Hos 211. - litt musikk og haifai og sånn i (jepp du gjettet riktig!) helvetes forgård

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk for god lesning! Moro at det fungerer så godt med pickupen. Blir den daily driver fra nå av?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Takk for god lesning! Moro at det fungerer så godt med pickupen. Blir den daily driver fra nå av?
    Det er en såpass god pickup i den armen jeg nå har at det blir den nok, ja 😊
    Vurderer å skaffe meg et par kvalitetspickuper til (man kan aldri få for mange🤪), men er litt usikker på hvilke…det har dukket opp et par interresante Kinesiske også!?
    Time will show 👍😁
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ser at Jasmine har kommer med en del pickuper som skal gi mye godlyd for pengene. Ellers kan jeg jo komme med en kjedelig mainstream anbefaling; Audio-Technica ART9. Låter fortreffelig her i stua.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Og mens finværet skremmer oss nordlendinger til å finne på noe innendørs er turen kommet til å rapportere om siste nysnskaffelse; ei platematte i akryl!

    Funker overraskende godt på Sonny, gir et løft dynamisk og det er lettere å skille instrumenter som f.eks. 2-3 saksofoner når de harmonerer. Så, det er en heving når det kommer til perspektiv, samtidig oppleves bassen på noen innspillinger lettere men dypere? Underlig…men jeg har aldri forsøkt veldig harde matter før (med unntak av noen hjemmelagde).
    Denne i akryl fikk jeg fatt i for 1,5 frognerkroner, og er virkelig verd hvert øre…

    sitter akkurat nå mens sola gjør sitt beste for å ta livet av alt som beveger seg utendørs å hører på Highasakite sitt siste album
    image.jpg

    Låter fint dette!
    image.jpg

    Når det kommer til pickuper er jeg nysgjerrig på hvordan Jasmine sine låter men også en annen produsent jeg kom over; LPAudio virker spennende. Jeg leste noen tester og det virker som bra ift pris.
    2FE4EB20-F18C-4EE4-9248-F9D4509A598C.jpeg

    562D0105-B9E9-40E4-9C55-C6B57CFD48E7.jpeg


    Så et bilde av matten uten plate
    image.jpg

    Neste ut blir en halvstiv/-hard sak i kork med gummi (neopren) på baksiden, får se hva den gjør? Foreløpig leder akryl over kork…
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner jeg kanskje angrer på at jeg ikke bestilte den i sort? Men, pytt!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Ser at Jasmine har kommer med en del pickuper som skal gi mye godlyd for pengene. Ellers kan jeg jo komme med en kjedelig mainstream anbefaling; Audio-Technica ART9. Låter fortreffelig her i stua.
    Når det gjelder Audio Technica pickuper er jeg relativt godt kjent med de, har hatt endel AT-OC og AT-33 varianter, i tillegg til at jeg aldri har lyst til å gå tom for AT-VM95SH, det er bare en så fordømt bra billigpickup.
    Så, Ikke en kjedelig mainstream anbefaling, men absolutt en pickup-produsent å ha på kandidat-lista.
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Sitter og har en liten lytteseanse for meg selv og har akkurat hørt igjennom "Hymns From Nineveh" etterfulgt av Kanaan's "Double Sun". Jeg tenker at den platespiller-riggen kanskje er den beste jeg har hatt i egen stue!? Kona mener Kuzma/Jelco var penere, jeg er tilbøyelig til å si meg enig...men samtidig ikke. Dessuten er utseende en ting og de lydlige kvaliteter noe helt annet, når jeg bruker akrylmatten er platespilleren helt i toppsjiktet dynamisk med eksepsjonell timing og samtidig
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    I dag skal det utkjempes en kamp!
    A63FE886-569D-447C-873E-0E69A1A113E6.jpeg

    Jeff Wayne’s War Of The Worlds - som er ei ikke audiofil plate med typisk ‘80-talls lyd, jeg trodde denne hadde helt elendig lyd, faktisk. Men den viser seg fra en helt annen side i rette omgivelser, og har bedre lyd enn man kan forledes til å tro om man lytter til den på en spiller som ikke evner å hente ut alt…det er litt sånn med Elvis sin Spike
    6D3A3745-0AD4-485F-853A-B1219CF2C707.jpeg

    og Supertramp’s Crime Of The Century også.
    B65A8AF3-F3A0-4350-85AC-78EA77F0F380.jpeg


    Så til dagens dont; war of the platematter…de førnevnte platene ble spilt igjennom med forskjellige matter og notater ble gjort. Nedenfor er en oppsummering av inntrykkene.


    først ut er
    Kork/neopren:
    4EDAA095-4EC4-433D-9176-7D71C7F2EDAF.jpeg


    Ser bra ut, men utseendemessig liker jeg kanskje den rene korkmatten jeg hadde i starten?
    D26C85A7-AB6C-46F5-977C-EFEC7E635002.jpeg

    uansett her er inntrykkene…
    Bra stereoperspektiv, en viss hardhet i diskantområdet og noe oppbløtet bass. Mellomtonen oppleves som om den har fått et slags slør som maskerer noe detaljer.

    Matten er ganske lett påvirkelig av statisk elektrisitet, den følger med når man løfter platen av spilleren…ingen spesielt god match på Sonny

    Så er det Akryl:
    7D472691-CAB5-4A1D-87B2-C0C85B31FB0F.jpeg

    Bedre på alle (absolutt ALLE!) områder, mye bedre dynamikk og stereoperspektiv. Alle instrumenter står tydeligere frem. Sløret er borte og detaljer blir klarere, det er faktisk ikke snakk om små forskjeller!?
    Det er mye mer av alt! Bass, diskant og mellomtone henger bedre sammen og lydbildet oppleves mye «tightere». Det er heller ingen tendenser til hardhet (med mindre dette er i innspillingen), og de hele blir vesentlig lettere å lytte til…etter å ha lyttet igjennom 3 LP plater hvorav en er dobbel oppleves det med akrylmatten helt naturlig å fortsette, mens med kork/neopren kjentes som en form for selvtortur å starte på nytt. Så da er det heller blitt sånn at jeg har tatt noen låter og byttet frem og tilbake med forskjellige matter for å sikre at det faktisk er sånn jeg opplever de 2 mattene.

    Åja, jeg glemte nesten det med statisk elektrisitet og akryl; den er ikke helt upåvirkelig men om man drar støvkosten over den før man legger på ei plate er det lite eller ingenting som følger over på platen og matten blir alltid liggende igjen, uansett.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Over til det digitale domene (er gressenkemann et døgns tid så da må man gjøre det beste ut av omstendighetene!?)… kom over en plugin til LMC slik at jeg nå kan spille av DSD/DSF filer, ikke største forskjellen lydmessig men et par av skivene jeg har i formatet som jeg da har konvertert til FLAC for avspilling har jeg hatt problemer med at det har oppstått skipping. Ved avspilling av samme plater i nativ DSD/DSF er dette en saga blott!
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    1
    Så er det Akryl:
    Vis vedlegget 840205
    Bedre på alle (absolutt ALLE!) områder, mye bedre dynamikk og stereoperspektiv. Alle instrumenter står tydeligere frem. Sløret er borte og detaljer blir klarere, det er faktisk ikke snakk om små forskjeller!?
    Det er mye mer av alt! Bass, diskant og mellomtone henger bedre sammen og lydbildet oppleves mye «tightere». Det er heller ingen tendenser til hardhet (med mindre dette er i innspillingen), og de hele blir vesentlig lettere å lytte til…etter å ha lyttet igjennom 3 LP plater hvorav en er dobbel oppleves det med akrylmatten helt naturlig å fortsette, mens med kork/neopren kjentes som en form for selvtortur å starte på nytt. Så da er det heller blitt sånn at jeg har tatt noen låter og byttet frem og tilbake med forskjellige matter for å sikre at det faktisk er sånn jeg opplever de 2 mattene.
    Interessant at det er så store lydforskjeller. Jeg tenkte eksperimentere med dette i egen vinylrigg. Hva heter akrylmatten?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Hva den heter er jeg ikke sikker på, jeg gamblet litt og kjøpte den fra en selger i «øst» (Ali x-press) for en drøy hundrings pluss et par tiere i frakt…var billigst i hvit og jeg var gjerrig 😁
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    1
    Smart. Kan du dele linken?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Sitter og lytter til en av de nevnte platene som ikke fungerer optimalt som FLAC, men i sin opprinnelige form (DSF-fil) er det null problem

    C826D281-6CCD-4DF2-BC2D-99269DB208BE.jpeg

    Behøver jeg å si at musikken er helt fantastisk?
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    6.878
    Godt du var med på humoren. Man vet jo aldri…😄
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    En ting jeg ikke har lagt merke til før; ZYX har horn! Ikke bare hos meg, men de er noe kraftigere her
    8DB03075-EF51-4E55-AE03-AEAD62CAA6BE.jpeg

    enn tidligere…
    294B9084-1CD3-4B2D-BD26-9295D90F5D0C.jpeg

    sikkert noe med alder å gjøre? 😁
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Det dukker av og til opp spørsmål om plater som egner seg for å teste oppsett av platespiller/arm/pickup…jeg har et par favoritter (ut over de sedvanlige testplatene fra Ortofon, Clearaudio, HFN og Shure). En av disse er Tuxedo Cowboy’s Woman Of The Heart (utgitt i ‘91 av Audioquest). Denne platen er ekstrem når det gjelder å vise hvorvidt trackingforce og antiskating er korrekt. En liten feil og det låter helt forferdelig, når alt stemmer høres det. Det er en utrolig dynamisk plate, og om ting er feil hopper nåla nesten ut av rillene. 😊
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av enkelte andre her inne har jeg skaffet meg et par nye prosjekter…i tillegg til å ha byttet ut Sony SACD spilleren og H/K forsterkeren
    1C606074-FBAB-4949-8BE3-A737ED3E8067.jpeg

    Sånnser det ut i anlegget nå!

    og her er prosjektene:
    1. ProJect spiller med ukjent tilstand, trenger antiskating lodd og lodding av tonearmskabel samt ny strømforsyning og reim
    A62F0749-C476-41FC-83F4-5B9C11453B35.jpeg



    2. Technics SL 150, ukjent tilstand bortsett fra at den mangler tonearm
    CA3410BF-0B13-45C6-B2E0-082F1E2AE9D1.jpeg



    3. Goldring GR1, ukjent tilstand bortsett fra at P.U trenger ny stift
    DC68B095-A6B5-4F00-92A4-1229CF6AE567.jpeg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Så er spørsmålet; hva gjør vi med disse?

    Pickupen på Goldring spilleren er en…jepp, Goldring! Kanskje en av tidenes styggeste pickupper(?), en jeg ikke har hørt på ca 1 mannsalder…Goldring 1006 (i denne serien er det vel 1042 som «ruler»?). Så den må få ny nål…er det noen som har en lite brukt å selge er det helt på sin plass med en PM. Selve spilleren kan jo bli en slags garasjespiller?

    Technics SL-150 er vel en relativt grei DD spiller, så da må jeg finne en armlengde til den. Her er kanskje klassiske SME serie III eller lignende noe som kan passe, hadde jeg bare hatt noe sånt liggende å slenge!! Spilleren er utstyrt med armbord for SME el. lign.i hvert fall.

    Når det gjelder Pro-Ject spilleren er jeg i ferd med å rense plinth samt lodde armkablene til kontaktene igjen…litt usikker på hvorfor tidligere eier hadde åpnet opp og kablene var røket. Spilleren er utstyrt med armlift som automatisk løfter armen ved plateslutt, og om denne ikke virker kan det jo absolutt være derfor. Dersom vedkommende heller ikke var klar over hvordan det var festet i boksen kan det være årsak til at kablene var revet av!? Håper det for da er det en enklere fiks enn å måtte rewire armen. Ny strømforsyning kommer forhåpentligvis i hus i morgen, så finner jeg ut om det er liv i motoren🤞
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Men uansett, kona og yngstemann har rømt huset så da kan volumknotten vris litt lenger og Tool’s siste kan nytes til fulle…bedre på vinyl enn digital!?

    755C1AC7-55DE-4B0F-A5F4-AFCF63AC4F50.jpeg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med mange fine garasjefunn! Jeg er svak for Technics sine gamle spillere, så jeg vet hvor jeg ville lagt energien. Tror det meste av 9"-armer fra SME vil passe, det er også mulig å kjøpe andre armbord hvis det skulle være interessant.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det!
    Jeg har et litt sånn Nostalgisk forhold til nettop SL-150, var første ordentlige platespilleren jeg vurdert å kjøpe meg, men så fikk jeg låne en LP12 på ubestemt tid og da brukte jeg pengene på øl og plater i stedet 😀
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Uansett etter å ha lyttet igjennom Tool’s Fear Inoculum i trippelutgave må jeg si at dette er veldig bra lydmessig. Forstår at musikken ikke er for alle, men jeg liker den òg. Synes lydbildet er velbalansert med det er mye varme samtidig som det er detaljert nok. Låter på mitt anlegg uanstrengt med masse dynamikk i tillegg er det masse «slam» der nede…rett og slett tøft. Anlegget spiller ikke den dypeste bassen men det er ingenting som savnes
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Velkommen i klubben med Goldring(REGA)..... (y)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Rega har jeg hatt før, så ikke første gang i den klubben…og Goldring (platespiller) har flere kompiser kjøpt, men aldri jeg (før nå). Pickuper fra Goldring har jeg hatt i flere varianter tidligere, første Hi-End pickup jeg kjøpte er en Goldring The Gerard Louis (den har jeg enda) så har jeg hatt Eroica og en annen MC som jeg i farten ikke husker navnet på, men aldri MM pickup derfra. 😊
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Nå mangler bare antiskating-lodd (på vei pr. post fra kullholmen), power-supply og drivrem…ja, ogmontere pickup, da…så får vi se hvor galt dette er.
    9D0C9A22-B0C9-43EC-845A-5AA1CE47C2F4.jpeg

    4A390F93-B61D-4BFB-A6F4-9DEE041DB3F6.jpeg


    BAB3C83B-4176-4019-B37A-27E6DD5CE084.jpeg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, da er jeg i gang med høstens impulskjøp…blir spennende å se hvor dette ender!?
    Pakke straks på vei via postens uransakelige veier.

    Kjenner det liksom blir litt dumt dette her, å drive på og imitere andre som er så gode på å skape forventning hos oss som leser…så jeg poster sikkert ikke noe mer i denne saken før pakken er på plass og papiret revet av slik at nyvinningen kan beskues? Uansett så gleder jeg meg! Jeg har aldri hørt, sett eller tatt på noen av produktene derfra før, kun lest og hørt hva andre sier om de…!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått bekreftelse; PSU og drivreim kommer på plass i morgen! Blir spennende og begynne å finne ut hvorfor den ble satt bort og «forsøkt demontert», eller herpa (om man skal si det på godt norsk).

    Har noen tanker om at det nok er autostop/-lift mekanismen som har krøllet det hele til!? Om så er tilfellet, og jeg ikke finner feilen fort gidder jeg ikke å forsøke å fikse akkurat det, da kobler jeg bort hele skiten og får spilleren til å fungere uten automatikk. Foretrekker uansett spillere som er manuelle😊
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Man tager hva man haver…

    image.jpg

    Inntil antiskating-lodd ankommer fra den berømte kullholmen, tålmodighet er en dyd jeg ikke besitter mye av…så mye er helt sikkert
    😎
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ser bra ut dette! Venter i spenning på bilde av gråpapir og ny boks? i racket.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Har noen tanker om at det nok er autostop/-lift mekanismen som har krøllet det hele til!? Om så er tilfellet, og jeg ikke finner feilen fort gidder jeg ikke å forsøke å fikse akkurat det, da kobler jeg bort hele skiten og får spilleren til å fungere uten automatikk. Foretrekker uansett spillere som er manuelle😊
    Har du fjernet sleggefettet som har størknet i mekanismen som trigger mikrobryteren?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn