Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hva er en guru?
    En lat inder med lite klær og mye skjegg som snakker i fraser ? En audiofil som viser noe nytt og kult ? En ingeniør med 300 papers innenfor et smalt område? En som liker å være litt på tvers og litt mystisk, som koker spoler i basisk blodlim? Hurra, litt å hente/ stjele fra alle :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Sitter med influensa og ser på MPG (du så kjedelig) mens kona har like mye influensa her.
    Så da blir det litt kikking på datablader. For en nerdehobby??

    Har et par Bliesma T25A liggende.
    Tenk å lage en ultrakompakt stativhøyttaler satelitt med bare domer, som MÅ ha sub fra 100 Hz og ned.

    IMG_9192.jpeg
    IMG_9189.jpeg
    IMG_9190.jpeg
    IMG_9191.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.884
    Torget vurderinger
    23
    Influensaen er Guds straff for at du ser på MDG!!!
    Ehhh... MGP selvsagt. Men like ille 😆
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Har på lyden lavt 🤭 har ikke kikket på MGP på sikkert 15 år, var litt nysgjerrig nå. Men som kona sier så er The Voice mye bedre å se på. Enig 👍 så nå skrudde jeg av.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Ref allpass filter diskusjonen. Har tegnet litt hehe....

    Seas DXT, L16RNX3, L26ROY og en Hypex 503. MTM deles passivt.

    kardioide aktiv gule.jpg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor dele passivt på MTMen med en Hypex FusionAmp FA503. Det er jo en 3-veis forsterker?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor dele passivt på MTMen med en Hypex FusionAmp FA503. Det er jo en 3-veis forsterker?
    3 kanaler:

    100 Watt: MTM med passiv deling mellom diskant og mellomtoner

    500 Watt: bass foran

    500 Watt: bass bak

    Bassen foran blir tidsforsinket slik at den kommer på likt med bassen bak. Da blir det en dipol eller en aktiv kardioide. Akkurat sånn @Asbjørn gjør det med sine.

    Også tipset @Snickers-is meg om å snu fasen et stykke ned på bassen bak med et allpass filter slik at kardioide effekten opphører. Da blir det mer bass nederst.

    Dette allpass filter trikset med aktiv kardioide brukes trolig av:


     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det forklarer oppsettet litt mer. Tankene mine gikk til passiv membran på baksiden og aktiv 3-veis.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Men... Du vil ha en kanselering i midbassområdet som er typisk i "ut på gulvet" høyttaler oppsett.
    Hvor ser du for seg at delingen skal skje mellom bass og MTM systemet?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    500 hz ish. Gjerne 600? Da unngår man floor bounce tror jeg?

    Her en modifisert tegning med: DXT, W16NX005 og L22ROY2.

    Trenger jeg den største Hypex 503 eller holder det med 253 mon tro? Bassene er jo i lukket kasse på 11 liter hver som gir f3 49 Hz så det blir bra med EQ ja.

    Det blir en litt komplisert jobb med passivt filter mellom diskant og mellomtoner i MTM også mtp kardioide portene. En annen ting er dsp jobben. Også skal bassene ha solide og stabile kammer. Alt må holdes på et minimumsnivå for å holde totale dimensjoner nede.

    Et uløst problem er at strøm og signalkabel fra Hypex vil dingle ned bak 🙄. Men Hypexen får greit med luft fra kardioide kammeret da? Eller?

    «Hornlyd kompakt» blir 27x23x105
    (Living voice sine gulvstående er 21,5x27x117 til sammenligning)

    IMG_9220.jpeg
     
    Sist redigert:

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Men... Du vil ha en kanselering i midbassområdet som er typisk i "ut på gulvet" høyttaler oppsett.
    Hvor ser du for seg at delingen skal skje mellom bass og MTM systemet?
    Er ikke kardiodeløsninga ment å ta SBIR - ut på gølvet dippen(e)?

    Har såvidt prøvd ut dette selv, kun med en rimelig sub plassert bak høyttaleren. Gav helt klart en forbedring og dippen ble godt fylt inn. Billigsub med sløv 10" og fisleforsterker for å "ta" bak- og siderefleksjon fra høyttaler med 15" AE ble nok ikke perfekt match. Satt høyttaleren 100 cm fra bak- og sidevegg for å få omtrent samme frekvens på kanselleringen.

    Med en god sub plassert nær vegg kan man like godt velge en delefrekvens som gjør dette til et ikke-problem vel?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke kardiodeløsninga ment å ta SBIR - ut på gølvet dippen(e)?

    Har såvidt prøvd ut dette selv, kun med en rimelig sub plassert bak høyttaleren. Gav helt klart en forbedring og dippen ble godt fylt inn. Billigsub med sløv 10" og fisleforsterker for å "ta" bak- og siderefleksjon fra høyttaler med 15" AE ble nok ikke perfekt match. Satt høyttaleren 100 cm fra bak- og sidevegg for å få omtrent samme frekvens på kanselleringen.

    Med en god sub plassert nær vegg kan man like godt velge en delefrekvens som gjør dette til et ikke-problem vel?
    Jo, det er var derfor jeg lurte på delefrekvens for hvis man deler for lavt (typ <100hz) så hjelper ikke dette mot den typiske 150-200hz dippen.

    Jeg prøvde ut sub inn mot vegg og stativhøyttalere ut på gulvet slik at dippen kom på ca 90hz. Ved hjelp av AL så fikk jeg relativt bra integrering.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    500 hz ish. Gjerne 600? Da unngår man floor bounce tror jeg?

    Her en modifisert tegning med: DXT, W16NX005 og L22ROY2.

    Trenger jeg den største Hypex 503 eller holder det med 253 mon tro? Bassene er jo i lukket kasse på 11 liter hver som gir f3 49 Hz så det blir bra med EQ ja.

    Det blir en litt komplisert jobb med passivt filter mellom diskant og mellomtoner i MTM også mtp kardioide portene. En annen ting er dsp jobben. Også skal bassene ha solide og stabile kammer. Alt må holdes på et minimumsnivå for å holde totale dimensjoner nede.

    Et uløst problem er at strøm og signalkabel fra Hypex vil dingle ned bak 🙄. Men Hypexen får greit med luft fra kardioide kammeret da? Eller?

    «Hornlyd kompakt» blir 27x23x105
    (Living voice sine gulvstående er 21,5x27x117 til sammenligning)

    Vis vedlegget 992826
    Hypex modulene må ha separate kammer da de ikke er tett ut gjennom bakplaten. Ref utdrag av manualen under.

    En FA123 for toppen og en FA502 for bassene per høyttaler er passe. Bare for få øke prisen på bygget litt mer... :p

    En FA233 for full aktiv til MTM oppsettet bør være nok.
    I tillegg så bruker du en FA502 per høyttaler, dette fordi du kan gi en FA502 et bass signal inn forså gi to forskjellige EQ profiler på hver utgang.
    1707151421799.png


    Eventuelt så bruker du en av de to mellomtone kanalene til å drive mellomtone elementer på baksiden for aktiv cardiode effekt.

    Når det gjelder effekt til bassen, så bør du ha tilstrekkelig hvis du skal kompensere mye i bunnen.
    For hver 3db økning trenger du en dobling av effekten.


    1707151164854.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Eget bakkammer til Hypex? greit. Kjøper den. Har sett hvordan Mjøsa&Indre Enfold klanen har fiksa det med luftespalte over og under.

    MEN, det holder med 503 fordi man tar to kanaler til respektive basser og den siste (lille) til MTM.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Eget bakkammer til Hypex? greit. Kjøper den. Har sett hvordan Mjøsa&Indre Enfold klanen har fiksa det med luftespalte over og under.

    MEN, det holder med 503 fordi man tar to kanaler til respektive basser og den siste (lille) til MTM.
    Ja, det går nok fint. Du kan jo bygge passive delefilter 😀

    Hva blir effektiviteten på MTMen tilsammen? Du har ikke så mye watt tilgjengelig hvis du ønsker å kompensere med EQ.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Leker fortsatt litt med tanken om et mulig kompakt-statement oppsett hvor det ikke er så veldig mye Hornlyd igjen. Snickersen er som sedvanlig med på drodling. Her er det mye prat, myyye tegning og ingen action.

    WMMTMMWWW satelitt hvor M2 driverne har en spole som lavpasser ved 900 Hz. Spole av høy kvalitet koster litt her og da er det fint og legge den på 900 istedet for 300. Det vil også gi homogen TPCD klang fra 300-3000.

    Ellers er det kun aktiv deling og en kondis for å beskytte diskanten. Diskanten kan også være DXT eller noe med beryllium......eller diamant??

    TPCD i diskant og mellomtoner. Midbassene er L16RNX3. Subber er L26ROY3 i drøye 100 liter totalt, kan godt gjøres litt dypere også slik at vi kommer på 30-35 liter pr sub.

    Audiolense fikser 4 veis biffen her. Må bare ha en ekstra Nilai for å få til dette.

    Den store fordelen er at dette er mye mere håndterbart og plasseringsvennlig enn hornriggen. Ulempen er at om jeg kvitter meg med midbasshorn og JBL berylliumsdrivern så får jeg det trolig ikke tilbake igjen.

    statement.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Trivelig besøk her hos @Chalshus 😊

    Deilig beryllium i TAD klone horn.

    @H.R sine special-slobs, funker supert. Ryddig lydbilde som jeg setter pris på (Fantomet-senter og sånn).

    Jeg synes mellomtonen er bittelitt frempå og bør voices litt men her må nok jeg og H.R gå i «forhandlinger» 🤭

    Rommet er også litt nakent. Anyway, her er det details og dynamikk til en million! Terningkast 6 minus med potensial for ren sekser etter finpuss.

    Masse flott elektronikk.

    Også er vi enige om at Handel Messias er verdens beste øde øy plate 👏

    IMG_9436.jpeg


    Og Bakken har laget kabinettene. Finishen er super og fasen på sidene gjør veldig mye for at utseende skal se litt mer ekslusivt ut. Tommel opp 👍
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Enig, fremragende gjengivelse og dynamikk. (y)

    Jeg og kritiserte en noe hissig mellomtone noen mnd tilbake.
    Men vet ikke om det er gjort noe endringer siden den gang.

    September '23

    1000003178.jpg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Se der ja.

    ser du har en finger på voicing og der er det jo helt klart forskjellige ting som spiller Inn. selv så har jeg nok prøvd mest å korrigere høyttalere og ikke rom når det ble satt opp. Starter man på den galeien så tar det jo heller ingen ende for det ene trigger det andre og off axis kan det bli svært guffent om man tuner for et sweetspot mener jeg. En estetiker som Chalshus ville uansett ikke gått med på å gi anlegget litt bedre betingelser ved å herpe rommet så da er det et kompromiss der også. Heldigvis.

    at det kan bli bedre en det jeg har satt opp betviler jeg ikke, siden jeg sovnet i sofaen når jeg skulle testspille etter oppsett og det tok jeg som et tegn på at jeg slappet av. Skjelden vare i annens hjem. Så da dro jeg hjem etter å ha rappet en flaske Pepsi fra kjøleskapet Rett og slett.

    oppsettet til chalshus har en helt standard pre som er koblet til et lydkort. lydkortet har en pc som har kun en oppgave og det er å kjøre fabfilter og delay før ting sendes tilbake til forsterkere, så sånn sett er det en grei dsp løsning uten noen innblanding av ønske om å justere masse uten grunn.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Den løsningen med vanlig preamp, flerkanals lydkort og EQ i den lille minipcn var lur. Men hvordan funker det, står den lille pcn på 24/7?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    vel det er en pc som står og går ja, men kunne like gjerne være en mac mini som jeg benytter meg av.
    Nødvendig programvare starter opp automatisk om man skal ta og skru av og på, men da det er lite som står å korrumperer så har den vel vært skrudd av en gang siden det ble satt opp for noen måneder siden. Hele poenget med oppsettet er å nettopp gjøre ting lett å bruke og glemme det som man egentlig ikke bør fikle med i tide og utide.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Det med «litt mindre lydbilde» er en sak jeg er opptatt av.

    Hvilke andre løsninger klarer å gi et «stort lydbilde» på nivå med store horn i størrelsesorden JBL2384, trau, store JMLC osv?

    Store elektrostater?
    Linjekilder?
    15» coax?
    Annet?

    Og dreier det seg mye om kontrollert spredning? Og selvfølgelig kapasitet men det er denne romfølelsen i dybden jeg kanskje tenker mest på?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.050
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Dynamikken til horn/beryllium er sykt vanedannende og at du tenker i andre baner er litt...... Større LMH horn???
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Etter å ha latt lytteinntrykket fra i går synke inn så imponerer spesielt midbass-bass. Det var ingen rompåvirkning og den var detaljert, stram og tørr i samme liga som frontladede horn.

    Når det gjelder selve voicingen og balansen mellom å ikke gjøre for mye romkorreksjon så ser jeg poenget med at etterklang = power respons gir mye energi i diskant/øvre mellomtone.

    Også er det metoder rundt constant diectivity horn og ratting av dsp som blant annet Geddes skriver om som jeg ikke husker og heller ikke forstår helt. Men det er relevant å ta hensyn til dette ift on axis høyttalerkorreksjon og energien i rommet forøvrig.

    Voicing dreier seg også ikke minst om smak og tilvenning.

    Tilslutt så er jeg fremdeles tilhenger av å prøve 1 stk bredbåndet forsiktig romkorreksjon/voicing iht den kjente og kjære target kurven:


    IMG_0632.png
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.884
    Torget vurderinger
    23
    Et lite innspill... dette er ikke eierens permanente/siste bolig, kun en mellomstasjon til noe helt annet og bedre egnet til hobbyer, musikk og andre interesser.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Et lite innspill... dette er ikke eierens permanente/siste bolig, kun en mellomstasjon til noe helt annet og bedre egnet til hobbyer, musikk og andre interesser.
    I know, derfor blir vel egentlig justeringen forsiktig testing av romkorreksjon, bredbåndet i og med at området ikke er i absolutt fase.

    Pluss 10 cm steinull med spiler foran på frontvegg og en diger flåte i taket 🤭
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Etter å ha latt lytteinntrykket fra i går synke inn så imponerer spesielt midbass-bass. Det var ingen rompåvirkning og den var detaljert, stram og tørr i samme liga som frontladede horn.

    Når det gjelder selve voicingen og balansen mellom å ikke gjøre for mye romkorreksjon så ser jeg poenget med at etterklang = power respons gir mye energi i diskant/øvre mellomtone.

    Også er det metoder rundt constant diectivity horn og ratting av dsp som blant annet Geddes skriver om som jeg ikke husker og heller ikke forstår helt. Men det er relevant å ta hensyn til dette ift on axis høyttalerkorreksjon og energien i rommet forøvrig.

    Voicing dreier seg også ikke minst om smak og tilvenning.

    Tilslutt så er jeg fremdeles tilhenger av å prøve 1 stk bredbåndet forsiktig romkorreksjon/voicing iht den kjente og kjære target kurven:


    Vis vedlegget 999351
    Denne kurven er ikke langt fra det du har hørt. unntaket er at jeg har kontrollert avrulling i bunn. Med nesten 200 målinger totalt for å summere og lage en fil for å nettopp lage en kurve som vi vet fungerer. Så får rommet leve sitt eget liv.

    jeg ser på dette på samme måte som konserter. Jeg liker John Dee, Revolver og Rockefeller. Ja sågar operaen er flott. Men SentrumScene er katastrofe og jeg lar stort sett være å gå på konserten om den er flyttet dit. Egenlyd eller hjemme lyd er bra. Da vet man at man er hjemme tross alt.

    at noen liker det mørkere eller lysere kan man jo skrive en avhandling om, eller lese det som faktisk er skrevet om skjelettets ressonanser, forskjellige kjevepartier og mengden av kroppsfett. Og det er fremdeles uten å ta opp at lyden går gjennom hukommelsen sin. Det betyr at det jeg oppfatter som passe korrekt vil du alltid synes er for lyst klingende og motsatt. Jeg synes det er helt greit med disse forskjellene da de er noe som opplagt skal være der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn