

    D9F9DC80-5A9B-4E42-BB20-FCF22721092C.jpeg

    Et lite bilde, ikke av den jeg hadde (trur eg, men). Den hadde BALLER & HÅR PÅ BRØSTET (den hadde ikke bryst, nei), faen så tøff den var! 😁
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Uff, kjipt at Yamahaen tok ferie men godt du ikke er uten lyd. Håper det er en enkel fiks.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var utrolig kjipt. Men OK, hva gjør man da? Jeg har I hvert fall bestemt meg for at nå nå kilden er på plass, og jeg foreløpig er ok skodd på høyttaler-fronten får jeg lete litt for å finne den "perfekte" forsterkeren...🙂 (den er sikkert der ute?), jeg har jo etterhvert forsøkt litt forskjellig og kjenner lyst til å prøve noe (les; et merke 🤔) jeg ikke har hatt tidligere. Doxa har jeg f.eks. aldri forsøkt i heimen, lurer på hvordan det kan låte med Kef el. JBL?

    Akkurat nå er det PF m. DSOTM (tidlig britsk pressing) på spilleren, må si at det låter bedre enn fryktet...kan klare meg til et stykke ut i neste uke med dette 😊
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder HK forsterkeren må jeg bare passe på at jeg (eller noen andre?) ikke aktiverer "Vmax", det er en ekstrem versjon av loudness. På Yamaha'en var dette en fin variabel funksjon som kunne være anvendelig i noen tilfeller hvor man ikke bedrev seriøs lytting...på HK er dette en fullstendig ødeleggende greie hvor alt blir en grøtete "lydmush", mellomtonen (det som er igjen av den 🤣) er helt ute av fase og bass og noe av diskanten er skrudd opp til 11. Resultatet er mildt salgt "confusing"
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Ny pakke i dag 😁
    måtte så en tur til «byens HiFi-Asyl»

    154E3A9A-A9B0-4DE4-91C4-F2EBDDD70442.jpeg


    Etter 45 min ser det sånn ut:

    B6427E44-33A6-4C45-BE83-779F4F053C7E.jpeg

    EAA809E1-7A14-4FED-95F9-09333A5FD7E3.jpeg

    CF8EFBEF-F4BF-43AA-A3E3-1389C54B6344.jpeg

    Så blir det spennende å høre om dette gir et løft, eller om det er forflytning sideveis eller hva…herlig med blå «knitrespiker» igjen, uansett! Har savnet det etter at jeg lot Audioquest «fly»
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Herbie Hancock med albumet Future Shock er først ut
    image.jpg

    til å være ei plate med relativt standard ‘80-talls lyd låter dett slett ikke galt.
    Musikken er fri fra høyttalerne og flyter lett og ledig, bassen er overraskende…dyp, fjellstø og godt definert (dette i forhold til hva jeg er vant til med denne plata veldig bra!), stemmer er godt plassert (både i dybde- og sideled) og låter bedre enn jeg husker de fra forrige gang jeg spilte plata. Dynamisk er det også mer enn godt nok. Jeg mistenker at dette er en bedre «all-rounder» enn Goldring The Gerard Louis…🥸
    Savnet etter FR-MC201 og AQ t7m er plutselig ikke så stort!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Geometri er alpha og omega, det er helt sikkert…ZYX har jeg aldri forsøkt tidligere og her må det lyttes frem og tilbake!? Goldring kan jeg justere nesten i søvne, men R50…her skal man ikke sove når man justerer. En ting er de vinklene som justeres i armhuset, men, Å, som jeg nå plutselig ønsker meg «VTA on the fly justeringsmulighet»! Dette er en pickup som faktisk nesten forlanger justering i forhold til platetykkelse, jeg får finne frem den tynneste jeg har og justere etter den for deretter høre hvordan det låter med en ordentlig «feit» 200g skive 😇
    Om man ikke hadde OCD tidligere(?)…dette er ren 🤣
    Love it!!!
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av en annen tråd her går vi kjapt over til hyllemillimeterne med Cale (ikke J. men J.J.)…finfin «kveldsjazz» dette

    4C750EAB-6FBC-4AFB-8DEB-B1D473F8E760.jpeg

    Hvilken tar jeg først…tror kanskje valget faller på gresshoppa siden den står sist 😋
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    76D00C6F-B05C-4A5F-94F4-96348AEC4689.jpeg

    Enkelt og grønt cover

    8D14486E-C9A7-4109-8237-942E4AD1D99C.jpeg

    Plata derimot egner seg til bl.a hastighetssjekk av spiller, her er timingen til musikerne helt på Cash-nivå…for de som skjønner hva jeg mener! Og det gjør vel alle? 😇
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hyggelig lesning og gratulerer med blå knitrespiker!
    Blir spennende å lese hva du synes om nyvinningen etter litt spilling. Er det mulig å ettermontere enkel VTA-justering på armen?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig lesning og gratulerer med blå knitrespiker!
    Blir spennende å lese hva du synes om nyvinningen etter litt spilling. Er det mulig å ettermontere enkel VTA-justering på armen?
    Takk for det 😊

    …om det finnes enkel-VTA-on the fly til den armen vet jeg ikke. Fritt frem til andre å gi tips om de vet. Det er jo et standard SME-feste til armbasen, så sikkert noen som har funnet på noe lurt?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk for det 😊

    …om det finnes enkel-VTA-on the fly til den armen vet jeg ikke. Fritt frem til andre å gi tips om de vet. Det er jo et standard SME-feste til armbasen, så sikkert noen som har funnet på noe lurt?
    Hva er diameteren på sylinderen til armen? Kan det være mulig å bruke en Jelco Easy VTA?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Hva er diameteren på sylinderen til armen? Kan det være mulig å bruke en Jelco Easy VTA?
    Tror det er samme som gamle SME, men det har jeg ikke fått sjekket enda…og lat som jeg er gidder jeg ikke måle nå, jeg har funnet en høyde som fungerer på langt de fleste platene så langt😊👍
    Det er noen pickuper som tydeliggjør feil et eller annet sted i kjeden mer enn andre (ikke at det er galt…tvert om). De elementene er som regel de morsomste, synes jeg fordi; når ting klaffer så klaffer det noe så inn i granskauen og resultatet er da ofte på hakeslepp-nivå 😆
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Da har ferien for Yama(HA) endelig kommet til en slutt 👍
    Det viste seg å være en dårlig (vakkel) kontakt etter sikringene som gjorde at ting ikke lenger fungerte…hadde ute kortet (med sikringer) og renset kontaktene, og voila(!) bare fryd og gammen igjen😁
    Det er jo greit med sånne runder, av og til, for da får man blåst støvet av noe av reserveutstyret som står på boden og akkumulerer støv…
    image.jpg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg gjort unna noen sider med r50 «blomstringen», for å si det kort; WOW!

    Sitter akkurat nå og låner øret til denne
    image.jpg

    Sjeldent har jeg hørt så veldefinert bass og forførende mellomtone. Det er overflod av detaljer uten at det blir slitsomt på noen måte, diskanten er der og strekker seg lenger enn langt nok. Den bare gjør ikke noe «ekstra» for å trekke oppmerksomheten til seg. Samtidig er det som om det er fjernet et slør fra musikken og mellomtone-området er, WOW…ingenting som skjuler noe, er det på innspillingen hører du det. Men samtidig, skavanker på utgivelsen trekker ikke oppmerksomheten til seg. Du kan lett tilgi utgivelser som ikke låter perfekt fordi pickupen får de til å høres ut som de er uten å forsøke å maskere det, og det høres bedre ut enn et forsøk på maskering.
    Perspektivet er ivaretatt på eksemplarisk vis, både bredde, dybde og høyde males troverdig uten overdrivelse. Artister og instrumenter blir hverken kjemper eller miniatyrer, de synes å anta en naturlig størrelse på scenen (om det er et godt liveopptak) eller i rommet. Og mens vi snakker om rommet; det tegnes tydelige konturer av opptaksrommet (det som ikke ødelegges av mine kompromisser, da). Jeg kan lett glemme stua og la meg innbille meg at jeg er til stede da opptaket ble gjort…dette gjelder ikke alle innspillinger, selvfølgelig, men er opptaket godt og jeg har roen til det, så 😁👍
    En meget bra pickup, med andre ord!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn