Holton eller Hypex?

kwa

Medlem
Ble medlem
21.05.2010
Innlegg
21
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Hei
Har nettopp bygd Holton NXV-500R2 med 2x500VA trafoer og 33000uf caps. Har kun fått spilt med de et par timer ennå, men liker ikke lyden. Mulig det er et tilspillingsproblem. Er det andre som har erfaring her?
Lyden som den framstår nå har riktignok veldig kraftfull og detaljer, men problemet er an alt for stor fokus på øvre mellomtone. Kler gode innspillinger bra, men mindre gode / eldre innspillinger er slitsomme å høre på.
Hadde disse før (
6x LM3886 bridged-paralleled) DIY BPA300 6x LM3886 300W audio Amplifier som jeg likte mye bedre. Dette var en snill forsterket som matchet mine eldre B&W 802 veldig bra. Angrer nå at jeg byttet ut.
Men lever i håpet at Holton'en kommer seg etterhvert. Har noen tilsvarende erfaring med Holton?

Vurderer også å sette på Lundahl inngangstrafo for å konvertere fra ubalansert til balansert. Noen som har prøvd dette på Holton? Påvirker det lyden i positiv retning?
[h=2][/h]
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilket utstyr er det koblet til ?
Og det spiller nokk noe bedre balansert, ivertfall de gangene jeg har prøvd.
Noe hardhet løsner litt ved innspilling, også mulig du må endre vinkling på høyttalerne.
Jeg prøvd en Holton amp oppe i stua på et par Dynavoice M-65, det låt ikke pent :)
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Hei
Har nettopp bygd Holton NXV-500R2 med 2x500VA trafoer og 33000uf caps. Har kun fått spilt med de et par timer ennå, men liker ikke lyden. Mulig det er et tilspillingsproblem. Er det andre som har erfaring her?
Lyden som den framstår nå har riktignok veldig kraftfull og detaljer, men problemet er an alt for stor fokus på øvre mellomtone. Kler gode innspillinger bra, men mindre gode / eldre innspillinger er slitsomme å høre på.
Hadde disse før (
6x LM3886 bridged-paralleled) DIY BPA300 6x LM3886 300W audio Amplifier som jeg likte mye bedre. Dette var en snill forsterket som matchet mine eldre B&W 802 veldig bra. Angrer nå at jeg byttet ut.
Men lever i håpet at Holton'en kommer seg etterhvert. Har noen tilsvarende erfaring med Holton?

Vurderer også å sette på Lundahl inngangstrafo for å konvertere fra ubalansert til balansert. Noen som har prøvd dette på Holton? Påvirker det lyden i positiv retning?
Spør som Leikis ; hva står foran og bak denne ampen?
Holton forsterkere er Ekstremt avslørende på dårlig utstyr,
Dårlige innspillinger blir bare dårlige
Dårlig utstyr sammen med Holton låter ræva.
Det var INGEN tvil om at jeg hadde en ræva auttonator i min preamp når jeg fyrte igang min Nxv300r2,
ny Seiden auttonator med Takman carbon motstander fjernet et hav av forvrengning.

Når forsterkeren funker (og det gjør de som regel) kan de være ekstremt musikalske og artige, men det krever at ting ligger tilrette for det.

Fikk igjen Holton Nxv200R2 i Nad216 klær fra en ukes test på Biri,
Den var bra fra første dag men nå er den kommet seg et par hakk til,
Spiller mere artig og mindre analytisk.
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Hei
Har nettopp bygd Holton NXV-500R2 med 2x500VA trafoer og 33000uf caps. Har kun fått spilt med de et par timer ennå, men liker ikke lyden. Mulig det er et tilspillingsproblem. Er det andre som har erfaring her?
Lyden som den framstår nå har riktignok veldig kraftfull og detaljer, men problemet er an alt for stor fokus på øvre mellomtone. Kler gode innspillinger bra, men mindre gode / eldre innspillinger er slitsomme å høre på.
Hadde disse før (
6x LM3886 bridged-paralleled) DIY BPA300 6x LM3886 300W audio Amplifier som jeg likte mye bedre. Dette var en snill forsterket som matchet mine eldre B&W 802 veldig bra. Angrer nå at jeg byttet ut.
Men lever i håpet at Holton'en kommer seg etterhvert. Har noen tilsvarende erfaring med Holton?

Vurderer også å sette på Lundahl inngangstrafo for å konvertere fra ubalansert til balansert. Noen som har prøvd dette på Holton? Påvirker det lyden i positiv retning?
Ang trafoene : regner med at du vil gå fra u-balansert til balansert siden 500 en din er balansert?
Jeg har 2 innganger på min 300 en balansert og en u-balansert.
klarer ikke å høre noe feil på den u-balanserte
kortslutter minus og jord oppe ved relene
den u-balanserte fores med analogt signal fra vinyl-preamp
mens den balanserte får (fikk) signal fra dac med innebygd volumkontroll

Den andre 300 har kun ubalansert inngang, kortslutter jord og minus nede på printet.
funker sweet

diskuterte dette med Josef Svalander og han sa at det var bare å prøve, funket det ikke så kunne man gå til trafoer.
Men som han sa sit: Antingen funkar det bra eller också ska man inte köra förstärkaren SE! Man
kan också använda tex en trafo som man kopplar SE in och balanserat ut, men
det påverkar givetvis ljudet det också...


de tre prikkene til slutt har ikke jeg satt dit, dvs at alt ikke er udelt positivt med trafoer, og så er de ikke gratis

Funker gull,
 

kwa

Medlem
Ble medlem
21.05.2010
Innlegg
21
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Hei


Takk for mange svar og innspill. Når det gjelder utstyr så er mine HT B&W 802 S3. De er nok temmelig harde og analytiske i mellomtone/topp. Så mulig det er en dårlig match her. Forforsterker er DIY Prefix fra Danske High Fidelity. USB DAC er en gammel en husker ikke i farten hva den heter og har den ikke foran meg her.
Kan nok være riktig det med resten av utstyret ikke holder mål. Særlig er mine høyttalere et ømt punkt tenker jeg. Rett og slett dårlig match. DAC må jeg også gjøre noe med.
Jeg lurte litt da som sagt erfaringen med mine LM3886 er en helt annen. Her var det nok en god match.
Da snakker vi vel om å prøve å oppgradere resten av komponenter, eller selge Holton og gå tilbake til LM3886. Den var nok litt mer "røraktig" og matchet vel resten av anlegget bedre.
Må vel tenke litt.


Takk for innspill på ingangstrafo også. Ja Holton støtter jo balansert inngang så vurderte å bruke en trafo for å konvertere min ubalansert utgang fra forforsterker til balansert på Holton. Kjørte sånn for å brokoble min gamle LM3886. Men er vel ikke så mye å hente her.
Men mulig jeg bestiller et par Lundahl ingangstrafoer og prøver.


Så tar vel en tenkepause til over ferien. Da er vel Holton litt mer einnspilt også.
Takk for fine innspill så langt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Brokoblet LM3886 virker interessant, men jeg mistenker at de ikke blir strømsterke nok til å drive 802'erne i mellombassen. De er litt krevende ved 80-100 Hz, og en brokoblet forsterker ser halve impedansen pr halvdel, slik at en brokoblet forsterker kan få problemer med å drive en høyttaler som går fint med bare en enkelt forsterker. Men det koster ikke allverden å prøve. Jeg har tenkt å gjøre et lite forsøk med det selv, rettere sagt balansert brokoblede LM4780 (to LM3886 i samme pakke), når DIY-høyttalerne mine en gang blir ferdige. Men der bruker jeg 16-ohms elementer for å gjøre det enklere for effektforsterkerne.

Hvis du vil ha mer effekt enn fra en enkelt LM3886 er det jo også mulig å parallellkoble to eller flere. Det kan være en bedre løsning hvis du har nok spenningssving til å drive høyttalerne, men trenger mer strøm. Da får du også samme forvrengningsspektrum som fra en enkelt LM3886, men 3 dB bedre signal/støy-forhold. Oppskrifter her: http://www.ti.com/lit/an/snaa021b/snaa021b.pdf
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KJ

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så langt (kort) har jeg kommet med mine nXV300'er. Et par begynnertabber med tinnsøl osv, Anthonys reparasjoner, og "wishy-washiness" gjorde at TTT. Nå gjenstår bare frontpanelet, og det har en lokal fresehelt nå hatt i 3 uker for å lage høl til bryteren og redusere tykkelsen midt på. Hvis noen lurer, så er det et Pesante Dissipante 4U fra modushop.biz; frontenden for IT.2000. Såpass med plass å områ seg på er kjekt. Beklager det dårlige mobilbildet- Ixus'en var strømlaus.
pesante.jpg


Takk til Leikis, som solgte meg tingester mens jeg ventet på greier fra Hr. Holton.

Fint kabinett, forresten. Det eneste måtte være at bunnplata er litt tynn, så en bør sette på en fot eller to under trafoene for å unngå sig. 3U holder egentlig i massevis, men jeg ville gjerne ha trafoene loddrett.

B
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Flotte greier, dette vil nokk låte bra med rette utstyret tilkoblett :)
Har mere Holton greier om du trenger :)
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Fint kabinett, forresten. Det eneste måtte være at bunnplata er litt tynn, så en bør sette på en fot eller to under trafoene for å unngå sig.
Et lite tips til deg og andre som skal ha disse kabinettene. Det finnes en hullet "innerplate" som er ment for montering av komponenter. Den er mye stivere enn bunnplaten og man slipper å lage synlige hull. Må bestilles separat.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vet, men jeg likte ikke utseendet på'n...

EDIT: Nå i etterkant var det kanskje ikke så lurt. Det jeg angrer på, er at jeg ikke ba dem om å frese til fronten. Den lokale helten er en træægost.


B
 
Sist redigert:

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Er det utseendet på innerplaten du tenkte på?
Du monterer jo den sorte platen under, så den synes ikke etter montering.

Hvis det ikke er så mye som skal freses, så kan jeg eventuelt hjelpe deg.
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
Bunnplaten din bærer ikke transformatorene såvidt jeg kan se. De er vel montert på vertikal plate som vil fungere som avstiving av kabinettet dersom den er L profil eller lignende og dersom du har den skrudd fast langs hele lengden.

En ting jeg ville vurdert å gjøre dersom jeg var deg er å montere modulene`s kjøleflate på en tykk alu eller kobber plate som igjen er montert på hver side sin fremre og bakre heatsink. Såvidt jeg kan se av bildet over vil ikke 50% av de massive heatsinkene kjøle modulene dine.

Edit: Noe slikt. Platen er her i kobber.
MFG35-151.jpg
 
Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
@ EHED: Nei, det var mer forvissingen om at de ferdige hullene ikke ville stemme overens med behovet. Det skulle jeg nok ha klart å fikse. Frontplata skal bare tynnes ned til ca 3mm i et felt på innsida, og tas hull på til en stygg firkantet LED- bryter. Takker for tilbudet, men jeg bor i Trondheim, og det blir nok noe langt, og "sægsekken" må da snart få ut finger'n. Jeg ringer ham 2 ganger i uka, og han må da snart bli lei av maset.

@gwikse: Den vertikale plata er skåret til av en Biltema verktøyplate, og forsterket med en 2mm spikerplate bak trafoene, samt skrudd med 4 bolter i bunnen og én på hver side, så det skulle bli solid nok; valgte likevel å sette på samme slags føtter under dem. Biltemaplata er av ekte spansk tyggegummistål.
Jeg får nok ikke mye/ noen glede av halvparten av kjøleribbene, nei, og jeg vurderte muligheten av en kobberskinne, men fant vel ut at dette er godt nok. Jeg brukte gode, gammeldagse glimmerplater og Thermalcote, ikke silikonskivene (som Anthony forresten glemte å sende med, eller kanskje jeg "forla"). Det er 2X 200X160mm ribbe på hver side, så det skulle være nok til en atskillig større forsterker. Dessuten var det enklest slik.

B
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
På plass, og spiller Schola Sancta Sunnivae så det griner. Blei j..la svart, men det er ok.
dings.jpg


B

Umm, den øverste hylla var da skeiv. Vater og skiftnøkkel fram.
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Jeg bygde for en tid tilbake Hypex 400 hg monoblokker med smps strømforsyning, det låt i daværende anlegg for tamt og kjedlig. Jeg har ikke direkte sammenlignet mot Holton. Men Holton er helt klart en stor favoritt. Jeg trenger kun Holton :)
Sommerands Hypex er ok men han er også expert på modning.
 
Topp Bunn