Horn høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Kan du finne ut hvilke alternative standard voicing curves du har i Dirac LE?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Og hva tenker dere andre om at hvis delefilteret er rimelig på stell og da bruke dirac til å rette opp i frekvens responsen (hvis den er på jordet)?

    Snickers og jeg har testet det litt og det funker i og for seg. Grelv sa en gang at det er forbløffende hvor mye feil Dirac kan rette opp i. Noen har innvendinger om at det legges på litt gladpack. Jeg hørte det selv når Snickers forklarte det grundig når vi finlyttet. Hadde nok ikke oppdaget det selv.


    Poenget mitt er at trådstarter først bør optimalisere det systemet han har før Mastercardet aktiveres.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Kan du finne ut hvilke alternative standard voicing curves du har i Dirac LE?
    Må sette meg litt bedre inn i det. Skal dra å kjøpe ett
    Og hva tenker dere andre om at hvis delefilteret er rimelig på stell og da bruke dirac til å rette opp i frekvens responsen (hvis den er på jordet)?

    Snickers og jeg har testet det litt og det funker i og for seg. Grelv sa en gang at det er forbløffende hvor mye feil Dirac kan rette opp i. Noen har innvendinger om at det legges på litt gladpack. Jeg hørte det selv når Snickers forklarte det grundig når vi finlyttet. Hadde nok ikke oppdaget det selv.


    Poenget mitt er at trådstarter først bør optimalisere det systemet han har før Mastercardet aktiveres.
    Takker igjen for hjelpen😊
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Og hva tenker dere andre om at hvis delefilteret er rimelig på stell og da bruke dirac til å rette opp i frekvens responsen (hvis den er på jordet)?

    Snickers og jeg har testet det litt og det funker i og for seg. Grelv sa en gang at det er forbløffende hvor mye feil Dirac kan rette opp i. Noen har innvendinger om at det legges på litt gladpack. Jeg hørte det selv når Snickers forklarte det grundig når vi finlyttet. Hadde nok ikke oppdaget det selv.


    Poenget mitt er at trådstarter først bør optimalisere det systemet han har før Mastercardet aktiveres.
    Bør jeg kjøpe en ordentlig microfon kanskje?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Wow. Dette blir bra. Jeg har ikke følgt med på HiFi bransjen (dvs butikk HiFi) på mange år. Jeg skjønner nå at DSP revolusjonen også har nådd vanlig stereo.

    Dette er den mest effektive investeringen du kan gjøre:


    40CC4CE5-C2F5-450D-842C-4D1831C49C5C.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Og hva tenker dere andre om at hvis delefilteret er rimelig på stell og da bruke dirac til å rette opp i frekvens responsen (hvis den er på jordet)?

    Snickers og jeg har testet det litt og det funker i og for seg. Grelv sa en gang at det er forbløffende hvor mye feil Dirac kan rette opp i. Noen har innvendinger om at det legges på litt gladpack. Jeg hørte det selv når Snickers forklarte det grundig når vi finlyttet. Hadde nok ikke oppdaget det selv.


    Poenget mitt er at trådstarter først bør optimalisere det systemet han har før Mastercardet aktiveres.
    Hvis du klarer få deleområdet skikkelig med passive komponenter, ser jeg ikke helt problemet med kjøre på med korreksjon etterpå.
    En slipper en forsterker på denne måten og DSP utvalget er bedre.
    Forresten, hva med TDAI 1120?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Foreslår at du setter deg in i hvordan Dirac fungerer.

    Når du får forståelse av både frekvens og tid så vil du kunne jobbe med systemet på en konstruktiv måte.

    Denne videoen forklare det bra. DEQX er et produkt som bearbeider lydsignalene på samme måte som Dirac.

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Hvis du klarer få deleområdet skikkelig med passive komponenter, ser jeg ikke helt problemet med kjøre på med korreksjon etterpå.
    En slipper en forsterker på denne måten og DSP utvalget er bedre.
    Forresten, hva med TDAI 1120?
    Nå har jo trådstarter allerde en knall preamp-dac hvor full Dirac lisens koster 99 USD. Han har også et par krem monoblokker som er mye bedre enn den innebygde forsterkeren i Lyngdorf TDAI 2170. Dernest har Lyngdorf den begrensningen at man bare har standard voicing curves (tilsvarende Dirac Light Edition). Med full Dirac lisens får han samme mulighet som med Audiolense hvor man kan lagde egne frekvenskurver og få sin egen perfekte «huslyd».

    Det som egentlig trengs nå er å sjekke at den passive delingen/summeringen er god og at kabinettet fysisk sett er solid. Det går også an for sikkerhets skyld å tape på butyltape på baksiden av hornet eller kjøpe en 10 liter med MS polymer (tilsvarende Tec7) smøremembran på Megaflis til kr 500,- og påføre lagvis.

    Tilslutt en liten ting ang beryllium or not. Drivern har litt grums både nede og oppe i frekvens. Det nede kan være impedanserelatert i CD horn? Eller hva tenker du OKS?

    CC72EF69-BF0D-4925-85F2-E11F68C6A587.jpeg


    Grumset oppe er enkelt sagt fordi det ikke er beryllium.

    Men det fine med Dirac, Audiolense og tilsvarende (FIR) er at det reparerer dette litt (krever en avhandling og forklare dette).

    FS tilsier at 600 Hz deling andreorden passivt går fint i hjemme Hifi.

    Blir spennende å se hvordan dette går :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har forstått det slik at den driveren kan en velge å benytte med eller uten adapter?
    Ser den adapteren er rimelig rapid flare med 30 grader ekspansjon.
    Misstenker det som gjør at det allerede begynner ramle ved 2k.
    Uten adapter styrer nok hornet mer dette.
    Under 1k er det nok en del reaktive saker i hornet misstenker jeg ja.

    Ikke press delinger nedover, det straffer seg fort.
    Testet 400hz Tractrix her, måtte opp i 1k deling før det låt helt reint.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jo trådstarter allerde en knall preamp-dac hvor full Dirac lisens koster 99 USD. Han har også et par krem monoblokker som er mye bedre enn den innebygde forsterkeren i Lyngdorf TDAI 2170. Dernest har Lyngdorf den begrensningen at man bare har standard voicing curves (tilsvarende Dirac Light Edition). Med full Dirac lisens får han samme mulighet som med Audiolense hvor man kan lagde egne frekvenskurver og få sin egen perfekte «huslyd».

    Det som egentlig trengs nå er å sjekke at den passive delingen/summeringen er god og at kabinettet fysisk sett er solid. Det går også an for sikkerhets skyld å tape på butyltape på baksiden av hornet eller kjøpe en 10 liter med MS polymer (tilsvarende Tec7) smøremembran på Megaflis til kr 500,- og påføre lagvis.

    Tilslutt en liten ting ang beryllium or not. Drivern har litt grums både nede og oppe i frekvens. Det nede kan være impedanserelatert i CD horn? Eller hva tenker du OKS?

    Vis vedlegget 757501

    Grumset oppe er enkelt sagt fordi det ikke er beryllium.

    Men det fine med Dirac, Audiolense og tilsvarende (FIR) er at det reparerer dette litt (krever en avhandling og forklare dette).

    FS tilsier at 600 Hz deling andreorden passivt går fint i hjemme Hifi.

    Blir spennende å se hvordan dette går :)
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Merker jeg blir litt ivrig her nå. Dustete av meg å ikke ha testet dirac i fullversjon da den har vært «rett i nærheten» Lime på noe på horna har jeg hatt i tankene tidligere. Bass kassene er nok dårlige og ikke tunet. Så det er Nok muligheter her😊 Hadde vært artig om dere hadde fått det til å fungere her. Må jo si «dere»👍 PC/data har ikke hvert min sterkeste side pga interessen av det. Kun brukt det helt nødvendigste i jobb sammenheng. Skal prøve å manne meg opp og få testet ut litt her nå😊
     

    Tom_Egil

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2017
    Innlegg
    8
    Antall liker
    31
    Er det noen som har testet ut minidsp til mellomtone og diskant? Bruker dette på bassystemet, men har ikke testet ut på mellomtone og diskant
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    HD 4x10 ja i diverse hornsystemer med meget gode drivere
    Johoo 2x4 HD

    funker fint, analog inn var kanskje ikke supertransparent
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hat dbx driverack 260, mini dsp 4x10 hd og hypex dlcp. Ingen ting av dette kommer i nærheten av min nåværende løsning med RME ufx og audiolens. Ikke i nærheten
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg jeg skulle gjort endringer og fortsatt med 3 eller 4 veis ville jeg gått for Audiolense jeg og
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Aldri for sent å gjøre forbedringer😉
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Groundsound gjør også jobben . Bare litt mer jobb. Låter bra :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det gjør den helt sikkert, mangler bare par kanaler for noen av oss
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Til dobbel J.
    Nei, jeg bommet, husket feil. Dcn28 har 8 kanaler.
    Men jeg foretrekker uansett AL
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Det er like god/klar lyd i GS og AL.

    Men det er mye lettere å få systemet korrekt stilt inn med AL, særlig med 4 eller 5 veis eller med rom/systemer som trenger mye korrigering.

    Når rommet er rimelig på stell og systemet ikke altfor komplisert så funker GS fint også.

    Men det å lage target curves hvor softwaren gjør jobben for deg er jo rett og slett en drøm :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    IIR basert setter helt andre forutsetninger til brukeren angående måling og tweaking.
    Mange av oss er rett og slett ikke gode nok til å hente ut potensialet.
    Hverken Audiolense eller DEQX løser alle problemer, en må bruke hue, men på en annen måte.
    Audiolense har en fordel med at en kan komme kjapt til rimelig ålreit lyd.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Man velger ikke enten iir eller fir når man kan bruke begge deler sammen med gode gamle deler.
    underer meg hvorfor så mange venlger enten eller, når man har så mye tilgjengelig.

    man ser da ikke en snekker hamre inn spiker med en sag når det opplagte valget er en hammer tross alt.

    sånn er det med digital og analog deling. Man trenger ikke å bruke Det ene verktøyet til alt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Kanskje ikke det rette stedet å spørre, men jeg spør allikevel:
    HVor får man ta i den beste kryssfineren og hvilken av typene er best til å lage høyttalere og møbler med?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Fikk klistret på noe vulketape på hornene mine. De skal monteres inn i kabinetter som blir laget i 19mm mdf. 😊 Koser meg med høytalerne hver kveld. (Hørte vel ikke noe forskjell med vulke tapen på) tenkte kanskje det tok bort noe uønskede frekvenser)🙄
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ikke det rette stedet å spørre, men jeg spør allikevel:
    HVor får man ta i den beste kryssfineren og hvilken av typene er best til å lage høyttalere og møbler med?
    Birch plywood A sortering.
    Hadde kjøpt 26mm
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Fikk klistret på noe vulketape på hornene mine. De skal monteres inn i kabinetter som blir laget i 19mm mdf. 😊 Koser meg med høytalerne hver kveld. (Hørte vel ikke noe forskjell med vulke tapen på) tenkte kanskje det tok bort noe uønskede frekvenser)🙄
    Jeg brukte knock test på mine, og de ble noe helt annet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er det en blå Jantzen standard jeg ser du har i diskantens signalvei? Disse gir en fremheving av sssss og T lyd, og anbefales kun som sugekrets😉
    Jeg har et par Troels Gravesen-høyttalere, der han som bygget dem, brukte blå Jantzen (Standard Z) i diskanten. Høyttalerne låter veldig luftig og fint, men innspillinger med mye sibilans kan være krevende å høre på.

    Jeg vurderer å oppgradere hele delefilteret, og Gravesen selv anbefalte Superior Z-serien (de røde). Har du noen synspunkter på dette?
     
    Sist redigert av en moderator:

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har et par Troels Gravesen-høyttalere, der han som bygget dem, brukte blå Jantzen (Standard Z) i diskanten. Høyttalerne låter veldig luftig og fint, men innspillinger med mye sibilans kan være krevende å høre.

    Jeg vurderer å oppgradere hele delefilteret, og Gravesen selv anbefalte Superior Z-serien (de røde). Har du noen synspunkter på dette?
    De røde er veldig gode (neutrale), jeg bruker de selv på både diskant ,og mellomtone. Kombinerer de med Mundorf, og annet snacs.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    De røde er veldig gode (neutrale), jeg bruker de selv på både diskant ,og mellomtone. Kombinerer de med Mundorf, og annet snacs.
    Da satser jeg på Superior over hele fjøla. Er en 22 uF i delefilteret, og den i Superior er ikke kjempebillig he-he
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn