Horten 2022 - bilder og synspunkt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er litt spesielt å lese om hvor diametralt forskjellige opplevelser det er av oppsettet til Sigberg Audio. Er det DSP-kontrollert bass som er stikkordet her? Altså at de som blir skuffet er vant til å høre bass som ikke er kontrollert av DSP? Eller er det at lyden blir altfor "korrekt" som er problemet for de som blir skuffet?
    Jeg bruker dirac og er godt vant til dsp.Og hjemme hos meg er det en mye strammere og dypere bass .Nå kjenner ikke jeg til sigberg subbene.Og det var flere som mente det samme som meg .
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Mitt synspunkt?
    Godt å komme hjem, fyre opp DPene og Infinityene å få en følelse av kompletthet.

    Det var en del med potensiale der. Ø Audio var spennende. Jeg tror det hadde kommet seg om man hadde spilt litt forskjellig musikk. Noen tok i mot forslag det var bra, kunne tenke meg litt mer Rock n Roll.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.511
    Antall liker
    4.858
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes det er litt spesielt å lese om hvor diametralt forskjellige opplevelser det er av oppsettet til Sigberg Audio. Er det DSP-kontrollert bass som er stikkordet her? Altså at de som blir skuffet er vant til å høre bass som ikke er kontrollert av DSP? Eller er det at lyden blir altfor "korrekt" som er problemet for de som blir skuffet?
    Jeg tror mange rom som bare låter "fint" (som mange gjerne vil ha det hjemme når man skal leve lenge og mye med et oppsett), lider litt under det samme. Sjukt bra oppsett med Egglestone Works f. eks., låt jo fint, men drukner på en sånn dag. Sigberg og NAT med flere ble også litt det samme.
    Det er også interessant å høre kommentarer under dagen, der det bl.a. åpenbart er forskjellig om man er vant til store rom og lydbilder, eller nærfeltslytting med alt av detaljer rett i fleisen.
    Apropos kommentarer, er det like interessant å høre at vår kjære hobby tilsynelatende fenger en del som har like dårlig impulskontroll og folkeskikk "live", som på HFS:ROFLMAO:
    Kan man reise seg og gå stille videre? Neida, man blir sittende til man får sagt at "dette var helt rævva -MYE bedre på et anlegg til en tiendedel av prisen hjemme hos meg". Og så kan man puste ut og forlate rommet...
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    En åpenbar årsak til at folk har helt forskjellige opplevelser skyldes enkelt og greit hvor man har lytter i rommet. Siden det kan variere mye, bør man alltid lytte flere steder og helst også i den beste posisjonen (som regel i midten helt fremme eller nest lengst fremme). Har man plassert seg langt bak i rommet på en av sidene, så kan det forringe lyden betraktelig.

    Så har du selvsagt type musikk. Noe vil avsløre svakheter mer enn annet.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.506
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Var der, og er usikker på om jeg sitter igjen med samme inntrykk. Ikke spesielt imponerende. Daft er vel et dekkende ord
    Jeg målte ikke lydtrykk fra Dali Kore , men man kan nok slå fast at det ikke var snakk om 120 db som nevnt.
    Likevel holder jeg fast på at jeg synes det låt bra der vi satt. 3. rad, midt på.
    Hva man legger i imponerende, blir subjektive betraktninger.
    Dette var langt unna PA og bakoversveis,
    (noe det var tendens til på Ø som mange likte.)
    På Kore ble det etter mitt skjønn gjengitt musikk med god størrelse og tekstur. Uanstrengt og fritt for gnagsår i øregangen og opplevelse av knust glass. Her gikk det an høre musikk på høyt volum lenge.
    Rommet suger voldsomt med energi, så det er helt sikkert at det finnes potensiale her som ikke ble frigjort.
    Jeg skulle gjerne ønsket litt mer luft i gjengivelsen og messinglyd fra messingen. Kort sagt var det ørlite tørt og litt lite saft for meg, men likevel synes jeg som sagt at det låt bra der vi satt. Det var også ganske sent på dagen, og lokalet var ikke stappfullt slik det var på demoer tidligere på dagen.

    Det kommer tydelig fram etter slike messer at folk liker forskjellige ting.
    Likevel kan det gi store utslag hva slags musikk som spilles når man er innom. Hvis man ikke ber spesielt om musikkeksmpler, kan det være nokså tilfeldig hva slags inntrykk man sitter igjen med.
    Nå gjelder ikke dette Dali /Hegel, for de holdt seg stort sett til ei fast spilleliste.
    Danskene hos Børresen er ganske nøye med å velge vellydende innspillinger. Det er selvsagt smart.
    Jeg fikk etter eget ønske høre ZZ TOP, "Just Got Paid" på nye Sigberg prototype. Ikke noe fot hos meg. Grace Jones, "Private Life" noe bedre, men ikke i nærheten av den lyden jeg har hjemme.
    Bladelius jr. var åpen for ønsker, noe jeg setter pris på. Han spilte "Temptation" m Diana Krall på Ask og PMC fact.
    Det låt veldig godt. Så spurte jeg om å høre samme låt med Tom Waits. Det var ikke SÅ vellykket. Så fikk jeg oppfylt mitt 3.ønske med Temptation, - denne gangen med Holly Cole. Det låt vidunderlig. 😊
    Man må være litt forsiktig med å trekke bastante konklusjoner. Rommet betyr mye. Det som ikke snakkes så mye om er musikk og innspillinger som brukes. Det er vesentlig for hvilket inntrykk man sitter igjen med.
     
    Sist redigert:

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Jeg synes det er litt spesielt å lese om hvor diametralt forskjellige opplevelser det er av oppsettet til Sigberg Audio. Er det DSP-kontrollert bass som er stikkordet her? Altså at de som blir skuffet er vant til å høre bass som ikke er kontrollert av DSP? Eller er det at lyden blir altfor "korrekt" som er problemet for de som blir skuffet?
    Det er min konklusjon i alle fall, at det går på dette med korrigert bass. Jeg har vært på begge sider av det gjerdet der. Fordelen med det nyere og moderne DSP-utstyret er jo ofte at man kan få det både i sekk og pose. Man kan spille med romkorreksjon, eller uten, og man kan korrigere litt eller mye eller middels, eller gjøre akkurat hva faen man vil selv. Det samme gjelder ikke andre veien. Jeg hadde mitt DSP-utstyr og hjørnebassere i omtrent TO ÅR før jeg begynte å bruke det slik konstruktøren hadde tenkt. Nå deler jeg aktivt mellom fronter og hjørnebassere på 400hz. Det satt såpass langt inne for meg å i det hele tatt prøve dette, at jeg ikke gjorde det før jeg hadde en kollega innom her med sine bittesmå Tannoy Autograph Mini GR. De har omtrent ikke bass, så vi ville bare prøve for å se hvordan det funket sammen med disse hjørnebasserne mine. Jeg ble helt blåst av banen av hvor bra det ble. Nå kjører jeg samme oppsett med mine ganske så store Montana EPS2. For disse sin del betyr det at basselementene rett og slett står ubrukt :ROFLMAO: Men igjen, jeg er helt blåst av banen av hvor bra det spiller. Jeg fikk jo også igjen med massiv dynamikk, kapasitet og mye mer detaljer/separasjon i mellomtone og diskant, da effektforsterkeren til EPS2 rett og slett slipper å spille bass. Jeg digger det, men det ER jo veldig anderledes fra hvordan et tradisjonellt oppsett låter, og det spriker stort med hvordan man TROR det skal låte utifra hvordan anlegget mitt ser ut. Det er mer som å høre på et par veldig gode hodetelefoner, bare blåst opp i stor skala.

    I min mening er den beste måten å demonstrere DSP-utstyr og dens fordeler for nye ører, å nettopp spille begge deler. Spiller man kun korrigert, til noen som kom rett fra Dali-rommet feks... Så ja selvsagt vil det mest åpenbare være at det er "flatt og livløst". Det er nok ingen enkel jobb å forsøke selge DSP til noen som har et helt liv bak seg og hvor det har blitt kraftig sementert hvordan ting "skal" låte.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Denne gang hadde jeg bestemt meg for hovedsakelig å være sosial, og lytte til litt oppsett inn i mellom.
    Etter en lengre hyggelig passiar med Grumpy, Geto, Nlykke og Nemlonief, ramlet jeg innom Endpoint Audio sammen med en kjent herre som er lidenskapelig opptatt av Audio Note sine kreasjoner. Der inne satt jeg lenge, og flyttet meg gradvis rundt i rommet. Det ble for meg spilt forståelig musikk, og jeg likte gjegivelsen av Portishead på vinyl svært godt i dette oppsettet.

    _DSC6096 (2).JPG


    Det kan se ut som om Atleovik kom i tanker om at han kanskje kunne tenke seg en slik kvern.

    _DSC6092.JPG


    Jeg skjønner ham godt, men jeg hadde nok byttet ut EMT pick-upen med dette smykket.

    _DSC6103 (2).JPG


    Men du verden for vellyd/potensiale det er i dette oppsettet med Westminister amper og Egglestone høyttalere.
    Jeg koste meg.

    Så bar det videre for å skravle med Jorwed, RES, Bulter, EVOIII, TAS, RBN, Trondmeg, John_Harald, Rama, HCS, Makintoskken, Steinost (ved bordet satt også en lun herre fra Egersund og humret over spastiske verbale utsagn - Vermin). Jaggu bumpet jeg bort i Morty, No.1, Bluesbreaker, Kwil, The Shy og Roald også. Takk for samværet gutter og morsomheter :cool: Jeg vil tro at noen er litt slaff i leffa i dag, og har Fylletrøyten av Wolfgang på øret ;)
    Dette borger godt for et lengre opphold på tulleheimen før furufrakken melder sitt komme.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.543
    Sted
    Langesund
    Takker alle jeg traff for en flott messe med mye moro, og gode samtaler. Lydanalyser på de grunnlagene en får fra messerommene er vanskelig, så det overlater jeg til de som har de evnene.
    Håper å treffe dere alle til neste år også

    Uheldigprisen dette årer går til Retep
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.418
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takker alle jeg traff for en flott messe med mye moro og gode samtaler. Lydanalyser på de grunnlagene en får fra messerommene er vanskelig, så det overlater jeg til de som har de evnene.
    Håper å treffe dere all til neste år også

    Uheldigprisen dette årer går til Retep
    Ja hans nye navn er nå VeltePeter.
    Mye bedre en meg med Velteosten.
    Passer ikke det bra @Retep ?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.808
    Antall liker
    2.801
    Torget vurderinger
    1
    Var Audiocompaniet på messa? Ble det i såfall spilt på Rosso Fiorentino?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Digger at de tok fram det tradisjonelle designet i denne. Heldigvis er den alt for kostbar til å kjøpe bare for utseende. Og kona hadde nok instruert meg til å gjemme den i et skap.

    1664120393057.png
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Digger at de tok fram det tradisjonelle designet i denne. Heldigvis er den alt for kostbar til å kjøpe bare for utseende. Og kona hadde nok instruert meg til å gjemme den i et skap.

    Vis vedlegget 852111
    Enig med kona, egner seg godt i et skap ;-) Tenk å bruke så mye av prisen på et slags uryddig retro design og måtte plassere den i skapet...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nagra så slik ut av funksjonelle årsaker, man skulle kunne føle seg fram til riktig knott. Å gjøre det til blikkfang på dyre hifiapparater er ganske teit. Da hviler jeg heller øynene på noe fra Luxman.

    Men folkens, dette er en kjekk tråd, og den viser masse pen hifi. :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle på hfs.

    Jeg har også vært på hifimessa.
    Trist at så mange har skrivekløe for å fortelle oss hvor dårlig det låter.
    Kan dere ikke heller fortelle oss hva dere likte best?
    Det er ikke gratis for utstillere og stille ut på hifimesser generelt.
    Det du ikke liker,kanskje naboen din elsker?
    Har dere ikke noe positivt å bidra med,så hold det for dere selv.
    Ellers synes jeg at denne jubileumsmessa var en hyggelig og
    god messe. Det låt absolutt bra flere steder.
    Tusen takk! Til messe høvdingene 😄
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.432
    Antall liker
    12.529
    Sted
    Sørlandet
    Hei alle på hfs.

    Jeg har også vært på hifimessa.
    Trist at så mange har skrivekløe for å fortelle oss hvor dårlig det låter.
    Kan dere ikke heller fortelle oss hva dere likte best?
    Det er ikke gratis for utstillere og stille ut på hifimesser generelt.
    Det du ikke liker,kanskje naboen din elsker?
    Har dere ikke noe positivt å bidra med,så hold det for dere selv.
    Ellers synes jeg at denne jubileumsmessa var en hyggelig og
    god messe. Det låt absolutt bra flere steder.
    Tusen takk! Til messe høvdingene 😄
    Du kan jo starte med å fortelle oss som ikke var der hva som var din favoritt?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes alle gjorde sitt ytterste for å gjøre dette til en virkelig fantastisk helg for en gjeng røvere med, i mange tilfeller, svært divergerende utgangspunkt og smak. Flere utstillere holdt dørene åpne langt ut i de små timer og før dørene slo opp om morgenen og ga oss litt ivrige god underholdning uten å måtte stå i kø i overfylte rom for deretter å leke stolleken.

    Takk til alle ildsjeler og trivelige medentusiaster!
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Til Balle Clorin: Jeg gjør som politikerne våre og legger meg langflat. Har forvekslet medlemmer, og har nå slettet mitt innlegg. Beklager.
    Steen
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk trivelig møte med en større gruppe korpulente, tunghørte, eldre herrer, for å leke stolleken i tilfeldige rom på et hotell som er formet som en labyrint! Tilfeldigvis var det både høyttalere og forsterkere foran disse stolene, men spurte du hva vinnerne av stolleken synes om det de hørte, tittet de på skoa sine, og holdt leppene tett lukket, Noe annet skulle da sannelig tatt seg ut.

    👨‍🦲
    Mye morsom lyd, et par alvorlige hornkonstruksjoner fikk fram et fårete glis, mens den svenske Totem-leverandøren også fikk fram gliset, men da av litt andre årsaker. Kremt. Et severdig rom, la det bli med det. Jo, det låt faktisk fint der, også.

    Veldig artig å treffe igjen gamle skribentkolleger, også, selveste Vidar Mørch kom fram fra glemselen, likeledes Petter Dale, dette ble jo rene oldistreffet blant fordums skribenter.

    Kanskje min hyggeligste messe noensinne, da ikke på grunn av lyden, men rett og slett fordi vi er "one big family", og det er herlig å treffe så mange venner på samme plass.
    Gleder meg til neste år! :)
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.511
    Antall liker
    4.858
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Fantastisk trivelig møte med en større gruppe korpulente, tunghørte, eldre herrer, for å leke stolleken i tilfeldige rom på et hotell som er formet som en labyrint! Tilfeldigvis var det både høyttalere og forsterkere foran disse stolene, men spurte du hva vinnerne av stolleken synes om det de hørte, tittet de på skoa sine, og holdt leppene tett lukket, Noe annet skulle da sannelig tatt seg ut.

    👨‍🦲
    Mye morsom lyd, et par alvorlige hornkonstruksjoner fikk fram et fårete glis, mens den svenske Toten-leverandøren også fikk fram gliset, men da av litt andre årsaker. Kremt. Et severdig rom, la det bli med det. Jo, det låt faktisk fint der, også.

    Veldig artig å treffe igjen gamle skribentkolleger, også, selveste Vidar Mørch kom fram fra glemselen, likeledes Petter Dale, dette ble jo rene oldistreffet blant fordums skribenter.

    Kanskje min hyggeligste messe noensinne, da ikke på grunn av lyden, men rett og slett fordi vi er "one big family", og det er herlig å treffe så mange venner på samme plass.
    Gleder meg til neste år! :)
    Veldig hyggelig gjensyn ja 😊
    Kjente det luktet sagflis etter hvert som jeg traff gamle kjente!
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Du må ha skremt vekk folk, med din autoritet Håkon. Jeg opplevde folk på stolen ved siden av som imøtekomme og interesserte.
    Men nå er jeg bare en dauhørte anonym gubbe. Ikke så farlig som deg:)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Denne gang hadde jeg bestemt meg for hovedsakelig å være sosial, og lytte til litt oppsett inn i mellom.
    Etter en lengre hyggelig passiar med Grumpy, Geto, Nlykke og Nemlonief, ramlet jeg innom Endpoint Audio sammen med en kjent herre som er lidenskapelig opptatt av Audio Note sine kreasjoner. Der inne satt jeg lenge, og flyttet meg gradvis rundt i rommet. Det ble for meg spilt forståelig musikk, og jeg likte gjegivelsen av Portishead på vinyl svært godt i dette oppsettet.

    Vis vedlegget 852093

    Det kan se ut som om Atleovik kom i tanker om at han kanskje kunne tenke seg en slik kvern.

    Vis vedlegget 852096

    Jeg skjønner ham godt, men jeg hadde nok byttet ut EMT pick-upen med dette smykket.

    Vis vedlegget 852097

    Men du verden for vellyd/potensiale det er i dette oppsettet med Westminister amper og Egglestone høyttalere.
    Jeg koste meg.

    Så bar det videre for å skravle med Jorwed, RES, Bulter, EVOIII, TAS, RBN, Trondmeg, John_Harald, Rama, HCS, Makintoskken, Steinost (ved bordet satt også en lun herre fra Egersund og humret over spastiske verbale utsagn - Vermin). Jaggu bumpet jeg bort i Morty, No.1, Bluesbreaker, Kwil, The Shy og Roald også. Takk for samværet gutter og morsomheter :cool: Jeg vil tro at noen er litt slaff i leffa i dag, og har Fylletrøyten av Wolfgang på øret ;)
    Dette borger godt for et lengre opphold på tulleheimen før furufrakken melder sitt komme.
    Endpoint hadde kanskje den beste lyden på messa, Imo. Klangrikdom og god dynamikk. Det låt bra, til tross for prislappen på minst 1,5 mill for oppsettett😅.
    Audio Note inne hos Stereofil låt også meget bra. Har vel knapt noen gang hørt dårlig lyd fra Audio Note.
    Nye Klipsch høyttalere, en Audio Research rør-forsterker og en rimelig håndbygd platespiller til 4000 kroner spilte veldig fin musikk i et rom lengre opp i etasjene.

    Men tradisjonelle D-amps er ikke noe for meg. Alle rommene som jeg var innom og spilte på D-amps hadde en felles dna, en spesifikk lydsignatur. F eks i rommet til Primare + Dynaudio, Sigberg Audio med flere. Det er en matthet i de øvre toneområdene, det er som om glansen/overtonestrukteren i musikken lider. Samt at transientene i musikken ikke låter helt riktig. Og ulike plater får en slags samme egenlyd. Helt ulikt som i rommet til Endpoint Audio, her la jeg merke til at anlegget klarte å formidle egenlyden på hver enkelt plate på en glimrende måte. Med andre ord; her lyttet man mer til programmaterialet, og mindre til anlegget. Og sånn skal det være, Imo 😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Mine inntrykk:

     

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    Var på messa i dag. (Men tok ikke bilder!) Kom hjem med brosjyrer på merker jeg har sjøl, som Dynaudio og Usher. 😉 Synes det spilte flott hos Dacapo med de små Usher på Yamaha forsterker. Tatt i betraktning prisen var dette en av de beste jeg fikk med meg i dag! Likte også svært godt rommet med Response, selv om det ved første øyekast var noe merkelig plassering låt det fortreffelig på de låtene de spilte. Små gulvstående Qln var også imponerende. Fikk med meg Klipsch Forte som imponerte, men her satt jeg ikke optimalt plassert dessverre. Anlegget som spilte oppe over kafeen var også meget bra. Fine opplevelser i dag! 🙂
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    995
    Torget vurderinger
    7
    Ved siden av Ø verdande, så var dette de som falt i smak hos meg. Spurte aldri hva de kostet, men det gjorde de helt sikkert...
    Rundt 200k for HT mener jeg. Denon var nok ikke til salgs :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn