Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    Ah.. interessant, mange tusen takk for inspirasjon:)
    Tja måske kan du hente noget fra tråden. Men gør ikke nødvendigvis som jeg eller andre har gjort :)
    Gør noget andet spændende :) :)
    Gerne med masser af fotos i en tråd du selv opretter
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Gikk på et impulskjøp idag... Vis vedlegget 752973 Tenkt brukt i et LCR oppsett i hjemmekino.. rundt 22 kvadrat dedikert rom. Er det noen tweaks jeg bør belage meg på.. hva slags forsterker bør dette matches med? Lest noen kobler på en supertweeter også, men disse er passive med innebygd delefilter. Jeg er litt ny på dette, beklager derfor "teite" spm. Synes uansett disse var rimelig tøffe i utseende og type må ha følelse kom over meg.
    Dette er gode horn, med gode kompresjonsdrivere!
    Bassene er gjerne JBL 2226? Det er rimelig gode basser!

    Det som gjerne ødelegger litt av morroa er at basskassen er ikke noe god kvalitet og resonerer en del.
    Om du er nevenyttig og liker jobbe med hammer og sag så er det en fordel å bygge skikkelig kasse.

    Bassene krever en del effekt, så det er bare å pøse på med forsterker kraft. :)
    Gjerne noe klasse D greier.

    Her er en tråd til inspirasjon:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Gikk på et impulskjøp idag... Vis vedlegget 752973 Tenkt brukt i et LCR oppsett i hjemmekino.. rundt 22 kvadrat dedikert rom. Er det noen tweaks jeg bør belage meg på.. hva slags forsterker bør dette matches med? Lest noen kobler på en supertweeter også, men disse er passive med innebygd delefilter. Jeg er litt ny på dette, beklager derfor "teite" spm. Synes uansett disse var rimelig tøffe i utseende og type må ha følelse kom over meg.
    Grattis med de tøffeste horna i gata
    Har spilt med de av og på i nå 4 år, og liker de bare bedre og bedre
    Har dempet de og lagt til diskant som jeg tør påstå er helt nødvendig i et hifi oppsett
    Lykke til videre!
     

    Thorsager

    Medlem
    Ble medlem
    20.07.2021
    Innlegg
    10
    Antall liker
    16
    Sted
    Hønefoss
    Dette er gode horn, med gode kompresjonsdrivere!
    Bassene er gjerne JBL 2226? Det er rimelig gode basser!

    Det som gjerne ødelegger litt av morroa er at basskassen er ikke noe god kvalitet og resonerer en del.
    Om du er nevenyttig og liker jobbe med hammer og sag så er det en fordel å bygge skikkelig kasse.

    Bassene krever en del effekt, så det er bare å pøse på med forsterker kraft. :)
    Gjerne noe klasse D greier.

    Her er en tråd til inspirasjon:
    Mange takk for god info pluss link til tråd. Dette ser spennende ut.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ahh.. Gleden med å impulskjøpe store TAD drivere på Ebay er at hornene har en tendens å bli større. 🤔 😁 Godt de var å oppdrive i "nabolaget".

    TH-4001 var visst litt bredere enn B&C M12 mkii kassene 🤣

    Nå er det ikke bare comp drivern som har blitt større (To "brødre" står nede i kanten av bildet)
    2021_1114_01355200-01.jpeg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nå er det ikke bare comp drivern som har blitt større (To "brødre" står nede i kanten av bildet)
    Er det T-90 helt til venstre der?
    Går de ut for småpenger da?

    Jeg skulle hatt de T-500 som POB la ut, men var for treig på avtrekkeren.

    :(:confused::cry:
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Naboene lurer på hvor den fordømte russebussen står og spiller høy musikk hver kveld... 😅
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Sleip og fin måte å lure unna horn på 🤭 🤭
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Ja, de gjør ikke så mye ut av seg😅 Modellen er Bill Fitzmaurice Titan 48.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    De ligner lidt på JBL ASH6118. Jeg har tenkt lidt i samme baner men syntes ASH6118 var for store.
    Titan 48 bruker vel 15"?

    JBL ASH6118-JBL 18 Horn-Loaded Passive Subwoofer | Full Compass Systems

     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Ja, T48 bruker i utgangspunktet 1x15. Men kan bygges med en eller flere 12 og 15 tommere, avhengig av bredden på kabinettet.
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    JBL ASH6118 er vesentlig større enn T48, og førstnevnte benytter vel JBL 2242. Har lekt litt med tanken å lage noe tilsvarende 6118, men finner ikke bilder på nett av hvordan JBL har foldet hornet. Så da må man nesten lage det fra scratch i hornresp. Jeg satt meg ned og regnet litt på volumet av den lukkede kassen vha Keele sitt AES paper om beregning av horn. Mener den lukkede delen kom på ca 150 liter. Så kommer folden i tillegg, så footprintet blir temmelig stort.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ja JBL ASH6118 er kolossal. Jeg har 2 x JBL 2242H og vil i første omgang prøve dem i c.a. 300L reflex kabinetter. Vil stå mellom mine Altec A5. Har samlet kabinetterne men er ikke ferdig, bruker sannsynligvis juleferie til det.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    et alternativ er Bill Fitzmaurice Tuba HT...junior har de med Dayton 15 og de er veldig bra
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    et alternativ er Bill Fitzmaurice Tuba HT...junior har de med Dayton 15 og de er veldig bra
    Ja, Tuba er nok helt supre de også - det stod en stund mellom Tuba og T48. Tuba går noe dypere, T48 har litt høyere følsomhet 40 Hz og oppover. Som du kanskje ser er dessuten et par av dine tidligere Yamaha tweetere installert helt øverst😉
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er prøvet endel amps med varierende resultat, en utfordring å finne rette/bra amp til Vott og andre 110 db+ Systemer.
    2983EAA5-3180-4DB6-852F-05061381F240.jpeg

    Beste hittil er en Bel Canto eVo-4. John Stronczer (Bel Canto Design) har jo flørtet en del med Altec A5 så det kan jo være noe av grunnen…
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvet Nelson Pass First Watt kreasjoner. For eksempel M2 eller F6 ( bruker dem nu ). Du finner kit på diyaudio store og omtale på diyaudio/pass. Har ikke prøvet Icepower på mine A5, med diverse hypex var ikke optimale. Rør fungere også ok både 300b ( blir måske lidt for stort lydbilde på næroptagelser samt roder lidt ved meget kompleks symfonisk og hard rock) og fx pentoder som kt88 ( fin bass ) og el34 ( lidt blødere i bassen end Kt88 og mer romantiske i lyden ) men har rørpause nu, for store driftsomkostnader :)
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Har du prøvet Nelson Pass First Watt kreasjoner. For eksempel M2 eller F6 ( bruker dem nu ). Du finner kit på diyaudio store og omtale på diyaudio/pass. Har ikke prøvet Icepower på mine A5, med diverse hypex var ikke optimale.
    Jeg har bare ikke kommet over 2 stk like First watt. Trenger jo 4 kanaler med mitt oppsett.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Man må bygge selv. En som jeg har snakket med på et av de utenlandske fora har prøvet mange ting bla mange fine rørforst. og forskjellige first watt men endte opp med first watt f4 ( ingen voltage gain ) og en forseggjort rør pre. Var det bedste for ham og hans horn. Preampen bestemte lyden i anlegget.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Han prøvede også at drive f4 med 300b forsterkere men valgte til slutt at ha voltage gain kun i preampen.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Blir ikke F4 også brukt bak effektforsterkere i fluewattklassen ?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jo det kan man bruke den til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: K2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn