Horten 2022 - bilder og synspunkt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Forsiktig med volumet?jeg målte over 120 db 4meter unna.
    Den db måleren din må det være noe galt med.
    Jeg veit hvor høyt 120db er. Det er sinsykt høyt.
    Når jeg måler med mic i kjelleren hos meg med 113 db er det vanvittig mye høyere en det de spilte.
    De dro skikkelig på som de sa, men 120 db aldri livet om det var.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Den db måleren din må det være noe galt med.
    Jeg veit hvor høyt 120db er. Det er sinsykt høyt.
    Når jeg måler med mic i kjelleren hos meg med 113 db er det vanvittig mye høyere en det de spilte.
    De dro skikkelig på som de sa, men 120 db aldri livet om det var.
    Litt for mye viser den nok,har sammenlignet med en db.måler jeg har og den måler litt høyere.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Forsiktig med volumet?jeg målte over 120 db 4meter unna.
    120dB 4m unna?? Det kan umulig stemme! Dali Kore kan ikke produsere et sånt lydtrykk, og ikke i nærheten 4 meter unna. Målte du med mobilen, så er det jo forståelig. Det blir garantert helt feil. Du må ha en ordentlig kalibrert mic for å måle lydtrykk.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, ser at jeg og steinost reagerte samtidig. Godt å få bekreftet at dette nok er vilt overdrevet. ;)
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som krever det. Men man kan jo ikke slenge rundt seg med tullemålinger heller. Mobiltelefon (regner med at det var det) er ikke egnet til å måle lydtrykk presist. Det var mitt poeng.
    Det er jeg enig i,men sammenlignet med en db.måler jeg har hjemme viste den ikke voldsomt stor forskjell.Jeg har ikke en kalibrert mic.Så får dette duge.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.494
    Antall liker
    35.346
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det normalt å spille i 120db på slike messer? I så fall, så tror jeg at jeg dropper det til neste år også. Jeg liker å ikke trege min hørsel, det er som øynene til en profesjonell racerbilkjører.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er det normalt å spille i 120db på slike messer? I så fall, så tror jeg at jeg dropper det til neste år også. Jeg liker å ikke trege min hørsel, det er som øynene til en profesjonell racerbilkjører.
    Ikke alle spiller så høyt og det var bare på siste låta dem dro på litt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ingen som krever det. Men man kan jo ikke slenge rundt seg med tullemålinger heller. Mobiltelefon (regner med at det var det) er ikke egnet til å måle lydtrykk presist. Det var mitt poeng.
    På min Samsung S20 skiller det vel rundt 14 dB fra kalibrert mikrofon via en sånn dB app. Men avvik i snitt er nå så, det er ikke utenkelig at romresonanser nærmer seg 120 dB hvis man ligger på veldig høyt volum. De færreste mobiler klarer å fange opp de sterkeste transientene sammenlignet med mikrofoner.

    Husker jeg tok frem den appen under demo av Infected Mushroom både med Kii BXT og McIntosh XRT 2.1 hos Duet Audio da nivået passerte ukomfortabelt høyt. Lå vel på 98-102 dB justert for avviket mot kalibrert umik, og da gjorde vondt i ørene. Hvilket frekvensspekter den tar utgangspunkt i aner jeg ikke.

    120 dB er vel umiddelbar hørselsskade over bassområdet om jeg husker rett?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.494
    Antall liker
    35.346
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    "Noise above 70 dB over a prolonged period of time may start to damage your hearing. Loud noise above 120 dB can cause immediate harm to your ears."
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nyfiken på hva folk syntes om Ø Verdande. Førsteordens filter er krevende greier å få til da det setter ekstreme krav til drivere.
    Anyone som tok seg mer tid med dem?
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    120dB 4m unna?? Det kan umulig stemme! Dali Kore kan ikke produsere et sånt lydtrykk, og ikke i nærheten 4 meter unna. Målte du med mobilen, så er det jo forståelig. Det blir garantert helt feil. Du må ha en ordentlig kalibrert mic for å måle lydtrykk.
    Forsiktig så lenge jeg var det hvertfall, nok en rom med dørgende kjedelig musikk, så gikk ut før demo var ferdig. Til å med han engelske Hegel fyren ba hifiklubb mannen å skru opp litt på ene sporet der. Hadde referanser på volumet til hvilken sang der inne. Fine høyttalere, det skal de ha.
    Noen som fikk spurt noe ang klubbens egne høyttalere som sto utstilt der?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Det er jeg enig i,men sammenlignet med en db.måler jeg har hjemme viste den ikke voldsomt stor forskjell.Jeg har ikke en kalibrert mic.Så får dette duge.
    Men det var definitivt ikke 120db i Dali rommet. Vi målte ca 100db, igjen med mobil så ta det for hva det er verdt. Forskjellen på 100db og 120db er enorm.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er nyfiken på hva folk syntes om Ø Verdande. Førsteordens filter er krevende greier å få til da det setter ekstreme krav til drivere.
    Anyone som tok seg mer tid med dem?
    Fikk hørt litt i sweet spot og synes det var lovende. Spesielt nedover synes jeg det funket bra, men kanskje litt lukket oppover i frekvens. Det blir sikkert bedre med ytterlige justeringer, men det er ikke enkelt å få til en slik to-veis konstruksjon. Jeg hadde tidligere en stor Zingali monitor (95-115 Studio monitor) som er ganske lik og den var meget bra, men hadde sine kompromisser. Tipper de store Ø blir bedre enn Zingaliene når de er ferdige.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Kjapt hoderegning så er det 20db i forskjell :ROFLMAO:
    Ouch, jeg la opp til den ser jeg :). Tenkte på opplevd forskjell, altså 120db oppleves som 4 ganger høyere enn 100db.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    2
    Det kan ikke være lett å få til god lyd for leverandører på en messe. Man er støkk med det rommet man får. I tillegg skal man ha plass til masse folk på en gang. For min del så er jeg fornøyd om jeg kan få ett inntrykk av produktene. Og egentlig er det vel kun et overfladisk inntrykk av høytalerene i rommet man i bestefall kan forvente. Fikk ikke hørt alt, da jeg pratet meg bort litt mye :). Av det jeg fikk hørt. Var det Andevik som stod fram som mest homogen. Men så er jeg litt fan av Respons sin lydfilosofi. Så litt inhabil :)
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Rommet til Sigberg, virket litt lovende da vi kom inn å satt oss, hørte på halvannen låt til, å noe så tamt å trist. Spilte med subber, sto de på? Men de høyttalerene virket spennende da. Moro å lese om de når de blir ferdige.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk hørt litt i sweet spot og synes det var lovende. Spesielt nedover synes jeg det funket bra, men kanskje litt lukket oppover i frekvens. Det blir sikkert bedre med ytterlige justeringer, men det er ikke enkelt å få til en slik to-veis konstruksjon. Jeg hadde tidligere en stor Zingali monitor (95-115 Studio monitor) som er ganske lik og den var meget bra, men hadde sine kompromisser. Tipper de store Ø blir bedre enn Zingaliene når de er ferdige.
    Takk for inntrykk! Jeg kan se for meg at det krever mye arbeid å få det riktig når det er såpass stor tidsforskjell mellom bass og diskant i en passiv løsning når man har bestemt seg for førsteordens filter. Krever nok masse justeringer og kunnskap for å få til, ikke rart de ender opp dyre i så måte.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.446
    Sted
    Under stjernene
    Det kan ikke være lett å få til god lyd for leverandører på en messe. Man er støkk med det rommet man får. I tillegg skal man ha plass til masse folk på en gang. For min del så er jeg fornøyd om jeg kan få et inntrykk av produktene. Og egentlig er det vel kun et overfladisk inntrykk av høytalerene i rommet man i bestefall kan forvente. Fikk ikke hørt alt, da jeg pratet meg bort litt mye :). Av det jeg fikk hørt. Var det Andevik som stod fram som mest homogen. Men så er jeg litt fan av Respons sin lydfilosofi. Så litt inhabil:)
    [/SITAT]
    Ikke særlig overraska nei👂
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Det oppleves som 400 dB, med andre ord. Viktig å være klar over dette.
    Si 1 W inn for 97 dB -> 2 W inn for 100...

    Da trenger du 1,267x10^30 W for 400 dB. 👍

    Hvis vi bruker amerikansk standard snakker vi om en kvadrillion kvadrillioner Watt.

    Total utstråling fra sola er såvidt jeg kunne finne noe sånt som 4x10^26 Watt.

     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sigberg hadde jeg store forventninger til og jeg ble skuffet.Rommet må nok ta noe av skylden,men hvor ble det av bassen .Det var veldig tamt nedover.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Si 1 W inn for 97 dB -> 2 W inn for 100...

    Da trenger du 1,267x10^30 W for 400 dB. 👍

    Hvis vi bruker amerikansk standard snakker vi om en kvadrillion kvadrillioner Watt.

    Total utstråling fra sola er såvidt jeg kunne finne noe sånt som 4x10^26 Watt.

    Ok. Var nok bare tull fra min side, som vanlig.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nyfiken på hva folk syntes om Ø Verdande. Førsteordens filter er krevende greier å få til da det setter ekstreme krav til drivere.
    Anyone som tok seg mer tid med dem?
    De kjørte aktiv deling da det passive ikke var klart, har jeg hørt.
    De kjørte uten innebygget delefilter, det manglet et lokk på baksiden hvor det passive delefilteret skulle monteres. Hvorvidt det var brukt passivt eller aktivt utenfor kabinettet er ukjent, da vi vet ikke hva som skjedde bak den store reklameskjermen.

    Delingen var ved 750Hz.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.529
    Antall liker
    4.985
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje farlig å dra i gang de her som gjerne har et latent trykk av misnøye som MÅ ut, men messens dårligste/mest skuffende lyd da folkens?
    Bilstereobassen fra Revel/Mark Levinson var i hvert fall messens største skuffelse for min del. Låt som en gangsta-SUV både i rommet og i naborommene! Det var vel Bachs/The Stereo Shop som sto for den. Viste jo potensialet i Revelbassen - helt uten subwoofere, men det må vel ha vært å gjøre det fantastiske utstyret tidenes bjørnetjeneste!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Akkurat. Det var vi som satt bak deg antagelig. Det ble da spilt Infected Mushroom. Det var høyt, men det spilte så fritt for forvrengning, klart og uanstrengt, og med et overskudd folk ikke er vant til å høre. Det var ikke slitsomt i det hele tatt men man oppdaget at det var høyt om man forsøkte å snakke til sidemannen.
    Var der, og er usikker på om jeg sitter igjen med samme inntrykk. Ikke spesielt imponerende. Daft er vel et dekkende ord
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Sigberg hadde jeg store forventninger til og jeg ble skuffet.
    For min del var det Sigberg sitt rom som falt best i smak.
    Jeg synes det er litt spesielt å lese om hvor diametralt forskjellige opplevelser det er av oppsettet til Sigberg Audio. Er det DSP-kontrollert bass som er stikkordet her? Altså at de som blir skuffet er vant til å høre bass som ikke er kontrollert av DSP? Eller er det at lyden blir altfor "korrekt" som er problemet for de som blir skuffet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn